امروزه خلاقيت براي کمتر کسي است که نا آشنا باشد و کمتر پدر و مادري هست که در تربيت فرزند خود به اين واژه و ورودش به کيفيت تربيت فکر نکرده باشد . در تعريف از خلاقيت نوعي از تفکر به نام واگرا مورد اهميت قرار مي گيرد که اشخاص در اين نوع تفکر تشويق مي شوند تا براي هر مسئله راه حل هاي گوناگوني را خلق کنند و ياد بگيرند که تنها به يک راه حل اکتفا نکنند. يکي از حسن هاي تقويت خلاقيت ايجاد روحيه پشتکار و به تعويق انداختن نااميدي است . کودکان خلاق از استقلال خوبي برخوردارند و معمولا به جاي وابستگي و پرخاشگري و نق زدن هاي مکرر فکر ميکنند . ساعت کتاب ميز سبدي داراي ساعت سبدي شبيه کتاب ميزي به شکل سبد سبد ساعتي به شکل بادمجان کتابي به شکل بادمجان ميزي به شکل بادمجان بادمجان ساعتي به شکل توپ کتابي به شکل توپ ميزي به شکل توپ توپ
نوجوانان خلاق براحتي مي توانند بحران ها و مسايل پيش رو را از ميان بردارند و يا حد اقل در مواجهه با آنها بر خود مسلط شوند . در ادامه روش هايي را به شما پيشنهاد مي کنيم که مي تواند به پرورش و تقويت خلاقيت در اقراد بيانجامد.
روش فهرست خصوصيات
در اين تکنيک خلاقيت به موضوع به شکل کلي نگاه نمي کنيم بلکه آن را به اجزايي کوچکتر تقسيم مي کنيم و به هر کدام جداگانه مي پردازيم. در اين روش فرد فهرستي از صفات مختلف يک شيء يا ايده را آماده مي کند و سپس هر صفت را به صورت جداگانه بررسي مي کند. اين روش را مي توان هم براي موضوعات ساده و هم پيچيده استفاده کرد. مثلا مي توان مشکل ساده اي مانند خودکار، کيف و غيره را در نظر گرفت. آن گاه کليه ويژگي هاي آن مانند: اندازه، رنگ، کاربردهاي ديگر و ... را به صورت فهرست نوشت. آنگاه هر خصوصيت را بررسي کرده و راه هايي را که بتوان آن خصوصيت را اصلاح کرده و يا تغيير داد و آن را بهبود بخشيد جستجو کرد. با تقسيم مسئله به اجزا آن مي توان به ايده هاي بيشتر و بهتري دست يافت و مسئله را از ابعاد مختلف بررسي کرد. اين روش را مي توان در مورد مسائل انساني هم به کار برد. مثلاً وقتي که مي خواهيم مشکلات عدم سازگاري در کودکان و نوجوانان را بررسي کنيم؛ در اين جا نيز اجزاء مسئله را مشخص مي کنيم سپس براي هر جزء فهرستي از خصوصيات تهيه کرده و سپس راه حل ها و ايده هايي را که مي توان جهت بهبود موقعيت مورد استفاده قرارداد را يادداشت مي کنيم.
روش ارتباط اجباري
اين روش که توسط چارلزاس واتينگ طراحي شده است نوعي ارتباط اجباري بين دو يا چند چيز است که ظاهراً هيچ ارتباطي با هم ندارند. وقتي ما دو يا چند چيز را که رابطه اي با هم ندارد به هم مربوط مي کنيم مفهوم تازه اي به وجود مي آيد که موجب پيدا کردن ايده و تفکر خلاق مي گردد. اين روش بر طبق اين انديشه است که هر فکر يا شي ترکيب جديدي از چيزهاي قبلي است. بهترين راه براي استفاده از اين تکنيک کشيدن يک جدول است اشياء و يا افکار در سمت چپ جدول به ترتيب نوشته مي شود و اشياء و تصورات ديگر در بالاي جدول نقطه تلاقي هر کدام مي تواند ايده اي جديد باشد. به طور مثال جدول زير نمونه اي از ارتباط اجباري است.
اين روش روشي ساده و جذاب براي ايده برداري است و به خصوص براي کودکان مناسب است چون مي تواند به شکل بازي و سرگرمي اجرا شود و همچنين مي تواند موجب خلاق تر شدن ذهن آنها و ابداع چيزهاي تازه توسط آنان گردد مثل اختراع يک سرگرمي تازه يا ترکيب وسايل سرگرمي با بازي هاي متفاوت يا بوجود آوردن غذايي جديد از ترکيب غذاهاي قبلي.
کريمي -ماهنامه کودک
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید