تدبير ش57
عشق و ايمان، بصيرت و همت، عامل حركت عظيم بسيج سازندگي
اين حركت عظيم بسيج سازندگي و اردوهاي هجرت ... بهطور رسمي، ده سال است آغاز شده. البته اين را من بايد اقرار كنم كه: اين كار، اول از خود جوانها شروع شد؛ خود جوانهاي دانشجو و دانشآموز در بخشهاي مختلف، اين حركت را شروع كردند؛ در سال 79 گزارش اين حركت زيبا و پرشكوه به ما رسيد و منجر شد به اينكه پيام بسيج سازندگي به قاطبة جوانان كشور داده شود. يعني، اين يك حركت خودجوش مردمي است؛ درست مثل جهاد سازندگي در آغاز انقلاب. جهاد سازندگي هم همينجور بود؛ اول، خود جوانها شروع كردند، خودشان رفتند توي روستاها مشغول خدمتگزاري شدند در آن اوضاع بسيار دشوار و پيچيده. اين حركت، امام بزرگوار را به فرمان جهاد سازندگي تشويق كرد. كار مردم، الهامبخشِ اقدام مديران و مسئولان است.
خب! عامل اينجا چيست؟ عشق و ايمان، بصيرت و همت؛ اينها ستونهاي اصلي است. عشق و ايمان. انساني كه ايمان ندارد، محوري براي حركت خود نميتواند تصوير كند. انساني كه از احساس عاشقانه و عميق قلبي برخوردار نيست، نميتواند اين حركت را ادامه دهد و استمرار بخشد. انساني كه همت ندارد، به كارهاي كوچك، به فرازهاي محدود اكتفاء ميكند؛ چشم به برترين قلهها نميدوزد. انساني كه بصيرت ندارد، راه را عوضي ميرود؛ اگر عشق و ايماني هم در او هست، آن را در راه غلط مصرف ميكند، كجراهه ميرود. عشق و ايمان، همت و بصيرت؛ اينها را انقلاب به مردم ما و جامعة ما داد.1010. 31/06/89 بيانات در ديدار جهادگران بسيج سازندگي
در محيط خود، روي اطرافيان تأثير بگذاريد
خودتان را قدر بدانيد! اين راه را قدر بدانيد! ارتباطتان، ارتباط دلهاي پاك و بيآلايشتان را با خدا روزبهروز قويتر كنيد؛ از خداي متعال مدد بخواهيد. اين احساس مسئوليتي كه در شما هست، اين احساس مسئوليت را روزبهروز بيشتر كنيد و مثل نقطة مشتعلي كه اطراف خود را مشتعل و نوراني ميكند، در محيط خود اثر بگذاريد. هر جا هستيد: در محيـط خـانـواده، در محيـط كـار، در محيط درس، در محيط جامعه، روي اطرافيان تأثير بگذاريد.10 10. 31/06/89 بيانات در ديدار جهادگران بسيج سازندگي
تدبير ش58
شجرة طيبة بسيج، يكي از آيات قدرت الهي
بسيج يكي از آيات قدرت الهي است كه خداي متعال به آن بندة صالح، به آن مرد بزرگ، به آن شخصيت كمنظير يا بينظير تاريخ اسلام بعد از ائمه عطا كرد. فكر پردازش بسيج عمومي، بسيج مستضعفين كه امام بزرگوار آن را مطرح كرد و عمل كرد و با همة توان پشت سر اين فكر ايستاد، اين نهال را آبياري كرد تا تبديل شد به شجرة طيبهاي كه « تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»، ( ابراهيم 25) يكي از الطاف الهي نسبت به آن مرد بزرگ و آن بندة صالح و آن عبد خاشع پروردگار بود. ... شما ميوههاي شيرين و كامبخش آن درخت طيب و طاهري هستيد كه امام بزرگوار با دست خود در اين زمين غرس كرد. اين ثمردهي همچنان ادامه خواهد داشت؛ همچنان كه فرمود: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ».( ابراهيم 24 و 25) وقتي سرزمين مستعد و آماده است، بذر پاكيزه است، آن گياه و روييدني تمامشدني نيست؛ يعني هيچ عاملي نميتواند به آن صدمه بزند. بسيج، يك چنين درخت طيب و طاهري است.5 5. 02/08/89 بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم
بسيج، دليل زنده بودن، هدفدار بودن و رو به جلو بودن نظام
جمع بسيجيان عزيز، دلهاي گرم، بامعرفت، ارادههاي استوار و عزمهاي راسخ در اين مركز مقدس، در حضور روح مطهر بانوي بزرگوار و معصوم، دختر موسيبنجعفر، خود يك شاخص، يك علامت و يك پرچم براي نشان دادن عظمت و رو به پيشرفت بودن نظام اسلامي است.
اگر ما براي زنده بودن، فعال بودن، بااراده بودن، هدفدار بودن، رو به جلو بودن اين نظام هيچ دليل ديگري نميداشتيم جز حضور ميليونها جوانِ پرشورِ مؤمنِ صادقِ بابصيرت در سراسر كشور زير عنوان بسيج، همين كافي بود براي اينكه نشان بدهد اين نظام و اين حركت عظيم ملت ايـران، در بـرابـر پيچيدهتـريـن تـوطئههـا و خطرناكترين حركتهاي دشمن آسيبناپذير است. البته اين شعار نيست؛ يك حرف متكي به استدلال منطقي است.5 5. 02/08/89 بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم
تشخص بسيجي به ايمان همراه با عمل مجاهدانه
معناي بسيج، توأم كردن ايمان و عمل است؛ عمل مجاهدانه، نه صرفاً عمل شخصي. از نظر اسلام، ايمان مجرد از عمل، يك حداقل است. ايمان كامل و ايمان حقيقي، آن ايماني است كه با جهاد در ميدان عمل همراه باشد. « وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّ نَصَرُواْ أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا »؛( انفال 74) مؤمن حقيقي آن كسي است كه ايمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه ميكند. تشخص بسيجي به اين است. اين فكر غلط و انحرافي كه ما ايمان را منهاي عمل و منهاي جهاد، براي تقرب الي اللَّه كافي بدانيم، اين آيه و آيات زيادي آن را رد ميكنند. بسيج، قائم به همين است كه ايمان همراه با عمل، آن هم عمل مجاهدانه باشد.5 5. 02/08/89 بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید