تدبير ش22
با پاي فشردن بر مردم سالاري ديني، كاميابي و موفقيت نظام اسلامي را تضمين كنيد
اين چيزي كه به عنوان دمكراسي، امــروز غربيها پيشنهاد ميكننــــد، در حقيقـــت حكومت مردمي نيســــت. حكومت مردمي را اســـلام آورد. در اسلام رابطهي مســـؤولان كشور و مديران جامعه با آحاد مردم، رابطهي ايمان است، رابطهي محبت است، رابطهي همكاري صميمانه است، رابطهي رضايتمندي حقيقي است. اين نسخه، امروز در اختيار ماست. هر وقت به اين نسخهها در هر مقداري عمل كرديم، كاميابي و موفقيت را به رأيالعين مشاهده كرديم. 20/5/86
با تبديل صحنههاي مختلف به ميدان جهاد، پيشرفت را تضمين نماييد
بايد دانست كه رحمت الهي و كمك الهي بستگي دارد به حركت و تلاش انسان مؤمن؛ به عمل صالح او. بايد در ميدان باشيم، بايد احساس وظيفه را فراموش نكنيم؛ مجاهدت را فراموش نكنيم؛ جهاد در صحنههاي مختلف، وظيفه ي ماست و ضامن پيشرفت و پيروزي ماست. در صحنهي سياسي هم جهاد هست، در صحنهي فرهنگي هم جهاد هست، در صحنهي تبليغاتي و ارتباطاتي هم جهاد هست، در صحنههاي اجتماعي هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامي نيست؛ انواع و اقسام عرصههاي زندگي بشر، عرصهي جهادند. 28/5/86
تدبير ش23
ضرورت تحليل شكست آمريكا درسركوب انقلاب اسلامي
سركوب انقلاب و شكست انقلاب - كه يك پروژهي استكباري بود - در اين منطقه شكست خورده است و بعكس، مهاجمين به انقلاب، حتّي در حجم دولت حجيم و قدرتمندي مثل امريكا، روزبهروز به شكست و انهزام نزديكتر ميشوند. امروز ما نشانهها و علائم واضح شكست را در سياستهاي امريكايي در منطقه مشاهده مي كنيم. اينها براي ملت ما و براي جوانان ما و براي تحليلگران ما سرفصلهاي مهمي است كه بايد روي آن واقعاً تدبر كنند. يعني بحث عظيم مواجههي نيروهاي مردمي متكي به معنويت با نيروهاي مادي متكي به زور و تهديد، يك بحث بسيار مهم و جديدي است كه بايد در مباحث علوم اجتماعي و روانشناسي ملتها و روانشناسي اجتماعي مورد توجه قرار بگيرد؛ اين كاملاً مغفولٌعنه است. ملتي مثل ملت ما كه نه بمب اتم دارد، نه از لحاظ علمي به او فرصت داده شده در طول صد سال كه همپاي پيشروان قافلهي علمي حركت كند و مواقع زيادي عقب مانده، هم از لحاظ ثروتها به پاي آن كشورهاي ثروتمند نميرسد، اما در عين حال اين كشور و اين ملت توانسته است توطئه هاي مجموعهي كشورهاي قدرتمندِ برخوردار از سلاح و تكنولوژي و ثروت مادي و رسانهاي را در مهمترين ميدانها به عقبنشيني وادار كند و شكست بدهد. اين علتش چيست؟ اين در خور تأمل و تدقيق است. اين را بايد دانشمندان علوم سياسي و علوم اجتماعي تحليل كنــند؛ ببينند نقش اين معنويتها چگونه خود را نشان مي دهد، كه امـــروز در ايران نشان داده. لذا نگاه به اين صحنــه، نگاهعبرتآموز و درسآموزي است. صحنه،صحنه يشكستقدرتاستكباري امريكاست. نميخواهيم ادعاي واهي بكنيم؛ نه، اينها چيزهاي واضحي است و خودشان هم مي گويند... امريكاييها دچار مشكلند. حالا فرافكني و طلبگار شدن رسانهاي كه اهميتي ندارد. حالا ايران يا كشور ديگري را متهم بكنند، كه مايهاي ندارد. اما در خود اين گزارشهايشان، ضعف و فروماندگي و پاي در گلي كاملاً آشكار است. همين نمايندگان سياسي و نظامي امريكا در عراق كه رفتند به كنگرهي امريكا گزارش جنگ عراق را بدهند، چيزي كه توانستند به عنوان دستاورد ذكر بكنند، اين بود كه گفتند عراق به بازار تسليحاتي امريكا ملحق شد. خاك بر سرتان! يك كشور را گرفتند، اينطور مردم را لگدمال كردند، اينطور منافع ملت را از بين بردند، آنطور به ملت خودشان دروغ گفتند كه ما به اين نيت داريم ميرويم، اين كارها را ميخواهيم بكنيم، حالا نتيجه اين است كه تسليحات امريكا در عراق قابل فروش رفتن است! اين، نشاندهندهي نهايت ضعفوعقبماندگياست؛ نشاندهندهي اين است كه حقيقتاً ناكاماند. 23/6/86
در سايهي هوشياري و بيداري خود، كاري كنيد كه كسي جرأت نكندملت ايران را تهديد نمايد
برادران و خواهران عزيز! ملت بزرگ ايران! قدر خودتان را بدانيد؛ قدر اين راه را بدانيد؛ قدر اين صراط مستقيمي كه شما را قدرتمند و عزيز كرد و دشمن شما را در مقابل شما كوچك و حقير كرد، بدانيد. اين راه، راه خداست؛ دعوت پيامبران خداست؛ راه حاكميت اسلام است... ملت ما هوشيار باشند، بيدار باشند. شما به بركت اين بيداري و هوشياري كارهاي زيادي كردهايد، عرصههاي زيادي پيش رفتهايد و تصرف كردهايد، موفقيتهاي بزرگـــي به دست آوردهايد؛ باز هم در سايهي همينبيداري و هوشياري است كه خواهيد توانست قلهها را فتح كنيد، خواهيد توانست خود را از آسيبپذيري بيرون بياوريد. كاري كنيد كه ديگر كسي جرأت نكند ملت ايران را تهديد هم بكند. 23/6/86
پيگيري ،مطالعه وجستجوي راه ورود به مسايل سياسي ، اجتماعي وعلمي همراه با عقلانيت از وظايف جوان هاست
جوان بايد مطالبه كند، بايد احساس كند كه اين مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشويق بشود بر اين مطالبه و بايد احساس كند كه او فقط مسؤوليتش طرح سؤال و پرتاب كردن يك شعار نيست، كه بگويد خوب، ما كار خودمان را كرديم؛ نه، پيگيري كردن، مطالعه كردن، دربارهي مسئله انديشيدن، آن را پخته كردن، راهِ كارِ اجرايي را براي آن جستجو كردن، براي طرحش با مراكز دستاندركار و مجري تلاش كردن و فعاليت كردن و بالاخره خود وارد ميدان كار شدن، اينها جزء وظايف و تكاليف جوان ماست كه اين را هم بايستي جوان ما درك كند؛ در كنار آن مطالبه و طلبگاري و مدعا داشتن كه عرض كرديم ... توصيهي من به فضاي دانشجويي و محيط دانشجويي، همين مطلبي است كه عرض كردم؛ يعني خواستن، مطالبه كردن، داعيه داشتن؛ هم در زمينهي مسائل سياسي و اجتماعي، هم در زمينهي مسائل علمي، هم در زمينهي مسائل خاص دانشگاهي؛ همراه با عقلانيت. 17/7/86
نبايد برخي از مطالب را گفت و در اذهان شائبهاي به وجود آورد
آنچه را كه بر طبق مصلحت كشور ومصلحت نظام نبايد گفت،نمي گوييم؛ نه اينكه خلافِ آن را بگوييم، بعد بخواهيم در يك جلسهي خصوصي، مثلاً فرض كنيـــد آن خلافگفته را تصحيح كنيم؛ نخير، اينجور نيست. بله، بسياري از مسائل هست كه گفتنِ آن بر مسؤولان كشور حرام است؛ نبايد بگويند. ما اگر همهي آن چيزهايي را كه ميدانيم، بگوييم، فقط شما كه نميشنويد، آنهايي كه دشمن شما هستند، آنها هم مي شنوند. قطعاً اين چيزي كه در جلسه گفته شد، نيست؛ و بلاشك نبايد برخي از مطالب را گفت. اما آنچه را كه نبايد گفت، نبايد گفت؛ نه اينكه بايد خلاف آن را گفت و در اذهان شوب ايجاد كرد؛ شائبهاي به وجود آورد. قبلاً اين روشن باشد، معلوم باشد؛ حرف ما هماني است كه از ما مي شنويد؛ چه در نماز جمعه، چه در ديدارهاي عمومي، چه در ديدارهاي دانشـــجويي و ديــدارهاي گـوناگونِ اختصاصي ديگر. 17/7/86
انتظار پيشرفت علمي و تعميق معرفت ديني و سياسي دانشجويان
آن چـــيزي كه مــــا از محــيط دانشجوييمان انتظار داريم، پيشرفت علم، پيشرفت انديشهي سياسي، عمق انديشهي ديني و ايمان ديني، عمق معرفت ديني و روشنبيني ديني، دست يافتن به قلمروهاي جديد؛ هم در زمينهي علم، هم در زمينهي سياست، هم در زمينهي معرفت ديني در محيط دانشجويي است؛ البته به كمك راهنمايان هر بخشي. شما براي كار علمي بايد استاد داشته باشيد، براي كار معرفت ديني بايد استاد داشته باشيد، براي كار سياست هم همينجور است. كار را شما ميكنيد؛ او راهنمايي ميكند. دانشگاه ما و محيط دانشجويي ما بايستي در همهي اين عرصهها پيشرفتهاي حقيقي و چشمگيري كند و اين پيشرفتها را انشاءاللَّه خواهد كرد. 17/7/86
تدبير ش24
نگاه به تاريخ بايد ما را از سرنوشت عمومي ملتها آگاه كند
ماجراي ملتهاو قدرت ها در طول تاريخ ... نگاه به تاريخ بايد ما را از سرنوشت عمومي ملتها و آحاد بشري آگاه كند؛ درس است، راه را نشان ميدهد. اين سرنوشت ملتهاست. سرگذشت تاريخ عمومي ملتهاست. ملتي كه در روابط ظالمانهي سياسي جهان تحت ستم قرار گرفته است، يا ميسوزد و ميسازد، تحمل ميكند؛ يا درصدد پاسخ برميآيد. از اين دو حال خارج نيست. سرنوشت ملتها را اين انتخاب تعيين ميكند. روي اين نكته شما جوانها خيلي بايد تأمل و فكر كنيد. اين، راه را به ما نشان ميدهد. روابط ظالمانه ميان قدرتهاي سلطهگر و ملتها و كشورهاي زير سلطه، مسئلهي امروز و ديروز نيست؛ مال هميشه ي تاريخ است. 9/8/86
نگذاريد آسيبهاي گوناگون از انگيزهاي شما بكاهد
فضاي اين مركز آموزشي، خوشبختانه فضاي ديني است، فضاي معنوي است، فضاي بسيار خوبي است؛ اين فضا را حفظ كنيد، تقويت كنيد. و شما دانشجوياني كه وارد اين دانشگاه شديد، همچنين دانشآموختگاني كه وارد عرصهي كار عملي و انتظامي خواهيد شد، توجه داشته باشيد كه اين روحيه را در تمام طول مدت حفظ كنيد؛ نگذاريد آسيبهايگوناگون، برخوردهاي گوناگون، به شما اين صدمه را بزند كه از انگيزههاي شما بكاهد . 16/8/86
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید