نکات کلیدی جهت يادگيري بهينه شما عزيزان :
1- سازماندهي و بازنگري هر چه سريعتر يادداشتهايتان پس از سخنراني :
الف) تا زماني كه موضوع درس هنوز در ذهن شما تازه و آماده است, مي توانيد از مثالها و حقايقي كه در حافظه شما از درس به جاي مانده و فرصت نوشتن آنها را در حين سخنراني نداشته ايد, براي تكميل يادداشتهايتان استفاده كنيد.
علاوه بر اين شما مي توانيد قسمتهايي از درس را كه برايتان مبهم باقي مانده است باز يابي كرده و از استاد, يك همكلاسي, از متن كتاب درسي و يا از طريق ساير منابع براي كسب اطلاع بيشتر , براي رفع ابهام كمك بگيريد.
ب) اگر دانشجويي در مدت 24 ساعت و يا قبل از جلسه درسي بعدي مطالب را مرور كند از ميزان محفوظات او كاسته و بر ميزان فراگيري از مرور مطالب افزوده مي شود.
2- روش حاشيه نويسي در كنار يادداشتهايتان, بر دوباره نويسي ارجحيت دارد. پيشنهاد هاي زير مي تواند در زمينه حاشيه نويسي در كنار يادداشتهايتان مفيد باشد:
الف) در زير جملات كليدي و مفاهيم مهم خط بكشيد.
ب) از درج ستاره (*) و علايم راهنما براي نشان دادن مطالب مهم بهره بگيريد.
ج) از حاشيه هاي دفترتان يا از صفحات خالي براي هماهنگ كردن يادداشتها با متن كتاب درسي استفاده كنيد. براي تطبيق يادداشتها با متن كتاب درسي, شماره صفحه متن مربوط در كتاب را در كنار يادداشتهايتان بنويسيد.
يك طرف حاشيه يادداشتهايتان را براي نوشتن واژه هاي كليدي مانند اسامي مهم , فرمولها, تاريخ ها و مفاهيم اختصاص دهيد. اين كار شما را وادار به پيش بيني پرسش هاي عيني مي كند و حقايقي به دست مي دهد كه شما براي تهيه مقاله بدان نياز داريد.
مي توانيد از حاشيه يادداشتهايتان براي نوشتن خلاصه هاي كوتاه از عناوين موجود در آن صفحه, مرتبط كردن محتويات هر صفحه با كل درس جلسه فعلي يا جلسه قبل بهره بگيريد.
د) از كليد واژگان و خلاصه استفاده كنيد .
مطالعه گروهي براي افزايش سطح يادگيري
برخي از دانشجويان پي برده اند كه مطالعه گروهي در يادگيري بهتر و سريعتر بعضي دروس, سودمند است. با اين حال, مطالعه گروهي بايد با روشي ويژه انجام گيرد؛ در غير اين صورت جز اتلاف وقت و ناكامي نتيجه اي به بار نخواهد آورد.
رهنمود هاي زير به شما در برنامه ريزي و اجراي روش درست مطالعه گروهي كمك مي كند.
1.اندازه گروه : گروه مي تواند شامل دو نفر باشد ولي اگر تعداد اعضا بين سه تا شش نفر باشد, مطلوب تر است, به طوري كه اگر يك نفر نتوانست در جلسه شركت كند, گروه مي تواند به كار خود ادامه دهد. همه اعضا بايد درس واحدي را اختيار كنند و بتوانند به طور منظم با هم باشند.
2.مديريت گروه: يك نفر از اعضا بايد در نقش رئيس عمل كند, او بايد مراقب باشد كه جلسه به نحو درستي اجرا مي شود, كسي بيش از حد بيهوده سخن نگويد يا خيلي وقت جلسه به هدر نرود.
3. تنظيم دستور جلسه: براي هر جلسه مطالعه بايد دستور جلسه اي تنظيم شود. اين دستور جلسه مشخص مي كند هر يك از اعضا بايد چه بخشي از درس را توضيح دهد يا به پرسش هاي درس پاسخ گويد.
4.آمادگي عمومي: همه اعضا بايد تكاليف منزل را براي آمادگي حضور در جلسه انجام دهند. گر چه, هر يك از اعضا از آن بخشي كه مطالعه اش به او واگذار شده است به خوبي آگاه مي باشد.
5. هر عضو بايد به گونه اي در جلسه مطالعه عمل كند, گويي او معلم ديگر اعضاست. پس از اين كه هر يك از اعضا مباحث مربوط به خود را طرح كرد, بايد همه آزادانه در بحث و طرح سوال و جواب شركت جويند. سرانجام, هر عضو بايد از ايده هاي مهم مطرح شده در جلسه يادداشت كوتاهي بردارد.
6. بهينه سازي: گام بعدي اين است كه حدود پنج دقيقه درباره ارزش جلسه گفتگو كنيد و به ويژه درباره بهتر كردن روش بحث و تدريس در آينده به گفتگو بنشينيد.
7. طرح جلسه بعد: گام نهايي تنظيم دستور جلسه بعدي است, اين اقدام پس از آن كه هر عضو پاداش خود را از اين معاشرت و نشست گرفت, انجام مي گيرد.
مرور بلافاصله مطالب, نتيجه بهتري نسبت به مرور پس از مدت طولاني تر به بار خواهد آورد.
تمرکز
تمركز يك حالت پيچيده ذهني است. نكته جالب توجه و طنز آميزي كه در مورد تمركز ميتوان ذكر كرد اين است كه هرچه بيشتر دربارة تمركز، فكر ميكنيد يا دربارة آن نگران ميشويد، كمتر ميتوانيد بر تكليف فعلي خود متمركز شويد. همين نكته توضيح ميدهد چرا راهبردهايي كه به منظور افزايش تمركز تدوين يافتهاند غالبا به طور غيرمستقيم و با متمركز شدن روي حذف عوامل مخل به مساله تمركز ميپردازند . تحليل دقيق اموري كه تمركز افراد را بر هم ميزنند اغلب مؤثرترين گام جهت اصلاح و بهبود تمركزاست .
امور مخل در مطالعه
محل مطالعه:
دانشجويان سال اول ،مخصوصا كساني كه در خوابگاه زندگي ميكنند اغلب بخاطر سرو صدا، وجود همخوابگاهيها، يا يك محيط نامناسب، در زمينه تمركز داراي مشكل ميشوند . زندگي در منزل يا بيرون از دانشگاه هم ميتواند مشكلاتي ايجاد كند. آشنايي با اين مساله كه چگونه مكاني ساكت، راحت و رها از امور مخل براي مطالعه بيابيم يكي از سادهترين و مؤثرترين شيوههاي اصلاح تمركز است.
حواسپرتيهاي ناشي از شرايط بدني : خواب نامنظم، فعاليتها و عادات غذايي ميتواند بدون ترديد علت مشكلات تمركز باشد. دستيابي به يك رژيم مناسب غذايي و رعايت آن ميتواند عملكرد فيزيولوژيكي مغز شما را در بالاترين سطح حفظ كند. راهبردهاي مديريت زمان مانند برنامه ريزي زمان مطالعه بر مبناي اوج وافت توان جسمي، اين اطمينان را به دست ميدهد كه توانايي بدني شما براي تمركز در بهترين شكل آن فراهم شده است.
با خود صحبت كردن: خيليها نميدانند كه ما به هنگام انجام تكاليف از جمله هنگام مطالعه ،به شكل خاموش با خودمان صحبت ميكنيم . صحبت با خود ، ميتواند فعاليتها و رفتارها را در ما برانگيزد و مورد تشويق قرار دهد، ولي اگر همين گفتگوي با خويش بيش از اندازه ارزشيابانه يا انتقادي صورت گيرد بر تمركز اثر منفي مي گذارد . مقايسه توانايي خود با توانايي ديگران و انتظارات غلط داشتن در مورد مدت و كيفيت تمركزي كه بايد داشته باشيم مي تواند مسئول شكل گيري يك گفتگوي منفي با خويش باشد .
انگيزه: بسياري از دانشجويان كه از مشكلات تحصيلي رها هستند و در دانشگاه موفق ميشوند، اغلب توانايي شان را در اداره امور بر مبناي انگيزش خويش تعريف ميكنند: "تو بايد در دانشگاه بودن را بخواهي . تو بايد بداني چرا اينجا هستي" گاهي اوقات سخت گيريها دربارة درس ،رشته تحصيلي يا حتي صرف در دانشگاه بودن موجب مشكلاتي در زمينه تمركز ميشود.
مشكلات شخصي: حتي امور معمولي چون قطع ارتباط با يك دوست ميتواند يك اختلال جدي در توانايي تمركز ايجاد كند. در بيشتر موارد اين امور مخل تمركز، كوتاه مدت هستند و توانايي تمركز به طور طبيعي به سرعت باز ميگردد .موقعيتهاي جدي يا خفيف ،كمك بيروني را گاه لازم ميگردانند. برخي دانشجويان دريافتهاند اختصاص دادن زماني به فكر كردن درباره يك مشكل ميتواند به كاهش مشغله ذهنيشان كمك كند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید