در بعضی احادیث وارد شده است كه پس از معرفت و نماز، چیزی به پایه زكات نمی رسد و بهتر از آن نیست. فضیلت ایمان و مؤمنین، تقوا و متقین، نیكی و نیكوكاران بر كسی پوشیده نیست و نتایج و آثار فراوانی برای آن در كلام خدا و گفتار معصومین(ع) ذكر شده است؛ لكن دست یافتن به این ثمرات، بدون پرداخت زكات امكان ندارد. اگر چه خمس و زكات جزء فروع دین بوده و واجب می باشند، اما از آنجا كه به نوعی كمك به فقرا و نیازمندان بوده و صدقه و انفاق كردن به شمار می آیند، آثار و بركات این امور برای زكات نیز خواهد بود؛ همچنان كه پرداختن خمس و زكات، از روی معرفت و با توجه به حدود و شرایط آن، ثمرات و نتایجی را برای انسان به دنبال دارد و در اینجا مهمترین آن آثار ذكر می شود:
٭ شرط مسلمانی:پیامبر اكرم(ص) به ابوذر و سلمان و مقداد فرمود:"من را بر خودتان گواه بگیرید برای شهادت دادن به یگانگی خداوند... و این كه علی بن ابیطالب وصی محمد و امیر مؤمنان است و اطاعت او اطاعت خدا و رسولش بوده و امامان، از فرزندان اویند و این كه دوست داشتن اهل بیت او بر هر مرد و زن مؤمنی واجب است در كنار به پا داشتن نماز در وقتش و پرداخت زكات و در اختیار اهلش قرار دادن و پرداخت خمس از اموال تا ولی مؤمنان و امیر آنها آن را به من برساند... تا این كه فرمود:اینها شرایط اسلام است و شرایطی كه باقی ماند بیشتر از اینهاست." و
امام صادق(ع) فرمود:"هر كس زكات را نپردازد، نه مؤمن است و نه مسلمان و عزت و شرافتی برای او نیست." و از طرفی، قرآن كریم می فرماید:"وای بر مشركان، همانها كه زكات نداده و به آخرت ایمان نمی آورند." بنابراین، همچنان كه پیامبر اكرم(ص) فرمود:"زكات، پل اسلام و راه ورود به جرگه مسلمانی است." ٭ تقرب به خدا:حضرت علی(ع) می فرماید:"همانا زكات همراه با نماز، مایه تقرب جستن اهل اسلام قرار داده شده است" و در جایی دیگر می فرماید:"همانا برترین وسیله تقرب به سوی خداوند ده چیز است و از جمله، پرداخت زكات می باشد." گناه زدایی:پیامبر اكرم(ص) فرمود:"زكات، گناهان را از بین می برد" و حضرت رضا(ع) می فرماید:"خارج كردن خمس اموال، سبب پاك شدن از گناهان بوده و ذخیره روز بی چیزی شماست." ٭ كفاره گناهان:خداوند متعال در قرآن كریم، به بنی اسرائیل چنین وعده می دهد كه "من با شما خواهم بود و از شما حمایت می كنم به چند شرط:نماز را برپا دارید و زكات خود را بپردازید، به پیامبران من ایمان آورده و آنها را یاری نمایید و علاوه بر این، از انفاقهای مستحب كه یك نوع قرض الحسنه با خداست خودداری ننمایید كه اگر به این پیمان عمل كنید، گناهان گذشته شما را می پوشانم و شما را در باغهای بهشت كه از زیر درختان آن نهرها جاری است داخل می كنم." حضرت علی(ع) می فرماید:"هر كس زكات را به میل و رغبت و خوش دلی ادا نماید، برای او كفاره و پوشاننده گناهان و مانع و نگاهدارنده از آتش دوزخ است..." ٭ خشنودی خدا:حضرت علی(ع) می فرماید:خدا را خدا را درباره زكات كه همانا زكات غضب پروردگارتان را فرو می نشاند." و از پیامبر اكرم(ص) نیز آن را نقل می نماید.
٭ قبولی نماز:در حدیثی، پیامبر اكرم(ص) می فرماید:"كسی كه نسبت به پرداخت زكات بخل بورزد اما نمازش را به جای آورد، آن نماز در بین آسمان حبس می شود و بالا نمی رود تا خبر زكاتش برسد پس اگر به زكات بخل ورزید و آن را ادا ننمود، به نماز گفته می شود به سوی او باز گردد و همچنان كه جامه كهنه را می پیچند آن نماز را پیچیده و به صورتش می زنند و به او گفته می شود:بنده خدا. چرا این را انجام دادی و آن را ترك كردی." و
حضرت علی(ع) از آن حضرت نقل می كند كه فرمود:"نماز، تمام و كامل نمی شود مگر به دادن زكات... و كسی كه زكات نمی دهد نمازی برای او نیست و البته كسی كه ورع و پرهیزگاری نداشته باشد، زكات او نیز قبول نمی شود." و موارد فراوان دیگری از این قبیل وجود دارد كه قبولی نماز به پرداخت زكات مربوط شده است." قرآن كریم در 32مورد راجع به نمازسخن گفته كه در 28جا، نماز و زكات در كنار یكدیگر آمده اند؛ بلكه در توصیف نمازگزاران واقعی می گوید:"آنها كسانی هستند كه در اموالشان برای سائل و محروم، حقی معلوم وجود دارد." ٭ بركت مال و افزایش رزق و روزی:بركت مال، در ادای زكات است. خداوند زكات را به جهت رشد و زیادشدن روزی، واجب گردانیده است.پرداخت خمس، كلید رزق شماست. پیامبر اكرم(ص) می فرماید:"اگر بخواهی خداوند مالت را زیاد كند، آن را پاك كن(و زكاتش را بده) و چون خواستی خداوند بدنت را صحیح و سالم نگاه دارد، صدقه زیاد بده. و حضرت علی(ع) فرمود:"خداوند زكات را واجب كرده تا سبب رزق باشد." و... هر یك از كلمات زكات و بركت و واژه های مربوط به آنها 32بار در قرآن آمده است و این یعنی، زكات مساوی با بركت است. آری. بریدن شاخه های درخت انگور در ظاهر كوتاه كردن درخت است، ولی در واقع، سبب رشد آن می شود... . ٭ محافظت از اموال:پیامبر اكرم(ص) می فرماید:"بیماران خود را با صدقه مداوا كنید و اموالتان را با زكات نگهداری نمائید." و امام رضا(ع) می فرماید:"علت زكات به جهت...
مصون ساختن و نگهداشتن دارایی ثروتمندان است." و حضرت علی(ع) می فرماید:"ایمان خود را با صدقه، سیاست و حفظ نمایید و دارایی هایتان را با زكات دادن در پناه درآورید و گرفتاریهای پی در پی را با دعا و درخواست دور نمایید." از بین رفتن مال، یا به واسطه حوادث طبیعی است و یا غیر آن مانند دزدی و غارت و... و از طرفی، دزدی كردن در بسیاری از موارد از روی فقر و ناچاری است كه به این راه كشیده می شوند؛ حال پرداخت زكات، فقرزدایی می كند و از این طریق اموال، حفظ می شوند و این كه در بعضی احادیث وارد شده كه پرداخت خمس و زكات، از ریختن خون جلوگیری می كند به همین معنا نیز اشاره دارد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید