تدبير ش28-29-30
يكي از چيزهايي كه بايد انجام بگيرد، تحقيقات مقابلهي بلند مدت با خشكسالي است
يكي از چيزهايي كه به نظر من بايد انجام بگيرد ... اين است كه اينجا (استان فارس)قطب كشاورزي است؛ جا دارد كهتحقيقات مقابله ي بلندمدت با خشكسالي كه تحقيقات وسيع و گستردهاي است و راههاي گوناگوني دارد، در همينجا در اين شهر، يك مركزيتي پيدا كند. همچنان كه شما در بخشهاي پزشكي گفتيد نقاط منحصر به فرد داريـــد، در ايـن قضيـــه هم ميتوانيد يك نقطه ي منحصـر به فـرد داشته باشيد. و البته خيلي كارهاي ديگر در اين استان ميشود انجام داد. انشاءاللَّه هر كدام در هرجا هستيد، به پيشرفت اين برنامه ها كمك كنيد. 18/2/87
ضرورت تشكيل مركز تحقيقات سعدي شناسي وحافظ شناسي
تشکيل «مرکز تحقيقات سعدي شناسي و حافظ شناسي» و نيز مرکز دانشگاهي هنر را در شيراز ضروري است... هنر اگر با روح ديانت همراه شود عاليترين وسيله تبليغ ارزشهاي اسلامي و انقلابي و انساني است. (گزارش خبري) 18/2/87
تدبير ش 33
جهتگيريها بايد درست، معنوي و الهي باشد
آن روزي كه ما بتوانيم درآمد كشور را از راه دانشمان به دست بياوريم و درِ چاههاي نفت را پلمب كنيم، آن روز براي ما روز خوبي است. امروز ما داريم از ذخائرمان ميخوريم. بيشتر بودجهي كشور از نفت است. نفت ذخيرهي ماست. گنجينهمان را داريم تخليه ميكنيم؛ از روي ناچاري. بايد روزي برسد كه بتوانيم از دانش خود نان بخوريم و اين ملت بتواند از دانش خود ثروت توليد كند. آن وقت خودِ آن ثروت به پيشرفت دانش كمك خواهد كرد. يك همافزائي پي در پي دارند: علم به ثروت كمك ميكند، ثروت به علم كمك ميكند؛ دائماً همافزايي به وجود ميآيد. ما بايد دنبال اين روز باشيم. البته جهت گيريها، بايد جهتگيريهاي درست و معنوي و الهي باشد. ديدار با نخبگان دانشگاهي 5/6/87
تدبير ش34
پيشرفت علمي بايستي با اميد به موفقيت و حركت جهادگونه همراه باشد
پيشرفت علمي بايستي با خودباوري اولاً؛ اميد به موفقيت ثانياً؛ حركت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. چون ما فرض را بر اين گذاشتيم كه پيشرفت علمي، بايستي با نگاه بومي و با تكيهي به فرهنگ خودمان باشد - فرهنگ ما يعني اسلام و مواريث ملي پسنديدهي ما - و نيز ناظر به نيازهاي كشور. اين، بايستي مجموعهي حركت علمي ما را تشكيل بدهد. ممكن است بعضي خدشه كنند كه آقا مگر ميشود؟ ما بايد اين باور را پيدا كنيم ... كه ميتوانيم. بدانيم كه وقتي حركت انجام گرفت، اميد رسيدن به موفقيت وجود دارد. ... در اين حركت، تنبلي و تنآسايي و محول كردن كار به يكديگر جايز نيست. حركتِ جهادگونه بايد كرد. جهاد فقط در ميدان جنگ نيست، در ميدان علم هم مثل بقيهي ميادين زندگي، جهاد، لازم است. جهاد، يعني: تلاش بيوقفه، همراه با خطرپذيري - در حدّ معقول البته - و پيشرفت و اميد به آينده. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
باوربهخودوآيندهرا بايستيدرجوانتزريقكنيد
يك توصيه اين است كه: هم دستگاههاي مديريتي،هم اساتيد، در داخل دانشگاهها خودباوري را ترويج كنيد. جواني كه تحت تربيت و تحت آموزش و تعليم شماست، بايد به خود اعتماد داشته باشد .... اين حالت بايست در يكايك جوانهاي ما بروز پيدا كند. يعني: جوان ما وقتي كه ميايستد اينجا حرف مي زند، بايد اعتماد به نفس ملي خود داشته باشد؛ چون جوان، مظهر اميد است. ... بايد هيچ نشانهاي از يأس و ترديد در دستيابي به اهداف در اين حرف محسوس نباشد؛ بايد سرشار از اميد باشد. كما اينكه واقعيتها هم همين را تأييد ميكند. شما در قبال اين، مسئوليد. البته عوامل اجتماعي گوناگوني دارد. عوامل: سياسي، اجتماعي، غيره؛ اما استاد در كلاس يا در آزمايشگاه يا در كارگاه آموزشي تأثير خيلي زيادي دارد. باور به خود و اميد به آينده را بايستي در جوان تزريق كنيد. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
جوري نظام آموزشي بايد طراحي بشود كه جوان به تحقيق و تعميق علم و دانش علاقه مندبشود
يك مسئله، مسئلهي تقويت روحيه ي پژوهش و جويندگي در دانشجوست. حالا بحث تحول در نظام آموزشي كشور و نظام آموزش عالي، يك بحث خيلي مهم و طولانياي است كه بايد هم تو اين جلسات مطرح بشود، كه الآن مجال نيست. من مي خواهم عرض بكنم كه: در همين زمينهي تحول نظام آموزشي، از جملهي كارهايي كه بايد انجام بگيرد، اين است كه جوري نظام آموزشي بايد طراحي بشود كه جوان ما به تحقيق، طلبگاري در تعميق علم و دانش علاقه مند بشود. حفظ محوري، غلط است. ما هنوز در دانشگاههايمان ....ميبينيم كه معلم چند صد صفحه كتاب را براي يك واحد درسي داده كه اين دانشجو بخواند. چرا؟ حفظ كردن حرفها و گفتهها و نوشتههايي كه معلوم نيست همه اش چقدر فايده داشته باشد و درگير كردن ذهن جوان به چيزي كه غير لازم است. بايد فكر كرد؛ بايد افراد برگزيده و شاخص بنشينند نظامي را طراحي كنند كه جوان ما ميل به پژوهش، تعمق و تحقيق پيدا كند؛ با اين استعدادي كه جوانهاي ما دارند. انصافاً استعداد جوانهاي ما، استعداد برجستهاي است. استعداد متوسط كشور، استعداد بسيار بالايي است. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
نيازها و اولويتهاي علمي را در برنامه ريزهاي آموزشي دخالت بدهيم
از چيزهايي كه من به عنوان توصيه عرض ميکنم: ... نيازها و اولويتهاي علمي را ما تشخيص بدهيــم و ايــن را در برنامهريزيهاي آموزشيمان دخالــت بدهيم. حــالا دربــارهي علوم انساني، دربارهي علوم پايه، دربارهي بخشهاي مختلفي از علوم تجربي يا سطوح مختـلفي از تحقيق، ممكن است يك اولويتهايي در مطالعه و بررسي كامل آشكار بشود؛ اينها بايــد مــلاحظه بـشود و در برنامهريزيها دخالت داده بشود. ما با امكانات محدود و با نيازهاي فراوان، نبايد به خودمان اجازه بدهيم كه در كاري كه از اولويت برخوردار نيست، سرمايهگذاريفكري و پولي و وقتي وانسانيبكنيم. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید