تدبير ش23
ضرورت جبران عقب ماندگي دانش و پژوهش كشور
چـرا مـا ايــن اهتــمام و ايـن انگيزش را در زمينهي مسائل مربوط به دانشگاه و دانش و پژوهش به خرج ميدهيم؟ چون عقبيم؛ عقب نگه داشته شديم. و چون پيشرفت ما، عزت ما، هويت ملي و اسلامي ما وابسته به اين است كه در اين بخش كار جدي كنيم. ... كشور و ملت ما يك كشور ريشهدار است؛ ما در تاريخ، ريشه داريم؛ ما سابقـه داريم؛ ما تازه نروييديم؛ از گذشته خودمان هم ميتوانيم تغذيه بشويم و بايد تغذيه ميشديم. اگر چنانچه با آهنگ و نواخت رشد علم بعد از اسلام تا قرنهاي پنجم و ششم و هفتم هجري به اين كشور نگاه كنيد، اگر با آن نواخت ما پيش ميرفتيم، امروز در قله بوديم. با آن آهنگ و با آن نواخت پيش نرفتيم؛ چرا نرفتيم؟ خوب جاي بررسي و تحليل دارد؛ حكومتها ناباب بودند، همتها كوتاه بود، بعد در دورانها دويست سيصد سال اخير عوامل خارجي تأثير گذاشـته و بالاخره واقعيت اين است كه: ما با آن نواخت حركت نكرديم، بلكه به طرف حضيض هم رفتيم.
حالاميخواهيم جبران كنيـم. حالا حكومت، حكومتي است لايق، با كفايت؛ ملت، ملتي است بيدار؛ نخبگان، نخبگاني هستند ميداندار و صحنه گردان؛ حالا ميخواهيم جبران كنيم. خوب، يك وقت سند چشم انداز را به عنوان يك سـند شـناسـنامهي افتــخار در جــيب ميگذاريم و گاهي به سرو دست ميگيريم، يك وقت هست نه، سند چشم انــداز را به عنوان دستورالعمل به حساب ميآوريم و براي جزء جزء آن راه كار پيدا ميكنيم. اگر ما بخواهيم الهام بخش باشيم، در منطقه مرجع علمي باشيم ، اين راه كار دارد. راه كارش را در سند چشم انداز ما نبايد معين كنيم، مسؤولان در منطقه اجرا بايد اينها را مشخص كنند؛ اصرار ما اين است. ما ميخواهيم كه اين كار در زمينه مسائل علم و پژوهش به صورت درست، به صورت خوب و كامل انجام بگيرد. 9/7/86
اهميت دادن به افزايش ارتباط اساتيد و دانشجويان
مسئــلهي حضــور اســاتيد در دانشگاهها كه جزو مقررات دانشگاهي شد، كه اساتيد ساعت معيني را در هفته حتما در دانشگاهها باشند، اين خيلي چيز مهمي است؛ اين را نبايد دست كم گرفت . يكي از مسائلي كه بنده در اين سه چهار سال اخير مكررا گفتهام –از بس تكرار شد، نميخواستم بار ديگر بگويم- مسئله نشستن استاد با دانشجوست؛ پاسخ به سوال گفتن. يعني ارتباط استاد و دانشجو به سر كلاس منحصر نماند و دانشجو فرصت داشته باشد كه به استاد مراجعه كند، از او بپرسد، از او توضيح بخواهد، از او بيشتر فرا بگيرد، بلكه در مواردي استاد، شاگرد را بخواهــــد در اتاق خود و يك نكته اضافي و تكميلي را به او تفهيم كند يا يك تكليف را از او بخواهد، يك ماموريت علمي و تحقيقي به او بدهد، كه همه اينها متوقف است بر حضور اساتيد در دانشگاهها، يك روز ميگفتم استاد كم داريم، امروز بحمدالله استاد خوب در كشور كم نيستند؛ تعداد استاد نسبت به دانشجو بحمدالله تعداد خوبي است، تعداد قابل قبولي است. اين را به نظر من بايد اهميت داد. پرورش دانشجو – كه به نظر من پرورش شاگرد و نخبه پروري است – در كلاس درس، يك بخشش متوقف به همين حضور چندين ساعتهي اساتيد –چهل ساعته كه در مقررات هست – در دانشگاههاست. يعني اساتيد بايد اين را جدي بگيرند و به آن اهميت بد. 9/7/86
تدبير ش25
يكي از كارهايي كه بايد حتماً وسريع شروع شود، آمارگيري ازطلاب است
يكي از كارهايي كه در سازماندهي حوزه لازم است، آمارگيري است... ما از حوزه آمار درستي نداريم. به طريق اولي، آنوقت از مجموعهي روحانيت در كشور آمار درستي نداريم. تعداد روحانيون در كشور، حدود تحصيلي اينها، ميزان فضل اينها، تواناييهاي تبليغي اينها، تأثيرگذاري اينها در محيطشان؛ اينها چيزهايي است كه اصلاً در آمارهاي ما، در اطلاعات ما منعكس نيست؛ ما آمارگيري نداريم.
آمارگيري هم يك دانش است. يكي از كارهايي كه بايد حتماً انجام بگيرد، سريع هم بايد شروع بشود و چند سال هم طول خواهد كشيد، اما بركاتش خيلي زياد خواهد بود، همين مسئلهي آمارگيري است. از طلاب حوزه، از سطوحشان، از مقدار و اندازهي دركشان از درسي كه خواندهاند، پيشرفت تحصيليشان، از اينها آمــارگيري داشته باشيـم، بـدانيم زيردسـت مـجموعـهي مديريت حوزه چيست، با چي ميخواهد كار كند. اين كمبود را هم ما داريم . 8/9/86
تدبير ش 26
براي آبادي و پيشرفت، دولت، مجموعههايغير دولتي و مردم بايد همكاري كنند
آنچه مهم است، اين است كه براي بادي، براي پيشرفت، هم دولت با همه ي دستگاههايش، هم مجموعه هاي غيردولتي، آحاد مردم، مؤسسات غير دولتي، مؤسسات اقتصادي و فرهنگي و غيره بايد همكاري كنند.دولت بايد اين مصوباتي را كه در مورد اين استان انجام دادهاند در سفري كه به اين استان كردند، انشاءاللَّه توفيق پيدا كنند به طور كامل انجام بدهند. 12/10/86
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید