هزاران سال پيش ، انسان با انگشتانش مي شمرد .
او براي شمارش گاو و گوسفند و مرغ و خروس ، و نيز براي شمردن مردمي كه در ده او زندگي مي كردند ، از انگشتانش استفاده مي كرد .
اما وقتي كسي مي خواست چيزهايي را بشمارد كه از ده تا بيشتر بود با شمارش با انگشتان كاري دشوار مي شد . او ناگزير بود راههاي تازه اي براي شمردن پيدا كند . يكي از اين راهها اين بود كه براي هر چيز شمرده شده ، علامتي روي ديوار يا چوب بگذارد . براي علامت گذاشتن روي چوب از سنگي نوك تيز با چاقو استفاده مي شد . براي علامت گذاشتن روي ديوار ، تكه چوبي سوخته بكار برده مي شد . اين روشهاي قديمي شمارش ، چندان كارساز نبود . بايد راه بهتري براي شمردن پيدا مي شد . انگاه انسان «ميز شني» را اختراع كرد .
«ميز نشيني» عبارت بود از سه شيار موازات و گود ، كه به طور عمومي بر شن رسم مي شد .
هرگاه چيزي شمرده مي شد . سنگريزه اي در يكي از شيارها ، جاي داده مي شد . به مرور ، «ميز نشيني» نيزكفايت خود را براي شمردن همة مقادير و چيزهاي انسان از دست داد ، بنابراين او چرتكه را ساخت . چرتكه ، اندكي به «ميز نشيني» شبيه است . با اين تفاوت كه در چرتكه به جاي شيار در شن از چند ميله كه در قابي چوبي قرار گرفته اند ، استفاده شده است ، و به جاي آحاد شمارش ميزشني ، يعني سنگريزه ها ، در اين شمردن به كمك تعدادي مهره كه در ميله هايي باريك قرار گرفته اند ، انجام مي گيرد .
هر ميله در چرتكه ، نشانگر ي واحد اندازه گيري است .
تعداد ميله هاي چرتكه ، از تعداد شيارهاي « ميز شني» بيشتر است . از اين رو ، جمع و تفريق اعداد بزرگ روي چرتكه آسانتر است .
از چرتكه مي توان براي ضرب و تقسيم اعداد نيز استفاده كرد . به اين ترتيب بود كه چرتكه در دنياي قديم ، اهميت بسياري يافت ؛ و روز به روز مردم بيشتري آن را به كار گرفتند . به موازات آن ، انواع و اقسام چرتكه ساخته شد ؛ و هر بار شكل كاملتري به خود گرفت . مثلاً چرتكه ي ژاپني ، مقدار مهره هايش با چرتكة هندي فرق داشت . چرتكة ژاپني « سوزوبان» ناميده مي شود .
« سوروبان» و انواع ديگرچرتكه ، هنور در بسياري از نقاط دنيا مورد استفاده است . با اين همه ، انسان به هنگام شمردن با چرتكه ، همچنان ناگزير است از نيروي انديشه و دستهايش استفاده كند .
انسان خواستار نظام شمارشي دقيقي بود كه كار با آن از چرتكه هم آسانتر باشد . در سال 1642 ميلادي ، «بلينر پاسكال» ، نوعي ماشين حساب دستي ساخت . نظام اين دستگاه جديد بر پاية كاربرد چرخ و دنده ها و اعداد بود . براي استفاده از آن ، تنها كاري كه بايد مي كرد ، اين بود كه دسته اي را بچرخاند ، تا عمل شمارش به طور خود كار انجام شود .
در حدود سي سال بعد از آن ، ماشيني ساخته شد كه اعداد را ضرب مي كرد . پس در حدود صدسال پيش ، يك نوع ماشين جمع كردن ساخته شد ؛ كه حاصل جمع را روي كاغذ مي نگاشت و تحوي مي داد .
دخل ماشين ، با دستگاه ثبت حساب و كتاب ، هم همان زمان ساخته شد . اين دخل با دست كار مي كرد . بعدها ، دخلهاي ماشيني پيچيده تر شدند ، و موتوري آنها را بكار مي اندخت . امروزه ، ميليونها دخل ماشيني ، در تمام دنيا ، براي ثبت فروشهاي روزانة كسبهاي مختلف ، بكار مي روند .
انواع گوناگون حسابگرهاي مكانيكي ، ماشينهاي جمع ، دخلهاي برقي ، ماشينهاي حساب ، و كيلومتر شمارهاي اتومبيل از جمله ماشينهاي خود كار حساب و كتابهاي انسان امروزند . با وجود اين ، هر چه زندگي جديد پيچيده تر مي شد ، نياز انسان به نوع ديگري از دستگاه محاسبه گر نيز افزايش مي يافت . او ماشيني لازم داشت كه محاسبات بسيار دشوار را بسادگي انجام دهد . او ماشيني لازم داشت كه اين محاسبات را خيلي سريع انجام دهد .
او همچنين ماشيني لازم داشت كه اطلاعات را ضبط كند ، و به خاطر بسپارد . انسان نيازمند ماشينهايي بود كه « حافظه» داشته باشند .
در حدود صد سال پيش ، نوع جديدي ماشين حساب ساخته شد . اين ماشين تازه ، پيشاهنگ كامپيوتر يا نفر الكترونيكي امروزي بود . آن را براي ثبت سرشماري سال 1890 ايالات متحد امريكا بكار بردند . «دستگاه كارت پانچ شده» سريعتر از افرادي كه با ماشين جمع و تفريق كار مي كنند ، عمل مي كرد .
كار و صنعت ، بهره برداري از ماشين كارت پانچ شده را آغاز كردند . بزودي ، ماشينهاي كارت پانچ شدة پيچيده تري توسعه پيدا كردند . اين ماشينها با موتورهاي برقي بكار مي افتادند . آنها داراي چرخ ، دنده و كليدهاي برقي بودند . همچنين قسمتهاي متحرك بسياري داشتند . اگر چه اين ماشينهاي الكترومكانيكي در انجام محاسبات سريع بودند ؛ اما سرعتشان آن طور كه بايد و شايد كافي نبود .
دانشمندان راه حلهاي سريعي براي مسائل دشوار و پيچيده ي رياضي خود مي خواستند. بنابراين ، انسان امروزي ، جستجوي راهي را آغاز كرد كه بتواند ماشينهاي محاسبة سريعتري بسازد . در اوايل سال 1940 كامپيوتر الكترونيكي ساخته شد . ساخت و عرضه ي اين دستگاه جديد ،آغاز رشته ي تازه اي از علم بود .
اين رشته ي تازه از علم « محاسبه ي الكترونيكي اطلاعات » يا « E . D . P » ناميده مي شود . « محاسبه الكترونيكي اطلاعات » روش بكارگيري دستگاههاي الكترونيكي است ؛ به نحوي كه اطلاعات تجزيه و تحليل شده مورد استفاده قرار گيرد . اولين كامپيوتر الكترونيكي بسيار بزرگ بود ؛ و بيش از سي تن وزن داشت . اين دستگاه ، نه چرخ دنده هاي پيچيده داشت و نه تقويت كننده هاي الكترونيكي . قسمتهاي متحرك آن الكترونهايي بودند كه بسرعت حركت مي كردند . بزودي كامپيوترهاي الكترونيكي بهتر و سريعتري ساخته شد .
در اواخر دهة 1950 ، كامپيوتر هايي ساخته شد كه داراي ترانزيستور و مدارهاي مجزا از هم بودند . ترانزيستورها و مدارهاي مجزا ، قسمتهاي ريز الكترونيكي هستند . ترانزيستورها و مدارهاي مجزا ، اين توانايي را به كامپيوتر مي دارند تا سريعتر از پيش كار كند . بعضي از كامپيوتر هاي مدرن مي توانند محاسباتي را در يك بيليونيم ثانيه انجام دهند . يك بيليونيم ثانيه را يك « نانو سكنه » مي گويند . تعداد نانو سكنه ها در يك ثانيه ، مساوي است با تعداد ثانيه ها در سي سال . يك كامپيوتر مدرن مي تواند در عرض يك ساعت آنقدر محاسبة رياضي انجام دهد كه هزاران دانشمند قادر به انجام آن در تمام طول عمرشان نيستند .
كلمة « input » يا « وارده » كلمه اي است كه براي اطلاعاتي كه وارد كامپيوتر مي شود ، بكار مي برند . صدها نوع اطلاعات را مي توان وارد كامپيوتر كرد . جمعيت يك شهر يا تعداد ماشينهاي موجود در آن شهر ، مثالهايي از اين نوع اطلاعات هستند . اطلاعات ديگر عبارتند از : معادلات رياضي ، سيستمهاي حقوق ، و يا ارقام فروش يك شركت .
انواع مختلف سيستمهاي وارده « Input » وجود دارد . يكي از اينها ، سيستم وارده ي صفحه ي كليدها « Keyboard» است .
مسئوول صفحه ي كليد ها ، اطلاعات را روي يكي از اين صفحه ها ، كه مانند صفحه ي ماشين تحرير است تايپ مي كند . گاهي اوقات ، صفحه ي كليدها مستقيماً به كامپيوتر وصل است . گاهي نيز صفحه ي كليد ها باكامپيوتر خيلي فاصله دارد ؛ و اطلاعات به وسيله ي سيمهاي تلفني به كامپيوتر فرستاده مي شود .
كامپيوتر ، اطلاعاتي را كه دريافت كرده ، به يك رمز ( code) كامپيوتري مخصوص تبديل مي كند . كامپيوتر هاي مختلف ممكن است از رموز مختلفي استفاده كنند . كامپيوترها ممكن است اطلاعات را به وسيله ي يك سيستم فشار دكمه ( Butlon push) دريافت كنند . ياممكناسـتاطـلاعاترابوسيــلـه ي كارتهـاي ســـوراخشـــده (punchedcards) دريافـت كــنند . گاه ، اطلاعــات روي يك نـوار كـاغـذي پانــچ شــده ( punched paper Tapes) ثبت مي شود . گاه نيز اطلاعات روي يك نوار مغناطيسي مخصوص (MagneticTapes) ثبت مي شود .اين نوار مغناطيسي ، مانند نواري است كه در دستگاههاي ضبط صوت از آنها استفاده مي شود .
كامپيوترهايي كه در بانكداري بكار برده مي شوند ، اطلاعات را توسط علائم مخصوص مغناطيسي ، بر روي چكها دريافت مي كنند . كامپيوتر هاي ديگر مي توانند اطلاعات را مستقيماً از نسخه ي تايپ شده يا دست نويس دريافت دارند . كارتهاي پانچ شده و نوارهاي مغناطيسي ، معمولاً براي استفاده در آينده ، بايگاني مي شوند . به هر حال اطلاعات بسياري در داخل كامپيوتر گذارده مي شود و در آنجا مي ماند . اين اطلاعات در « حافظه » ( Memory) دستگاه ، يا قسمت « ذخيره ي» ( Storage) آن نهاده مي شود .
اطلاعات همچنين ممكن است روي يك صفحه باريك مغناطيسي ضبط شود كه اين صفحه به كامپيوتر وصل مي گردد . اين اطلاعات مي توانند بارها و بارها مورد استفاده قرار گيرند . همچنين مي توان در آنها تجديد نظر كرد يا تعويضشان نمود . اما به كامپيوتر بايد دستوراتي داده شود كه با اطلاعات ذخيره شده چكار كند . دستورات داده شده به كامپيوتر را ، «برنامه» (program) مي نامند. برنامه به همان شكل اطلاعات وارد كامپيوتر مي شود . برنامه نيز ممكن است در كامپيوتر ذخيره شود . كامپيوتر ممكن است در پي دريافت دستوري تازه ، آن برنامه را به طور خود كار به ياد آورد . برنامه توسط شخصي به نام برنامه ريز ( Programmer) تهيه مي شود . برنامه ي او به كامپيوتر گوشزد مي كند كه چه مراحل را بايد طي كند . براي مثال به كامپيوتر مي گويد كه اطلاعات ذخيره شده را در كجا مي توان يافت . يا به كامپيوتر مي گويد كه با آن اطلاعات چكار كند . يا جواب را به چه شكل بدهد . و نيز به كامپيوتر مي گويد هر وقت در يك مسأله با چند امكان پاسخ گويي مواجه شد ؛ چه بايد بكند . پاسخي كه كامپيوتر بيرون مي دهد ، « بازده» ( output) ناميده مي شود . گاه پاسخ روي يك تكه كاغذ بيرون داده مي شود. گاه روي يك صفحه تلويزيون ( Viewing Screen) نشان داده مي شود . گاه نيز با يك سيستم صوتي جواب داده مي شود ؛ كه از قبل با صداي انسان ضبط شده است . بازده را همچنين مي توان روي كارتهاي پانچ شده ، نوار كاغذي ، و يا نوار مغناطيسي بيرون داد. اين نوع بازده اطلاعات را مي توان دوباره به عنوان وارده داخل كامپيوتر كرد ؛ تا مسائل ديگر يا پيچيده تر را حل كند .
از كامپيوتر ها براي هزاران كار ، در زمينه هاي مختلف حرفه اي ، علمي ، آموزشي و ارگانهاي دولتي استفاده مي شود . متخصص سيستمها يا تحليلگر روشها ( System Analyst) كسي است كه مسائل سازماني را كه مي خواهد از كامپيوتر استفاده كند ، بررسي مي نمايد . كامپيوتر ها به مديران كمك مي كنند تا در برنامه ريزيهاي آينده تصميم گيري نمايند . از كامپيوتر ها براي ننظيم و راه اندازي ماشينهاي توليدي استفاده مي شود . كامپيوترها براي تهيه ي وسايل مورد نياز نيز بكار مي روند .
چنين كامپيوتر هايي ، موارد بكارگيري ماده ي مشخصي را ثبت خواهند كرد . هر وقت آن ماده يا جنس كم شود ، كامپيوتر سفارش جديدي براي تهيه كننده ي آن مي فرستد . كامپيوتر همچنين اطلاعات مربوط به اين خريد را ثبت مي كند ؛ مخارج را در ليست قسمت حسابداري وارد مي نمايد ؛ و ترتيب پرداخت تهيه كننده را مي دهد .
حرفه هاي مختلف و متعددي از كامپيوتر سود جسته اند . براي مثال ، ماهانه ميليونها صورتحساب بيمه ، توسط كامپيوتر ها محاسبه ، نوشته ، ايسال و ضبط مي شود .
كامپيوترها در بانكها ، علم پزشكي ، ايستگاههاي پليس ، و برنامه هاي فضايي بكار برده مي شوند . كامپيوتر ها همچنين در حمل و نقل هوايي و نگاهداري جا نيز بكار برده مي شوند . در بسياري از كشورهاي دنيا ، خريد بليط هواپيما و قطار و نگاهداري جا ، توسط كامپيوتر انجام مي گيرد .
بعضي مردم از كامپيوتر ها مي ترسند . ترسشان به اين خاطر است كه فكر مي كنند روزي كامپيوترها به انسان فرمان خواهند داد كه چه بكنند . ولي انسان توان انديشيدن دارد . آيا كامپيوترها مي توانند بينديشند ؟ پاسخ اين سئوال منفي است .
درست است كه كامپيوترها مي توانند بعضي از كارها را سريعتر از انسان انجام دهند ؛ ولي انديشيدن ، با حل مسايل فرق دارد و نياز به تجربه ، حافظه و تخيل دارد . دانشمندي بزرگ گفته است كه بوجود آمدن كامپيوتر ، سومين رويداد مهم در تاريخ بشر است . نخستين رويداد كشاورزي بود . هنگامي كه انسان كشاورزي را آموخت سرگدانيش به پايان رسيد . او ، شكار حيوانات ، براي تهيه ي خوراك ، را رها كرد ، زندگي متمركز را آغاز نمود و در يك جا امكان يافت .
دومين رويداد بزرگ ، انقلاب صنعتي بود . فرآورده هاي جديد ، سريعتر و ارزانتر ساخته شدند و مردم صاحب چيزهاي بيشتري شدند .
سومين رويداد بزرگ بوجود آمدن كامپيوتر بود ، كه هنوز براي انسان پديده اي تازه است . انسان روزبه روز ، موارد استفاده هاي بيشتري براي انواع كامپيوتر ها پيدا مي كند .
اجزاي ساختماني كامپيوترهاي امروزي :
همواره انسان در پي دستاوردهاي گوناگون به كشف دستگاههايي براي انجام محاسبات رياضي و نگهداري اطلاعات و حسابها بوده است و به همين دليل توانسته رايانه را اختراع كند . كامپيوتر هاي اوليه بسيار بزرگ بودند ولي پس از پيشرفت تكنولوژي و فن آوري اندازة آنها كوچكتر شد و تا امروز كه رايانه هاي خانگي و اداري يا رايانه هاي جيبي و كتابي خلق شده است . از اين سيستم براي كارهاي مختلفي همچون عمليّات پيچيده ي حسابداري ، طراحي ساختمان ، ساخت انيميشني و عمليّات رياضي و كارهاي بسيار ديگر استفاده مي شود . همچنين با رايانه ، انسان مي تواند به ماهواره ها و شبكه هاي اينترنتي جهاني دسترسي پيدا كند .
كامپيوتر از سه بخش ورودي ، پردازش و خروجي تشكيل مي شود .
بخش اول ورودي : اطلاعاتي است كه وارد رايانه مي شود ، كه اين كار توسط صفحه كليد ، ماوس ، درايو (فلاپي) انجام مي شود .
صفحه كليد : مهمترين وسيله ي ورودي داده ها مي باشد كه توسط آن مي توان داده ها را وارد كامپيوتر كرد تا براي پردازش حاضر شود .
ماوس : اين وسيله بيشتر در محيطهاي گرافيكي و برنامه هاي پيشرفته ي كامپيوتر مؤثر است.
درايو ( CD - Rom ) CD : درايو سخت افزاري است كه مي تواند اطلاعات را از روي CD (يا همان لوح فشرده ) خوانده و توسط كابلهاي DATA ، داده ها را براي پردازش به قسمتهاي ديگر مي فرستند .
( لازم به ذكر است كه = كابل DATA ، كابلي است كه داده ها را انتقال مي دهد ) .
درايو Floppy : قطعه اي سخت افزاري است كه مي تواند اطلاعات را از روي ديسك (فلاپي) خوانده يا روي آن بنويسد .
بخش دوم پردازش : اطلاعات وارد شده به سيستم ، طبق برنا مه هاي داده شده مورد تغيير و بررسي و تجزيه و تحليل مي گردد ؛ كه داراي قطعات بسياري است .
اين قطعات عبارتند از :
(Central proccessing unit ( Cpu (مركز پردازش داده ها) كه مغز كامپيوتر است و تمام داده ها داخل اين قطعه كه به آن (ريز پردازنده) نيز گفته مي شود ، پردازش مي شود . (هرچقدر سرعت اين قطعه بيشتر باشد ، سرعت پردازش داده ها نيز افزايش مي يابد .
Cpu (واحد پردازش مركزي) تراشه اي حياتي است كه در مركز كامپيوتر شما و مغز آن قرار دارد ، محسوب مي شود كه در هر ثانيه قادر به انجام ميليون ها محاسبه مي باشد . با و جود اين ، تنها تعداد كمي از كاربران كامپيوتر به درستي مي دانند كه Cpu چه كاري انجام مي دهد و در كجاي كامپيوتر قرار گرفته است .
Cpu به جاي يافته هاي مغز ، يك مدار مجتمع دارد . اين مدار روي قطعه اي از سيليكان ساخته شده و حاوي ميليون ها ترانزيستور كوچك است كه به وسيله ي سيم هاي مرغوب به يكديگر متصل شده اند. هر قدر تعداد ترانزيستور ها در Cpuبيشتر باشد ، نيروي محاسبه آن نيز بالاتر خواهد رفت . با وجود اينكه تعداد ترانزيستور ها افزايش يافته ، اندازة Cpu ها فرقي نكرده است . بيشتر تراشه ها از يك تمبر نامه نيز كوچكتر هستند . اندازه ي Cpu پنتيوم 111 هاي امروزي يك سانتيمتر مربع مي باشد . سيليكان حاوي Cpu به نام كعب ( die ) خوانده مي شود . die در Cpu هاي جديد احتياج به صدها اتصال فيزيكالي با كامپيوتر شما دارد تا بتواند به درستي كار كند . روشن است خروج صدها سيم از يك قطعه اي با اين اندازه و ابعاد ، كار ساده و آساني نيست ، به همين دليل توليد كنندگان Cpu براي حل اين مشكل die را به يك قطعه پلاستيك بزرگتر چسبانده اند تا براي اتصالات فضاي بيشتري به وجود آيد .
اغلب توليد كنندگان dieرا به يك قطعه پلاستيك مربع مي چسبانند كه زير آن از سوزن پوشيده شده است . بيشتر كاربران اين بسته ي نسبتاً بزرگتر را كه از هر طرف چندين اينچ است اشتباهاً Cpu مي دانند ، در حاليكه مغز واقعي درون dieسيليكاني كوچك در وسط آن بسته است . بسته ي Cpu به سوكت خاصي روي مادربرد كامپيوتر نصب مي شود . اين سوكت باعث مي شود تعويض و برداشتن Cpu سريع تر و آسانتر انجام شود . البته همة پروسسورها از سوكت يا اقسام حافظه ي مشابهي استفاده نمي كنند .
Main board : برد اصلي كامپيوتر است كه بيشتر قطعات كامپيوتر به آن نصب مي شود تا با ديگر قطعات تبادل اطلاعات كنند .
Ram : حافظه ي يك كامپيوتر مي باشد كه براي اجراي برنامه ها از آن استفاده مي شود و در شيارهاي مخصوص خود روي برد اصلي قرار مي گيرد .
( Hardisk dreve ) H . DD : يك سيستم كامپيوتري ، همواره نياز به يك انبار اطلاعات دارد كه تمامي اطلاعات موجود را در آن ذخيره كند . اين انبار اطلاعات همان ديسك سخت مي باشد .
VGA : (كارت گرافيكي) = كارت گرافيكي ، تصاوير را روي مانيتور نمايش مي دهد وظيفه ي آن پردازش تصاوير مي باشد و هر چقدر Ram يا حافظه ي آن بيشتر باشد ، تصاويري كه پردازش مي كند با كيفيت بهتري نمايش داده مي شود .
Sound (كارت صدا) : كارت صدا با تبديل داده هاي ديجيتال به آنالوگ ، صدا توليد مي كند و آن را براي پخش به Speaker مي فرستد .
بخش سوم خروجي
كه براي دادن اطلاعات به ما مي باشد و دستگاههايي دارد كه عبارتند از :
Monitor : مهم ترين وسله ي خروجي اطلاعات مي باشد كه تصاوير پردازش شده توسط كارت گرافيكي را به ما نشان مي دهد كه توسط آن ، اطلاعات را مي توان مشاهده نمود .
Speakers : يك وسيله ي ضروري است كه صداي توليد شده و توسط كارت صدا را پخش مي كند .
در اين بين دستگاههاي لازم و غير لازم ديگري است كه چند تا از آنها را معرفي مي كنيم:
Case : يا همان جعبه ي كامپيوتر ، وظيفه ي آن نگهداري از قطعات و برق رساني به تمام قطعات مي باشد .
Faxmodem = كارت Faxمي تواند مستقيم شما را به وسيله ي داده هاي ديجيتال به آنالوگ و از طريق خط تلفني به كامپيوتر هاي ديگر وصل كند .
كاربردهاي كامپيوتر :
با توجه به قابليتهاي كامپيوتر ، اين دستگاهها فرصتهاي جديدي را براي بشر فراهم آورده اند كه از جمله مي توان به موارد ذيل اشاره كرد .
كاربرد كامپيوتر در آموزش : كامپيوترها به علت انعطاف پذيري زياد ، در بالا بردن ميزان هوش و تواناييهاي كاري بسيار مؤثرند . به اين دليل كشورهاي پيشرفته اين كامپيوترها را از دوران تحصيلات ابتدايي در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند . كامپيوترها به طور سيل آسا به خانه ها نيز سرازير شده اند و دنيا را فرا گرفته اند . برنامه هاي آموزشي عملي و درسي گسترده اي در اين كامپيوتر ها در دسترس مي باشند و افرادي كه در آموزش از كامپيوتر بهره مي گيرند امتياز آشكاري نسبت به افراد مشابه خود دارند .
كاربرد كامپيوتر در زمينه هاي تجاري : پيشرفت تكنولوژي كامپيوتر و مخابرات و عرضه ي دستگاههايي مانند فكس (دورنگار) تحول زيادي در انجام امور ادارات ، سازمانها و شركتها به وجود آورده است . امروزه برخي كارمندان به جاي حضور در محل كارخود در خانه مي مانند و توسط كامپيوتر و دستگاههاي مخابراتي مانند فكس كه همگي به يك شبكه (network) متصل هستند كارهاي خود را انجام مي دهند . شبكه عبارت است از مجموعه اي از كامپيوتر ها كه از طريق خطوط تلفن يا ديگر وسايل ارتباطي به يكديگر متصل شده اند . به عنوان مثال مي توان به شبكه ي جهاني اينترنت ، اشاره كرد كه از طريق آن مي توان به منابع عظيم اطلاعاتي از جمله اطلاعات تجاري در سراسر جهان دست يافت . كامپيوتر ها در سازمانها و مؤسسات تجاري مانند شركتهاي بيمه ، بانكها ، مخابرات و ... نيز نقش مهمي در انجام اموري مانند اتوماسيون دفتري، حسابداري ، پرسنلي ، انبارداري، حقوق ، صورتحسابهاي آب و برق و تلفن و بايگاني و سند نويسي دارند . در كشورهاي پيشرفته ي صنعتي براي انجام امور اداري و تجارتي با استفاده از شبكه هاي كامپيوتر ي از سيستم گردش كار بدون كاغذ جهت تسريع در كار استفاده مي گردد.
كاربرد كامپيوتر در پزشكي : از جمله كاربردهاي ديگر كامپيوتر استفاده از آن در پزشكي و توان بخشي است . در اين گونه موارد ، كامپيوتر اطلاعات را ذخيره كرده و به هنگام نياز در اختيار پزشك قرار مي دهد . هم اكنون سيستمهاي كامپيوتري پيشرفته اي وجود دارند كه در حقيقت نقش يك پزشك را ايفا مي كنند ، و مي توانند در تشخيص و درمان بيماريها به بيماران كمك كنند . مثالهايي از كاربرد كامپيوتر در ياري رساندن به بيماران عبارتند از :
* تشخيص وضع جسمي بيمار ،با اندازه گيري فشار خون ، ضربان نبض ، تنفس و غيره.
* تشخيص بيماري با استفاده از سيستمهاي خبره جهت مشاوره و نيز استفاده از لوازم و دستگاههاي كامپيوتري .
* ثبت سوابق و پرونده هاي مربوط به بيماران و نتايج معالجات و ميزان بهبودي آنها
* تهيه نتايج مربوط به آزمايشهاي انجام شده بر روي بيمار
* تهيه صورتحساب مربوط به خدمات ارائه شده به بيمار
كامپيوتر ها به انسايي كه دچار نقص عضو شده اند بسيار كمك مي كنند . با استفاده از كامپيوتر مي توان پالسهايي را كه مغز انسان به وجود مي آورد توليد كرد . عضلات مي توانند به جاي گرفتن فرمان از مغز انسانهايي كه فلج شده اند ، از كامپيوتري كه با باتري كار مي كند فرمان بگيرند . اين مثال به تنهايي ابعاد وسيع تكنولوژي كامپيوتر در خدمت مهندسي توان بخشي نشان مي دهد .
كاربرد كامپيوتر در هنر و وسايل ارتباط جمعي : در زمينه ي نقاشي ، نقاشان مي توانند با استفاده از تكنولوژي كامپيوتر آثار هنري با پيچيدگي حيرت انگيز را به سادگي خلق كنند. در زمينه ي نقاشي متحرك (كارتون) اكثر كارتونهاي امروزي با استفاده از كامپيوتر ساخته مي شوند. همچنين دانشجويان رشته هاي جراحي مي توانند با پوشيدن دستكشهاي مخصوص اعمال جراحي آزمايشي خود را بر روي مريض خيالي كه روي صفحه نمايش كامپيوتر دراز كشيده است انجام دهند .اصولاً ايجاد تصاوير مختلف و حركت را در آثار خود بگنجانند . امروزه فيلمهاي علمي - تخيلي وجود دارد كه تمام صحنه هاي آن غير واقعي است و توسط كامپيوتر ساخته مي شود . رنگي كردن فيلمهاي سياه و سفيد قديمي نيز توسط كامپيوتر امكان پذير شده است .
يكي ديگر از كاربردهاي كامپيوتر ، سيستم كنفرانسي از راه دور مي باشد . در اين سيستم چند گروه در چند محل مختلف مي توانند از طريق تلويزيون و كابلهاي سريع فيبر نوري ، و در صورت لزوم ماهواره ها و ايستگاههاي زميني ، با يكديگر گفتگو كنند . در كاربرد ديگر كامپيوتر مي توان با استفاده از كامپيوتر به نواختن موسيقي پرداخت و حتي آموزش نيز ديد .
كاربرد كامپيوتر در امور مهندسي : كامپيوتر در كليه امور مهندسي كاربرد فراوان و جدي پيدا كرده است و هيچ مهندسي بدون شناخت كامپيوتر قادر به انجام امور مربوط به حرفه ي خود نخواهد بود . به عنوان مثال ، مهندسين راه و ساختمان و معماري با استفاده از كامپيوتر به طراحي جاده ها ، ساختمانها ، سدها و ساير بناها مي پردازند و كليه ي محاسبات را توسط كامپيوتر انجام مي دهند .
كاربرد كامپيوتر در امور حمل و نقل : يكي از رايج ترين كاربردهاي كامپيوتر در زمينه ي حمل و نقل ، مربوط به ذخيره كردن جا و فروش بليطهاي شركتها و آژانساي هواپيمايي است كه به ذخيره كردن و فروش بليطهاي قطار و اتوبوس نيز كشيده شده است . كاربرد ديگر كامپيوتر در زمينه ي حمل و نقل شهري ، كنترل ترافيك و امور مربوط به آن است . هم اكنون در خيابانهاي شهر تهران كنترل چراغهاي راهنمايي تقاطعهاي مهم توسط كامپيوتر صورت مي گيرد و براي كنترل نامحسوس ترافيك به منظور تعقيب متخلفان از كامپيوتر كمك گرفته مي شود . در يك كاربرد ديگر ، آموزش مجازي خلباني هواپيما و هلي كوپتر ، كشتيراني و رانندگي اتومبيل با استفاده از كامپيوتر ها امكان پذير شده است. ساير كاربردها : از جمله كاربردهاي ديگر كامپيوترها مي توان به استفاده از آن در كارخانجات اتومبيل سازي براي توليد اتوموبيلها ، صنايع فضايي ، هواشناسي ، ... و تفنن و سرگرمي اشاره كرد.
« Ke2 ويروسي كه هرگز نمي ميرد »
ويروس Kle2 يكي از پايدار ترين ويروس هايي است كه هفتمين ماه حضور خود در وب را تجربه مي كند و كارشناسان بر اين باورند كه كرم Kle2 يكي از اولين ويروس هاي جديدي است كه مي تواننند از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر منتقل شوند . به گزارش سازندگان ضد ويروس Symantec و Mc Afee روزانه 2000 كاربر به اين ويروس آلوده مي شوند . با تخمين كمپاني Message Labsاز هر سيصد ايميل ، يكي آلوده به ويروس Kle2 است و در گرفتن قرباني از ويروس تابستان گذشته يعني Sircam پيش گرفته است . گونه هاي جديد ويروس Kle2 مزاحمتي را براي كاربر ايجاد نمي كنند ولي مي توانند ويروس هاي ديگري را باخود حمل كنند كه توانايي نابودي اطلاعات شما را دارند.
چگونگي كار اين ويروس :
ويروس Kle2 تهديد هاي مختلفي را در خود دارد و به صورت كرم و يا به صورت اسب هاي تروا عمل مي كند . اين ويروس بصورت ضميمه در In box ايميل ديده مي شود . موضوع اين ايميل ها گوناگون است . زماني كه قرباني روي ضميمه دو بار كليك كند و يا اينكه پيام را مشاهد كند اين ويروس وارد عمل مي شود . اين ويروس آدرس هاي ايميل را از كتاب آدرس قرباني و يا با جستجو در هارد درايو پيدا مي كند و از اين طريق يك فرستنده و يك دريافت كننده ي جديد پيد ا مي كند و از اين طريق يك فرستنده و يك دريافت كننده ي جديد پيدا مي كند كه در نهايت فردي كه آدرسش از قرباني اصلي دزديده مي شود و از آن به عنوان فرستنده جديد استفاده مي شود.
چون آدرس فرستنده ي آلوده به ويروس روي ايميل جديد نيست ، رديابي اين ويروس مشكل است . و مسدود كردن آدرس برگشتي هيچ سودي ندارد ، چراكه فرستنده ويروس فرد مورد نظر نيست . فرستنده بي گناه فردي است كه خوب او را مي شناسيد و مي خواهيد پيام او را بخوانيد و با كليك روي ضميمه ، ويروس را در كامپيوتر خود ابدي مي كنيد . به نظر محقق و يروسها، استفا ده از اين حقه هاي مهندسي اجتماعي بسيار سودمند است . چرا كه افراد دوست ندارند پيام دوست و يا همكار خود را بخوانند . از اولين عايق كه حضور Kle2 اعلام شد ، سازندگان ضد ويروس هفت گونه ي متفاوت از اين ويروس را شناسايي كرده اند . اين ويروس ها خصوصيات رفتاري يكسان و عملكردي متفاوت دارند . آخرين نسخه هاي اين ويروس توانايي آلوده كردن كامپيوتر هاي موجود در يك شبكه را دارند .
برخي اصطلاحهاي كامپيوتري :
* آدرس: مكان دقيق يك ورودي ذخيره شده در حافظه
* الگوريتم : حل منطقي و مرحله به مرحله ي يك مسئله
*آنالوگ ، قياسي : عامل يا دستگاهي كه با كميتهاي متغير پيوسته كار مي كند (مانند ولتاژها)
*واحد رياضي - منطقي : بخشي از ريز پردازنده كي براي محاسبات رياضي (جمع ، تفريق، ضرب و تقسيم) و محاسبات منطقي (بزرگتر و كوچكتر) استفاده مي شود .
*حساب دودويي : حسابي كه فقط از ارقام صفر و يك استفاده مي كند .
*بیت : واحد مبناي داده كه با يك صفر يا يك 1 مطابقت مي كند .
*بوت يا ديسك آغاز گر : ديسكي كه مي توانيم كار با كامپيوتر را با آن شروع كنيم و داراي سيستم عامل است .
*انشعاب يا انتخاب در برنامه : عنصر مهمي در برنامه نويسي كامپيوتر كه براي تغيير دادن جريان عادي برنامه از آن استفاده مي شود .
* بايت : هشت بيت كه معيارسنجش ظرفيت كامپيوتر است . نشانه هاي حرفي عددي يك بايت را تشكيل مي دهند .
* واحد پردازش مركزي : بخش اصلي كامپيوتر است كه از ريز پردازنده و حافظه تشكيل شده است . ريز پردازنده نيز شامل واحد رياضي - منطقي مي باشد .
*تراشه ها : وسايل كه معمولاً از سيليكون ساخته مي شوند و بر روي آنها تعداد زيادي از وسايل و مدارهاي الكترونيكي بسيار كوچك شده قرار دارند .
*سيگنالهاي كنترل : سيگنالهايي كه به وسيله ي مدارها ي كنترل ، از جمله ساعت ، فرستاده مي شود تا به ما اطمينان بدهد كه تمام پردازشها در CPU به موقع انجام شده اند.
*داده : به هر چيزي كه وارد كامپيوتر يا از آن خارج شود ، داده مي گويند و شامل نشانه هاي حرفي - عددي ، كلمات ، تصويرها و هر آن چيزي است كه به رديفهاي صفر و يك تبديل گردد.
* ديسك : ديسك براي ذخيره كردن داده ها و برنامه هاي كامپيوتر استفاده مي شود .
*ديسكت : نام ديگري براي ديسك نرم .
*چاپگر سوزني : اين چاپگر به كمك مجموعه اي از نقاط ريز و سوزني ، علايم را در مي آورد و سرعتش به مراتب بيشتر از چاپگر چرخي است .
*جدول تخصيص جاي فايل : بخش مهمي در تمام ديسكها كه مي گويد ، در كدام بخش ديسك ، چه فايلهايي بايگاني شده است .
*فهرست فايلها : فهرستي از فايلهاي يك ديسك است و به همراه FAT كار مي كند تا داده ها را روي ديسك جاي دهند .
* فايلها : تمام داده ها و برنامه هاي روي يك ديسك در فايلها مرتب مي شوند .
* ديسك سخت يا ثابت : پوشش ديسك سخت كاملاً بسته است . اين ديسك ظرفيت زيادي براي ذخيره كردن اطلاعات دارد و برخلاف ديسك نرم از كامپيوتر جدا نمي شود .
*ديسك نرم : به اين دليل به اين ديسكها ، ديسك نرم مي گويند كه از پلاستيك ساخته شده اند و به همين دليل نرم و قابل انعطاف هستند . اين ديسكها مي توانند از ديسك گردانها برداشته و دوباره كار گذاشته شوند .
* فرمت كردن : وقتي يك ديسك خالي را به چندين بخش تقسيم كنيم ، آن را فرمت كرده ايم. با فرمت كردن ديسك آن را براي ذخيره كردن داده ها آماده مي كنيم .
*سخت افزار : به پردازشگر مركزي ( CPU) ، ديسك گردانها ، صفحه ي نمايش تلويزيوني (مونيتور) و ديگر اجزاي فيزيكي كامپيوتر ، سخت افزار مي گويند .
* ورودي : هر چه كه به وسيله ي كليد تايپ شده يا از روي ديسك خوانده و به پردازشگر مركزي داده شود .
*صفحه ي كليد : متداول ترين دستگاه ورودي است و نام آن نيز به علت شباهت دستگاه به صفحه ي كليد ماشينهاي تايپ انتخاب شده است .
* چاپگر ليزري يا نوري : اين چاپگر در هر بار ، يك صفحه چاپ مي كند كه كيفيت آن شبيه صفحه هاي كتابهاي چاپ شده است .
*حافظه : حافظه مجموعه اي از تراشه ها در واحد پردازشگر مركزي ( CPU) است كه به آنها حافظه ي اوليه گفته مي شود . در حافظه داده ها و دستورها ذخيره مي شوند .
*ريز پردازنده : تراشه اي كه محاسبات واقعي كامپيوتر را انجام مي دهد .
*ماوس : يك دستگاه ورودي كه بخ خصوص در كارهاي طراحي از آن استفاده مي شود.
* شبكه : چندين كامپيوتر در يك شركت ( يا يك دفتر مركزي و شعبه هاي آن ) را مي توان به وسيله ي شبكه به يكديگر متصل كرد . به اين ترتيب مي توان بك داده را ميان كامپيوترهاي مختلف پخش كرد .
*خروجي : هر چه كه پردازشگر مركزي بعد از پردازش وروديها ارائه مي دهد ، خروجي نام دارد. خروجي مي تواند روي صفحه ي مونيتور ظاهر شود ، به وسيله ي چاپگر چاپ شود يا به وسيلة واسطه به كامپيوتر ديگر منتقل شود .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید