تدبير ش40- 41
همه کشورهايي که توانايي دستيابي به انرژي هستهاي دارند، بايد به اين سمت بروند
همه کشورهايي که توانايي دستيابي به انرژي هستهاي را دارند، بايد به اين سمت بروند. ... با توجه به محدود بودن منابع نفت و لزوم بهرهبرداري صحيح از منافع فراوان آن، چارهاي جز حرکت بهسمتانرژيهاينوازجمله انرژي هستهاي به عنوان سالمترين راه توليد انرژي وجود ندارد. 3. 15/01/88 (گزارش خبري)ديدار آقاي هوگوچاوز رييس جمهور ونزوئلا
«پيشرفت» با توسعه غرب نبايستي اشتباه بشود
ما وقتي ميگوييم پيشرفت، نبايد توسعهي به مفهوم رايج غربي تداعي بشود. امروز توسعه، در اصطلاحات سياسي و جهاني و بين المللي حرف رايجي است. ممكن است پيشرفتي كه ما ميگوييم، با آنچه كه امروز از مفهوم توسعه در دنيا فهميده ميشود، وجوه مشتركي داشته باشد - كه حتماً دارد - اما در نظام واژگاني ما، كلمهي پيشرفت معناي خاص خودش را دارد كه با توسعه در نظام واژگاني امروز غرب، نبايستي اشتباه بشود. آنچه ما دنبالش هستيم، لزوماً توسعهي غربي - با همان مختصات و با همان شاخصها - نيست. ... در حقيقت وقتي ميگويند كشور توسعه يافته، يعني كشور غربي! با همهي خصوصياتش: فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهتگيري سياسياش؛ اين توسعهيافته است. در حال توسعه، يعني كشوري كه در حال غربي شدن است. توسعهنيافته، يعني كشوري كه غربي نشده و در حال غربي شدن هم نيست. اين جوري ميخواهند معنا كنند. در واقع در فرهنگ امروز غربي، تشويق كشورها به توسعه، تشويق كشورها به غربي شدن است! اين را بايد توجه داشته باشيد. ... لذا ما مجموعهي غربي شدن، يا توسعهيافتهي به اصطلاح غربي را مطلقاً قبول نميكنيم. پيشرفتي كه ما ميخواهيم چيز ديگري است17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
ما بايد مدل بومي پيشرفت را متناسب با شرايط خودمان پيدا كنيم
پيشرفت براي همه ي كشورها و همهي جوامع عالم، يك الگوي واحد ندارد. پيشرفت يك معناي مطلق ندارد؛ شرايط گوناگون - شرائط تاريخي، شرايط جغرافيايي، شرايط جغرافياي سياسي، شرايط طبيعي، شرايط انساني و شرايط زماني و مكاني - در ايجاد مدلهاي پيشرفت، اثر ميگذارد. ممكن است يك مدل پيشرفت براي فلان كشور يك مدل مطلوب باشد؛ عيناً همان مدل براي يك كشور ديگر نامطلوب باشد. بنابراين، يك مدل واحدي براي پيشرفت وجود ندارد كه ما آن را پيدا كنيم، سراغ آن برويم و همهي اجزاي آن الگو را در خودمان ايجاد كنيم و در كشورمان پياده كنيم؛ چنين چيزي نيست. پيشرفت در كشور ما - با شرايط تاريخي ما، با شرايط جغرافيايي ما، با اوضاع سرزميني ما، با وضع ملت ما، با آداب ما، با فرهنگ ما و با ميراث ما - الگوي ويژهي خود را دارد؛ بايد جستجو كنيم و آن الگو را پيدا كنيم. آن الگو ما را به پيشرفت خواهد رساند؛ نسخههاي ديگر به درد ما نميخورد؛ ... ما بايد دنبال مدل بومي خودمان بگرديم. هنر ما اين خواهد بود كه بتوانيم مدل بومي پيشرفت را متناسب با شرايط خودمان پيدا كنيم. من اين بحث را در محيط دانشگاه دارم ميكنم؛ معنايش اين است كه اين تحقيق و اين پيگيري و اين تفحص را شما دانشجو، شما استاد و شما عنصر دانشگاهي، با جديت بايد انجام بدهيد؛ و انشاءاللَّه خواهيد توانست17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
تدبير ش45
مواظب باشيد در قضاياي سياسي كوچك، نبادا كار علمي دانشگاه متزلزل شود
ايني كه من توي اين چند سال به دانشگاهها مرتّب راجع به مسائل علم و تحقيق و پژوهش و نوآوري و جنبش نرمافزاري و ارتباط صنعت و دانشگاه و اينها اين همه تأكيد كردم، براي خاطر اين است كه يك ركن امنيت بلند مدّت كشور و ملّتتان علم است. و همين جا به شما بگويم، مواظب باشيد توي اين قضاياي سياسي كوچك و حقير نبادا دانشگاه تحت تأثير قرار بگيرد؛ نبادا كار علمي دانشگاه متزلزل شود؛ نبادا آزمايشگاههاي ما، كلاسهاي ما، مراكز تحقيقاتي ما دچار آسيب بشوند؛ حواستان باشد. يعني يكي از مسائل مهمّ در پيش روي شما، حفظ حركت علمي در دانشگاههاست. دشمنها خيلي دوست ميدارند كه دانشگاه ما يك مدّتي لااقل دچار تعطيلي و تشنّج و اختلالهاي گوناگوني باشد؛ اين برايشان يك نقطة مطلوب است؛ هم از لحاظ سياسي برايشان مطلوب است، هم از لحاظ بلندمدّت؛ چون علم شما از لحاظ بلندمدّت به ضـرر آنهـاست.1 1. ۸۸/۰۶/۰۴ بيانات در ديدار دانشجويان و نخبگان علمی
بايد پژوهش را تابع نياز خودمان قرار بدهيم
در باب علم و تحقيق، آن بخش عمده هم مربوط به تحقيق است؛ مربوط به پژوهش است. نكتهاي كه... مورد تأكيد بنده است كه پژوهش اوّلاً مورد اهتمام قرار بگيرد، ثانياً سمت و سوي پرداختن به نيازهاي كشور را پيدا كند. يعني حقيقتاً پژوهشهايي بكنيم كه مورد نياز ماست. من بارها هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آن دوستان عرض كردهام، هم شايد اينجا گفتهام: ما ملاك پيشرفت علميمان را درج مقالات در مجلات آي.اس.آي نبايد قرار بدهيم. ما نميدانيم آنچه كه پيشنهاد ميشود، تشويق ميشود، برايش آن مقاله نويس احترام ميشود، دقيقاً همان چيزي باشد كه كشور ما به آن احتياج دارد. ما خودمان بايد مشخّص كنيم كه دربارة چي مقاله مينويسيم، دربارة چي تحقيق ميكنيم. البته انعكاس در مجامع جهاني لازم است، ضروري است؛ و انعكاس هم پيدا خواهد كرد. مقصود اين است كه ما پژوهش را تابع نياز خودمان قـرار بـدهيم.2 2. ۸۸/۰۶/۰۸ بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
بايستي در رشته هاي گوناگون علمي، توازن و تعادل صحيح و واقعي ايجاد بكنيم
آن طوري كه در گزارشها من به دست ميآورم و افراد آگاه و خبره و دانشگاهي و مسئول به ما اطّلاع ميدهند، تقسيم توان در برنامه ريزي رشته هاي گوناگون علمي، يك تقسيم عادلانه و صحيح و منطبق با نياز كشور نيست. يك جاهايي ما رشدهاي چشمگيري داريم، يك جاهايي اصلاً حركتي مشاهده نميشود! اين غلط است. اين ناشي از نبود نقشة جامع علمي است. درست است كه در هر رشتهاي ما پيشرفت بكنيم ... مغتنم است؛ در اين ترديدي نيست؛ امّا اگر ميخواهيم كشور رتبة علمي به معناي واقعي كلمه پيدا كند و علم در كشور نهادينه بشود، ما بايستي در رشتههاي گوناگون علمي - چه در آموزش، چه در پژوهش - توازن و تعادل صحيح و واقعي و عادلانه اي ايجاد بكنيم؛ اين جزو نيـازهـاي مـاست.
اينكه دهة آينده - كه شروع شد، يعني دههاي كه امسال اوّلين سالش است - به عنوان دهة پيشرفت و عدالت اعلام شده، بدون ترديد يك پاية اصلي آن علم است؛ گسترش علم و تعميق علم در كشور است. كما اينكه اصل اعلام اين عنوان - عنوان دهة پيشرفت - به پشت گرمي پيشرفتهايي بوده كه در كشور از لحاظ علمي ديده شده. يعني اين اميد به وجود آمده كه ما ميتوانيم در ظرف يك دهه، يك پيشرفت چشمگير، يك حركت سريع در زمينه هاي علمي داشته باشيم كه بخشي از عقب ماندگيهاي ما را جبران بكند. بنابراين، مسئلة علم مهمّ است.2 2. ۸۸/۰۶/۰۸ بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید