سه نکته براي يک ازدواج خوب
1. ازدواج را به تأخير نيندازيد
ازدواج، حادثه شيرين و تحول به يادماندني دوران جواني شماست. با ازدواج، صفا، محبت و شيدايي ميشكفد و حياتي سبز و همراه با مسرّت معنوي و لذتهاي سالم آغاز ميشود. آدمي چنان آفريده شده است كه به طور فطري و طبيعي، به سوي ازدواج و سامان دادن خانواده، رهنمون ميشود.
اين سخن از پيامبر صلي الله عليهوآله شنيده شد كه ميفرمود: «اي گروه جوانان! ازدواج كنيد».1
كساني كه تن به ازدواج نميدهند و از اين سنت الهي سرپيچي ميكنند، نوعي خامي در وجودشان باقي ميماند و بسياري از گونههاي وجوديشان شكوفا نميشود. به گفته استاد مطهري، «يك پختگي هست كه جز در پرتو ازدواج پيدا نميشود».2
ازدواج را تأخير نيندازيد و به هنگام، دست به كار شويد؛ زيرا ازدواج، اولين مرحله خروج از خودِ طبيعي فردي و توسعه پيدا كردن شخصيت انسان است و كساني كه اين دوران را نگذرانند، تا آخر عمر يك نوع خامي و بچگي در آنان وجود خواهد داشت.3
ازدواج كنيد؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليهوآله همواره ميفرمود: «هر كه دوست دارد از سنت من پيروي كند، به ازدواج روي آورد؛ زيرا ازدواج [بخشي] از سنت من است».4
در سخنان پيامبر صلي الله عليهوآله، از گشوده شدن درهاي رحمت آسماني و وزش نسيم احسان و فيض الهي، به هنگام ازدواج، خبر داده شده است.5 بيترديد، كامل شدن دين فرد را ميتوان جلوهاي از لطف خدا دانست.
هيچ يك از ياران رسول خدا صلي الله عليهوآله ازدواج نميكرد؛ مگر اين كه پيامبر اكرم صلي الله عليهوآله دربارهاش ميفرمود: دينش كامل شد.6 عشق، مصاحبت و دستيابي به انتظارات، سه دليل مهم ازدواج شمرده شدهاند و نيز نقل شده كه «هيچ بنيادي در اسلام، نزد خداوند، محبوبتر از ازدواج نيست».7
روزي يكي از جوانان مدينه به نام عكاف، خدمت پيامبر صلي الله عليهوآله رسيد. آن حضرت از او پرسيد:
آيا زن داري؟
او گفت: خير.
- در اينباره مشكلي داري ؟
- خير.
- تو كه سالم و توانگري؟
- آري بحمدالله.
- در اين صورت، تو از براداران شيطاني. يا بايد از راهبان مسيحي باشي. اگر مسلماني، مانند همه مسلمانان رفتار كن. زن گرفتن، از سنتهاي من است. بدترين افراد شما، بيزنان هستند و بدترين مردگان، اموات مجردند. واي بر تو اي عكاف! زن بگير كه خطا كاري.
- يا رسول الله! پيش از آن كه از جاي خود برخيزم، مرا زن بده!
- كريمه، دختر كلثوم حميري را به ازدواج تو در آوردم.8
تمايل مرد و زن جوان به يكديگر، واقعيتي دروني است و در پرتو ازدواج، آثار و فوايدي براي آن دو فراهم ميشود که برخي از آنها عبارتند از:
الف) آرامش روح و روان، در پناه يك ازدواج موفق تحقق مييابد و اين احساس، زمينه رشد جوان را براي دستيابي و كسب فضيلتهاي انساني، فراهم ميآورد؛ آن گونه كه پروردگار مهربان ميفرمايد:
«از نشانههاي او اين كه از [نوع] خودتان، همسراني براي شما آفريد؛ تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستي و رحمت نهاد. آري، در اين [نعمت] براي مردمي كه ميانديشند، قطعاً نشانههايي است».9
نتيجه چنين دوستي و آرامشي، فزوني مروّت و نيكي سيرت است. پيامبر صلي الله عليهوآله ميفرمايد:
«پسران و دختران مجرد خود را همسر دهيد؛ تا خداوند، مروتشان را افزون و سيرتشان را نيكو كند».10
ب) ازدواج وسيلهاي پاك براي ارضاي تمايل جنسي و پديدهاي سازنده براي در امان ماندن از آلودگيهاي جنسي و خلاف عقل است. رسول خدا صلي الله عليهوآله ميفرمايد: «ازدواج، بهترين وسيله براي نفي نگاه شهواني، عفت جنسي، پاكدامني و شرافت انساني است».11
مسائل جنسي و شهواني، يكي از راههاي آسان، براي نفوذ شيطان است كه گاهي در پوشش ارتباط دوستانه، بين پسر و دختر، جوان را در ورطه هرزگي و فساد مياندازد؛ امّا جوان، در پرتو مهر همسر خود، اين راه نفوذ را مسدود ميکند. رسول خدا صلي الله عليهوآله ضمن توصيه به ازدواج و نهي جوان از ارتباطهاي نامشروع،12 ميفرمايد: «هر جواني كه در ابتداي جوانياش ازدواج كند، با اين كار نيك خود، ناله ابليس را در ميآورد؛ چنان كه او فرياد ميكشد: واي بر من! واي بر من! اين جوان، دو سوم دين و آيينش را از گزند من در امان نگه داشت و خود را بيمه كرد». رسول خدا صلي الله عليهوآله، آنگاه اين سفارش را فرمود: «پس لازم است در يك سوم باقي مانده، خويشتندار باشد».13
زوج جوان به دليل مصونيت از آلودگيها و انحراف شهواني، جايگاه والايي نزد خداوند دارند؛ تا جايي كه خوابشان برتر از انسان مجردي است كه روزها روزه دارد و شبها به خاطر عبادت، بيدار ميماند.14
پيامبر خدا، عبادت پسر و دختر ازدواج كرده را برتر از نماز فرد مجردي ميداند كه شب و روز خود را به پرستش سپري ميكند.15 از اين رو، هرگاه يكي از يارانش ازدواج ميكرد، پيامبر «كامل شدن دين» او را بشارت ميداد16 و همواره اين توصيه را به جوانان ميفرمود: «هركه دوست دارد خدا را پاك و پاكيزه ملاقات كند، در حالي كه زن دارد، خدا را ملاقات کند».17
ج) بقاي نسل و نوع آدمي و ايجاد نسلي صالح، از آثار همدمي و پيوند دختر و پسر جوان است؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليهوآله ميفرمايد: «چه چيزي مؤمن را از انتخاب همسر باز ميدارد؟ هر آينه در پرتو ازدواج، خداوند، فرزندي را به او ببخشد كه زمين را با شعار «لا اله الا اللَّه»، سنگين كند».18
بيشتر جوانان به دليل واهمه از عدم اداره كامل زندگي، ازدواج را به تأخير انداخته، تا پس از جمعآوري و اندوخته كردن مال و اطمينان كامل، گام پيش نهند؛ امّا اغلب، دغدغهها روا نيست؛ زيرا با حداقلها نيز ميتوان آغاز كرد؛ چون رزق و روزي، در گرو ازدواج است.19 كه رسول خداصلي الله عليهوآله ميفرمايد: «خانواده تشكيل دهيد كه آن براي شما روزيآور است»20 و در كلام شيرين ديگري ميفرمايد: «با زنان ازدواج كنيد که آنان، ثروت و روزي ميآورند».21
سخنان فوق، اميدآفرينترين جملاتي است كه جوان با الهام از آنها دلير گشته، توان و نيرويش را به تحرك مضاعف وا ميدارد؛ تا در سايه فضل و لطف الهي، يك زندگي سرشار از صفا و زيبايي را بنيان نهد؛ زيرا «اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خويش بينياز خواهد كرد و خدا، گشايشگر داناست».22
جواني خدمت پيامبر صلي الله عليهوآله آمد و اظهار نياز كرد. رسول خدا صلي الله عليهوآله به او پيشنهاد ازدواج نمود.23 آن جوان از اين که دوباره نزد رسول خدا صلي الله عليهوآله رفته، درخواست خويش را عنوان كند، شرم كرد. در آن حال، مردي از انصار او را ديد و گفت: «دختر خوشچهرهاي دارم؛ ميخواهم او را به ازدواج تو درآورم». آن گاه آن جوان با دختر آن مرد انصاري ازدواج كرد و در پرتو اين پيوند، رحمت و فضل الهي بر زندگيشان سايه افكند و گشايش و وسعتي در زندگي زناشوييشان فراهم آمد. روزي آن جوان خدمت پيامبر خدا صلي الله عليهوآله آمد و او را از ماجراي خويش آگاه كرد. پيامبر صلي الله عليهوآله پس از شنيدن ماجراي شيرين اين جوان فرمود:
«جوانان! بر شما باد كه ازدواج كنيد».24
2. در انتخاب همسر دقت كنيد
دقت در انتخاب همسر، يك ضرورت است و مسامحه و بيتوجهي، پشيماني را در پي خواهد داشت. معيارها و خصوصيات زير، در گزينش همسر، لازم است در نظر گرفته شوند:
الف) همسر ديندار انتخاب كنيد؛ زيرا دينداري دختر و پسر جوان، حفظ حريم عفت، حيا، نجابت و غيرت را در پي خواهد داشت.
جواني نزد پيامبر صلي الله عليهوآله آمد و از وي درباره ازدواج رهنمود خواست. رسول خدا صلي الله عليهوآله فرمود: «آري، ازدواج كن و بر تو باد كه همسري ديندار انتخاب نمايي».25
پيامبر درباره گونههاي انتخاب همسر توسط برخي از مردم، چنين بيان داشت:
«برخي براي انتخاب همسر، به مال يا دين يا زيبايي يا به حسب و نسب او توجه دارند؛ امّا بر شما باد كه با دينداران ازدواج کنيد».26
پيامبر، همسرگزيني بر محور ثروت يا زيبايي و منهاي دينداري را نهي كرده، ميفرمايد:
«هركه با زني براي مالش ازدواج كند، خداوند او را به مال وي واگذار خواهد كرد27 و هركه با او براي زيبايياش ازدواج كند، در او چيزي كه خوشايند نيست، خواهد ديد و هر كه با وي براي دينش ازدواج كند، خداوند تمام اين مزايا را براي او جمع خواهد كرد».28
صيد دين كن تا رسد اندر تَبَع
حُسن و مال و جاه و بختِ مُنْتفَع29
ب) به اخلاق مطلوب خود توجه كنيد؛ چون اخلاق، اساس و شيرازه پايداري و استحكام زندگي زناشويي است و بيشك، سوء اخلاق، بياحترامي و نامهربانيهايي را در پي داشته و فروغ محبت را خاموش خواهد ساخت. پيامبر ميفرمايد: «هرگاه براي دختر شما خواستگاري آمد كه دين و اخلاقش را ميپسنديد، قبول كنيد و گرنه در سطح جامعه، فتنه و فساد بسيار ميگردد».30
ج) به دليل تأثيرپذيري دختر و پسر از خانواده و محيط رشد، اصالت خانوادگي تعيينكننده است. از اين رو، در كلام
پيامبر صلي الله عليهوآله چنين آمده است: «با فلان گروه ازدواج كنيد كه مردانشان عفت دارند؛ پس زنانشان هم عفيف هستند؛ و با آن گروه ازدواج نكنيد كه مردانشان بيعفتي نمودهاند؛ زيرا زنانشان هم بيعفت شدهاند».31
رسول خدا صلي الله عليهوآله از ازدواج با سبزهاي كه در لجنزار ديده شده، پرهيز داده است و در پاسخ، سبزه در لجنزار را اينگونه معرفي ميكند: «زن زيبايي كه در مكان و خانواده فاسدي باشد».32
د) به همتايي (كُفْوِ همديگر بودن)، توجه كنيد. اين ويژگي، به نوعي لزوم هماهنگي، همگرايي، تناسب و سنخيت روحي، اخلاقي و جسمي ميان دختر و پسر را توصيه ميكند؛ تا زندگي مشترك، استوارتر، پرثمرتر و لذّتبخشتر گردد. رسول خداصلي الله عليهوآله ميفرمايد: «به همتايان خود، زن بدهيد و از همتايان همسر بگيريد».33
همتايي، گونههاي مختلفي دارد؛ مانند همتايي ديني، فرهنگي، اخلاقي، علمي، جسمي، زيبايي، سني، مالي، خانوادگي، اجتماعي، روحي و رواني.
رسول خدا صلي الله عليهوآله مؤمنان را همشأن و همتاي هم ميدانست و خودش زيد بن حارثه را با زينب دختر جحش و مقداد بن اسود را با ضباعه، دختر زبير بن عبدالمطلب، تزويج کرد؛ زيرا در نگاه او، بهترين شرافت، ايمان بود و تناسب در آن، در نظر آن حضرت، جايگاه خاص خود را داشت34 و بر گونههاي ديگر مقدم بود. داستان ازدواج جويبر و ذلفا، بيان ديگري از اين انديشه نبوي بود. جويبر، مردي سياهپوست و فقير از اهل يمامه بود كه به حضور پيامبر شتافت و با اشتياق، اسلام آورد. رسول خدا صلي الله عليهوآله او را مورد تفقد قرار داده، لباس و غذاي او و «اصحاب صفه» را فراهم ميكرد.
روزي پيامبر صلي الله عليهوآله نگاهي به جويبر كرد و فرمود:
جويبر! چه خوب بود كه همسري اختيار ميكردي؛ تا شهوت خود را كنترل كني و نيز در امور دنيا و آخرت شريكي داشته باشي.
جويبر گفت: اي پيامبر خدا! پدرم و مادرم فدايت! كدام زن حاضر است به همسري من تن در دهد؛ نه حسب و نسبي دارم و نه مال و جمالي؟
- اي جويبر! خداوند جهان، به بركت دين اسلام، آن كسي را كه در جاهليت شرافت داشت، پست نمود و كساني را كه پست بودند، شرافت داد. امروز همه مردم، سفيد، سياه، قريش، عرب و عجم، برابرند و همه، فرزندان آدم هستند و آدم هم از خاك آفريده شده است. جويبر! من براي هيچكدام از مسلمانان، نسبت به ديگري، فضيلتي نميبينم؛ جز براي آن كه تقوا و فرمانبردارياش در پيشگاه خدا بيشتر باشد.
جويبر! هم اكنون نزد زيادبن لبيد - كه شريف مردم قبيله بنيبياضه است - ميروي و به او ميگويي: رسول خداصلي الله عليهوآله مرا فرستاده و دستور داده است كه دخترت، «ذلفا» را به عقد جويبر درآوري!
جويبر نيز با خوشحالي به سوي خانه زياد روانه شد. وقتي وارد منزل او شد، گروه زيادي از بستگان وي گردش نشسته بودند و گفت گو ميكردند. جويبر اجازه ورود خواست و پيام پيامبرصلي الله عليهوآله را اين گونه، به زيادبن لبيد، ابلاغ كرد:
- رسول خدا صلي الله عليهوآله پيغام داده است كه ذلفا را به عقد من درآوري!
زياد گفت: آيا پيامبر خدا صلي الله عليهوآله، تو را براي ابلاغ اين پيام فرستاده است؟
جويبر گفت: آري! من سخن دروغ به رسول خدا صلي الله عليهوآله نسبت نميدهم.
- ما دختران خود را به اشخاصي كه همشأن ما نيستند، تزويج نميكنيم؛ برگرد تا خودم نزد پيامبر بيايم و عذر خود را بگويم.
جويبر ناراحت شد و بازگشت. در آن حال، ذلفا نزد پدر آمد و پرسيد:
پدرجان! چه گفتوگويي با جويبر داشتي؟
پدرش گفت: او ميگويد: پيغمبر مرا فرستاده كه ذلفا را با من تزويج نمايي.
- به خدا جويبر دروغ نميگويد. كسي را بفرست تا پيش از آن كه جويبر نزد رسول خدا صلي الله عليهوآله برود، او را برگرداند.
زياد بيدرنگ جويبر را از ميان راه برگردانيد و مورد احترام قرار داد و گفت: اين جا باش تا من برگردم و آنگاه خود به محضر رسول خدا صلي الله عليهوآله رسيد و گفت:
پدر و مادرم فدايتان! جويبر حامل پيامي از سوي شما بود. ما طايفه انصار، دختران خود را جز به افراد هم شأن خود، تزويج نميكنيم.
پيامبرصلي الله عليهوآله فرمود: اي زياد! جويبر، مردي با ايمان است. مرد مؤمن، همشأن زن مسلمان است؛ دخترت را به همسري جويبر درآور و از دامادي او ننگ مدار!
زياد به خانه برگشت و گفتههاي پيامبر صلي الله عليهوآله را به اطلاع دختر رسانيد. ذلفا نيز با خرسندي از پيشنهاد رسول خداصلي الله عليهوآله به پدر چنين گفت: «پدر جان! اين را بدان كه اگر از فرمان پيامبر خدا صلي الله عليهوآله سرپيچي كني، كافر خواهي شد». پس از آن، زيادبن لبيد، دست جويبر را گرفت و او را به ميان بزرگان قوم خود آورد و «ذلفا» را به ازدواج او درآورد. مهريه و جهيزيه عروس را نيز شخصاً به عهده گرفت و به دليل تنگدستي داماد، خود خانهاي با وسايل زندگي تهيه كرد و به وي اختصاص داد و بدينگونه، ذلفا به همسري جويبر درآمد.35
ه) معيار زيبايي، به عنوان يك امتياز در شيريني و صفاي زندگي، مؤثر است؛36 اما در اولويتبندي معيارها، در رتبه اول قرار ندارد؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليهوآله فرمود: «نبايد حسن چهره زن را بر حسن دينداري او برتري داد».37 معيارهايي چون فاسق بودن، بيعفتي، فحاشي، بداخلاقي و حماقت، به عنوان گزينههاي ممنوع عنوان شدهاند.38
3. به زندگي، گرما ببخشيد
همسر خود را بزرگ بشماريد. او به منزله بال شماست كه با آن ميتوانيد پرواز كنيد. با بزرگداشت او، بر گرما و محبت زندگي خود بيفزاييد. به اين آيه، توجه كنيد:
«يكي از آيات الهي اين است كه براي شما از جنس خودتان، جفتي بيافريد؛ تا با او انس بگيريد و آرامش بيابيد و در ميان شما، دوستي و مهرباني قرار داد و در اين امر، براي افرادي كه اهل انديشه و تفكر باشند، آيات و نشانههايي وجود دارد».39
پيامد انس، الفت، همدلي و همزباني، آرامش است و دوستي و مهرباني، نتيجه آن است كه بايد از آن پاسداري كنيد.
پيامبر صلي الله عليهوآله در خانواده، مهربان بود و نسبت به همسران خود، هيچ گونه خشونتي نميكرد و اين، بر خلاف خلق و خوي مكيان بود. وي به حسن معاشرت با زنان، توصيه ميكرد و ميگفت: همه مردم، داراي خصلتهاي نيك و بد هستند؛ مرد نبايد تنها جنبههاي ناپسند همسر خويش را در نظر بگيرد و او را ترك كند؛ زيرا هر گاه از يك خصلت او ناراحت شود، خصلت ديگرش، مايه خشنودي اوست و اين دو را بايد با هم به حساب آورد. پيامبرصلي الله عليهوآله با فرزندان و فرزندزادگان خود، مهربان بود و به آنها محبت ميكرد: آنها را روي دامن خويش مينشاند؛ بر دوش خويش، سوار ميكرد؛ آنها را ميبوسيد و اينها همه برخلاف خلق و خوي رايج آن زمان بود.40
دوستي همسر، از اخلاق انبياست و اين دوستي را بايد به همسر اعلان كرد؛ پيامبر ميفرمود: اين سخن مرد به زن خود كه دوستت دارم، هرگز از دل زن بيرون نميرود. با نيكي كردن، دلها تصرف ميشود؛ پس به همسر خود مهر بورزيد و به او وفادار باشيد و گرههاي كوچك و بياهميت زندگي را ناديده بگيريد.
پي نوشتها:
1. کليني، كافي، ج6، ص 330.
2. مرتضي مطهري، تعليم و تربيت در اسلام، ص 398.
3. همان، ص 251.
4. مجلسي، بحارالانوار، ج 10، ص 93.
5. يفتح ابواب السماء بالرحمه.. عند النكاح». (نوري، مستدرك الوسائل، ج 14، ص152).
6. نعمان مغربي، دعائم الاسلام، ج 2، ص 190.
7. عاملي، وسائل الشيعه، ج14، ص 3.
8. ابوالفتوح رازي، تفسير روض الجنان، ج 4، ص34.
9. روم، آيه 21.
10. بحارالانوار، ج100، ص222.
11. مستدرك الوسايل، ج14، ص153.
12. اي جوان! ازدواج كن و از زنا بپرهيز؛ همانا كه اين زشتي، ايمان را از قلب تو بيرون ميكشد. (مكارم الاخلاق، ج1، ص430).
13. بحارالانوار، ج100، ص221.
14. قمي، سفينه البحار، ج1، ص561.
15. شيخ طوسي، التهذيب، ج7، ص239.
16. اميرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد: «هيچ يك از ياران پيامبر، ازدواج نميكردند؛ مگر آن كه پيامبر ميفرمود: دينش كامل شد». (دعائم الاسلام، ج2، ص190).
17. شيخ مفيد، المقنعه، ص496.
18. شيخ صدوق، مَن لايحضره الفقيه، ج3، ص382.
19. مكارمالاخلاق، ج1، ص43.
20. بحارالانوار، ج103، ص217.
21. مكارمالاخلاق، ج1، ص43.
22. نور، آيه 32.
23. در روايتي آمده است كه پيامبر سه بار به او توصيه ازدواج كرد. (وسائل الشيعه، ج 14، ص 25).
24. كافي، ج85، ص330.
25. كافي، ج5، ص332.
26. كنزالعمال، ح 44602.
27. پيامبر صلي الله عليه و آله ميفرمايد: «براي ثروت با آنان ازدواج نكنيد؛ چه بسا كه دارايي شان آنان را بر ضد شما بشوراند». (كنزالعمال، ح 44537).
28. وسائل الشيعه، ج14، ص31.
29. مثنوي معنوي، دفتر4، بيت 3141.
30. وسائل الشيعه، ج 14، ص 51.
31. همان، ص271.
32. همان، ص19.
33. همان، ج14، ص29.
34. همان، ج14، ص40.
35. كافي، ج 5، ص 339.
36. پيامبر صلي الله عليه و آله ميفرمايد: «نيكوترين زنان امتم، خوبرويان هستند». (وسايل الشيعه، ج14، ص160).
37. كنزالعمال، ح44590.
38. وسائل الشيعه، ج14، ص20؛ مستدرك الوسائل، ج14، ص165.
39. روم، آيه 22.
40. مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج2 (وحي و نبوت)، ص 251- 262.
محمدباقر پوراميني
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید