پرسش ـ چرا خداوند جهنم را آفريد؟
پاسخ ـ با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت است. خداوند انسانها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خود با مولاي حقيقي را محكم كنند و مظهر آن جمال جميل گردند و دوباره به سوي او باز گردند.
وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الاِْنْسَ اِلاّ لِيَعْبُدُون (ذاريات 51، آيه 56. )
جن و انس را نيافريدم مگر براي اينكه بندگي مراكنند.
اِنّا للّه وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ (بقره 2، آيه 156.)
ما از خداييم و به سوي او باز ميگرديم.
ولي بعضي انسانها از سر عناد و استكبار، نه به فرمان عقل و قلب گردن مينهند و نه دعوت هدايتگران الهي را ميشنوند و در نتيجه راه طغيان پيش ميگيرند و به عقايد و اخلاق و اعمال زشت و ناپاك گرفتار ميشوند. اينان در حقيقت وجودهاي تبعي و غيراصيل هستند، و جهنم جايگاه اينان است و خود جهنم هم حكم تبعي و غير اصيل بودن را دارد. البته جهنم، بعضي از اين افراد را كه خود را زير زنگارها و پليديهاي عقايد و اخلاق و اعمال ناپاك دفن كردهاند، با سوزاندن اين پليديها، پاك ميگرداند و شايسته وارد شدن به بهشت ميكند و بعضي هم كه هيچ شايستگي و صلاحيتي ندارند، براي هميشه هيزم جهنم خواهند بود.
امام خميني(ره) ميفرمايد:
جهنم رحمتي است در صورت غضب براي كسانيكه لياقت رسيدن به سعادت دارند. اگر تخليصات و تطهيراتي كه در جهنم ميشود نبود، هرگز روي سعادت را آن اشخاص نميديدند. (معاونت پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، معاد از ديدگاه امام خميني ره (تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، 1378) ص 303.)
جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهي است كه براي تخليص مؤمنان معصيت كار و رساندن آنها به سعادت ابدي، چاره منحصره است... جهنم براي كساني كه فطرتشان به كلي معيوب نشده و به كفر و جهود و نفاق نرسيده باشند، رحمت است در صورت غضب. (همان. )
نتيجه اينكه جهنم لازمه فعل اختياري انسان است و عدالت الهي اقتضاي جهنم را دارد وگرنه نيكوكار و بدكار يكسان ميشدند.
جهنم رحمتي است در صورت غضب براي كسانيكه لياقت رسيدن به سعادت دارند. اگر تخليصات و تطهيراتي كه در جهنم ميشود نبود، هرگز روي سعادت را آن اشخاص نميديدند. (معاونت پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، معاد از ديدگاه امام خميني ره (تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، 1378) ص 303.)
جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهي است كه براي تخليص مؤمنان معصيت كار و رساندن آنها به سعادت ابدي، چاره منحصره است... جهنم براي كساني كه فطرتشان به كلي معيوب نشده و به كفر و جهود و نفاق نرسيده باشند، رحمت است در صورت غضب. (همان. )
نتيجه اينكه جهنم لازمه فعل اختياري انسان است و عدالت الهي اقتضاي جهنم را دارد وگرنه نيكوكار و بدكار يكسان ميشدند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید