كودكان از همان لحظه تولد راه و رسم برقراري ارتباط را ياد ميگيرند. آنها اولين ارتباط خود را با مادر از طريق گريه كردن آغاز ميكنند. پس از آن پيشرفت فرد در گرو ارتباط او با ديگران و ديگران با وي است. مهارتهاي ارتباطي سرمايهاي مهم براي هر فرد در راه موفقيت به شمار ميرود.
توانايي برقراري ارتباط براي همه مخلوقات زمين الزامي است و انسانها نيز از اين قانون مستثنا نيستند البته ارتباط انسانها بسيار پيچيدهتر و دشوارتر از ديگر مخلوقات است و راههاي مختلفي براي برقراري ارتباط ميان آنها وجود دارد.
اتفاقي نيست كه اغلب شركتها و سازمانها در برنامه آموزشي خود براي پيشرفت شغلي كاركنان، مهارتهاي ارتباطي را ميگنجانند.تا حدودي ميتوان گفت كه اصليترين عامل موفقيت شركتها، صلاحيت برقراري ارتباط كاركنان آن است. كساني كه به مهارتهاي ارتباطي مثل سخنراني در جمع نياز دارند، دورههاي ويژهاي براي آنها در شركت يا خارج از آن تدارك ديده ميشود.
معدود افرادي هستند كه عقيده دارند، هر چه مهارتهاي ارتباطي فرد قويتر باشد، به موفقيت بيشتري دست پيدا ميكند و آينده شغلي درخشانتري خواهد داشت. همه ميدانيم كه فاكتورهاي مهم ديگري نيز براي كسب موفقيت در كار وجود دارد، اما از اهميت مهارتهاي ارتباطي در اين زمينه نبايد غافل بود.
مزاياي مهارتهاي ارتباطي
اين مهارتها ميتواند زندگي شما را در آينده تحت تاثير قرار دهد، قلب فرد مورد علاقهتان را بربايد يا ازدواجتان را نجات دهد. در كار و تجارت هم فوايد و مزايايي طبق موارد زير خواهد داشت:
كنترل كارمندان: كنترل كارمندان نيازمند ارتباط پايدار و موثر است. اگر نتوانيد با افراد زير دستتان رابطه برقرار كنيد، توانايي شما در مديريت محدود خواهد شد و روحيه كاركنان را از بين خواهد برد. نياز به برقراري ارتباط به طور صحيح در زمانهاي ماموريت، تشويق، درك كردن كارمندان و آموزش دادن به آنها الزامي است. ارتباط خوب با كارمندان به شما فرصت ميدهد بتوانيد آنها را ترغيب و تشويق كنيد و انگيزه لازم را براي كار به آنها بدهيد. داشتن مهارت برقراري ارتباط صحيح از شما مديري بهتر و كاملتر ميسازد.
برخورد با افراد خارج از سازمان: چه براي يك شركت كار كنيد يا يك سازمان يا اداره دولتي، بايد با افرادي خارج از آن شركت يا سازمان از طريق تلفن ارتباط برقرار كنيد. داشتن مهارتهاي برقراري رابطه باعث ميشود بتوانيد در چنين موقعيتي هم خود و هم شركتتان را به بهترين شكل به سوي مسير مورد نظر هدايت كنيد. ازاينرو تاثيرگذاري شما دو برابر اهميت پيدا ميكند. اول به خاطر تصويري كه از شركت يا سازمان محل كار خود به آنها نشان ميدهيد، دوم به خاطر پيشرفت كاري خودتان.
ايجاد اعتماد به نفس: با پيشرفت مهارتهاي ارتباطي خود، خواهيد ديد كه اعتماد به نفستان نيز روبه افزايش است. از اين رو تقويت مهارتهاي ارتباطي ميتواند جزو راهكارهاي طولانيمدت شما براي رسيدن به موفقيت باشد. بهتر است بدانيد كه ارتقاي مهارتهاي ارتباطي در جنبههاي مختلف زندگي شما، فوايد و منافع متعدد ديگري نيز دارد.
راههاي پيشبرد مهارتهاي ارتباطي: دورههاي آموزشي يادگيري مهارتهاي ارتباطي بسيار متداول هستند و حتي امكان دارد كارفرماي خودتان نيز چنين دورههايي براي كارمندان شركت برپا كند. نوع دوره انتخابي شما بستگي به نيازهاي خودتان دارد. دورههاي مهارتهاي تلفني، مهارتهاي ارتباطي نوشتاري و... . شما بايد طي مشورت با رئيس خود، يكي از اين دورهها را كه بيشتر مورد نيازتان است، انتخاب و در آن شركت كنيد. تمرين نيز ضروري است، به همين خاطر بهتر است در هر موقعيت مناسبي با كارمندان و همكاران خود صحبت كنيد. 3 نكته ديگر نيز وجود دارد كه بايد به ياد بسپاريد:
1- ارتباط مسالهاي دوطرفه است. فقط حرف زدن شما براي كاركنان شركت مهم نيست. شما بايد آنها را نيز ترغيب كنيد تا آزادانه با شما گفتگو كنند. در بعضي موارد اين مساله سادهاي نيست، به همين دليل مهارتهاي برقراري ارتباط ميانفردي، اهميت ويژهاي پيدا ميكند. شنونده خوب بودن براي هر كسي، سرمايهاي فوقالعاده محسوب ميشود.
2- هر كسي كه طرف صحبت شما باشد ، يك فرد محسوب ميشود. يك گروه نيز تركيبي از افراد مختلف است و اين را بايد به ياد داشته باشيد. بايد مخاطبان خود را بشناسيد تا بتوانيد با آنها ارتباط صحيح برقرار كنيد.
3- اگر كارمندان و كاركنان زيادي زيردست شما هستند ، داشتن يك حافظه خوب به شما بسيار كمك خواهد كرد؛ چون براي اين كه بتوانيد مديري قدرتمند و خوب باشيد، بايد تكتك كارمندان خود را خوب بشناسيد.
حافظه در انواع برقراري ارتباط نقش مهمي دارد، يك نمونه آن سخنراني در جمع است؛ چون صحبت با افراد موجب بالا رفتن اعتماد به نفس و تاثيرگذاري شما ميشود. حافظه همچنين براي ارائه ايدهها، كارها و پيشنهادهايتان به بالادستان مفيد است. اگر بتوانيد همه اطلاعات لازم را كسب كنيد، نهتنها سطح كاريتان بالاتر خواهد رفت؛ بلكه تاثيرگذاري بيشتري هم خواهد داشت.
برقراري ارتباط مبحثي بسيار گسترده است؛ اما بايد از جايي شروع كنيد تا بتوانيد مهارتهاي ارتباطي خود را ارتقا دهيد. شايد بهترين نقطه شروع، نقطه ضعفهايتان باشد. بهتر است با رئيس خود درباره اين موضوع گفتگو كنيد و اگر رئيسي نداريد، با يكي از دوستانتان كه به عقايد و نظرات او احترام ميگذاريد، صحبت كنيد.
مترجم :رزيتا شاهرخ
منبع: Readersdigest
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید