تدبير ش 02
بسيج بستر ساز امنيت فرهنگي
مردم به جوانان و به فرزندان خود علاقهمندند و از اينكه آنها دچار اعتياد بشوند، دچار فساد اخلاق بشوند، دچار وسوسههايي بشوند كه آنها را از مسير درست زندگي دور بيندازد، نگرانند. اين نگراني و دغدغه را چه كسي برطرف ميكند؟ چه چيزي برطرف ميكند؟ امنيت فرهنگي. امنيت فرهنگي را هم در بخش عظيمي، نيروهاي بسيج، نيروهاي مؤمن، جان بر كف، تأمين ميكنند. 15/2/84
تدبير ش 03
بسيج صرفاً نظامي نيست بلكه مجموعه ي انساني براي يك جهاد عمومي در كشور است
وقتي ميگوييم «بسيج»، مراد ما فقط يك مجموعهي نظامي و مُلبس به لباس نظامي و آموزشهاي نظامي نيست، بلكه بسيج، يعني مجموعهي انسانهايي كه نيروي خودشان را به ميدان ميآورند تا در جهاد عمومي كشور و ملتشان، در جهت رسيدن به قلهها، فعال باشند و با آنها همكاري كنند و در كارشان سهيم باشند؛ اين، معناي بسيج است. 7/9/84
تدبير ش 04
تامين امنيت غذايي براي كشور خيلي مهم است
امروز كشور ما - كه مورد سوءنيت و كينهورزي قلدرهاي دنياست ... بيش از هميشه به امنيت غذايي احتياج دارد، تا براي نانش، براي خوراك روزمرهاش، براي روغنش، براي گوشتش محتاج كشورهاي ديگر نباشد؛ محتاج كساني كه ميتوانند در مقابل اين عطيه، شرف او را مطالبه كنند، نباشد؛ امنيت غذايي براي كشور ما خيلي مهم است ... ملت ما در گندم به خودكفايي رسيد. عين همين قضيه بايد در بقيهي محصولات مهم و اساسي غذايي به وجود بيايد؛ در برنج، در روغن، در گوشت، در لبنيات، كه نيازهاي كشور است. بايد كشور به ديگران اصلاً محتاج نباشد. 14/10/84
مسؤولان ...، با نگاه«حايز اهميت» ، بايد به بخش كشاورزي نگاه كنند. بخش كشاورزي يك محور اصلي در ادارهي كشور است؛ و بايد با اين چشم در تنظيم معلومات دانشگاهي، در تخصيص بودجه، در گماشتن افراد كارآمد و توانا در رأس كارها، به آن نگاه كرد ... شريان اصلي زندگي جامعه، در اين بخش است و زندگي واقعي و ملموس جامعه - حيات اجتماعي - در اين بخش، بيشتر معنا پيدا ميكند؛ چون اينجا مسألهي غذا و مسألهي امنيت غذايي و مسألهي استقلال ناشي از امنيت غذايي و خودكفايي مطرح است؛ مسؤولان با اين چشم به مسألهي كشاورزي نگاه كنند ... بخش آموزش ... و ترويج و استفاده از دانش موجود دنيا در دانشگاههاي ما و فرستادن جوانها براي كمك به روستائي ها جزو كارهاي بسيار مهم است... بايد از شيوههاي علمي استفاده كرد. 14/10/84
بسيج سازندگي را در روستا ها فعال كنيد
مسؤولان ...، با نگاه«حايز اهميت» ، بايد به بخش كشاورزي نگاه كنند. بخش كشاورزي يك محور اصلي در ادارهي كشور است؛ و بايد با اين چشم در تنظيم معلومات دانشگاهي، در تخصيص بودجه، در گماشتن افراد كارآمد و توانا در رأس كارها، به آن نگاه كرد ... شريان اصلي زندگي جامعه، در اين بخش است و زندگي واقعي و ملموس جامعه - حيات اجتماعي - در اين بخش، بيشتر معنا پيدا ميكند؛ چون اينجا مسألهي غذا و مسألهي امنيت غذايي و مسألهي استقلال ناشي از امنيت غذايي و خودكفايي مطرح است؛ مسؤولان با اين چشم به مسألهي كشاورزي نگاه كنند ... بخش آموزش ... و ترويج و استفاده از دانش موجود دنيا در دانشگاههاي ما و فرستادن جوانها براي كمك به روستائي ها جزو كارهاي بسيار مهم است... بايد از شيوه هاي علمي استفاده كرد. 14/10/84
راهبرد دانشجوي بسيجي توليد علم است
ما راجع به مسؤوليتهاي آيندهي شما ، ... من موافقم كه جوانهاي خوب در اركان تشكيلات اجرايي كشور - چه قضايي و چه قوهي مجريه - حضور داشته باشند؛ اما ... شما بايد در علم، يك حركتي به وجود آوريد؛ بايد در دنياي دانشآموزي و پيشرفت علم و بناي علمي كشور، يك تحرّكي به وجود آوريد؛ اين است آن رسالت اصلي شما. كاري كنيد كه دانشمندان مسلمان و مؤمن ما، در رشتههاي مختلف علوم انساني، صاحبنظراني شوند كه دنيا از نظرات اينها استفاده كند. همين نهضت نرمافزاري و توليد علم كه بنده گفتهام، در دانشگاه شما و در رشتهي علوم انساني، همين است كه هر چه ميتوانيد بيشتر بياموزيد و تحقيق كنيد... تحقيق علمي به معناي فقط فراگيري و تقليد نيست؛ تحقيق، ضد تقليد است . اين كار، كار شماست. 29/10/84
دانشجوي بسيجي مظهر انضباط علمي است
شما مأمور به پژوهشيد، شما مأموريد به اينكه فكر و كار كنيد، نتيجه به دست آوريد و آن نتيجهي شما را رهبري و غيررهبري به عنوان دستاوردهاي علمي بگيرند و براساس آن، براي كشور برنامهريزي كنند. تحقيق علمي، شأن و خصوصيتش، آزادي است؛ منتها عقلايي؛ بيانضباط نباشد... تحقيق علمي، شأن و خصوصيتش، آزادي است؛ منتها عقلايي؛ بيانضباط نباشد. بسيج مظهر ارزشهاي فعال و زندهي يك جوان مؤمن است؛ يكياش هم انضباط است ... اينطور نيست كه بسيجي كه عاشق است، مجاز باشد برخلاف امر فرمانده و برخلاف انضباط سازماني و انضباط عملي در محيط زندگي، يك حركت بيانضباطي انجام بدهد؛ بهخصوص كه دانشجو و شما دانشجوها. ما براي شماها خيلي قيمت قائليم... از همه جهت، يك الگوي دانشگاه اسلامي باشد؛ از جهت انگيزههاي ايماني، رعايتهاي عملي و رفتاري، و عشق به علم و علمآموزي عاشقانه و مؤمنانه. 29/10/84
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید