اگر انسان وارسته شد ميتواند الگوي ديگر انسانها قرار گيرد.
اگر مرد باشد الگوي مردم است نه مردان، واگر زن باشد باز الگوي مردم است نه زنان.
اين مطلب را قرآن کريم به صورت صريح روشن کرده وچهار زن را به عنوان زن نمونه (دو نمونه خوب ودو نمونه بد) ذکر ميکند.
زن، چه بد وچه خوب نمونه زنان نيست، زن نمونه است.
فرق استبين اين دو مطلب که اگر زن خوب شد، آيا نمونه زنان ميباشد يا زن نمونه است؟ چه اين که مرد، اگر خوب شد، نمونه مردان نيستبلکه مرد نمونه است.
قرآن کريم ميفرمايد: آن که خوب است نمونه مردم است نه نمونه مردان و زن خوب، نمونه زنان نيست، بلکه زن نمونه است، چه اين که زن بد، نمونه زنان بد نيست، بلکه نمونه انسانهاي بد است.
زن لوط و زن نوح
قرآن کريم نمونه مردم بد را با نقل داستان دو زن بد، تبيين کرده وميفرمايد:
ضرب الله مثلا للذين کفروا امراة نوح و امراة لوط کانتا تحت عبدين من عبادنا صالحين فخانتاهما فلم يغنيا عنهما من الله شيئا و قيل ادخلا النار مع الداخلين (1)
خدا براي کساني که کافر شدند زن نوح ولوط را مثل آورده که هر دو در نکاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند وبه آنها خيانت کردند وکاري از دستشوهران آنها در برابر خدا ساخته نبود، به آنان گفته شد با داخل شوندگان، داخل آتش شويد.
در اين جا خداوند نميفرمايد «ضرب الله مثلا لللاتي کفرن»
ونميفرمايد «ضرب الله مثلا للنساء الکافرات»
نميگويد خدا نمونه زنان بد را ذکر کرد، بلکه ميگويد نمونه مردم کافر را ذکر کرد.
ضرب الله مثلا للذين کفروا نه «للنساء» ونه «لللاتي کفرن» بنابراين معلوم ميشود اين «للذين کفروا» به معناي مردان کافر نيستبلکه به معناي مردم تبهکار وبزهکار است.
منظور از خيانت نيز در اينجا، خيانت مکتبي، اعتقادي وفرهنگي است، ولذا ذات اقدس اله به ما فرمود:
لا تخونوا الله و الرسول و تخونوا اماناتکم (2)
خيانت نکنيد به خدا ورسول وخيانت نکنيد به امانتهايتان.
به پيامبر خيانت کردن، يعني، با دين او بد رفتاري کردن.
در اينجا که فرمود: زن لوط وزن نوح به اين دو پيامبر که يکي از آنها پيامبر اولواالعزم است وديگري حافظ شريعت ابراهيم عليه السلام، خيانت کردند، يعني مکتبشان را نپذيرفتند، واينها نمونه مردم تبهکار وکافرند.
بنابراين معلوم ميشود که اگر سخن از «الذين» و «امنوا» ومانند آن استبنابر فرهنگ محاوره، منظور مردم هستند، نه مردان.
ودر همين آيه هم که فرمود قيل ادخلا النار مع الداخلين اگرچه «ادخلا» همانطوري که تثنيه مذکر است، تثنيه مؤنث هم هست، اما اين که «داخلين» را به صورت جمع مذکر سالم ذکر کرد منظور، مردم جهنمي هستند نه مردان جهنمي.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید