واژه دانش آموزان استثنايي به گروه هاي مختلفي اطلاق مي شود كه يكي از آنها دانش آموزان با مشكلات ويژه يادگيري (learning difficulties=D.L) مي باشد و آن به گروهي گفته مي شود كه در يك يا چند فرايند رواني اساسي در ارتباط با فهميدن و يا كاربرد زبان شفاهي و كتبي ، ناتواني نشان مي دهند . اين ناتواني ممكن است خود را در فعاليت هايي از قبيل گوش دادن ، فكر كردن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ، هجي كردن و يا حساب كردن نشان دهد. اين اختلال ها با نارسايي هاي ديگري نيز همراه است كه عبارت اند از : نقايص ادراكي ، آسيب مغزي ، بدكاري جزئي مغز ، نارسايي در خواندن، و اختلال گويايي . اين اصطلاح كودكاني را كه به علت هاي ديگر با مسائل يادگيري مواجه مي باشند( نظير نقص بينايي ، نقص شنوايي ، نقص حركتي ، عقب ماندگي ذهني ، آشفتگي عاطفي و يا عدم برخورداري از محيط فرهنگي و اقتصادي مناسب ) در بر نمي گيرد . به بياني ديگر « دانش آموز با مشكلات ويژه يادگيري» به دانش آموزاني اطلاق مي شود كه « با وجود برخورداري از هوش طبيعي و نداشتن نقايص حسي، آسيب هاي شديد مغزي و مشكلات شديدعاطفي – اجتماعي، قادر به بهره گيري كامل از امكانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در يك يا چند ماده درسي ضعف محسوس و مشهود داشته باشد».
ويژگي ها :
تشخيص اوليه ( غربال گري ) اين گروه از دانش آموزان غالباً از طريق مشاهده خصوصيات و ويژگي هايي است كه مي توان از آنها به عنوان نشانه هاي مشكلات ويژه يادگيري نام برد.
اين ويژگي ها به دو بخش تقسيم مي شوند:
بخش اول : خصوصياتي هستند كه شامل همه افراد اين گروه مي باشد ( كه با علامت × مشخص گرديده است) .
بخش دوم : خصوصياتي كه غالباً افراد اين گروه دارند.
عمده ترين اين ويژگي ها عبارتند از :
× هوش بهر طبيعي
× كاركرد تحصيلي پائين تر از حد انتظار
- سرعت كم در يادگيري
-پيشرفت كندتر
- سقف پائين تر يادگيري
-تجديدي مكرر در يك يا چند درس خاص
- تكرار پايه هاي تحصيلي
× تفاوت بين سطح يادگيري در درس هاي مختلف
× نداشتن انعطاف در استفاده از راه بردهاي آموزشي
× تفاوت قابل توجه بين توانايي ها و مهارت ها ؛ عملكرد ضعيف
- ضعف حافظه ( كوتاه مدت و بلند مدت )
- وابستگي زياد به معلم
- وابستگي به والدين در انجام تكاليف مدرسه
- كوتاهي دامنه توجه ( زود پرت شدن حواس )
- نداشتن اعتماد به نفس
- نقص در مهارت هاي اجتماعي
- ناهماهنگي حركتي
- تاخير در نشان دادن عكس العمل
- تاخير در فراگيري زبان
توجه
:اين نشانه ها صرفاً احتمال وجود مشكل را نشان مي دهد و براي تشخيص دقيق بايد دانش آموزان با چنين ويژگي هايي را به كارشناسي مديريت آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران ارجاع نمود.
انواع :
اگر چه طبقه بندي هاي مختلفي از اين اختلال وجود دارد ولي عمده ترين مشكل را مي توان در حوزه هاي خواندن ، نوشتن و رياضي مشاهده نمود.
-1 ناتواني در خواندن :
از عمده ترين نشانه هاي اين اختلال عبارتند از :
حذف يك صدا يا كلمه
اضافه كردن صدا يا كلمه
تحريف و اشتباه خواندن صداها يا كلمات
جانشين سازي صدا يا كلمه
مشكلات درك مطلب
ناتواني در درك معني كلمات ، يادآوري و پاسخ به سوالاتي كه از متن پرسيده مي شود.
ناتواني در استنباط از مطالب خوانده شده
ناتواني در قدرت تحليل و بررسي صحت و سقم متن
-2 ناتواني در نوشتن :
عمده ترين مشكلات نوشتن عبارتند از :
معكوس نوشتن ( آيينه نويسي )
جابه جا نوشتن حروف (دور به جاي رود )
حذف يا اضافه كردن حروف و كلمات در نوشتن
ناتواني در تركيب حروف يا بخش هاي كلمه
ناتواني در رونويسي ، كج نويسي ، پراكنده نويسي ، ناخوانا نويسي و ...
-3 ناتواني در رياضي :
عمده ترين مشكلات رياضي عبارتند از :
مشكلات در يادگيري مفهوم عدد و شمارش
ناتواني در استفاده از راهبردهاي عددي
ناتواني در قرض كردن و انتقال در محاسبات
ناتواني در مسئله توصيفي ( ارتباط جملات كلامي و نوشتاري براي كاربرد رياضي )
ناتواني در خواندن و نوشتن نشانه هاي رياضي ( اعداد ، ارقام ، علائم ) .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید