نظر اسلام در مورد خواستگاری و دیدن دختر و رابطه با وی پیش از نکاح و شرایط مهریه و اجرای صیغة عقد توسط خود آنان چیست؟
با توجه به این که پیوند زناشویی از جمله پیوندهایی است که یک عمر ادامه دارد، اسلام عنایت فراوانی دارد که انسان با بصیرت کامل، همسر خود را انتخاب کند تا پیوند زناشویی هر چه بیشتر مستحکمتر باشد; از این رو، پیشوایان دین، اوصافی که یک همسر خوب و ایدهآل لازم است دارا باشد، تا بتواند کانون خانوادگی را شیرین و لذتبخش نماید، برای پیروان خود مشخص کردهاند. هم چنین اسلام به انسان اجازه داده است، همسری را که میخواهد انتخاب کند، با دقّت او را ببینند، با وی صحبت کند، و تا اندازة ممکن از اخلاق، و روحیات او با خبر گردد تا در آینده، پیمان زناشویی، به خطر نیفتد. رسولخدا9به یکی از یاران خود که میخواست با زنی ازدواج کند، فرمود: پیشتر به او نگاه کن، که این سبب میشود مودّت، و الفت میان شما پایدار گردد! در حدیث دیگری از امامصادقپرسیده شد: آیا مرد به هنگام تصمیم بر ازدواج با زنی میتواند او را به دقت نگاه کند، و به صورت و پشت سر بنگرد، حضرت فرمود: "آری! مانعی ندارد، هنگامی که مردی بنا دارد با زنی ازدواج کند، به او نگاه کند و به صورت و پشت سر او بنگرد." و نیز از امامصادقپرسیده شد: آیا مرد میتواند به موی زنی که اراده ازدواج با او را دارد و هم چنین به جایگاههای زینت او نگاه کند، حضرت فرمود: "لا بأس بذلک اذا لم یکن متلذذاً; مانعی ندارد، در صورتیکه با قصد لذّت نگاه ننماید."( وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 20، ص 88، باب 36، مؤسسه آلالبیت. ) تردیدی نیست که مهریه در عقد ازدواج، واجب و لازم است قرآن در ین باره میفرماید: "وَءَاتُواْ النِّسَآءَ صَدُقَـَتِهِنَّ نِحْلَةً;(قصص،27) مهر زنان را ]به طور کامل[ به عنوان یک بدهی (یا یک عطیه) به آنها بپردازید." لکن مهریه لازم نیست فقط ملک و یا پول و سکه باشد، بلکه میتوان عمل و خدمت یا تعلیم و آموزش را مهر زن قرار داد. هم چنین اسلام عنایت دارد که مهر، سبک و کم باشد، و از زیاد بودن آن مذمت کرده است، پیامبراکرمدر اینباره فرمودهاند: "از میمنت زن آن است که خواستگاری وی آسان، و صداق(مهر) او نیز کم باشد." ; هم چنین امامصادقفرمودهاند:"کثرت مهریه، نشانة شوم بودن، و نامیمون بودن زن است." در ضمن اجرای صیغه به وسیلة زن و مرد، در صورتی که بتوانند و شرایط آن را بدانند، مانعی ندارد، لکن در صورتی که دختر، باکره باشد، اجازة سرپرست وی ]پدر و یا جّد پدری[ لازم است و عقد ازدواج، بدون اجازة یکی از آنان، باطل است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید