تدبير ش 70
نياز كشور به روحية بسيجي در همة زمينهها
بسيجي كه در سال 58 تشكيل شد، نيازهاي آن روز را تأمين ميكرد - اين يك نياز بود - امروز بسيج نوع نيازهاي ديگري را برآورده ميكند. مسائلي كه امروز مطرح است، آن روز مطرح نبود. امروز بسيج ما در زمينة علم، در زمينة ابتكار، در زمينة نوآوري، پيشرو است. اين هم هنر امام بود. امام در همين نوشتهاي كه در آذر 67 مرقوم كردند - يعني آخر عمرشان، تقريباً ده سال بعد از آن نوشتة اول - از دانشجويان و طلاب ميخواهند كه بسيج تشكيل بدهند؛ بسيج دانشجو و بسيج طلبه. اين نشاندهندة اين است كه نيازي كه كشور به روحية بسيجي دارد، مربوط ميشود به همة زمينهها، از جمله زمينههايي كه در قلمرو حوزههاي علميه است و زمينههايي كه در قلمرو دانشگاههاست. امروز در حوزة علميه هم فضلاي بسيجي ما، علماي بزرگ بسيجي ما حضور دارند؛ افتخار هم ميكنند. امام هم افتخار ميكرد. امامِ با آن عظمت، ميگفت: من افتخارم اين است كه يك بسيجيام. در دانشگاه هم همينجور است. در دانشگاه هم بسيج دانشجو، بسيج استاد، يك پديدة پيشرونده و پيشرو محسوب ميشود.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
ضرورت حركت ابتكاري بسيج در همة زمينهها
بسيج، حركت برخاستة از ايمان، از عشق، از اعتماد به نفس و توأم با ابتكار است.
در همة زمينهها بايد ابتكار كرد. ... در زمينة ورزش باستاني است؛ در همة زمينهها اين ابتكار ممكن است. ابتكار در نوع فرماندهي، ابتكار در نوع جنگيدن، ابتكار در نوع جنگافزار، ابتكار در نوع سازماندهي؛ اين مال محدودة نيروهاي مسلح. بعد برويم بيرونِ نيروهاي مسلح. ابتكار در نوع ديپلماسـي. عـرصـة عظيم ديپلماسـي بـا انـواع شيطنتها همراه است. عرصة ديپلماسي، عرصة شيطنت است؛ ميبينيد ديگر! البته خدا را شكر كه دشمنان ما را از كساني قرار داده كه نميفهمند چه كار بـايـد بكنند؛ هـي اقـدام ميكنند، هـي غلط ميكنند، اشتباه مـيكنند، هـي پايشان تـوي چاله مـيرود؛ عبرت هـم نميگيرنـد؛ دوبـاره همان را تكرار مـيكنند؛ مثل همين حرفهـايـي كـه در تبليغاتشـان، در اظهاراتشـان مـيگـويند و انجام ميدهند. عرصة ديپلماسي، يك چنين عرصهاي است؛ هوشمندي لازم است، ابتكار عمل لازم است، نوع برخورد مبتكرانه لازم است؛ اينها ناشي از همين روحية انقلابياي است كه ما از آن تعبير ميكنيم به روحية بسيجي، روحية جوان، مبتكر، پيشرو، داراي اعتماد به نفس.
در زمينة اقتصـاد هـم همينجـور، در زمينـة فعاليتهـاي توليـدي هـم همينجـور، در زمينـة پيشرفت علمي و تحقيقي هم همينجور.
بنابراين منطقهاي كه ما نام بسيج را بر آن اطلاق ميكنيم و روحية بسيجي را در آن گسترش ميدهيم، يك منطقة محدود نيست، فقط منطقة نظامي نيست؛ همة بخشهاي كشور ميتوانند داراي روحية بسيجي بـاشند. علمآموزي بسيجـي، ثـروتانـدوزي بسيجـي، ديپلمـاسـي بسيجـي، سياسـتورزي بسيجـي، مـديـريـت بسيجـي، سازماندهي بسيجي؛ مفهوم بسيج شامل حال همة اين زمينهها ميشود؛ معنايش هم عبارت است از نوآوري و ابتكار و اخلاص.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
اخلاص، پاية اصلي كار بسيجي
پاية اصلي كار بسيجي، اخلاص است. «گمنام»، از جملة تعبيرات امام است: «مكتب شاهدان و شهيدان گمنام». گمنام يعني دنبال نام و نشان نبودن. گفت:
در كيش مـا تجرد عنقـا تمام نيست در قيد نام ماند اگر از نشان گذشت (كليم كاشاني)
براي خدا كار كردن، كه اين ناشي است از روحية اعتماد به خدا؛ ميدانيم كه پيش خداي متعال ضايع نميشود. شما در خلوت عبادت ميكنيد؛ با خدا حرف ميزنيد؛ كسي هم نميفهمد؛ خاطرتان هم جمع است كه خدا دارد ميبيند؛ اين عبادت را محسوب ميكند. كرامالكاتبين الهي نميگذارند اين عبادت شما مثل عملي كه انجام نشده، بماند؛ نه! تحقق پيدا كرده، اين را يادداشت ميكنند؛ آن وقت: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ»؛(زلزال 7) همين را ميبينيد. عين همين در فعاليتهاي اجتماعي است. شما يك حركتي را انجام ميدهيد براي خدا، يك اقدامي را ميكنيد براي خدا، يك تصميمي را ميگيريد براي خدا، هيچ كس هم نميفهمد؛ براي اين تصميم، پيش هيچ كس هم تفاخر نميكنيد؛ اين را خداي متعال ميفهمد، ميداند، مينويسد. به خداي متعال اعتماد داريد، به خداي متعال حسن ظن داريد. حالا گيرم ديگران نفهميدند. مگر ديگران چقدر به ما مزد ميدهند؟ در مقابل مزد الهي، اين مزدهاي دنيوي مگر چقدر است؟ بسيجي اينجوري فكر ميكند؛ لذاست كه اخلاص به خرج ميدهد، مخلصاً للَّه كار را انجام ميدهد. اخلاص، يكي از خصوصيات است. اگر اخلاص شد، آن وقت خودپرستيها و خودمحوريها و اينها بركنار خواهد شد؛ ثروتاندوزي براي خود، دست دراز كردن به اينجا، به آنجا، ديگر ممنوع خواهد شد. اينها همهاش ناشي از شرك است؛ شرك پنهان. وقتي كه اخلاص بود، شرك نبود، اينها ديگر از بين خواهد رفت. روحية بسيجي اين است. در مديريتهاي كشور، در نظام عمـومـي كشـور و سـازمـانـدهـي عمـومـي كشـور، در فعاليتهاي گوناگون، در فعاليتهاي مرسوم دولتي، در فعاليتهـاي شخصي، همـه جـا روحيـة بسيجـي ميتواند خودش را نشان بدهد.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
ضرورت حفظ آمادگي دفاعي بسيج همراه با ابتكار و بصيرت
براي بخش نظامي و آمادگيهاي دفاعي، يك امتياز وجود دارد. وقتي ما ميگوييم: همه جا بسيج هست، معنايش اين نيست كه از بسيجِ بيست ميليونياي كه امام گفت - يا دههاميليوني بعد از امام - غفلت كنيم؛ نه! نه! آن لازم است. با آرزوها و آمال و نگاههاي بلندنظرانهاي كه ملت ما دارد، آمادگي دفاعي لازم است و هميشه بايد وجود داشته باشد؛ همراه با ابتكار، همراه با نوآوري. لذاست كه ما از سازماندهيهاي بسيج كاملاً حمايت ميكنيم. عمق فكر و بصيرت هم در اين سازماندهيها بايد مورد ملاحظه قرار بگيرد. يعني جوانان عزيز ما بدانند، آگاهانه حركت كنند؛ بدانند دنبال چه هستند؟
در بين مجموعة اين حركاتي كه در اطراف جهان وجود دارد، اين آميختگي حق و باطل، اين تسلط و هيمنة ظالمانه و شيطاني انسانهاي شيطانصفت بر زندگي ديگران، در اين فضاي كذايي، كه فضاي استكبار است، همان فضاي نظام سلطه است كه ما بارها تكرار كردهايم، يك ملتي پيدا شده كه حرف حق ميزند؛ دنبال حق است؛ دنبال حقوق انسانهاست؛ دنبال استقرار عدالت است. اين ملت، ملت عزيز ايران است؛ بهبركت اسلام، بهبركت انقلاب، ملت ايران پاي ايـن حرف ايستاده است. بـهخاطر ايستادگي ملت ايـران، ايـن فكر بهتدريج جاي خود را در اين منطقه باز كرده، بلكه در جهان باز كرده؛ حالا مـا در ايـن منطقهاش را داريم ميبينيم. اين يك حقيقتي است.
بديهي است كـه شيطانهـاي عـالـم دسـت بـرنمـيدارنـد؛ تـا وقتـي از پـا نيفتنـد، دسـت برنمـيدارنـد. حكـومـت منحـرف و كـج و غلـط شـوروي تـا وقـتـي بـود، مثـل همـيـن نـظام ليبـرالسـرمـايـهداري و – بـه قـول خـودشـان - ليبرالدمـوكـراسـي، بـا اسلام و جمهوري اسلامي مخالف بود. ميدانيد اينها در صد تا مسئله با هم مخالف بودند، اما در چند مسئله با همديگر توافق داشتند؛ يكي از آن مسائل و در رأس آنها، مبارزة با قيام اسلام و پيشرفت اسلام و نظام جمهوري اسلامي بود. ولي خب! نظام منحرفِ شيطاني شوروي نابود شد، اين يكي هم نابود خواهد شد؛ اما تا هستند، زور خودشان را ميزنند و همة همت خودشان را به ميدان ميآورند براي مقابلة با نظام اسلامي؛ البته بلاشك بيفايده است. اگر اين طرف ايستادگي داشته باشد، صبر داشته باشد، اميد را در دل خود از دست ندهد و دنبال كند، قطعاً پيروزي با اين طرف است؛ اين يكي از سنتهاي الهي است. خداي متعال صادق است، اصدق القائلين است؛ « وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ »، (حج 40) «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ».( محمد 7) يك جبههاي دارد حق را تعقيب ميكند، دنبال ميكند؛ جبهة مقابل او به دنبال باطل است. يك وقت هست كه اين جبهة حق ميترسند؛ خب بله! معلوم است كه شكست ميخورند؛ حقند، اما شكست ميخورند. يك وقت هست كه بيصبري نشان ميدهند، البته شكست ميخورند؛ يك وقت حرف حق دارند، اما به لوازمش عمل نميكنند، دنبال دنيا و ماديت و عشرتند، البته شكست ميخورند. خداي متعال چك سفيدي نداده است كه شما چون برحقيد، حتماً پيروز خواهيد شد؛ نه! شما پيروز خواهيد شد، چون برحقيد، و چون ايستادگي ميكنيد. اگر بايستيد، پيروز خواهيد شد. ولي تا فرارسيدن آن پـيـروزي نهـايـي، مبـارزه، درگـيـري و چـالـش ادامه دارد. 5
5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
نقش بسيج در دفاع از اصول مسلّم اسلامي و مقابله با انحرافات
از جملة اساسيترين كارهايي كه بر عهدة بسيج است و در بافت دروني هويت بسيج دخالت دارد، عبارت است از حمايت و دفاع از اصول مسلّم اسلامي. ايـن هـم در بيانات امـام هست؛ اصول تغييرنـاپـذيـر اسلامـي. اينجا بسيـج، يـك نقش فرادورهاي پيدا ميكند. بسيج نگاه ميكند ببيند كه اين حركت عمومي انقلاب و نظام از مسيرِ درست منحرف نشود؛ مراقب است كه انحراف به وجود نيايد؛ هر جا انحرافي مشاهده شد، بسيج در مقابل آن ميايستد. اين از جملة خصوصياتي است كه مربوط به بسيج است؛ يعني در مقابل انحرافات مـيايستد. خط مستقيم بـه سمت اهـداف والاي انقلاب اسلامي، بدون هيچگونه انعطاف و انحراف؛ از خصوصيات بسيج اين است. اين ديگر نگاهي از بالاست، نگاهي فرادورهاي است؛ در واقع فرازماني است. در بعضي از بخشها ممكن است اشكالاتي پيش بيايد؛ حركت عمومي بايد حركت مستقيمي باشد. اين نگاه، نگاه بسيجي است.5
روحية بسيجي را هرچه ميتوانيم، زنده بداريم
در دل نظام اسلامي بايد يك نيروي دفاعي قادر، بيدار، مستحكم و آماده به كاري هميشه وجود داشته باشد؛ اين همان روحية بسيجي است. ارتش هم ميتواند روحية بسيجي داشته باشد؛ سپاه هم ميتواند روحية بسيجي داشته باشد؛ يگانهاي بسيج هم كه با همين مبنا تشكيل شدند، ميتوانند روحية بسيجي داشته باشند؛ دستگاههاي دولتي هم ميتوانند روحية بسيجي داشته باشند؛ دستگاههاي انتظامي هم ميتوانند روحية بسيجي داشته باشند؛ دستگاه ديپلماسي هم ميتواند روحية بسيجي داشته باشد. اگر اين شد، پيروزي حتمي و سريع خواهد شد. به بسيجي با اين چشم نگاه كنيم؛ به روحية بسيجي با اين چشم نگاه كنيم؛ و اين روحيه را هرچه ميتوانيم، زنده بداريم.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
لزوم پايبندي به قوانين و مقررات، ارزشهاي نظام و نظم و انضباط
بسيج ... پـايـبـنـد بـه قـوانـيـن و مقـررات و ارزشهـايي است كه در قالب نظام مجسم شدهاند. ابتكار بايد به وجود بيايد، نوآوري بايد به وجود بيايد، اما بيانضباطي نه! يك عدهاي اشتباه ميكنند؛ خيال مـيكنند بسيجـي يعني كسـي كـه پايبند بـه مقررات نيست، پايبند به قوانين نيست، پايبند به ضوابط مستقر در جامعه نيست؛ نهخير! اين اشتباه است؛ اين خطاست. البته اگر چنانچه هويت كلي بسيج كه گاهي در مجموعة نظام خودش را نشان ميدهد - يعني شامل رهبري و مجموعة قانونگذار و اينها - ببيند يك ضابطهاي مانع است، آن ضابطه را عوض ميكند. ضابطه را عوض ميكند؛ نه اينكه بيضابطگي و بيانضباطي به خرج بدهد. از دورة جنگ، در زبان بعضيها بود كه بسيج بيهوا حركت ميكند. ميگفتند: بسيجِ بيترمز! علت هم اين بود كه در ميدانهاي جنگ، در عرصههاي نبرد، بسيجـيهـا همينطور هـي پـا بـه زميـن ميكوبيدند، اصرار داشتند كه حمله انجام بگيرد؛ ميخواستند زودتر تهاجم كنند. آن روحية هيجان و نشاط جواني، آنها را به سمت ميدانها ميكشاند. خب! فرماندهها همه جا مصلحت نميدانستند؛ نگه ميداشتند. يك نوع كشمكشِ اينجوري هميشه در بخشهاي مختلف جبهههاي نبرد وجود داشت. ميگفتند: بسيج، بيترمز است! اين به اين معنا نيست كه بسيج بيانضباط است، يا بايد بيانضباط باشد، يا بيانضباطي يك ارزش است؛ ابداً. خود نفس انضباط، منضبط بودن، منتظم بودن، يك ارزش اسـت. اميـرالمؤمنين بـه فـرزنـدانش وصيت مـيكند: «اُوصيِكُم بِتَقَوي اللَّه وَ نَظمِ اَمرِكُم»؛ (نهجالبلاغه، نامة 47) كارتان را منظم داشته باشيد، نظم داشته باشيد. اگر نظم از بين رفت، اگر اين آهنگِ درست از بين رفت، ناهنجاري به وجود ميآيد؛ در همه جا همينجور است. نظم است كه زمينه براي موفقيت فراهم ميكند. يك نيروي نظامي هم اگر نظم نداشته باشد، بكلي بيفايده ميشود. اين تشريفاتي كه شما در نيروهاي نظامي ملاحظه ميكنيد، اين رژه و سان و درجه و لباس و منظم بودن، اينها همهاش اين نيست كه بخواهند ظاهر را درست كنند؛ نه! اين عادت دادن نيروي نظامي به انضباط است؛ به نظم است. شما از اينجا بايد حركت كنيد؛ از اين خط يك قدم آن طرفتر نبايد پا را بگذاريد؛ اين نظم است. خوشبختانه امروز، هم در سپاه، هم در ارتش ميبينيم كه اين چيزها كاملاً رعايت ميشود. نظم چيز لازمي است. اگر نظم را از يك مجموعة نظامي، از يك واحد نظامي بگيرند، هيچ فايدهاي ندارد. ... بنابراين، انضباط ارزش است، بيانضباطي ارزش نيست؛ بيقانوني ارزش نيست، بر طبق مقررات عمل كردن ارزش است؛ اين را توجه داشته باشند.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
آگاهيهاي اسلامي عميق را در حوزة كاري خودتان گسترش بدهيد
جوانهاي عزيز! اين ديدگاه را پايهاي قرار بدهيد براي حركت خودتان. سعي كنيد در محيط پيراموني اثر بگذاريد. سعي كنيد اين تعمق را بيشتر كنيد. سعي كنيد آگاهيهاي اسلامي عميق را در حوزة كاري خودتان گسترش بدهيد. امروز خوشبختانه وسايل اين كارها هم فراهم است. همين نوشتههاي شهيد مطهري و نوشتههاي فضلا و علماي برجستهاي كه امروز در قم و تهران و جاهاي ديگر هستند، چيزهاي خوبي است؛ معارف خوبي است، مطالب خوبي است؛ در آنها معنويت هست، عقلانيت هست، دقت هست، آيندهنگري هست. ذهـن خـودتـان را بـه ايـن معارف تبديل كنـيـد و ايـن را در محـيـط پيرامـون خـودتـان گسترش بدهيد.5 5. 22/7/90 بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید