اوّل : ازدواج بازن براي دستيابي به اموال او
1. يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً وَ لاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد براى شما حلال نيست كه از زنان از روى اكراه (و ايجاد ناراحتى براى آنها)
ارث ببريد . و آنها را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتى از آنچه به آنها پرداخته ايد (از مهر) تملّك كنيد.
سوره نساء ، آيه 19
2. يكى از رفتارهاى ظالمانه مردان در دوران جاهليّت اين بود كه با زنان ثروتمندى كه از زيبايى
بهرهاى نداشتند ازدواج مىكردند سپس آنها را به حال خود وا مىگذاردند نه آنها را طلاق مىدادند و نه
همچون يك همسر با آنها رفتار مىنمودند به اميد اين كه مرگشان فرارسد و اموالشان را تملّك كنند.
آيهى فوق مىگويد: «اى افراد با ايمان براى شما حلال نيست كه از زنان از روى اكراه و ايجاد ناراحتى
ارث ببريد» و به اين ترتيب عمل فوق را محكوم ساخته است .
تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 319
دوم : او را بلاتكليف رها كردن
رها كردن همسر و ناديده گرفتن نيازهاى او ممنوع است
1 . مرد نمىتواند زن دائمى خود را به طورى ترك كند كه نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى شوهر .
توضيح المسائل مراجع ، ج2 ، ص 48 ، مساله 2417
2. عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عليهالسلام قَالَ إِنَّ النِّسَاءَ عِنْدَ الرِّجَالِ لَا يَمْلِكْنَ لِأَنْفُسِهِنَّ ضَرّاً وَ لَا نَفْعاً وَ إِنَّهُنَّ أَمَانَةُ اللَّهِ عِنْدَكُمْ فَلَا تُضَارُّوهُنَّ وَ لَا تَعْضُلُوهُنَّ
مستدركالوسائل ، ج 14 ، ص 252
حضرت اميرمؤمنان عليه السلام مىفرمايد : به تحقيق زنان در نزد شوهرشان مالك سود و زيانى براى خويش نيستند و البته آنان امانتهاى الهى در دست شمايند مبادا به آنان ضرر بزنيد و يا به صورتى با آنان رفتار نماييد كه بلاتكليف بمانند و معلوم نباشد شوهر دارنديا ندارند .
دوم : اجبار نمودنِ زن به كارهاي منزل
1 . مرد حقّ ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند [ مگر آن كه در عقد نكاح شرط كند و يا زن به ميل خود انجام دهد و اگر مرد او را مجبور نمايد زن مىتواند حقّ الزحمه خود را در برابر اين كارها از او بگيرد ] .
توضيح المسائل مراجع ، ج2، ص 479 ، مساله 2414
2. سؤال : ما در يك كشور خارجي زندگي مي كنيم اينجا آقايان همه ي وظايف و امور خانه را به عهده ي زنان گذاشته اند و زنان در خانه براي خود وقت هيچ فعاليّتي ندارند و مواقع تفريح هم براي آنها فراهم نمي كنند ، اين چه حكمي دارد ؟
جواب : همسران مجاز نيستند زنانِ خود را مكلّف به انجام كارهاي خانه كنند ، و زنانِ شوهردار در كارهاي شخصيِ خودآزاد هستند و نسبت شوهرانشان هيچ تكليف زائد براداي حقوق زناشوئي ندارند .
سايت رهبري دام ظله الوارف
3 . سؤال : آيا وظيفه زنِ مسلمان صرفاً تمكين است ؟ اگر چنين است ، نگهداري از فرزندان ، نظافتِ منزل ، شستشوي ظروف و البسه ، پخت و پز ، وظيفه كيست ؟ تقسيم كاري كه رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بين دختر گرامي و داماد عزيزش انجام داد ، كه كار بيرونِ منزل را به علي عليه السلام ، وكار درونِ منزل را به حضرت زهرا عليها السلام واگذار كرد ، به چه معنايي است ؟ اگر فلسفه ازدواج فقط رفع شهوت است ، آيا بهتر نيست مرد با هزينه اي كمتر از آوردن زن به خانه به عنوان موجودي پر خرج ، شهوتش را بيرون خانه به طريق شرعي ( صيغه ) رفع كند ؟ اگر وظيفه زن صرفاً تمكين است ، چرا مرد مخارج عروسي ، خورد و خوراك ، لباس ، وسائل رفاهي ، پزشكي ، درماني ، مهريه ، شيربها و مانند آن را بر گردن مي گيرد ؟ بهتر نيست مجرّد و بي مسؤوليّت به كار و عبادت و زندگي خود بپردازد ، نه دغدغه خاطري ، نه دلبستگي ، نه ترسِ از دست دادني ، نه جنگ اعصابي ، ونه نگراني هاي ديگر . لطفاً نظرتان را به طور صريح در اين زمينه بيان فرماييد .
جواب : هدف از ازدواج ، همان گونه كه قرآن مي گويد ، آن است كه زن و مرد در كنار يكديگر زندگي آرامي داشته باشند ( لتسكنوا اليها ) و اين هدف بدون زندگي مشترك حاصل نمي شود . و زندگيِ توأم با تجرّد موجب بدبختي و انواع مشكلات و بيماريهاست ، ولي زن نبايد به صورت برده مرد در آيد . و اگر كارهاي خانه را انجام مي دهد ، بايد با ميل و رضايتش باشد . البته تقسيم كار بر اساس رضايتِ طرفين كارِ بسيار خوبي است .
احكام خانواده ، سؤال 529
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید