تدبير ش 68
در همة شعبههاي فرهنگي، جهتگيريها را انقلابي و اسلامي قرار بدهيد
آنچه كه من لازم ميدانـم بـه دوستان دولت توصيه كنم، اين است كه: مسئلة فرهنگ را خيلي جدي بگيريد! اگر چنانچه ما كارهاي اقتصادي را - همچنان كه در بـرنـامـه هست و آرزوهـاي ما متوجه به آن است - انجام بدهيم، اما در زمينة كار فرهنگي عقب بمانيم، بدانيد كشور لطمه خواهد ديد. دشمنان ما يكي از چشمههاي دشمنيشان كار اقتصادي است؛ يك چشمة مهم ديگر، كار فرهنگي است. ... فيالجمله دوستان توجه داشته باشند كه كار فرهنگ، كار بسيار مهمي است؛ با ملاحظة جهتگيريهـاي انقلابـي و اسلامـي. در زمينة فرهنگ، دچار رودربايستي نشويد. در همة شعبههاي فرهنگي - چه در موضوع كتاب، چه در كـارهـاي هنري، چـه در مؤسسات فـرهنگي - جهتگيريهـا را انقلابي و اسلامي قـرار بدهيد. اولويتها را در اينجا هم ملاحظه كنيد، چون منابع بالاخره محدود است. البته مصوبة دولت در زمينة بودجة فرهنگي، مصوبة خوبي است؛ اگرچه حالا شنيدم كه خيلي از مبالغ اين مصوبه تخصيص داده نشده؛ حتّي اگر همهاش هم تخصيص داده شود، باز براي همة فعاليتهاي فرهنگي كافي نيست. بنابراين، منابع دچار محدوديت است. با توجه به محدوديت منابع، نگاه كنيد ببينيد اولـويتهـا چيست؟ البته من يك مجموعهاي را به نحو پيشنهاد به دولت ارائه كردم؛ كه اگر اين چيزها در كار فرهنگ مورد توجه قرار بگيرد، بـا تـوجـه بـه نگاهي كه مـا در زمينة فرهنگ داريم، اينها اولويت خواهد داشت؛ يعني اينها تأثيراتش بيشتر خواهد بود. بله! اينها را بايد دنبال كنيد تا انشاءاللَّه تحقق پيدا كند.2 2. 06/06/90 27رمضان المبارك 1432 بيانات در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت
تدبير ش 70
لزوم هجرت براي فراگيري و تبليغ
يك وظيفة ديگر، وظيفة فراگيري است. من شنيدهام فضلاي بومي كرمانشاهي عدهاي در قم هستند - كه لابد آقايان ميشناسند - اينها تشويق بشوند؛ يا بيايند هجرت كنند، يا اگر هم بكلي نميآيند، در ايام خاص بيايند؛ سالي دو ماه، سه ماه، چهار ماه اينجا بيايند؛ بين مردم بروند، به روستاها بروند، به شهرها بروند، مساجد را آباد كنند. بنابراين، مسئلة علم، مسئلة مهمي است.
البته در كنار فراگيري علم، مسئلة تبليغ وجود دارد كـه بسيار مهم است. تبليغ، داستان مفصلي است. اگر ميخواهيد تبليغِ خوب بكنيد، از قبل مخاطب خودتان را انتخاب كنيد. ميخواهيد با جوانها حرف بزنيد؛ خيلي خب! اگر مخاطب خودتان را انتخاب كرديد - كه جوانها هستند - بايد بدانيد سؤال او چيست؟
يك طلبهاي بود، مشهد درس ما ميآمد؛ بعد مدتي بود، نبود؛ او را توي درس نميديدم. بعد از مدتي او را ديدم، گفتم: كجا بودي؟ گفت: فلان جا - يكي از شهرهاي دور استان خراسان - مشغول تبليغ بودم. گفتم: خب! بالاخره چي؟ گفت: به نتيجهاي كه رسيدم اين است كه من هيچ چيزي براي اين مردم ياد نگرفتم. گفت: من هرچه بلدم، به درد اينها نميخورد! خب! اين مخاطبنشناسي است. مخاطب را بايد شناخت: روستايي، شهري، تحصيلكرده.2 2. 20/7/90 بيانات در جمع روحانيون شيعه و اهل سنت كرمانشاه
ضرورت منعكس نمودن استعدادهاي ذاتي ملت بهمنظور باور كردن جوانان يك نكتة ديگر هم كه مهم است، نشان دادن استعداد ذاتي كشور و ملت ماست؛ نه به بيگانگان، بلكه به خودمان! يكي از چيزهايي كه ما را بايد نسبت به موقعيتهاي خودمان بهشدت هوشيار كند، اين است كه در طول دهها سال تبليغات شده بود كه ايراني ناكارآمد است؛ بايد از ديگران بياموزد، بايد از ديگران تقليد كند، بايد به دامن ديگران متوسل و متشبث شود. در دوران جواني و نوجوانيهاي ما اين جزو چيزهاي رايج بود. تا صحبت يك چيزي ميشد، ميگفتند: اينجا كه خب! نميشود اين چيزها را بسازند. ... همين رشد پيشرفت علمي ... اين يك واقعيتي است؛ اين آمارهاي بينالمللي است. درست است كه ما آنجايي كه بالفعل از لحاظ علمي رسيديم، عقبتر از بالفعل دنياست، به مراحلي و منازلي؛ اما اين به خاطر عقبماندگي قديمي ماست. حركتمان به سمت جلو، سرعت بسياري داشته؛ چندين برابر سرعت متوسط عالم. اگر همين سرعت را حفظ كنيم، بلكه افزايش بدهيم، مسلّماً به خطوط مرزي علم خواهيم رسيد و اين خطوط مرزي را خواهيم شكست و جلو خواهيم رفت؛ اين اتفاق خواهد افتاد. جوان كشور ما بايد اين را باور كند؛ يكي از راههاي باورش همين است. امروز اينجا جوان ميآيد صحبت ميكند؛ حرف نو، نكتة نو و پيشنهاد جديد را با روحية خوب در اينجا ارائه ميدهد. استادان برجسته و بزرگ در علم، در هنر، در خطاطي، در بقية رشتهها ميآيند حرف ميزنند؛ مطالب نو، نكتههاي نو ميگويند. اينها بايد منعكس بشود تا جوان كشور ما باور كند.9 9. 26/7/90 بيانات در ديدار نخبگان و برگزيدگان كرمانشاه
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید