خانواده سالم - روح و روان
مصاحبه استخدامي در واقع بررسي توان و تجربه کاري شما نيست. بررسي شما و شخصيت شما و رفتارهاي اجتماعي شماست. يک چيزي هست در راه هاي شناخت که بهش "اثر اولين برخورد " ميگن و تو روانشناسي سازماني اين طور تعبير مي شه که "اولين برخورد، مهمترين برخورد" ! پس خيلي خيلي در اولين ملاقات و اولين مکالمه حساس باشيد .
چند تا اصل کلي رو مي گم که خيلي موثره و حتما بدرد ميخوره ...
۱- مودب باشيد: معمولا اول باهاتون تماس ميگيرن و ممکنه در همون حال چند تا سوال کلي و اوليه رو هم بپرسن . اون سوالا يکسان نيست و بسته به شغل و شرکت فرق ميکنه . اما خيلي مختصر و در عين حال درست به اون ها جواب بدين.
۲- کنجکاوي نکنيد: چه در صحبت تلفني ، و چه در مصاحبه حضوري ، لطفا زبون به دهن بگيريد و خيلي کنجکاوي نکنيد... مطمئن باشيد سر فرصت همه اطلاعات لازم رو بهتون ميدن و يا خودتون مي فهميد. هيچ سوال اضافه اي نپرسيد مگر اينکه ازتون بپرسن که آيا سوالي داريد و يا چيزي هست که مايل به دونستنش باشيد.
۳- وقت شناس باشيد: لطفا لطفا سر وقت مقرر بريد. تو ترافيک موندم و جاي پارک نبود و گم کردم ، اصلا عذر موجه و توجيه خوبي براي دير رسيدن نيست. هرچند هميشه زمان مصاحبه کمي معطل مي شيد ، اما سروقت رفتن شما نشون دهنده تعهد شماست .
۴- آراسته باشيد: لطفا آراستگي رو با عروسي پسر خالتون اشتباه نگيريد. منظورم بسيار تميز و مرتب و در عين حال رسميه . خيلي وقت ها شما نمي دونيد محيط شرکت چه جوري هست . پس بهترين کار رعايت اعتداله. براي آقايون همون تيپ فرمال معمول يعني شلوار پارچه اي و پيراهن توصيه ميشه. حالا بسته به فصل ميتونه کت وشلوار باشه و يا شلوار تک و پيراهن آستين کوتاه ... خانم ها هم لطفا اون تيپ هاي عجيب و غريب رو فراموش کنين. يک مانتوي مناسب فصل که خيلي عجيب و غريب هم نباشي. آرايش ملايم ... روسري و ياشال مناسب. اگر مشکوکيد و نميدونيد چه جوي داره ريسک نکنيد... مقنعه سر کنين. فوقش بعدا که ديدين اوکي هست هرچي بخوان ميپوشين... اما حيفه يک موقعيت خوب رو بخاطر چهار تا شويد از دست بدين!
۵- مجهز باشيد: معمولا وقتي براي مصاحبه ميرين ، شرکت هاي فرم هاي استخدامي خودشون رو دارن که مجددا اطلاعات رزومه رو از شما مي خوان . جيب و کيفتون رو دنبال يک مداد و خودکار نتکونين. از قبل يک خودکارو يا روان نويس راحت همراهتون داشته باشين . اين ريزه کاري ها گاهي نجاتتون ميده !
۶- صادق باشيد: لطفا لطفا لطفا هيچ دروغي نگوييد. نه در زمينه سطح کارتون ، نه در آمدتون ، نه تحصيلات ، و مخصوصا در مورد علت ترک و يا تغيير شغلتون به شدت صادق باشيد.
صداقت از اون چيزهاييه که انقدر در موردش گفتن کليشه شده ، اما مطمئن باشيد اگر از راست ضررکنين ، بهتره تا از دروغ ! من خودم از همون شرکت خارجي پست قبل به يک دليل مسخره استعفا دادم. شرکت بعدي مدير عاملش تعجب کرد وقتي فهميد من از اونجا امدم و دليلش رو پرسيد. من هم خيلي صادقانه گفتم. بماند که يک ساعت خنديد ! حدود يکسال بعد ما با همون شرکت يک قرارداد کاري بستيم و مدير ارشدي که مسئول کار بود خيلي چيزها رو نفهميد و انداخت گردن من . بعد هم براي اينکه خودش رو تبرئه کنه کلي دروغ بافت در مورد من ... اما چون من قبلا همه چيز رو گفته بودم ، نتيجه اش اين شد که اون مدير نامحترم رو انداختن بيرون و من ارتقاأ حقوقي گرفتم. يعني چنان انداختنش بيرون که ساعت ۱۱ جلسه بود بهش گفتن تا ۲ وقت داري بري.و بعدا مدارک و وسايلت و تسويه حسابت رو مي فرستيم برات !!
۷-محکم باشيد: سعي کنين خيلي با آرامش و اعتماد به نفس حرف بزنيد. مخصوصا براي افراد فروش و بازاريابي که بيان محکم و سليس مهمترين کليد موفقيت شونه !
۸-در مورد حقوق صريح باشيد: وقتي در مورد دريافتي فعلي و توقعتون ميپرسن هميشه يادتون باشه جابجايي هزينه داره. ترجيحا هيچ وقت به کمتر از دريافتي فعلي رضايت نديد و اون رو مرز حداقل بگذاريد. اما اگر احساس کرديد مزاياي خاصي شامل اون کار ميشه و يا بر اساس ميزان کارکرده .و اگر احساس کرديد جاي پيشرفت داره کمي انعطاف پذير باشيد
من خودم اين قانون رو رعايت نکردم ودر ابعاد گسترده اي به خودم و اقتصاد خانواده کوچولومون ضرر زدم!
۹-موفق باشيد: اين آرزوي منه براي همه و طبق تجربياتم به اين نتيجه رسيدم که " سازمان ها آدم ها رو بر اساس تجربياتشون استخدام مي کنن و بخاطر رفتارشون اخراج !"
تجربه رو هر کسي ميتونه بدست بياره با کمي تمرين. اما تلاش کنين چنان شخصيت منحصر بفرد و قابل احترامي باشين که هيچ کس نتونه جاي شما رو پر کنه !
ريحانه دانشور
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید