مشکلات یادگیری کودکان در پیش از دبستان علامتهایی دارد که به عنوان زنگهای خطر مطرح میشوند:
1ـ تأخیر در رشد حرکتی و کلامی
2ـ پایین بودن گنجینه لغات کودکان
یک کودک دو ساله باید حدود 300 کلمه بداند و کودکی سه ساله حدود 900 کلمه باید بداند. هرچه این گنجینه لغات یا واژگان در کودکان بیشتر باشد میگوییم از نظر کلامی پیشرفتهترند و هر چه کمتر باشد نشانه این است که کودک ما نسبت به بچههای همسن خود تأخیر دارد.
از راههای افزایش گنجینه لغات کودکان صحبت کردن به صورت شمرده با آنها است. در حین شمرده صحبت کردن با کودکان آنها فرصت بیشتری دارند که خوب صحبتهای ما را بشنوند و آنها را ذخیرهسازی کنند.
همچنین خواندن کتابهای داستان (خصوصاً کتابهای تصویردار و بزرگ) نیز به صورت گام به گام در افزایش گنجینه لغات کودکان تأثیرگذار است.
از دیگر راههای مؤثر برای کودکانی که مشکل گفتاری دارند حضور آنها در مهدهای کودک است. زیرا با حضور در کنار کودکان دیگر بهتر یاد میگیرند.
بهتر است کودکان تا دو سالگی نزد خانواده باشند تا دچار نگرانی و استرس جدایی از خانواده نگردند.
استفاده از مهد کودکها بعد از دو سالگی برای یادگیری رفتارهای اجتماعی مناسب است. با حضور کودکان در مهدکودک ضمن ارتباط با بچههای دیگر و همسالانشان، گنجینه لغاتشان نیز افزایش مییابد و گفتار آنها تقویت میشود. در این بین باید دقت نمود که در برخورد با کودک باید از کلمات درست استفاده کرد. (مثلاً به کار بردن کلمه گربه به جای پیشی)
استفاده از نوارهای قصه برای خودکان دو سال و استفاده از کامپیوتر برای کودکان 3 و 4 سال میتواند در این زمینه مفید باشد.
در انتخاب موضوعات داستانها باید دقت کرد که آنها ملایم باشند و اهداف آموزشی را دنبال کنند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید