مهمترين و حساسترين وظيفه بانوان پرورش و تربيت فرزنداست.در اين باره پدر و مادر هر دو مسئوليت دارند ليكن ثقل اين كارمعمولا بر دوش مادران مي باشد. اين شغلي است که حتي اگر زني در بيرون از منزل شاغل باشد نه تنها از دوشش برداشته نمي شود بلکه وظيفه ي اصلي او
زيرا آنها هستند كه مي توانند مرتبا از كودكان خويش مراقبت وحفاظت نمايند.اگر مادران به وظيفه سنگين و مقدس مادرى آشنا باشند و با برنامه صحيح نونهالان اجتماع را پرورش دهند ، مي توانند اوضاع عمومى يك اجتماع بلكه جهان را به طور كلى دگرگون سازند.بنابراين ترقى وتنزل،پيشرفت و عقبماندگى اجتماع در دستبانوان و به اختيار آنهاست.
بدين جهت پيغمبر اسلام (ص) فرمود:بهشت در زير پاى مادران است. (1)
بچهدارىكار آسانى نيستبلكه شغل بسيار پر مسئوليتى است.مقدسترين وارزندهترين شغلى است كه دستگاه آفرينش بر عهده بانوان گذاشته است.
ثمره ازدواج
وجود فرزند ميوه درخت زناشويى و يكآرزوى طبيعى است.ازدواج بىفرزند مانند درختبىبار است.وجودفرزند پيوند زناشويى را استوار مي سازد،مرد و زن را به خانه و زندگىعلاقهمند مي گرداند. محيط خانه را با صفا و طراوت مي كند و مرد را به تلاش و كوشش بيشتر وادار و زن را به خانه و كاشانه دلگرم مي سازد.
امام سجاد عليه السلام فرمود: سعادت انسان در اينست كه فرزندان صالحى داشته باشد كه به آنان استعانت جويد. (2)
اطفالى كه هم اكنون در محيط كوچك خانه پرورش مىيابند مردان و زنان آينده اجتماع خواهند بود.هر درسى را كه در محيط خانه و در دامنپدر و مادر فرا گيرند در اجتماع فردا به مرحله عمل خواهند رسانيد.اگرخانوادهها اصلاح گردند اجتماع نيز حتما اصلاح خواهد شد. چوناجتماع به غير از همين خانوادهها چيزى نيست.اگر كودكان امروز،تندخو،ستيزهگر، متجاوز،چاپلوس،دروغگو،بد اخلاق،كوتاه فكر،بىاراده،شنو،ترسو،خجول، نادان،خودخواه،پول پرست،لاابالى پرورش يابند جامعه بزرگ فردا نيز به همين صفات واخلاق زشت گرفتار خواهد شد.اگر امروز با تملق و چاپلوسى از شماچيزى گرفتند فردا هم در مقابل زورگويان چاپلوسى خواهند كرد.
و بالعكس اگر كودكان امروز درستكار،شجاع،بلند همت،خوش اخلاق،خيرخواه،بردبار،دلدار، با ايمان،زور نشنو،غير متجاوز،عدالتخواه،بزرگ نفس،حقگو،امانتدار،دانا،روشنفكر،راستگو، صريح اللهجه تربيتشوند فردا هم همين صفات عالى را به صورتكاملترى ظاهر خواهند ساخت.
بنابراين،پدران و مادران و بالاخص مادران در قبال فرزندان خويش و اجتماع بزرگترين و سنگينترين مسؤوليت را خواهند داشت.
والدين اگر مطابق نقشه صحيح و برنامه دقيق تربيتى در تربيت كودكان خويشاقدام نمايند بزرگترين خدمت را نسبتبه اجتماع آينده خواهند نمود.واگر در انجام اين وظيفه بزرگ سهلانگارى كنند در قيامت مسؤول خواهندبود.
بدين جهت امام سجاد عليه السلام فرمود:
حق فرزندت اينست كهبدانى كه او از تو مي باشد. بد باشد يا خوب با تو نسبت دارد.در قبالپرورش و تاديب او و راهنمايىاش به سوى خدا و كمك كردنش بهفرمانبردارى مسؤوليت دارى.رفتارت با او رفتار كسى باشد كه يقين دارد در مقابل احسان كردن به او پاداش نيك خواهد داشت و در مقابلبد رفتارى كيفر بد خواهد ديد. (3)
در اينجا بايد يادآور شويم كه چنان نيست كه هر بانويى از شغلمادرى و تربيت صحيح آگاه باشد بلكه رموز آنرا بايد ياد گرفت.ليكن دراين مقاله ي كوتاه نمي توان وارد فن تربيتشد و مباحث دقيق آنرا موردتجزيه و تحليل قرار داد.
خوشبختانه كتابهايى در اين باره تاليف شده دراختيار خوانندگان قرار دارد.مادران علاقهمند ميتوانند آنها را تهيه ومطالعه نمايند و از تجربيات خودشان نيز استفاده كنند.( در بخش خانواده نيز مقالاتي در باره ي کودکان و تربيت آن ها در اختيار کاربران قرار دارد.) اگر بانويي با هوش وعلاقهمندى باشد مي تواند علاوه بر تربيت كردن فرزندان،خدمات علمىارزندهاى هم انجام دهد.با بكار بستن دستورهاى تربيتى و ملاحظه آثار و نتايج آنها بزودى در فن تربيت تخصص پيدا خواهد كرد.در آنصورت مي تواند به وسيله اطلاعات جالبى كه در اين باره بدست آورده در راه اصلاحو تكميل كتابهاى تربيتى خدمات علمى و ارزندهاى انجام دهد.
ليكن يادآورى يك نكته ضرورت دارد.بسيارى از مردم از معناىصحيح تربيت غافل بوده بين تعليم و تربيت فرق نمي گذارند.تربيت را نيزيك نوع تعليم مىپندارند.خيال مي كنند با ياد دادن يك سلسله مفاهيم ومطالب سودمند دينى يا تربيتى و به وسيله پند و اندرزهاى حكما و شعراء و نقل سرگذشت مردان نيك مي توان كودك را كاملا تحت تاثير قرار داد ومطابق دلخواه تربيتش نمود.
مثلا گمان مي كنند اگر آيات و روايات مربوط به مذمت دروغگويى را به اطفال ياد دادند و وادارشان كردند چندين حديثو داستان درباره فضيلت راستگويى از بر كنند،و حتى در حضور مردمبخوانند و جايزه بگيرند، راستگو تربيتخواهند شد.در صورتيكه در موردتربيتبه اين مقدار نمي توان اكتفا نمود.البته از بر كردن آيه و حديث وداستانهاى آموزنده بىاثر نيست.ليكن آثارى را كه از تربيت انتظار داريم نبايد از اين قبيل برنامههاى صورى انتظار داشته باشيم.
اگر در صدد تربيتصحيح و كامل باشيم بايد كودك را در شرايط و اوضاع خاصى قرار دهيم و محيط صالح و مناسبى برايش بوجود آوريم كه طبعا راستگو و صالح ودرستكار پرورش يابد.
محيط نشو و نما و پرورش كودك اگر محيط راستى ،درستى ،امانتدارى ، ايمان ،پاكيزگى ،انضباط ،شجاعت ،خيرخواهى ،مهر ،وفا ،صميميت ،عدالت ،كار و كوشش ،عفت، آزادى ،بلند همتى ،غيرت ،فداكارى باشد ،كودك نيز با همين صفات خو گرفتهتربيت مي شود.و همچنين اگر در محيط خيانت،نادرستى،دروغ،حيله بازى،چاپلوسى،تعدى و تجاوز، عدم رعايتحقوق،عدم آزادى،بغض و كينه توزى،ستيزهگرى،لجبازى،كوتاه فكرى،نفاق ودو رويى پرورش يافتخواه ناخواه بدين صفات زشتخو گرفته فاسد و بد عمل تربيتخواهد شد. و در اينصورت پند و اندرزهاى دينى و ادبىگر چه آنها را از بر بخواند اصلاحش نخواهد كرد.
صدها آيه و روايت وشعر و داستان به مقدار يك عمل آموزنده تاثير نخواهد كرد-دو صد گفتهچون نيم كردار نيست .پدر و مادر دروغگو نمي توانند به وسيله آيه و حديثكودك را راستگو تربيت نمايند. پدر و مادر بىانضباط با عملخودشان بچه را كثيف و بىانضباط بار مي آورند. كودك بيش از آن مقداركه به سخنان شما توجه دارد در اعمال و رفتارتان دقت مي كند.
بنابراين پدر و مادراني كه در صدد اصلاح و تربيت فرزندان خويشهستند بايد قبلا محيط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشانرا اصلاح كنند تا فرزندانشان خواه ناخواه صالح و شايسته تربيتشوند.
پىنوشتها:
1-مجمع الزوائد ج 8 ص 138.
2-وسائل ج 15 ص 96.
3-بحار ج 74 ص 6.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید