انسان عاقل براي رد يا پذيرش هر امري،دنبال نقاط قوت وضعف پيرامون آن ميگردد و با توجه به نقاط ضعف يا قوت آن ،آن موضوع را رد کرده يا مي پذيرد.در مورد ازدواج نيز بايد به فوائد يا مضرّات ازدواج نگاه کردبهترين معيار براي يک انسان مسلمان ،معيار قرار دادن قرآن کريم و اهل بيت(ع)براي تعيين ميزان مي باشد.
در قرآن کريم بعنوان آخرين کتاب آسماني خداوند متعال فوايد بسيار جالبي در مورد اين امر مقدس ذکر شده است .فوائدي مانند:
ازدواج مايه آرامش زن و شوهر است : «و از نشانه هاى او اين است که از نوع خودتان، همسرانى براى شما آفريد تا بدان ها آرام گيريد ، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد . آرى ، در اين نعمت براى مردمى که مى انديشند ، قطعاً نشانه هايى است .»(روم/21)
ازدواج ، وسيله اى براى تربيت فرزندان صالح و حفظ نسل انسان هاست : «جعل لکم من أنفسکم أزوجاً و من الأنعمِ أزوجاً يذرؤکم فيه»(شورى/11) ؛ از خودتان براى شما جفت هايى قرار داد و از دام ها نيزجفت هايى قرارداد.بدين وسيله با ازدواج شما را بسيار مى گرداند .»
سنّت الهى بر اين جريان يافته که انسان ها از پدر و مادر به وجود آيند .(1) و خداوند متعال براى انجام اين مهم ، به ازدواج امر فرمود .
نحوه آفرينش انسان به گونه اى است که مرد و زن مکمل يکديگرند ، و اين مهم ، فقط با ازدواج تحقق مى يابد : «هنَّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهنَّ »(بقره/187) ؛ آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستيد .» همانگونه که لباس ، انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشياء به بدن حفظ مى کند و عيوب او را مى پوشاند و زينتى براى تن آدمى است ، دو همسر نيز يکديگر را از انحرافات حفظ مى کنند عيوب هم را مى پوشانند ، و وسيله راحتى و آرامش يکديگرند ، و نيز هر يک ، زينت ديگرى محسوب مى شوند .(2)
نياز انسان به ازدواج ، امرى فطرى و طبيعى و بر حسب تکوين است ، و تشريع اسلامى نيز بر اين امر تکوينى تطابق دارد يعنى نحوه آفرينش انسان به گونه اى است که خواه ناخواه ، به جنس مخالف و ارضاى غريزه جنسى نياز دارد و خداوند متعال نيز انسان را دقيقاً براى پاسخگويى به اين نياز طبيعى و فطرى ، به ازدواج امر فرموده است بنابراين ، تشريعِ ازدواج ، مطابقِ نياز فطرى و طبيعى انسان است : «وَ أنْکِحوا الأَيمى منکم و الصّلِحينَ من عبادِکُم وَ إِمَائکُم »(نور/32) ؛ به بى همسران خود ، و غلامان و کنيزان درستکارتان همسر دهيد .» بديهى است که پاسخ به نيازهاى فطرى ، انسان را به تکامل خواهد رساند و عدم پاسخگويى به آن ، يقيناً سدّى در مقابل تکامل انسان است .
آثار اخلاقى ازدواج و جلوگيرى از مفاسد اخلاقى ، فايده ديگر ازدواج است : «ولْيَسْتَعفِفِ الَّذين لايَجِدونَ نِکاحًا حتّى يُغْنِيهم اللهُ مِنْ فضله»(نور/33) ؛ و کسانى که وسيله زناشويى نمى يابند ، بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى نياز گرداند .» از اين آيه شريف فهميده مى شود که ازدواج ، باعث عفت انسان مى شود و گويا عفت ازدواج کنندگان تضمين شده است چرا که امر به عفاف را متوجه کسانى گردانيده که قدرت ازدواج ندارند .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید