چیزی را که حس نمی کنیم نه نفی می کنیم و نه اثبات. (حرف حسابی. چون گفت حس ، می گوید من این را حس می کنم، چون حس می کنم وجود دارد ولی حس که به من نمی گوید هر چه من حس نمی کنم وجود ندارد، بلکه می گوید من حس نمی کنم).
* در مورد خیلی از مسائل گفتند اگر چه تمام اذهان، اینها را قبول دارند ولی چون ما اکنون که کاوشش کردیم دیدیم محسوس نیست می گوییم ما اینها را قبول نداریم، مثل اصل علیت.
گفتند اصل علیت، محسوس نیست. آنچه محسوس است این است که حوادث این جهان با یکدیگر احیانا توالی دارند، تعاقب دارند، معیت دارند، اما آنچه را که ما به نام علیت می شناسیم و می گوییم الف علت است از برای ب و تصویرمان از علیت این است که اگر الف نباشد محال است که ب وجود پیدا کند و می گوییم وجود ب وابسته به وجود الف است، اینها را که انسان احساس نمی کند، اینها را عقل ساخته، و چون حس اینها را ثابت نمی کند ما قبول نداریم.
اینها حسیون شجاع هستند یعنی حسیونی که به لوازم حسی بودن مکتبشان کاملا مؤمن و معتقدند و از این جهت قابل تکریم اند. ولی یک عده دیگر خواستند در مقدمات حسی باشند و در نتیجه گیری عقلی.
مادیون همه از این قبیل اند. مادیون از یک طرف در باب شناخت مانند حسیون اظهار نظر می کنند و از طرف دیگر در باب مسائل فلسفه، مانند عقلیون اظهار نظر می کنند، یعنی تکیه می کنند روی مسائلی که حس درباره آن مسائل ساکت است.
دو گروه مادیون در مورد گرایش های انسان :
در باب گرایشهای انسان پیروان مکتب مادی انسانی - یعنی آن مکتبی که انسان را مادی محض می داند - تقسیم شدند به دو دسته. یک گروه را ما مادیون شجاع می دانیم و گروه دیگر را مادیون غیر شجاع یا بگوییم مزور.
مادیون شجاع کسانی بودند که به لوازم مادی بودن روح از هر جهت ملتزم شدند، مثل نیچه. نیچه یک فیلسوف مادی است، در مورد انسان به روح و این جور مسائل معتقد نیست، در نتیجه گیریهایش هم در مورد انسان کاملا بر اساس همین فلسفه خودش نتیجه گیری کرده است. می گوید آنچه را که به نام اخلاق می گویند همه را بریزید دور، اگر تاکنون همه اخلاقیون دنیا آمده اند گفته اند که دنبال هوای نفس نروید من می گویم بروید، چرا نروید؟! اگر همه اخلاقیون دنیا آمده اند گفته اند به کمک ضعیف بشتابید و به جنگ قوی که به ضعیف تجاوز می کند بشتابید من می گویم برعکس، اگر ضعیفی را دیدید شما هم حق او را پایمال کنید. آن شاعر ما می گوید:
چو می بینی که نابینا و چاه است *** اگر خاموش بنشینی گناه است
این می گوید اگر حرف بزنی گناه است. اگر دیدی کسی در چاه افتاد یک سنگ هم تو روی او بیانداز. طبیعت، همان طور که تاکنون سیر کرده همان درست است. یک عده ضعیف شده اند یک عده قوی، آنکه ضعیف شده به حکم طبیعت محکوم به فناست، به حکم اخلاق هم باید محکوم به فنا باشد. ابر مرد چنگیز است. ترحم یعنی چه؟! ترحم ضعف است. ایثار یعنی چه؟ احمقی است.
این است که تمام ارزشهای انسانی را نفی کرده است و به حق اگر ما در باب انسان، انسان را موجودی صد در صد مادی بدانیم راهی جز نفی کردن اینها نیست، یعنی آنچه که ما به نام انسانیت و گرایشهای انسانی و مقدسات انسانی می نامیم، همه موهوم و بی اساس است. از یک طرف ماتریالیسم انسانی قائل شدن و از طرف دیگر دم از انسانیت و ارزشهای انسانی زدن، تناقض است و قابل توجیه نیست.
ارزشهای انسانی با فطرت انسانی جور در می آید و فطرت انسانی با این جور در می آید که انسان در سرشت خودش یک مایه انسانی دارد، مایه ای برای همین گرایشهای مقدس، یعنی در سرشت انسان یک حقیقت مقدسی هست که میل به تعالی در ذات او نهفته است. تضاد درونی انسان، تضاد حقیقی درونی فرد که در حدیث آمده و به دنبال آن در ادبیات ما آمده است بیانگر همین واقعیت است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید