فراسو: منظور از عبارت «يأتى بدين جديد» در مورد حضرت چيست؟ چه عالمانى در مقابل حضرت قد علم مىكنند و چرا؟ برخورد حضرت با آنان چگونه خواهد بود؟
نصيرى: ما در اين زمينه، دو دسته روايت داريم. يك دسته از روايات مىگويد: حضرت قدم جاى قدم حضرت رسول(ص) مىگذارند و ذرهاى از سنت ايشان تخلف نمىكنند. حضرت رسول(ص) مىفرمايد: إنّه متّبع لا مبتدع، مهدى(عج) تابع من است ونه نوآور و بدعت گزار. و دسته ديگر از روايات مىگويد كه حضرت با دين جديد مىآيند. جمع بين اين دو دسته از روايات اين است كه چون دين در دوران غيبت و بهخصوص در آخرالزمان و آستانه ظهور، دچار تحريفها و نوآوريها و قرائتهاى گوناگون شده و از مبانى اصيل خود يعنى كتاب و عترت فاصله گرفته و پوستين وارونه بر تن آن پوشانده شده است، وقتى حضرت حجّت(عج) همان دين اصيل حضرت رسول(ص) را مطرح مىكنند، بهعنوان دينى جديد جلوه مىكند و بسيارى نيز مىگويند دين جديد آورده است. و اما عالمانى كه در مقابل حضرت مىايستند، از روايات فهميده مىشود كه آن دسته از عالمان و فقهايى هستند كه در آخرالزمان قائل به نقص و ناكارآمدى دين مىشوند و احكام و فتاوى جديد براى كامل كردن و كارآمد كردن آن ارائه مىدهند. مىدانيد كه هم اكنون كسانى هستند كه در مقابل نصوص صريح قرانى و روايى، اجتهاد مىكنند و معتقدند ديگر در دنياى جديد نمىتوان احكام گذشته را پياده و حتى مطرح كرد، لذا بايد دست به اجتهادى جديد بزنيم. از جمله اين احكام، احكام مربوط به تفاوتهاى مردان و زنان در باب ارث و ديه و... است. و باز در حديث است كه آخرين مقاومتهاى سازمانيافته در مقابل حضرت را گروهى از همين دست فقها صورت مىدهند و طبعاً حضرت هم با قدرت با آنها برخورد خواهند كرد.
فراسو: تعدد فرق و مذاهب مختلف (توحيدى و غيرتوحيدى، الهى و بشرى و...) پس از ظهور حضرت و استقرار حكومت ايشان به چه شكل درخواهد آمد؟
نصيرى: آن دوران مصداق آيه «ليظهره على الدين كلّه و يكون الدين كلّه لله» مىباشد و از تعدد قرائتها و احزاب و جناحها و پلوراليسم سياسى و عقيدتى خبرى نيست. حاكميت حضرت(عج) مطلق خواهد بود و يك صدا بيشتر نخواهد بود كه آن صداى عدل و توحيد و اسلام است. امام صادق(ع) مىفرمايد: «با ظهور حضرت(عج)، همه اديان و مذاهب از بين مىروند و جز دين خالص باقى نمىماند» و در روايتى ديگر مىفرمايد: «به خدا سوگند، ناهماهنگى و اختلاف بين اديان و مذاهب از بين مىرود و فقط يك دين باقى خواهد ماند، همانگونه كه خداوند مىفرمايد: «دين نزد خداوند اسلام است و بس.»
فراسو: حكومت ايشان چگونه با اختلاف و تعدد فرهنگها، قوميتها، زبانها و... برخورد خواهد داشت؟ (به عنوان مثال آيا زبان واحدى در سراسر حكومت ايشان رسميت مىيابد؟ و...)
نصيرى: تا آنجا كه اين اختلافها در تعارض با احكام اسلام و عدالت و معنويت نباشد و جزء اختلافها و تفاوتهاى طبيعى و مشروع باشد، علىالاصول مانعى از وجود آنها نخواهد بود و اساساً اين تفاوتها و اختلافها براساس حكمتالهى ايجاد شده است (و جعلناكم قبائل و شعوباً لتعارفَوا). اگرچه در بعضى از امور به جهت سهولت و يا جهات ديگر، ممكن است يگانگى و يكدستى ايجاد شود. البته در باب تعدّد زبان و يا زبان واحد، الان حديثى در خاطرم نيست ولى بعيد نيست كه مردم زبانهاى متعدد را بفهمند و به راحتى با هم ارتباط بر قرار كنند.
فراسو: نحوه ارتباط حضرت با مردم و مردم با ايشان به چه شكل خواهد بود؟ رسانه ها در عصر مهدوى(عج) به چه شكل خواهند بود؟
نصيرى: سهولت در ارتباط يكى از ويژگيهاى جامعه مهدوى(عج) است. اما نه از مقوله ارتباطات مدرن، امام صادق(ع) مىفرمايد: «هرگاه قائم(عج) ما قيام كند، خداوند به گوشها و چشمهاى شيعيان ما قوه و نيرويى مىبخشد و در حالى كه بين آنها و قائم(عج)، نامهرسان و واسطهاى نيست، با شيعيان تكلم مىفرمايد و آنها مىشنوند و به آن حضرت مىنگرند، در حالى كه حضرت در مكان خود است.» عجيب اين است كه عدهاى اين روايت را اشاره به راديو و تلويزيون و ماهواره و رسانههاى جديد مىدانند، در حالى كه اولاً روايت سخن از تحقق اين امر همزمان با قيام حضرت مىگويد، در حالى كه ماهواره و تلويزيون قبل از ظهور محقق شدهاند. و ثانياً به چشم و گوش شيعيان قوه و نيرويى داده مىشود كه چنين ارتباطى را برقرار مىكنند نه آنكه ابزار قدرتمندى واسطه اين ارتباط هستند. اگر مقصود، ماهواره و تلويزيون بود حضرت مىتوانست بفرمايد وسايلى ايجاد خواهد شد كه با آن وسايل ارتباط برقرار مىشود.
فراسو: نظام تعليم و تربيت در عصر مهدوى(عج) چگونه خواهد بود؟ (شكل نظام، نوع علوم و...)
نصيرى: در اين زمينه، روايات خيلى جزيى توضيح ندادهاند اما آن چه مسلم است اين است كه علوم حقيقى و نورانى و نه شبه علم و علوم مضر و سكولارف مدرن به مردم عرضه خواهند شد. امام صادق(ع) مىفرمايد: «علم، بيست و هفت حرف است و تمام آنچه انبياى الهى آورنده آن بودهاند، تنها دو حرف از آن بوده و تا به امروز مردم بيش از دو حرف آن را نشناختهاند اما وقتى قائم(عج) ما قيام كند؛ بيست و پنج حرف ديگر را در ميان مردم منتشر خواهد كرد و دو حرف موجود را نيز به آن ضميمه خواهد نمود.» از اين حديث دو نكته مهم استفاده مىشود: 1ـ معلم همه علوم (چه علوم مادى و چه معنوى) انبيا بودهاند. 2ـ علوم مدرن كه در آخرالزمان و قبل از ظهور، ايجاد و گسترش مىيابند، از سوى امام صادق(ع) به رسميت شناخته نمىشوند، چرا كه اگر به رسميت شناخته مىشدند حضرت بايد مىفرمودند، چند حرف از علم هم در آخرالزمان و قبل از ظهور به وجود مىآيد و يا لااقل مىفرمودند: دو حرفى كه انبياء آوردهاند، قبل از ظهور به شكوفايى مىرسند. اما مىبينيم كه اصلاً حضرت سخنى از علوم جديد به ميان نمىروند چرا كه به زعم ما در منطق ائمه معصومين(ع)، اين علوم از زمره علوم مطلوب و مشروع خارج هستند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید