1- تغذيه درماني:
تغذيه درماني و نگاه به نوع تغذيه، اساس و اصل تمام مكاتب پزشكي جهان، از جمله مكتب پزشكي جامع اسلامي است. اين بحث در طب جامع اسلامي از اهميت فوق العاده اي برخوردار است كه به بحث «اطعمه و اشربه» معروف است.
بحث «اطعمه و اشربه» ، توجه خاصي به نوع، كيفيت و زمان مصرف غذا دارد.
طب جامع اسلامي تغذيه سالم و صحيح را ضامن سلامتي انسان مي داند 1 و به همين جهت اولين شيوه از هفت شيوه درمان جسماني را به اين امر مهم اختصاص داده است2.
در نظر گرفتن حلال و حرام بودن غذاها و نوشيدني ها، و چگونگي حلال شدن و حرام بودن آنها را فقط در تحقيق قواعد تغذيه اي اسلامي مي توان به اين سادگي و جامعي يافت و اين بحث در ساير مكاتب تغذيه اي و درماني يا مفقود است يا به صورت ناقص و طبق اعتقادات خرافي موجود است 3 .
2- گياه درماني:در طب جامع اسلامي در مورد گياه درماني و كيفيت استفاده از گياهان در شفابخشي تمام بيماري ها بحث مفصلي شده است 4. آيات و روايات و تحقيقات دانشمندان طب جامع اسلامي در اين باره بسيار گسترده و كامل است، طوري كه اگر كسي فقط در اين روش از درمان موفق به كسب تبحر و تجربه شود، مي تواند بسياري از بيماري ها را درمان کند و در حرفه خود كامل شود 5 .
3-حجامت درماني:طب جامع اسلامي، حجامت را سومين ستون طب جسماني قرار داده است و در مورد حجامت كه قدمت 5000 ساله يا بيشتر دارد 6، نظريه هاي نويني را ارائه مي دهد، از جمله اين كه:
- طب جامع اسلامي اصول سري اين شيوه از طب را توضيح داده است.
- روابط مختلف بين بدن و جهان هستي در طي استفاده از اين شيوه
- روابط بين مايعات درون اعضاء و اجزاء رئيسه بدن نسبت به ظاهر بدن و محيط اطراف
- توجه به دفع شر موجودات غير ارگانيك (امواج منفي) در طي انجام حجامت كه با قرائت آيات و دعاهاي خاصي انجام مي شود.
- شناسايي بي سابقه قسمت هاي حجامت بر روي بدن انسان
- مشخص نمودن رابطه بين حجامت در قسمت هاي مختلف بدن و درمان هاي خاص
- معرفي زمان هاي مختلف (مفيد يا مضر) به جهت انتخاب روز و ساعت و ماه و سال و حالت هاي مختلف فلكي و نجومي.
4- فصد درماني:فصد درماني (رگ زدن) همانند حجامت درماني است که با تمام فصد درماني هاي قبل از اسلام، هفت خصيصه متفاوت دارد. همچنين بيش از صدها خصيصه متفاوت با گرفتن خون وريدي كه توسط سازمان انتقال خون در طب جامع اسلامي معرفي شده است، دارد.
5- سنگ درماني:سنگ هاي موجود در طبيعت همانند گياهان و حيوانات داراي خواص مهم طبي و غيرطبي هستند. دانشمندان امروزه به خوبي متقاعد شده اند كه سنگ بر ماده اثر گذار است.
سنگ هم امواج را دگرگون مي كند و هم امواجي را از خود ساطع مي كند در طب جامع اسلامي هر سنگي، هم به تنهايي معرفي شده 7 و هم در زير مجموعه سنگ هاي هم خانواده خود تعريف شده است. حكماي اسلامي با استفاده از هزاران حديث و روايت درباره ي خواص سنگ ها که از چهارده معصوم «ع» روايت شده است، راجع به سنگ شناسي و كيفيت استفاده از سنگ ها بر اساس شناخت طبيعت 8 آنها، تاليفات و تحقيقات گرانقدري دارند. نقش نگين معصومين دراين زمينه قابل اشاره است.
6- عطر درماني:در هيچ مكتب درماني قبل يا بعد از اسلام، و حتي در هيچ مذهبي به اندازه تعاليم مذهب اسلام، در مورد عطرهاي مختلف نظري ارائه نشده است، البته با مراجعه به كتب تدوين شده در مورد عطر درماني در طب جامع اسلامي، مي توان با روحيات و علائم ظاهري و باطني بيماري ها و كيفيت تاثير مواد لطيف بر بدن آشنا شد و متوجه طبيعت مختلف عطرها و رايحه هاي گوناگون و اثرات آنها گرديد. عطرها معمولا به طور بسيار ظريف بر محرك هاي دروني بدن تاثير مي گذارند و موجب درمان مي شوند. طب جامع اسلامي علاوه بر شناسايي طبيعت عطرها، اين محرك هاي دروني را نيز معرفي مي كند.
7-رنگ درماني:در رنگ درماني اسلامي اعتقاد بر اين است كه بسياري از بيماري ها را مي توان فقط با استفاده از رنگ، درمان کرد. البته اين درمان بايد با مراعات تمام قواعد و اصول رنگ درماني اسلامي انجام شود.
شيوه استنشاق رنگ كه با استفاده از فن تجسم خلاق اعمال مي شود، يا به كار بردن مايعات رنگين يا استفاده از لباس ها، وسايل و سنگ ها با رنگي خاص كه حالت تعادل را ايجاد مي كنند، در درمان بيماري هاي موثر است. البته امروزه تاثيرات انرژيك نامحسوس رنگ بر روي روح و جسم به اثبات رسيده است 9.
در رنگ درماني اسلامي اعتقاد بر اين است كه هر يك از رنگ ها داراي طيفي خاص است كه با رديفي از طول موج ها ارتباط دارد، يعني صدها اختلاف رنگ جزئي و نامحسوس وجود دارد كه حضرت علي(ع) در نهج البلاغه به آنها اشاره نموده است و در آيات و روايات در به كارگيري صحيح آنها توصيه شده است.
از آنجا كه ميزان ارتعاش رنگ ها يكسان و بسيار شبيه به هم است همه آنها براي چشم انسان قابل رؤيت نيستند. كلمه (نور) كه در برگيرنده انواع رنگ هاست، در آيات و روايات بسيار آمده است و در ابعاد مختلف رنگ درماني با استفاده از منابع ديني و دستورات پايه اي طب جامع اسلامي اين درمان صورت مي گيرد.
طول موج رنگ بنفش كوتاه ترين طول موج است و از 380 تا 450 نانومتر بُرد دارد. رنگ قرمز داراي بلندترين طول موج و بُرد آن از 630 تا 730 نانومتر است.
رنگ ها به شيوه هاي مختلفي بر ذهن و روح و جسم انسان تاثير مي گذارند كه تمام اين تاثيرات و كيفيت حصول آنها در رنگ درماني طب جامع اسلامي بحث شده است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید