مقدمه
چرایی نظر اسلام درباره خانواده
اسلام مجموعه احکام، اعتقادات واخلاقیاتی است که از جانب پروردگار عالم به عنوان آخرین وکاملترین ادیان برای بشریت تشریع شده است .اسلام مانند مسیحیت یا ادیان دیگر نیست که تاریخ مصرف آن گذشته باشد و انسانها برای تداوم وثبات زندگی خود بخواهند به عقل خود رجوع کنند گرچه عقل بشری جایگاه ویژه ای در اسلام دارد اما ظرفیت آن محدود می باشد احکام ودستورات الهی دو دسته هستند دسته ای که عقل انسانی توان یافتن دلیل و علت آن را ندارد مانند اینکه نماز صبح دور کعت است ویا مناسک واعمال حج .ودسته دیگر احکامی که مصلحت آن را عقل درک می کند مثلا پرداخت زکات وخمس که مصلحتش به سود جامعه مسلمین می باشد .در این راستا اگر کسی آشنا به دین مبین اسلام البته با قرائت تشیع باشد خواهد دید که این دین برای تمام ابعاد زندگی انسان دستورات و احکامی صادر نموده از قبل از تولد یک انسان تا زمان مرگ وحتی پس از آن برای او دستورات وآدابی را معین کرده است .سئوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود آنکه اسلام دینی است که در حدود 1400 سال پیش در سرزمین حجاز و در قومی مانند قوم عرب که بی سواد و بی تمدن ظهور نموده ولذا هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ جغرافیایی نمی تواند دستوراتش برای ما و زمان ما قابل اجرا باشد بنابراین بهتر است مانند مسیحیت اسلام را منحصر در مسجد کنیم و خود قوانین و دستورات جدیدی را بر طبق زمان و عقل عرفی خویش صادر نماییم .در نظر اول شاید سئوال کننده خود را محق بداند وهرگونه پاسخ به این سئوال را توجیهی بیش نداند اما اگر با تقکر وتدبر بیشتر به سئوال وجواب آن دقت کنیم سئوال را بی پایه وبی اساس خواهیم دید زیرا اولا قرآن کتاب مسلمانها هیچ گونه تحریفی نشده و این مطلب با دلیل وبرهان اثبات شده است ثانیا روایات واحادیث مجعول و غیر مجعول توسط دوعلم درایه و رجال مشخص شده واساتید فن می توانند تشخیص دهند چه روایت و حدیثی قابل استناد است وچه حدیثی قابلیت استناد را ندارد.
فطری بودن احکام اسلام
از سوی دیگر اسلام دینی است بر پایه فطرت بشری همانطور که انسان غرایز و ویژگیهای مادی دارد مانند گرسنگی ،تشنگی وغرایز دیگر واینها در طول زمان هیچ تغییری نمی کنند زیرا انسان هزار سال پیش همانطور گرسنه می شد که انسان امروز گرسنه می شود ویا غرایز دیگر نیزبه همین شکل است.در نهاد و وجود انسان این اشرف مخلوقات ویژگیهای منحصر به فردی قرار داده شده که به آن سرشت طبیعت نوع بشری ویا همان فطرت می گوییم . امور فطری اموری هستند که در همه زمانها همه مکانها ودر همه انسانها قرار داده شده است به عبارت بهتر نوع انسان بر اساس این امور خلق شده است .اگرچه گاهی به لحاظ غفلت ویا سرکوبی وسرپوشی بر خواسته ها وگرایشهای فطری این امور در وجود بعضی انسانها خاموش می شود اما اگر این حجاب برداشته شود فطرت بیدار شده و به جستجوی گرایشهای خود می پردازد.تاجایی که امیر المومین علیه السلام فلسفه بعثت انبیاء را بیدار نمودن فطرت بشریت دانسته اند. (خطبه 1/32) مسئله فطرت بسیار بحث مهم ومفصلی در اندیشه و تفکر اسلامی دارد که در اینجا مجال بحث آن نیست وهمین قدر می خواهیم بگوییم که تمام دستورات واحکام اسلامی بر اساس فطرت بشری است و همانگونه که فطرت قابل تغییر در طول زمان نخواهد بود احکام اسلامی نیز به همین نحو می باشد البته ناگفته پیداست که مصادیق امور فطری ممکن است در طول زمان تغییر پیدا کند مثلا یکی از گرایشهای فطری حقیقت جویی است انسانها در همه زمانها به دنبال حقیقت هستند اما مصادیق آن در هر زمانی تفاوت می کند احکام اسلامی نیز به طور کلی مبتنی بر فطرت است البته جزییات و فرعیات آن می تواند در هر زمانی تغییر کند لذاست که معصوم (ع) می فرماید: علینا بالاصول وعلیکم بالفروع (محمد تقی مدرسی :مولفات: فصل اول )خاصیت فقه شیعی آن است که در هر زمانی براساس اصول مورد قبول اسلام احکام نو وجدیدی را صادر کند .
عوامل مخل آرامش در خانواده از نظر اسلام
می توان عوامل مخل آرامش خانواده را طبق نگاه اسلام به دو دسته تقسیم نمود:
1- مشکلاتی که عامل بروز آن قبل از ازدواج است .
2- مشکلاتی که عامل بروز آن بعد از ازدواج می باشد که خود به دو دسته می تواند تقسیم شود.
الف-مشکلاتی که سبب وجود آن درون خانواده و اعضای خانواده هستند .
ب-مشکلاتی که سبب وجود آن بیرون از خانواده می باشد .
حال به توضیح هریک از این مشکلات می پردازیم :
1- مشکلاتی که عامل آن قبل از ازدواج است:
این نوع از عوامل مخل آرامش عاملی است که پیش از ازدواج زوجین ایجاد می شود و در حین زندگی دو طرف چه در دوران عقد و چه در دوران عروسی مشکلاتی را برای هریک از طرفین ایجاد می کند یعنی وقتی ازدواج صورت گرفت مشکلاتی یا در دوران عقد و یا پس از آن بوجود می آید که پس از بررسی این نوع مشکلات عامل وسبب آن به قبل از ازدواج بر می گردد. که می توان این عوامل را به موارد زیر تقسیم نمود:
الف ـ عدم انتخاب مناسب
یکی از عوامل ایجاد اختلاف و ناسازگاری عدم انتخاب مناسب زوجین است اگر این انتخاب شایسته ومناسب نباشد بعدا در زندگی مشترک ایجاد اختلاف نموده آرامش خانواده را به هم خواهد زد اسلام اهمیت بسیار مهمی برای انتخاب قائل شده است هم این انتخاب برای مرد مهم است وهم برای زن .چه به لحاظ زندگی زناشویی وچه به لحاظ فرزندداری و بچه دارشدن این انتخاب مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد سبب این اهمیت ایجاد سلامت روانی و برقراری آرامش در خانواده می باشد. لذا در روایات متعددی می بینیم وجود زن صالح و شاسیته و مناسب بهترین سعادت و خوشبختی مرد شمرده شده است .امام علی (ع) می فرمایند: زنی که مورد موافقت شوهرش باشد (یعنی هردو مورد توافق باشند.) یکی از دو راحتی وآسایش است(غرر1633) یا پیامبر در احادیث متعدی فرمود: بهترین متاع دنیا زن شایسته است (کنزالعمال 44451) از خوشبختی مرد داشتن زن شایسته است (کافی 5/327) از دعاهای پیامبر نیز این بود: خدایا به تو پناه می برم از زنی که پیش از آنکه زمان پیری ام فر رسد مرا پیر کند.(همان)
البته ملاکها و معیارهای مختلفی را اسلام برای هریک از زوجین شمرده که اگر این ملاکها به نسبت در آنها وجود داشته باشد ازدواج در این مرحله موجب آرامش شده و این عامل نفی خواهد شد.در اینجا به مهمترین این ملاکها اشاره می کنیم :
دیندار بودن ، دارا بودن صفات اخلاقی وحالات و رفتارهای مناسب ،دوشیزه بودن ، فرزندآوری، زیبایی های ظاهری ،کم بودن مهریه از برخی اقوام نبودن مانند کرد.اصیل بودن خانواده .
در اسلام تأکید زیادی بر کفو بودن زن و شوهر شده است و بهتر است زن و مرد در ویژگیهای مناسب برای ازدواج مشابه و همتای هم باشند.( الطیبات للطیبین والطیبون للطیبات نور 26)
ب ـ مهریه سنگین :
گرفتن یک مهریه سنگین وبیش از اندازه معقول آن ،خود یکی از موجبات بهم زدن آرامش در خانواده هاست آسیب های روحی و اجتماعی این مسئله برای خانواده بسیار می تواند اثرگذار باشد. فلسفه گذاشتن مهر برای زن طبق نظر قران کریم چیزی جز هدیه و پیشکشی نیست زیرا قرآن می فرماید واتو النساء صدقاتهن نحله (نسا/4 )ومهر زنان را بطور کامل بعنوان یک بدهی (عطیه)به آنان بپردازید . در این آیه از مهر به عنوان صدقه(به ضم دال) یاد نموده وبه مهر" صدقه" گفته می شود به خاطر اینکه نشانه راستین بودن علاقه مرد است از سوی دیگر مهر را به خود زنان بدهید و فلسفه مهر را هم پیشکش و هدیه می شمارد .(نظام حقوق زن در اسلام :238) حال اگر چنین مهریه ای که اصل در ازدواج نیست وفلسفه وجودی آن هم جنبه اقتصادی ندارد از حالت عادی خود خارج شد و به عنوان یک اصل در ازدواج مطرح گشت خود موجب سلب آرامش و آسایش از خانواده می شود .این جمله که معروف است مهر را کی گرفته وکی داده است بسیار جمله اشتباهی است البته اگر زن تمام مهر یا بخشی آن را بخشید در آن صورت مشکلی نیست اما مهر حقی است که بر گردن مرد می باشد و باید هروقت زن آن را مطالبه نمود پرداخت نماید الان درصدی از زندانیان افرادی هستند که بخاطر عدم توان پرداخت مهر زندانی شده اند واین خود یک معضل اجتماعی شده است . البته وجود مهر در اسلام واجب است وباید مرد مهر را پرداخت کند لذا اسلام اخذ مهر سنگین را نکوهش نموده است.(معانی الاخبار 152/1) پیامبر خدا فرمود: بهترین مهریه سبکترین آن است (بحار103/237)
ج ـ عدم آشکار سازی ازدواج :
یکی از آداب ودستورات وشرایط عقد آن است که در حضور شاهدان برگزار گردد در این صورت همه می دانند که این دو زوج همدیگر هستند و محل اتهام قرار نمی گیرند شاید به همبن دلیل بوده است که اسلام مسلمانان را تشویق به آشکارسازی ازدواج نموده است.پیامبر خدا می فرمایند : این ازدواج ها را آشکارا انجام دهید وآنها را در مساجد برگزار کنید.(کنزالعمال 44617)
د ـ سالم بودن روابط زن وشوهر قبل از ازدواج
از عوامل مخل آرامش می توان به روابط قبل از ازدواج زن وشوهر اشاره نمود زن وشوهری که به لحاظ روابط با دیگران روابط سالمی نداشته اند در صورت ازدواج ممکن است مشکلاتی را برای یکدیگر فراهم کنند در صورتی که زن و مرد قبل از ازدواج با یکدیگر یا با افراد غیر هم جنس خود رابطه عاطفی وصمیمی برقرار نموده که به اصطلاح مرد دوست دختر داشته باشد ویا زن دوست پسر داشته باشد می تواند این عاملی باشد که پس از ازدواج آرامش را از زندگی آنها دور نماید لذا قرآن کریم یکی از شرایط ازدواج را با زنان پاکدامن می داند که دوست پنهانی و نامشروع نگرفته باشند. مائده /5
ه ـ کتمان نمودن حقایق :
اگر زن یا مردی قبل از ازدواج با حقایقی را از زندگی یکدیگر کتمان نموده باشند مثلا زنی کچل است وخود را پر مو جلوه دهد یا مرد مثلا صرع دارد وآن را به همسرش در هنگام خواستگاری نگوید پس از ازدواج آرامش زندگی طرفین را به هم می زند بنابراین اسلام کتمان نمودن حقایق را در هنگام خواستگاری حرام می داند(مکاسب محرمه 1/167) وهرگونه حقیقتی را که لازمه زندگی زناشویی است باید طرفین قبل ازدواج بازگو نمایند به همین خاطراست که غیبت با آن عقاب شدیدی که برای آن ذکر شده در هنگام تحقیق برای ازدواج نه تنها حرام نیست بلکه لازم شمرده است که اگر در مورد زن یا مردی نکته ای لازم است گفته شود و لو آنکه غیبت باشد باید طرفین را از آن مطلع نمود.(مکاسب محرمه 1/319)
2- الف: مشکلاتی که عامل بروز آن بعد از ازدواج و درون خانواده می باشد
دسته دوم از عوامل عواملی بودند که بعد از ازدواج و درون خانواده ایجاد می شدند منظور آن است که پس ازدواج وتشکیل خانواده بروز این عوامل سبب می گردد آرامش خانواده از بین برود که به تعدادی از این موارد اشاره می شود:
2- الف -1- عدم رعایت حقوق اعضای خانواده
بدون شک هریک از اعضای خانواده حقوقی دارد که دیگران باید این حقوق را رعایت کنند و در صورتی که این حقوق رعایت نشود اعضا دچار استرس شده ودر کل آرامش خانواده ازبین خواهد رفت ما در اینجا به تک تک حقوق اعضای خانواده از نظر اسلام می پردازیم . اعضای خانواده به دو دسته کلی تقسیم می شوند : دسته اول زن و شوهر که هریک جداگانه نسبت به یکدیگر حقوقی دارند ودسته دوم والدین وفرزندان که دارای حقوق متقابل هستند.
دسته اول : حقوق زن وشوهر
حقوق شوهر:
در اسلام بالاترین وبزرگترین حق را بر زن شوهر او دارد تاجایی این مسئله اهمیت دارد که پیامبر فرمود: اگر قرار بود دستور دهم کسی در برابر کسی سجده کند حتما به زن دستور می دادم که به شوهرش سجده کند .(کافی/5/508) اگر روایات و آیات در زمینه حقوق شوهر مطالعه شود نتیجه می گیریم که اسلام پیوندی میان رعایت حقوق شوهر و عدم آن با قبولی عبادات یا رد آن وخوشبختی یا شقاوت همسرش قرار داده است .پیامبر فرمود: هرکه شوهرش را بیازارد خداوند نماز آن زن را قبول نکند وکار نیکش را نپذیرد تا زمانی که به شوهرش کمک کند و او را خشنود سازد .یا امام صادق ع فرمود: ملعون است ملعون است آن زنی که شوهر خود را بیازارد و غمگین کند و خوشبخت است آن زنی که شوهر خود را احترام نهد و آزارش ندهد و در همه حال از او فرمان برد.(بحار103/251)
این از خصوصیات اسلام است که همه شئون ورفتارهای انسان را در پرتو بندگی او نظاره می کند مثلا زن وشوهر هنگام انجام دادن وظایف در برابر یکدیگر در حال عبادت هستند.در این زمینه روایات متعددی هست که پیامبر فرمود: هرزنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد وهشت در بهشت را به رویش بگشاید تا از هر در که خواهد وارد شود.یا فرمود:هیچ زنی نیست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آنکه این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد وشبهایش را به عبادت سپری کند.(ارشادالقلوب 175)در اینجا به برخی از حقوق شوهر می پردازیم که همسرش وظیفه دارد آنها را مراعات کنند.
1- تأمین نیازهای عاطفی :زن ومرد هردو به این مقوله نیازمند هستند اما یکی از حقوق شوهر آن است که همسرش نیازهای عاطفی او را تأمین نماید لذا در روایات ما پاداش نیکو شوهرداری نمودن را که به معنای همان تأمین نیازهای عاطفی اوست برابر جهاد کردن در راه خدا دانسته است.(وسایل الشیعه 14/115)
2-متابعت وپیروی از او در امور خانواده :
زن وظیفه دارد هنگام خروج از منزل اگر برای عبادت واجبی نباشد و یا در اموری که به نوعی ضرر به شوهرش می زند یا شوهرش در آن امور راضی نیست مانند صرف مال شوهر یا روزه گرقتن مستحبی یا نذر نمودن و یا اعمال عبادی مستحب از شوهر خود اجازه گیرد.
حقوق زن
در مقابل شوهر نیز در برابر همسرش وظایفی دارد که باید آنها را انجام دهد. رعایت حقوق زن نیز بسیار در اسلام مورد سفارش واقع شده است تا جایی که پیامبر فرمود: جبرییل پیوسته مرا درباره زن سفارش می کرد تا جایی که گمان بردم طلاق او جایز نیست مگر در صورت ثابت شدن فحشا (بحار 103/251)در اینکه باید حتما زن وظایف خانه را انجام دهد هیچ وجوبی در اسلام برای زن نیست اما اسلام هم به زن و هم به مرد سفارش می کند که در کارهای خانه به همدیگر کمک کنند چنانکه برای مردی که در خانه به همسرش کمک کند پاداشها و ثوابهایی قرار داده شده است .
از حقوق زن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-ابراز محبت به همسر وبرآورده ساختن نیازهای عاطفی :مرد باید نسبت به همسر همیشه ابراز علاقه ومحبت نماید پیامبر فرمود: این سخن مردبه زن که دوستت دارم هرگز از دل او بیرون نرود.(کافی 5/569)یا درحدیث دیگری پیامبر خدا فرمود: نشستن مرد نزد زن و فرزندش نزد خداوند متعال محبوبتر از اعتکاف در مسجد من است .(تنبیه الخواطر2/122)این نشان دهنده اهمیت حفظ صمیمیت و محبت در خانوده است .
2-دادن نفقه :نفقه یعنی آنکه مردوظیفه دارد مخارج اقتصادی زن را تأمین نماید از لحاظ خوراک،پوشاک ومسکن وبقیه مخارجی که در شأن زن وعرف جامعه است.پیامبر فرمود:حق زن به شوهرش آن است که شکمش را سیر کند و بدنش را بپوشاند.(بحار/103/253)
3-احترام وبزرگداشت زن: از دیگر حقوق او احترام و معاشرت نیکو ست (وعاشروهن بالمعروف: نسآء19)
4-مدارا ومسامحه در موارد اختلاف:
یکی از حفوق زن آن است که در موارد اختلاف با او مدارا نمود(فدارها علی کل حال (همان) هم چنین نسبت به رفتارهای نامناسب او که برخاسته از جهالتش باشد از او گذشت و او را مورد عفو قرار داد . (واذا جهلت عفوت عنها)وسایل الشیعه 6/134)
دسته دوم : حقوق والدین وفرزندان
این دسته نیز متقابلا حقوقی را فرزندان بر عهده والدین و حقوقی را نیز والدین بر فرزندان خود دارند.
حقوق فرزندان:
والدین وظیفه پرورش و تربیت کودک را تا زمان ازدواج و استقلال او بر عهده دارند در سنین نوزادی و کودکی تغذیه ومراقبت وتربیت متناسب با سن او از وظایف والدین در این سنین است .در دوره میانی کودک احتیاج به تعلیم وکنترل وراهنمایی دارد.ودر دوره نوجوانی فراهم آوردن زمینه استقلال آنان مانند ازدواج از وظایف والدین است.
در اینجا نیز اسلام ارزش معنوی بسیار زیادی برای فرزند داری وتربیت او قائل شده است به خصوص برای مادر که بیشترین نقش را دارا می باشد. رسول خدا فرمود: وقتی زن باردار می شود ثواب و پاداش او مانند روزه دار برپاکننده نماز وکسی است که با مال وجانش در راه خدا جهاد می کند .هنگامی که وضع حمل نمود کسی عظمت مزد وپاداش او را درک نمی کند وقتی به نوزادش شیر می دهد هرمکیدن بچه ارزش آزادکردن بنده ای از فرزندان اسماعیل را دارد وهرگاه به طور کامل به فرزندش شیر داد فرشته ای به او می گوید همه گناهان گذشته ات بخشیده شد دوباره عمل آغاز کن.(وسایل الشیعه 15/175)
اسلام درباره تربیت فرزند از قبل از تولد ونقش روحی وجسمی زن وشوهر تأکید می کند و حتی ملاکها و خصوصتهایی برای زن وشوهر وحتی خانواده های آنها بر می شمرد که این ملاکها می تواند در ایجاد خصوصیتهای جسمی و روحی فرزند موثرباشد هم چنین درهنگام انعقاد نطفه و دوران حاملگی به مادر وپدر توصیه هایی درباره تأثیر انواع غذاها یا رفتارها وخصوصیتهای هریک بر فرزند می نماید. پیامبر فرمود:ببینید نطفه خود را در چه محلی قرار می دهید زیرا عرق(ژن)به طور پنهانی عمل می کند.(المستطرف 2/128)
امام حسن مجتبی فرمود:اگر در موقع آمیزش ولحظه انعقاد نطفه دل آرام و گردش خون طبیعی وبدن خالی از اضطراب باشد فرزند علی القاعده به پدر ومادر خود ماننده است .(بحار 14/379)
بازی با کودکان ، احترام به کودک ، با نیکو صدازدن پیامبر فرمود: به کودکان خود احترام بگذارید وبا آداب وروش پسندیده با آنها رفتار کنید.(بحار 23/ 114)
پیامبر فرمود: خدای رحمت کند کسی را که در نیکوکاری و نیکی به فرزندش کمک کند سئوال شد چگونه فرزند خود را در نیکی کمک کند؟ فرمود: آنچه در توانایی کودک است و برایش میسر است از او بپذیرد و آنچه انجام ندادنش برای کودک دشوار است از او نخواهد و او را به گناه وطغیان و کارهای احمقانه وادار نکند.(کلینی 6/50)
هم چنین اسلام بررعایت عدالت و مساورات با فرزندان تأکید می کند از رسول خدا ـ صلى الله عليه وآله و سلم ـ روايت است كه حضرت مردى را ديد كه دو پسر داشت، يكى را بوسيد و ديگرى را نبوسيد. فرمود: «فَهَلاّ ساوَيْتَ بَيْنَهُما؟» «چرا مساوات را ميان آنان رعايت نكردى؟»
البته فرزندسالاری در اسلام ممنوع است افراط در ابراز محبت به فرزندان مورد قبول نیست (فرید تنکابنی الحدیث 1/301) هم چنین تنبیه مانند قهر کردن با کودکان که به مدت طولانی نیز نباشد پذیرفته شده است (همان/2/348) خشونت ورزی نسبت به کودکان وزدن آنها نهی شده است به گونه ای که گفته شده خداوند برای چیزی به مانند ظلم در حق کودکان و زنان خشمگین نمی شود.(حرعاملی وسال الشیعه /15/202)
رسول خدا (ص) فرموده اند: «فرزندان خود را به سه خصلت تربيت كنيد: محبت پيامبرتان و محبت خاندان او و قرائت قرآن». شك نيست كه هر سني مقتضايي براي خودش دارد و بايد طبق آن برنامه ريزي كرد.
علی ع فرمود:آداب ورسوم زمان خود را با فشار وزور به فرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.(شرح ابن الحدید 20/267)
حقوق والدین :
آنقدر حقوق والدین برفرزندان در اسلام اهمیت دارد که خدای متعال احسان وشکر از پدر و مادر را در ردیف شکر و بندگی خود دانسته است (خدا را بپرستید وبه او شرک نورزید و به پدر ومادر احسان کنید نسا/36)یا وان اشکرلی ولوالدیک (لقمان 14).بنابراین سفارشهایی زیادی در مورد پدر ومادر ورعایت حقوق آنها دراسلام شده است .البته از میان پدر و مادر ، مادر اولویت بیشتری نسبت به پدر دارد انسان را درباره پدر ومادرش توصیه نمودیم (بویژه که مادرش با ضعف وزحمت طاقت فرسا او را در رحم خود پروراند و در دوسال او را شیر داد که مرا و پدر و مادرتان را شکر و سپاس گزارید.(همان)
عوامل آرامش در خانواده
گرچه رعایت همه عوامل فوق خود می تواند بخشی از ایجاد آرامش در خانوده ها باشد اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد آرامش گردد از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-اعتقادات و باورهای اصیل اسلامی :
اگر اعضای خانواده به خصوص پدر ومادر که نقش مدیر ورهبر خانواده را بر عهده دارند چنین اعتقاداتی را داشته باشند بدون شک آرامش در خانواده ها ایجاد شده و از بین نمی رود. از جمله مهمترین این اعتقادات تسلیم ورضا به مقدارت الهی .اعتقاد به رحمت گسترده ورزاق بودن خدا.اعتقاد به معاد وزندگی پس از مرگ.اعتقاد به امامت اهل بیت که همراه با توسل وزیارت قبور آنها انسان احساس آرامش می کند .آری زن وشوهری که راضی به مقدرات الهی اند وبا توکل برخدا امور خود را به او واگذار می کنند چه جای نگرانی و تزلزلی در زندگی خود احساس می کنند توکل برخدا روزنه امیدی در برابر افراد می گشاید وگاه مشکلات را از راههایی که افراد گمان نمی برند حل می کند البته اعضای خانواده به خصوص زن وشوهر می توانند یکدیگر را توصیه به توکل نمایند در روایتی است که شخصی خدمت رسولخدا رسید وعررضه داشت همسرم مرا دعوت به توکل به خدا می کند پیامبر آن زن را تحسین نموده وفرمودند ثواب او نصف ثواب شهید است .(حرعاملی 14/17)
2-رعایت توصیه اخلاقی :
اسلام هر یک از زن وشوهر را دعوت به یک مجموعه از توصیه های اخلاقی می کند که با رعایت آنها زندگی سالم وآرامش بخشی را خواهند داشت.به مواردی از آن اشاره می کنیم :
1-صداقت: مرد و زن باید نسبت به همدیگر صادق باشند و انگیزه و قصدی مغایر با گفتار ورفتارشان نباشد درصورتی که صداقت در خانواده حاکم نباشد خانواده دچار آشفتگی شده و فضای خانواده به بی اعتمادی وبدبینی کشانده می شود .لذا اسلام تأکید بر پرهیز از دروغ نموده تا فضای خانواده فضای آکنده از اعتماد وصداقت باشد.(بحار:254)
2-خوش بینی : یکی از مسائلی که اسلام بر روی آن تأکید می کندخوش بینی است .خوش بینی سه وجه می تواند داشته باشد نسبت به خداوند نسبت به وقایع وحوادث زندگی و خوش بینی اعضا نسبت به یکدیگر خوشبینی نسبت به خداوند که از آن تعبیر به حسن ظن به خدا می شود بر زندگی خانوادگی می تواند بسیار موثر باشد از بزرگترین گناهان که موجب ناامیدی واضطراب می گردد سوءظن به خداست (متقی هندی ح5849)در روایات است که خداوند نزد گمان بنده مومن خود می باشد یعنی اگر کسی به خداوند گمانی نیکو داشت خداوند نیز مطابق گمان او شرایط را برایش فراهم می کند.(کلینی 2/72)
بدون شک خانواده ممکن است دچار مشکلات وآسیب هایی گردد اسلام چه راهکاری را برای مقابله وحل این مشکلات پیش بینی نموده .
البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است واگر تمام نکاتی که گفته شد مراعات گردد قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد وخانواده همیشه درکمال آرامش می باشد .در این باره اسلام اصولی را پیشنهاد می کند تا خانواده مشکلش حل شده دوباره آرامش به آنها برگردد.
1-اصل مشاوره : بهترین راه برای حل مشکلات مشاوره زن وشوهر است لذا همفکری صمیمانه و همدلی داشتن زن وشوهر با یکدیگر می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید مثلا یکی از مسائلی که می تواند مورد اختلاف آنها باشد مسئله شیر دادن فرزند است که قرآن دستور می دهد این مسئله را با مشاوره همدیگر حل کنند.(بقره233)
2- اصل حکمیت: اگر اختلاف در خانواده شدت بگیرد وزن ومرد با هم ناسازگار باشند و وضعیت آنها حاد شد قرآن دستور به حکم قرار دادن بین آنها می کند تا بواسطه دخالت صحیح دیگران مشکل آنها حل شده وآرامش به خانواده برگردد (نساء/35)قرآن می فرماید اگر قهر ودشمنی میان زوجین پیش آمد یک نفر از خانواده مرد ویک نفر از خانواده زن را حکم قرار دهید .
3-جدایی زن وشوهر: آخرین مرحله ای که اسلام برای حل مشکل خانواده پیشنهاد می کند مسئله طلاق وجدایی است البته روایات این عمل را بسیار زشت وقبیح شمرده اند اما به عنوان آخرین مرحله از احکام الهی شمرده شده است پیامبر اکرم (ص)فرمود: جبرییل پیوسته مرا درباره زن سفارش می کرد تا جایی که گمان بردم طلاق او جایز نیست مگر در صورت ثابت شدن فحشا.(بحار 103/253)اما در شرایطی که ادامه زندگی موجب ضرر است اسلام این حکم را وضع نموده است .(بقره 299)
منابع و مآخذ
1- قرآن کریم : ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،تهران :نشر نیلوفر،1374
2-نهج البلاغه،ترجمه محمد جعفر امامی ومحمد رضا آشتیانی،قم :مدرسه امیرالمومنین 1375
3-آمدی،عبدالواحد،غررالحکم ودرر الکلم ،قم دفتر تبلیغات اسلامی 1366
4-باركر،فیلیپ ،خانواده درمانی پایه ترجمه محسن دهقانی تهران:نشر رشد 1375ش
5-الحرالعاملي، 1403 محمد بن حسن ،وسایل الشیعه تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی ،بیروت :داراحیاءالتراث العربی 1991م
6-خداپناهی،محمد کریم ،روان شناسی فیزیولوژیک ،تهران :سمت ،1386ش
7-سالاری فر ،مرزها در خانواده از دیدگاه اسلام ومکتب ساخت نگر ،فصلنامه حوزه ودانشگاه ،1381ش
8-سالاری فر ،خانواده در نگرش اسلام وروان شناسی،تهران :سمت 1384ش
9 -ستیر ، ویرجینیا،آدم سازی در روان شناسی خانواده ،ترجمه بهروز بیرشک ،تهران :انتشارات رشد 1370 ش
10 -سیوطی،جلال الدین ، الدرامنثور،قم :نشرمکتبه آیه الله المرعشی النجفی،1404 ق
طبرسی ،ابونصرحسن بن فضل،مکارم الاخلاق ،قم :منشورات الرضی،1972م
11 -فرید تنکابنی ،مرتضی ،الحدیث،تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1374ش
12 -کلینی ،محمد بن یعقوب ،اصول کافی ترجمه سید جواد مصطفوی تهران نشر فرهنگ اهل بیت ع کافی
13 -متقی هندی،علاءالدین،المرشد الی کنزالعمال فی سنن الاقوال والافعال،بیروت ،موسسه الرساله ،1409ق
14- مجلسی ،محمد باقر ،بحارالانوار ،بیروت :موسسه الوفاء 1983م
15 -محمدی ری شهری ،میزان الحکمه ،ترجمه حمیدرضا شیخی ،قم:دارالحدیث ،1379ش
16 -مطهري،مرتضی ،اخلاق جنسی در اسلام وجهان غرب،دفتر انتشارات اسلامی ،1359ش
17 -مينوچين ،سالوادور،خانواده وخانواده درمانی ترجمه باقر ثنایی تهران :نشر امیر کبیر1375ش
18 -نراقی ،ملامهدی ،جامع السعادات ،نجف :مطبعه لنجف الاشرف ،1963م
19 -نوری طبرسی ،حسین ،مستدرک الوساسل ومستنبط المسائل ،بیروت : نشر موسسه آل البیت لاحیاءالتراث ،1988م
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید