تدبير ش 78 شهريور و مهر 91 حذفيات
نورانيت حضور بسيجي در عرصة نبرد
خود حضور بسيجي در عرصة نبرد، به او يك نورانيتي ميبخشد. معروف بود در دوران دفاع مقدس ميگفتند فلاني نور بالا ميزند، روشن است؛ يعني بزودي شهيد خواهد شد. اين نورانيتِ حضور بسيجي بود؛ اين را من خودم مشاهده كردم؛ نه يك بار و دو بار. ... اين نورانيت را خيليها ديدند؛ ما هم ديديم، ديگران هم بيشتر از ما ديدند. اين ناشي از همان حضور فوقالعاده است.31 31. ۹۱/۰۷/۲۴ بيانات در ديدار بسيجيان استان خراسان شمالي يا .12 12. ۹۱/۰۷/۲۴ بيانات در ديدار بسيجيان استان خراسان شمالي
تدبير ش 79 (مهر) آبان و آذر 91
ضرورت عيارسنجي خود در سبك زندگي
از خود شروع كردن هم كه دستور اسلام به ماست؛ همة ما در همة سطوح بايد اول از خودمان شروع كنيم. «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ».(نهج البلاغه، حكمت 71) در همة سطوح همينجور است. از خودمان بايد شروع كنيم؛ اين را ما در بسيج جا بيندازيم.
همين بحث سبك زندگي و اسلوب زندگي به حسب نظر اسلام، اين در داخل بسيج ميتواند يك معيار براي خودشناسي باشد. بحث اين نيست كه دستگاههاي برتر و بالاتر بيايند ما را عيار بزنند، ببينند چه جوري است؟ بحث اين است كه خودمان، خودمان را عيارسنجي كنيم. رفتار ما در محيط كار چگونه است؟ رفتار ما با همسر و فرزند چگونه است؟ رفتار ما در محيط زندگي و محيط اجتماعي چگونه است؟ رفتار ما با زير دست چگونه است؟ با كسي كه بالادست ماست، رفتار ما چگونه است؟ رفتار ما با دوست چگونه است؟ با دشمن چگونه است؟ اينها همه در اسلام اندازه و معيار دارد. خودمان را بسنجيم. اين ميشود عيار خويش را سنجيدن، خود را درست شناختن. اگر از اينجا شروع كرديم، بنيان زندگي ما، بنيان كار ما در همة بخشها، بهخصوص در بسيج، كه حالا محل بحث ماست، تقويت خواهد شد.8 8. ۹۱/۰۹/۰۱ بيانات در ديدار جمعي از بسيجيان و فعالان طرح شجرة طيبة «صالحين»
عمق بخشي به اعتقادات، فكر و روحية جوانان بسيجي
يك نكتة اساسي كه خوشبختانه ديدم ... مورد توجه قرار گرفته است، كيفيت و عمق اين مجموعههايي است كه بدنة بسيج را و پايههاي اصلي بسيج را تشكيل ميدهند. آنچه كه ضرر ميزند، ضربه ميزند، سطحينگري در اعتقاد و در فهم و در گزينش منطق و مبناست. سطحينگري ضربه ميزند؛ مثل يك سرباري كه بر روي يك مجموعة باري گذاشته باشند، يك باد شديد، يك تكان شديد، او را مياندازد. عمق بايد داد، ريشه بايد داد اعتقادات را؛ اينها چيزهايي است كه مورد توجه شما هم بحمدالله قرار دارد. اصل تشكيل مجموعههاي «صالحين»، بر اساس همين ديد به وجود آمد كه از لحاظ معنوي، از لحاظ تربيتي، از لحاظ تعليمي، عمق بخشيده بشود به فكر و به روحية جوانان بسيجي ما در بخشهاي مختلف.8 8. ۹۱/۰۹/۰۱ بيانات در ديدار جمعي از بسيجيان و فعالان طرح شجرة طيبة «صالحين»
ضرورت تداوم بركات شجرة طيبة بسيج
خدا را سپاسگزاريم كه يك نمونهاي از آنچه كه در ماجراي بزرگ عاشورا ديده شد، نقل شد براي ما، در دوران ما به وجود آمد؛ مردان و زنان و جواناني كه به هدف انديشيدند، از جان، از مال، از تعلقات زندگي چشم پوشيدند؛ اين را ما در دوران دفاع مقدس به چشم ديديم و امروز ادامة آن و بركات آن را داريم مشاهده ميكنيم. ... آنچه در تاريخ خوانده بوديم، بخشهايي از آن را، نمونههايي از آن را كه يكي از مهمترين و برجستهترين مظاهرِ آن هم همين شجرة طيبة بسيج است، هم قبل از شروع جنگ تحميلي، هم در جريان دفاع مقدس - اين تجربة بسيار دشوار و سخت براي كشور - و هم بعد از دفاع مقدس تا امروز، در مقابل چشم ديديم؛ مسئلة بسيج، تجربة بسيج، داراي بركات بسيار بزرگي بوده است و انشاءالله اين بركات بايد ادامه پيدا كند و ادامه پيدا خواهد كرد.8
8. ۹۱/۰۹/۰۱ بيانات در ديدار جمعي از بسيجيان و فعالان طرح شجرة طيبة «صالحين»
لزوم افزايش عيار روحية بسيجي و تضمين خلوص در مجموعة كارها
در دوران دفاع مقدس، آنچه كه در حركت بسيج ديده ميشد، در عيار خلوص، داراي عيار بالايي بود كه اين را بايد امروز هم ما تأمين كنيم در حركت بسيج. ميدانِ امروز، ميدان پيچيدهتري است. رفتن در عرصة جنگ و قتال و مبارزه كردن و مسئوليت به عهده گرفتن، بعد هم به شهادت رسيدن يا جانباز شدن، يا به سلامت برگشتن، حضور در آن ميدان كار خطرناكي است، اما پيچيدگي ندارد. حضور در ميدانِ امروز در مقابلة با توطئة دشمن، حملة دشمن و صفآرايي اين دو صف و دو جبهة برجسته پيچيدگيهايي دارد؛ ممكن است آن خطرات نقدِ آن روز، امروز نباشد، لكن پيچيدگيهاي بيشتري دارد. امتياز آن صحنه اين بود كه كسي كه ميرفت، خلوص واضحي از خود نشان ميداد. ورود در آن ميدان، ورود در ميدان مرگ و زندگي بود؛ شوخي نبود: هم شهامت لازم داشت، هم فداكاري لازم داشت، هم ايمان لازم داشت، هم توكل به خدا لازم داشت؛ و ميرفتند شهيد ميشدند.
امروز در ميدانهاي مختلف، همان ايمان، همان شهامت لازم است، اما بدون اين عناصر هم ممكن است كساني در كسوت بسيجي ظاهر بشوند؛ اين را بايست مراقبت بكنيد. از خودمان مراقبت كنيم در درجة اول و از محيط بسيج مراقبت بكنيم در درجة بعد؛ اين كارِ يكايك آحاد بسيج است. عيار روحية بسيجي در مجموعة بسيج، از جمله در اين مجموعههاي «صالحين»، كه شما تصدي آنها را بر عهده گرفتهايد و آنها را مديريت ميكنيد، بايد بالا برود؛ خلوص را بايد تضمين كنيم و در مجموعة كارها تضمين كنيد. اين يك قدري سخت است. يك علت اينكه جهاد در ميدان مقابلة با نفس و مسائل معنوي، «اكبر» ناميده شده است، همين سختتر بودن كار است. در جنگ با دشمن - جنگ نظامي - انسان راحت ميتواند آن ميزان خلوص خود را و ميزان خلوص ديگران را اندازهگيري بكند؛ راحتتر ميشود اندازهگيري كرد، اينجا نه! اينجا، هم خود انسان دچار اشتباه ميشود، هم ديگران در شناخت انسان دچار اشتباه ميشوند.8
8. ۹۱/۰۹/۰۱ بيانات در ديدار جمعي از بسيجيان و فعالان طرح شجرة طيبة «صالحين»
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید