نوع دستورهايي که اسلام به زن ومرد ميدهد، در عين حال که يک راه مشترکي براي هر دو قائل است ولي راه مخصوص را هم از نظر دور نميدارد، وقتي احترام به پدر ومادر را بازگو ميکند، براي گرامي داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه وبالاستقلال طرح ميکند.
قرآن کريم ميفرمايد:
اما يبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف ولاتنهرهما وقل لهما قولا کريما (1)
اگر يکي از آن دو يا هر دو، در کنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنها حتي «اوف» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخني شايسته بگوي.
ودر بخشي ديگر ميفرمايد: ما سفارش کرديم به انسان که احسان را نسبتبه پدر و مادر فراموش نکند:
و وصينا الانسان بوالديه احسانا (2)
وانسان را نسبتبه پدر ومادرش به احسان سفارش کرديم.
وقضي ربک الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا (3)
پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستيد وبه پدر ومادر خود احسان کنيد. ودر جاي ديگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت حق ياد ميکند:
ان اشکر لي و لوالديک (4)
شکرگزار من و پدر ومادرت باش.
اما با همه اين تجليلهاي مشترک، وقتي ميخواهد از زحمات پدر ومادر ياد کند، از زحمت مادر سخن ميگويد، نه از زحمت پدر، آنجا که ميفرمايد:
ووصينا الانسان بوالديه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا (5)
زحمات سي ماهه مادر را ميشمارد، که: دوران بارداري، زايمان، ودوران شيرخوراگي براي مادر دشوار است.
وهمه اينها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر ميکند.
قرآن کريم به هنگام يادآوري زحمات حتي اشارهاي هم به اين موضوع ندارد که: پدر زحمت کشيده است.
بنابراين، آيات قرآن که در مورد حق شناسي از والدين آمده استبر دو قسم است: يک قسم حق شناسي مشترک پدر ومادر را بيان ميکند وقسم ديگر، آياتي است که مخصوص حق شناسي مادر است، قرآن کريم اگر درباره پدر حکم خاصي بيان ميکند فقط براي بيان وظيفه است، نظير:
وعلي المولود له رزقهن وکسوتهن بالمعروف (6)
خوراک وپوشاک مادران به طور شايسته به عهده پدر فرزند است.
وليکن هنگامي که سخن از تجليل وبيان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر ميکند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید