استرس در مديريت
مديران اغلب خود را منزوي مي بينند. آنها غالباً بين برآوردن نيازهاي كارمندانشان از طرفي و تمايلات مافوقشان از طرف ديگر قرار مي گيرند. همچنين آنها بايد درباره آينده كاركنان تصميمات مهمي بگيرند ، مديران نيازمند يكسري مهارتهاي انساني هستند كه كسب آنها مشكل است. احساسِ نداشتن چنين مهارت هايي باعث ايجاد استرس مي شود ، زيرا موجب عدم توانايي در تفويض ( واگذاري) اختيارات ، ناتواني در جواب " نه" گفتن به ديگران ، احساس دوگانه درباره نقش خود و احساس مسئوليتي است كه بيش از حد توان فرد مي باشد.
استرس در سطوح ديگر
كاركنان رده پايين بخش اداري از احساس مسئوليت زياد و عدم كنترل كافي بر روي كارهاي زياد و خسته كننده ، رنج مي برند و دچار استرس مي شوند. يك كارمند خط توليد ممكن است در نتيجه ي كارِ بي تحرك و تكراري، بيمار شود . استرس در ميان كارگران مي تواند ناشي از فشارهاي جسمي ناشي از سختي مشاغل آنان باشد كه از آن جمله انجام كار خطرناك و يا كار در ارتفاع بالا روي يك ساختمان بلند است.
ارزيابي روابط
روابط ضعيف با همكاران در محيط كار مي تواند باعث استرس شود؛ پس سعي كنيد در محيط كار روابط دوستانه اي برقرار كنيد تا به راحتي بتوانيد مشكلات را شناسايي كرده، آنها را برطرف سازيد. براي مثال فكر كنيد آيا كنترل زيردستان مشكل است؟ آيا تحمل روابط سردِ مافوق و قدرنشناسي او مشكل است؟
تجربه تغييرات
ساختارهاي جديد سازماني تأكيد بسياري روي تيم كاري دارند. رشد سريع تكنولوژي اطلاعات با كاهش فعاليت مديران فرعي به عنوان انتقال دهندگان اطلاعات در سازمان ، باعث انزواي آنها شده است . تعداد زياد مديران و تغيير مداوم آنها، در سلسه مراتب شغلي شركت ، قسمتي از يك روند موسوم به هموارسازي است. استرس در يك شركت همواره مي تواند افزايش يابد، زيرا افراد زيادي اهميت بالاي شغل خود را با ديگر همكاران يكسان مي بينند و اين امر ، باعث ايجاد رقابت بيشتر مي شود . كارمندان نسبت به گذشته ، سمت شغلي خود را نزديكتر به سِمَت شغلي همكاران مي بينند و نقش اين افراد در يك تيم كاري اغلب با يكديگر تداخل پيدا مي كند. موفقيت يك تيم پيشرو و شاد به همكاري اعضاي آن تيم بستگي دارد و اگر اين همكاري وجود نداشته باشد ، امكان ايجاد درگيري و تنش هميشه وجود دارد.
مشاهده روابط
عليرغم بازسازي شغلي ، روابط كاري هنوز تحت تأثير سلسله مراتب شغلي و ميزان همبستگي يك گروه است. عواملي مثل مدت خدمت و مهارت هاي مختلف ، نقش مهمي را در چنين روابط كاري ايفا مي كنند . به روابط همكاران خود دقت كنيد. ببينيد چه كساني ، يكديگر را كمك مي كنند؟ چه كساني با يكديگر معاشرت مي كنند؟ آيا كسي از همكاران شما در شركت تنها و منزوي است؟ علت انزوا و گوشه گيري او را مي دانيد ؟ آيا در محيط كار رقابت و هم چشمي وجود دارد؟
بررسي مشكلات
سطوح تشريفات در محيط كار ، مقابله با مشكل روابط كاري را دشوار مي سازد و عدم موفقيت در چنين مقابله اي به معناي حذف اين رابطه است كه در نهايت بسيار استرس زا خواهد بود. ابتدا بايد علت اصلي اين مشكل را بشناسيد و سپس با كسي كه اين وضعيت را درك مي كند و مي تواند راه حل مناسبي ارائه دهد ، گفتگو كنيد . مشكلات عادي بين مردم ، شامل عدم پاسخ سريع به تصميمات ، سياست هاي رؤسا، عدم اطمينان به افراد ، مهلت هاي زماني غيرمنطقي و برخوردهاي شخصي هستند. هر گاه توانستيد مشكل را بررسي كنيد ، مي توانيد راه حل مناسب بيابيد.
ارزيابي محيط كار
ساختار يك سازمان و شرايط روزمره محيط كار مي تواند تأثير مهمي بر روي ميزان استرس داشته باشد . بنابراين با دقت به ارتباطات كاري توجه كنيد تا آنچه شما و همكارانتان را دچار استرس مي كند بشناسيد ؛ سپس بهترين راه حل را براي كاهش استرس بيابيد.
شناخت شركت خود
آيا با روش كاري شركت خود موافق هستيد ؟ آيا ارتباط با سياست هاي ساختاري و سلسله مراتب آن راحت است؟ اگر پاسخ هر يك از اين سؤالها منفي است شما در محيطي استرس زا كار مي كنيد. ممكن است به نظر برسد كه اگر سازماني را دوست نداريد ، آسانترين راه ترك آن است ؛ اما اين انتقال سريع ، به خودي خود تنش زا است . بنابراين بهتر آن است كه با آگاهي و بينش كافي به شناسايي قسمت هاي مختلف سازمان بپردازيد و چگونگي سازمان دهي و اداره آن را ، مورد مطالعه قرار دهيد ، آنگاه متوجه خواهيد شد به چه علت سازمان و يا قسمتي از آن را دوست نداريد. با مجهز كردن خود به تمام حقايق ، مي توانيد در ارائه پيشنهادها جهت بهبود مشكلات داخلي سازمان شركت كنيد .
بهبود شرايط
شرايط نامناسب محيط كار، عاملي براي توليد استرس است. چنين محيطي نه تنها روي شيوه كار شما تأثير مي گذارد بلكه ، به تدريج سلامتي شما را نيز از بين مي برد. به وسيله فهرست كارهاي زير شرايط كار خود را ارزيابي كنيد. اگر لازم است كه اين شرايط بهتر شود ، تغيير ممكن را اعمال كنيد . سپس از سازمان خود بخواهيد در صورت نياز ، براي انجام اصلاحات بيشتر ، اولويت قائل شود.
آيا ميزها طوري چيده شده اند كه ، فضا را بازتر نشان دهند؟
• آيا صدا يا آلودگي ديگري در محيط كار است؟
• آيا نور طبيعي كافي در محيط كار وجود دارد ؟
• آيا دماي طبيعي پيوسته مناسب است ؟
• آيا اين دما به طور مصنوعي كنترل مي شود ؟
• آيا سيستم تهويه ، خوب كار مي كند ؟
• آيا اين سيستم سروصدا ايجاد مي كند؟
• آيا تجهيزات دفتري براي پرداختن به كارها به اندازه كافي پيشرفته هستند؟
• در مورد از كار افتادن سيستم هاي كامپيوتري ، الكتريكي يا ساير سيستم ها ، آيا شبكه پشتيباني در محيط كار وجود دارد؟
تذكر
• تأمين يك محيط كاري لذت بخش نشانگر آن است كه شركت براي كارمندان خود اهميت و احترام قائل است. همچنين تصور بهتري را درباره شركت به مراجعان مي دهد.
• استفاده خوب از فضا ، امكان آرامش كارمندان را در محيط كار فراهم مي سازد.
• نور طبيعي باعث نشاط مي شود و از خسته شدن چشم جلوگيري مي كند .
• سرمايه گذاري در سيستم هاي بايگاني درست ، از اتلاف وقت براي جستجوي اوراق و پرونده هاي گمشده مي كاهد.
• گياهان گلداني ، ميزان رطوبت محيط كار را افزايش مي دهند. بيماري هاي جسمي ناشي از محيط كار مانند كمر درد يكي از علت هاي اصلي غيبت كاركنان از محيط كار است، لذا صندلي هاي مناسب و قابل تنطيم را براي استفاده كاركنان تهيه كنيد.
• تعمير يا جايگزين كردن تجهيزات فرسوده باعث بهبود كارآمدي و توليد مي شود.
سازگاري با زندگي روزمره
بسياري از افراد معتقدند كه چاره اي به جز كار كردن در تمام ساعت هاي روز نيست. چنانچه حضور در محيط كار باعث فرار از ساير مشكلات شود، اين اعتقاد بيشتر تقويت مي شود. بنابراين متوجه نيازهاي خود باشيد و سعي كنيد يك زندگي خصوصي و حرفه اي رضايت بخش ايجاد كنيد.
سازگاري با تغيير
گاهي اوقات اتفاقات زندگي مي تواند ناگهان باعث برهم ريختن توازن امور بين محيط كار و محيط خانه مي شود. تغيير شغل يك مثال واضح براي اين مورد است. وقايعي مانند ازدواج يا مرگ والدين نيز مي تواند اين تعادل را بر هم بزند . وقتي تغييرات سبب استرس مي شود ، براي ارزيابي شيوه زندگي خود زمان بگذاريد ، سپس ليستي از اولويت هاي خود تنظيم كنيد. در اين صورت مي دانيد چه چيزي در زندگي شما مهم است، اما ممكن است در پذيرش يا تحمل گرفتاري ها با سختي روبرو شويد؛ بنابراين از ايجاد تغييرات به عنوان يك روش مثبت براي آرايش دوباره زندگي خود استفاده كنيد.
سازگاري با حوادث زندگي
در كنار حوادثي مانند مرگ و طلاق تجربيات ديگري نيز در زندگي هستند كه مي توانند استرس بالايي ايجاد كنند . اين حوادث شامل نقل مكان ، بچه دارشدن ( براي پدر و مادر ) ، گرفتن كار در يك كشور خارجي و بازنشستگي از كار و .... است . چنين حوادثي باعث تغييرات مهمي در زندگي ( مانند به هم ريختن روال عادي كار روزانه و حتي گاهي منجر به يك سري جدايي ها ) مي شود. براي كاهش استرس ناشي از اين حوادث وانمود نكنيد كه چنين حوادثي اتفاق نيفتاده است، بلكه سعي كنيد از دودلي موجود بكاهيد .
- قبل از اشتغال در خارج از كشور ، از شغل ها و پست هاي مربوط ديدن كنيد.
با كم كردن ميزان ساعت كار در هفته ، به تدريج خود را بازنشسته كنيد.
-
براي اسباب كشي حداقل يك هفته كار را تعطيل كنيد و از تمام مرخصي هاي با حقوق و بي حقوق خود استفاده كنيد.
- براي خداحافظي از افراد اهميت قائل شويد و براي اين كار وقت بگذاريد.
سفر به محيط كار
سفرهاي روزانه ما به محيط كار يا به خانه يكي از تنش زاترين وقايع عادي زندگي هستند . همه ي ما بارها نگراني از به موقع نرسيدن ، حجم ترافيك و اتوبوس هاي بسيار شلوغ را تجربه كرده ايم، اين موارد در طي هفته ها و ماه ها باعث تجمع استرس مي شود. با دقت فكر كنيد كه آيا مي توانيد ساعت سفرهاي داخل شهري را عقب بياندازيد، به طوري كه خارج از ساعت شلوغي باشد؟ در صورت امكان در آغاز روز ، يك يا دو ساعت را در خانه كار كنيد. ساعت هاي كاري قابل تغيير به شما امكان مي دهد تا ، از فشار رواني ناشي از دير رسيدن به محيط كار در امان باشيد.
کتاب 101 روش کاهش استرس در محيط کار
گردآوري: زهره پري نوش
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید