هر زمان که صحبت از عقد و ازدواج پیش می آید بلافاصله صحبت ازمیزان مهرو مهریه به میان میاید.مهر به فتح میم در لغت، "کابین" یا "دست پیمان" گویند و آن مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن میگردد.
لفظ «مهر» که جمع آن «مهور» است از ریشه مهر به ضم میم و فتح هاء که واژهی عربی است اخذ شده است.
مهریه در قرآن
چنانکه از فرهنگ موضوعی قرآن کریم بر میآید کلمهای مهر عینا در قرآن مجید به کار نرفته است. بلکه در قرآن از مهر به عنوان «صدقات» در آیهی چهارم از سوره نساء یاد شده و در آیات مختلف تحت عنوان «اجور» آمده است و اطلاق اجور بیشتر در مورد متعه و ازدواج با کنیزان است . اما کلمهی دیگری نیز که به جای مهر به کار میرود «صداق» ، به فتح اول یا کسر اول است که آن را نیز این گونه تعریف کردهاند که: «مالی است که مرد در عقد ازدواج به زن میدهد .» و آیهی چهارم سورهی مبارکهی نساء به آن اشاره دارد: «آتوا النساء صدقاتهن نحلة» صدقه، به ضم دال، از مادهای صدق است و بر آن جهتبه مهر صداق گفته یا صدقه گفته میشود که نشانهی راستین بودن علاقهی مرد است، بعضی از مفسرین مانند صاحب کشاف به این نکته تصریح کردهاند . مهر علاوه بر صداق و اجرت، فریضه نامیده میشود . مانند کلام قرآن مجید: «و ان طلقتموهن من قبل ان تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم .» اما کلمه نحله در سورهی مبارکهی نساء آیهی ۴ کاملا تصریح میکند که مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و عطیه و هدیه ندارد.
مقدار مهریه
امام باقر فرمودند: «الصداق ما تراضا علیه قل او کثر» یعنی آنچه طرفین ازدواج به آن راضی میشوند کم باشد یا زیاد همان مهریه است . البته مهریه تا هر اندازه چه باشد اشکالی ندارد . سورهی مبارکه نساء آیهی ۲۰و ان اردتم استبدال زوج مکان و آتیتم احداهن قنطارا فلا تاخذوا منه شیئا اتاخذونه بهتانا و اثما مبینا.
اگر خواستید زنی را رها کرده و زنی دیگر به جای او اختیار کنید و مال بسیاری مهر او کردهاید البته نباید چیزی از او باز گیرید آیا بوسیله تهمت زدن به زن مهر او را میگیرند و این گناهی فاش و زشتی اینکار آشکار است .» دلیل استبر آن که زیاد بودن مهریه تا هر اندازه هیچ اشکالی ندارد . اما دلایل دیگری نیز هست که میتواند به صورت وجوب یا استحباب اندازهی مهریه را تحدید کند . مثلا اگر زیاد بودن مهریه ایجاد عسر و حرج میکند یا اگر مانع ازدواج دختر باشد و او را به امر نامشروع به کشاند یا نوعی اسراف و تبذیر و تجملات ناروا در جامعه ایجاد کند . که برای تشخیص موارد آنها باید به فتوای اهل فتوی مراجعه نمود.
بهتر بود در این مسئله بجای آنکه این همه بر روی حد مهر تاکید شود که هیچ حدی ندارد (خصوصا در روزگار کنونی که بر اثر چشم و هم چشمی تعیین مهریه بالاتر موجب افتخار و سرافرازی است) بیشتر بر روی این مسئله تاکید شود که مهر مقداری تعیین شود که خود پسر توانایی آن را حتی در آن لحظه دارد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید