آقاي عسكراولادي از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامي مسئوليت نظارت بر امر هزينه زكات را به عهده شما گذاشته اند خواهشمند است در اين مورد توضيحي بفرماييد و همچنين بفرماييد چرا بعد از سي سال اين امر الهي بر زمين مانده است.
خداوند متعال در آيات گوناگون قرآن كريم مومنين را ترغيب به پرداخت زكات مي فرمايد و در آيه 41 سوره حج مي فرمايند: الذين ان مكنا هم في الارض اقاموا الصلوه و اتو الزكاه و امرو بالمعروف و نهوا عن المنكر”.
وقتي مومنين در زمين به قدرت مي رسند [كه ما آنها را به قدرت رسانده ايم] نماز به پا مي دارند، زكات مي پردازند و فريضه امر به معروف و نهي از منكر را احيا مي كنند. لذا ما مي بينيم چهار حكم الهي نماز، زكات و امر به معروف و نهي از منكر در رديف هم آمده است و ما بايد همت كنيم آن را در جامعه اسلامي مان احيا نماييم.
نماز اساس ارتباط انسان با خداست و زكات رمز پيوند با مردم بويژه محرومين و مشكلات و دردها و رنج هاي آنها است. اين دو در قرآن و روايات و ادعيه همواره در كنار هم آمده است. امام صادق (ع) زكات را پل اسلام معرفي فرموده است. يعني هر كس زكات بپردازد از پل صراط به راحتي عبور مي كند. اسلام عزيز تلاش در فقرزدايي و تامين اجتماعي را به وسيله حكم ضروري زكات چاره جويي كرده است.زكات به معني پاكيزه و پاك گرديدن و به معناي طهارت نيز است. در اصطلاح فقه اسلامي زكات به مقدار مالي كه در راه خدا داده مي شود اطلاق مي گردد تا بقيه مال پاك شود و رشد كند.از ديدگاه فقها زكات از واجبات اوليه (فروع دين) و از ضروريات دين مبين اسلام است و منكر زكات در زمره كفار است. زكات مال و جان را پاك مي كند و پيوند دوستي بين اغنياء و فقرا برقرار مي نمايد و اموال مسلمين را از بلاها و آفت هاي ناگهاني مثل سيل، زلزله و ديگر بلاياي طبيعي محفوظ مي كند.
متاسفانه ما پس از انقلاب كه خداوند متعال ما را در سرزمين ايران قدرت بخشيد و از شر استبداد داخلي و استعمار خارجي نجات داد همت ويژه اي براي احياي اين دو واجب الهي يعني زكات و صلوه نكرديم. هر چند در سال هاي اخير كميته امداد امام اقدامات اوليه اي را براي احياي اين سنت فراموش شده انجام داده است. از شخصيت هاي روحاني و علمي كشور جناب حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي براي احياي اين دو واجب الهي انصافا تلاش هاي تحسين برانگيزي انجام دادند و با تاسيس ستادهايي به همين منظور در سراسر كشور مومنين را تشويق به احياي امر زكات و اقامه صلوه نمودند. ما بايد قدردان زحمات طاقت فرساي ايشان در اين امر باشيم. ايشان در هماهنگ كردن نهادهاي مربوط در امر احياي زكات نقش ارزنده اي ايفا كردند و با تهيه كتاب و نوار و سخنراني و سفرهاي تبليغي و ارتباط با مومنين همت ويژه اي را مبذول داشتند. اخيرا ايشان نامه اي براي مقام معظم رهبري نوشتند و در مورد ادامه مسئوليت اجرايي جمع آوري زكات و همچنين چگونگي نظارت بر هزينه كرد آن كسب تكليف كردند و مقام معظم رهبري نيز نظارت بر امر هزينه كرد زكات را به عهده اينجانب به عنوان نماينده ايشان در كميته امداد امام خميني (ره) نهادند و استمرار مسئوليت جمع آوري زكات را به مانند قبل به كميته امداد امام (ره) محول فرمودند: من در همين جا از همه مومنين تقاضا دارم در احياي اين امر الهي تلاش مجدانه اي بفرمايند تا ان شاء الله همه به تكليف الهي عمل كنيم.
شما پس از فرمان مقام معظم رهبري و نيز پيش از آن در مورد احياي امر جمع آوري زكات چه اقداماتي انجام داده ايد؟
ستادي كه زير نظر جناب آقاي قرائتي عمل مي كرده كار تبليغ و ترويج زكات و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي و جمع آوري و مصرف زكات را طبق آيين نامه ها و ساز و كارهايي به انجام مي رسانده كه بر همين اساس قائم مقام آقاي قرائتي در ستاد، سرپرست كميته امداد كه تمام مسئوليت اجرايي زكات را به عهده داشته اند بوده و با اين حكم جديد مقام معظم رهبري جناب آقاي قرائتي همچنان امر تبليغ و ترويج اين فريضه الهي را به دوش دارند و محتاج تلاش هاي ايشان هستيم ولي نظارت بر امر هزينه مبالغ جمع آوري شده زكات را مقام معظم رهبري به عهده اينجانب گذاشته اند.بنابراين كار فرهنگي و تبليغ و ترويج احياي زكات يك مسئله است و جمع آوري و هزينه كرد آن در مواردي كه ذكر شده مسئله ديگري است كه در هر دو قسمت كارهاي ارزنده اي انجام شده و ان شاء الله آن را ادامه خواهيم داد.
زكات به چه چيزهايي تعلق مي گيرد و مصرف زكات چگونه است؟
زكات طبق نظر عموم فقهاي عظام به 9 چيز تعلق مي گيرد. گندم، جو، طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند، كشمش و خرما البته برخي از فقهاي عظام در اين 9 چيز منحصر نمي دانند.در مورد مصرف زكات طبق آيه 60 سوره توبه مصرف زكات به 8 دسته و صنف مي رسد.
-1 نيازمندان و تهيدستان -2 مساكين و (از پا درآمدگان) -3 متصديان اجراي وصول و هزينه زكات -4 دلجويي شوندگاني كه با دادن زكات به اسلام الفت پيدا مي كنند. -5 آزاد كردن بردگان -6 بدهكاران و وام داران درمانده -7 هزينه كردن در نيازمندي هاي عمومي -8 در راه ماندگان آنها كه زاد و توشه سفرشان تمام شده است و درمان شده اند.
اگر توصيه اي به مومنين در احياي اين امر الهي داريد بفرماييد؛
مسئله زكات يك حكم جدي الهي است. درخت ايمان و تقوي شاخه هايي دارد يكي از شاخه هاي اصلي آن زكات است. همه ما بايد تلاش كنيم اين امر الهي را احيا كنيم. شايسته نيست در دهه چهارم انقلاب اين امر الهي زمين بماند. دادن زكات بركات زيادي دارد كه در لسان وحي و منطق ائمه معصومين عليهم السلام آمده است. زكات، زندگي را شيرين و سعادتمند مي كند و با پرداخت زكات زمين بركت خود را ظاهر مي كند. زكات امانت خداست. خدا فرموده امانت را به صاحبش بدهيد. دادن زكات همبستگي و همدردي با فقراست. غضب خدا را از بين مي برد و در روايات داريم هفتاد نوع بلارا از انسان دور مي كند. اين همه بلاياي طبيعي كه در جهان امروز شاهد آن هستيم به خاطر كفران نعمات الهي و ندادن زكات است. زكات عدالت اجتماعي را محقق مي كند، روزي را بيمه و از اتلاف مال جلوگيري مي كند.
با زكات مي توانيم پاكسازي و خودسازي خودمان را شروع كنيم و بالاخره احياي زكات برنامه صالحان روي زمين است. اصلاح جامعه اقتصادي مان را مي توان از احياي زكات شروع كرد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید