تدبير ش 54
نبايد اجازه داد شاخص ها غلط تبيين شوند
شاخص در انقلاب ما چيست؟ اين خيلي مهم است! ... بهترين شاخصها، خود امام و خط امام است. امام، بهترين شاخص براي ماست. اگر اين تشبيه با همة فاصلهاي كه وجود دارد، به نظر برسد، عيبي ندارد كه تشبيه كنيم به وجود مقدس پيغمبر كه قرآن ميفرمايد: « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ ». (احزاب 21) خود پيغمبر اسوه است؛ رفتار او، كردار او، اخلاق او. يا در يك آية شريفة ديگر ميفرمايد: «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ»؛ (ممتحنه4) ابراهيم و ياران ابراهيم اسوهاند. در اينجا ياران ابراهيمِ پيغمبر هم ذكر شدهاند تا كسي نگويد كه پيغمبر معصوم بود يا ابراهيم معصوم بود! ما نميتوانيم از آنها تبعيت كنيم؛ نه! « قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ » تا آخر آية شريفه.
در مورد امام بزرگوار كه شاگرد اين مكتب و دنبالهروِ راه اين انبياي عظام است، همين معنا صـدق مـيكـند. خـود امـام، بـرجستهتـريـن شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بيانات امام در دسترس است، تدوين شده است. وصيتنامة امام، آشكارا، همة مافيالضمير امام را براي آيندة انقلاب تبيين ميكند. نبايد اجازه داد اين شاخصها غلط تبيين شوند، يا پنهان بمانند، يا فراموش بشوند! اگر اين شاخصها را ما بد تبيين كرديم، غلط ارائه داديم، مثل اين است كه يك قطبنما را در يك راه از دست بدهيم، يا قطبنما از كار بيفتد. فرض كنيد: در يك مسير دريايي يا در يك بيابان كه جادهاي هم وجود ندارد، قطبنماي انسان آسيب ببيند و از كار بيفتد؛ انسان متحير ميماند. اگر نظرات امام، بد بيان شد، بد تبيين شد، مثل اين است كه قطبنما از كار بيفتد، راه گم ميشود؛ هر كسي به سليقة خود، به ميل خود حرفي ميزند. بدخواهان هم در اين ميان از فرصت استفاده ميكنند، راه را جوري تبيين ميكنند كه ملت به اشتباه بيفتد.5 5. 14/03/89 خطبههاي نماز جمعة تهران در حرم امام خمينيZ
انكار مواضع امام، كج انديشي است
امام، منهاي خط امام، آن امامي نيست كه ملت ايران به نفس او، به هدايت او جانشان را كف دست گرفتند، فرزندانشان را به كام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دريغ نكردند و بزرگترين حركت قرن معاصر را در اين نقطة عالم به وجود آوردند. امام منهاي خط امام، امام بيهويت است. سلب هويت از امام، خدمت به امام نيست! ... اين كجانديشي است كه ما مواضع امام را انكار كنيم! اين كجانديشي را هم متأسفانه بعضاً كساني انجام ميدهند كه يك وقتي خودشان جزو مروجان افكار امام بودند يا جزو پيروان امام بودند. حالا به هر دليلي راهها كج ميشود، هدفها گم ميشود، يك عدهاي برميگردند؛ بعد از آنكه سالهاي متمادي براي امام و براي اين هدفها حرف زدند و حركت كردند، در مقابل اين اهداف و اين مباني ميايستند و آن حرفها را ميزنند!5 5. 14/03/89 خطبههاي نماز جمعة تهران در حرم امام خمينيZ
تدبير ش 55
كار حضور در فضاي فكري دانشجويان را بايد دنبال كنيد
در عمل فردي، كار تعليم دانشجويان را، كار حضور در فضاي فكري دانشجويان را بايد دنبال كنيد. اساتيد بسيجي ميتوانند در دل دانشجويان و در فضاي ذهن آنها يك حضور معنوي و هدايتگر و آرامشبخش داشته باشند. نقش مهمِ ايجاد بصيرت - هم در خود مجموعه، هم در مجموعة مخاطب شما كه دانشجويان هستند - يكي از كارهاي بسيار مهم است. و بصيرت خيلي نقش ايفاء ميكند. تمرين حضور. هماني كه دربارة شهيد چمران گفتم؛ شب تا ساعت يك بعد از نصف شب و بيشتر دنبال كار است، صبح زود - تاريك، روشن - جلوتر از همه توي جبهه است و هرجا لازم هست، حضور دارد. اين حضور دائم و بهنگام در هر نقطهاي كه لازم است را بايد تمرين كنيم. همة ما بايد اين را ياد بگيريم.1 02/04/89 بيانات در ديدار اعضاي بسيجي هيئت علمي دانشگاهها
خط اميرالمؤمنين: برخورد با دشمنان متعرض و ايجاد مرزبندي شفاف با آنها
اميرالمؤمنين در آن لحظة فريب و فتنه، به دوستان خود نهيب ميزند: «امضوا علي حقّكم و صدقكم»؛ اين راه حقي كه در پيش گرفتيد، اين حركت صادقانهاي كه داريد انجام ميدهيد، اين را از دست ندهيد و رها نكنيد! با حرفهاي فتنهگران و فتنهانگيزان، در دل شما تزلزل به وجود نيايد! «امضوا علي حقّكم و صدقكم»؛ راهتان، راه درستي است. خاصيت دوران فتنه - همان طور كه بارها عرض كردهايم - غبارآلودگي است، مهآلودگي است. نخبگان گاهي دچار خطا و اشتباه ميشوند. اينجا شاخص لازم است. شاخص، همان حق و صدق و بيّنهاي است كه در اختيار مردم قرار دارد. اميرالمؤمنين مردم را به آن ارجاع ميداد. امروز ما هم محتاج همان هستيم.
اسلام به ما ميگويد: بايد جامعة اسلامي با دستور اسلام اداره و هدايت شود و زندگي كند. اسلام ميگويد: با دشمنان متعرض بايستي با قدرت برخورد كرد؛ بايد مرزبندي روشن و شفاف با آنها به وجود آورد. اسلام ميگويد: فريب دشمنها را نبايد خورد! اين، خط روشن اميرالمؤمنين است؛ امروز هم ما همين خط روشن را احتياج داريم.2 2. 05/04/89 بيانات در ديدارمردم بوشهر در روز ميلاد امام علي
دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهاي دين وارد ميشوند، بايد هشيار بود
آن چيزي كه در ميان رفتارهاي اميرالمؤمنين - كه شامل همة خصلتهاي نيك يك انسان و يك زمامدار است - انسان مشاهده ميكند و برترينِ اين خصوصيات براي امروز ماست، مسئلة بصيرتبخشي و بصيرتدهي به كساني است كه نياز به بصيرت دارند؛ يعني روشن كردن فضا. در همة ادوار، اين شجاعت بيپايان، اين فداكاري عظيم، در خدمت آگاه كردن مردم، عمق دادن به انديشة مردم و ايمان مردم به كار رفته است. در جنگ صفين وقتي طرف مقابل كه احساس ميكرد دارد شكست ميخورد، براي اينكه جنگ را متوقف كند، قرآنها را سر نيزه كرد، يك عدهاي آمدند دور اميرالمؤمنين را گرفتند و فشار آوردند كه بايد تسليم شوي و جنگ را تمام كني؛ اينها قرآن را مطرح كردند. كار مزورانهاي بود، كار عجيبي بود. حضرت فرمود: شما اشتباه ميكنيد؛ شما اينها را نميشناسيد. اين كساني كه امروز قرآن را به عنوان حَكم مطرح ميكنند، به قرآن اعتقاد ندارند. من اينها را ميشناسم. «انّي عرفتهم اطفالا و رجالا »؛ من دورة كودكي اينها را ديدم، دورة بزرگي اينها را هم ديدم. «فكانوا شرّ اطفال و شرّ رجال»؛ بدترينها بودند. اينها به قرآن اعتقادي ندارند. وقتي در تنگنا گير ميكنند، قرآن را مطرح ميكنند. البته آنها گوش نكردند، اصرار ورزيدند و دنياي اسلام خسارتش را خورد.
اميرالمؤمنين اهل بصيرت دادن است. امروز ما به اين بصيرت احتياج داريم. امروز دشمنان دنياي اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهاي دين وارد ميشوند، با ابزارهاي اخلاق وارد ميشوند؛ بايد هشيار بود. آنجايي كه ميخواهند افكار عمومي مردم غيرمسلمان را فريب بدهند، نام حقوق بشر را ميآورند، نام دموكراسي را ميآورند؛ آنجايي كه ميخواهند افكار عمومي دنياي اسلام را فريب بدهند، نام قرآن را ميآورند، نام اسلام را ميآورند؛ در حالي كه نه به اسلام و قرآن اعتقادي دارند، نه به حقوق بشر اعتقادي دارند. اين را امت اسلامي بايد بداند. ملت ايران در طول اين سي سال، سي و يك سال اينها را آزموده است؛ امروز هم بايد بدانيم، همة ما بايد بدانيم.22. 05/04/89 بيانات در ديدارمردم بوشهر در روز ميلاد امام علي
ضرورت افزايش ثبات قدم و همبستگي ملي
ملت ايران به بركت انقلاب، ملت هشياري هستند. بسياري از معضلات اين كشور، با بصيرت مردم حل شده است. خيلي اوقات انسان مشاهده ميكند كه تودة مردم حقايق را از بعضي از خواص و نخبگان بهتر ميبينند و بهتر ميفهمند؛ چون تعلقاتشان كمتر است. اين از نعمتهاي بزرگ است. برادران و خواهران عزيز من! شما بدانيد، همة ملت ايران هم بدانند؛ ملت ايران در راه حركت به سمت آرمانهاي والاي اسلامي، ثبات قدم خود را نشان داده است و اين ثبات قدم را به توفيق الهي و به فضل الهي حفظ خواهد كرد.
ملت ايران ميخواهند در زير ساية اسلام، يك ملت سعادتمند، مرفه، باكمال، بااخلاق و داراي عزت و اقتدار باشند. ملت ايران در اين راه حركت كردهاند، پيشرفت كردهاند و كارهاي بزرگي انجام دادهاند. آنچه كه امروز در وضع كنوني ما مشاهده ميكنيد - اين پيشرفتها، اين تواناييها، اين امكانات فراوان، اين مسجل شدن و حتمي شدن شعارهاي اصلي انقلاب - اينها آسان به دست نيامده است؛ ملت ايران اينها را با تواناييهاي خودشان، با بصيرت خودشان به دست آوردند و به توفيق الهي اين راه را ملت ايران ادامه خواهند داد. آينده متعلق به ملت ايران است. كيد دشمنان و مكر بدخواهان نخواهد توانست اين ملت را از اين راهي كه در آن حركت ميكند، منصرف و منحرف كند. جوانهاي ما امروز بصيرتشان بحمداللَّه بصيرت بسيار خوبي است. در عرصههاي مختلف، جوانهاي ما كارهاي بزرگي را دارند انجام ميدهند؛ اين را بايستي روزبهروز بيشتر كرد. اين ثبات قدم را، اين ايستادگي را، اين التئام و همبستگي ملي را بايستي روزبهروز بيشتر كرد. تمسك به شعارهاي اسلام و تمسك به قرآن و تمسك به سيرة اهلبيتG و به كلمات اميرالمؤمنين روزبهروز بايد بيشتر شود.2 2. 05/04/89 بيانات در ديدارمردم بوشهر در روز ميلاد امام علي
تجلي پختگي سياسي مردم در قضاياي فتنه سال 88
پختگي سياسي و مجرب شدن مردم از ديگر واقعيات ايران است. ... مردم، جوانان و حتي نوجوانان بر اثر حوادث پي در پي، تجربه سياسي خوبي به دست آوردهاند و خوشبختانه مسائل را تا حد زيادي خوب ميفهمند؛ به گونهاي که حتي اگر مسئله شبههناکي بتواند نظر آنان را جلب کند، بعد از درک واقعيت، بسرعت، جهتگيري خود را تغيير ميدهند که در قضاياي فتنه سال 88، اين واقعيت کاملاً مشهود بود.9
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید