پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با ال داود
سیدعلیرضا آل داوود در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص نقش رسانه ها و فضای مجازی در انتخابات،گفت: در دنیای رسانه ای شده امروز که عمده کارهای مردم در بستر رسانه ها به خصوص فضای مجازی، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و کلیه سرویس ها خدماتی که در این فضا تعریف می شوند، انجام می شود و مردم کارهایشان را در این فضاها دنبال می کنند.
از لحاظ تبلیغات رسانه ای و موضوعات مرتبط با حوزه های انتخابات، می توان گفت با توجه به اینکه همه ما داخل یک زیست مجازی زندگی می کنیم، رسانه ها می توانند تاثیر زیادی در حوزه انتخابات و در بحث پرشور کردن یا کاهش مشارکت انتخابات داشته باشند.
فضای مجازی رها شده منافع ملی ما را نشانه گرفته
وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی که فضای مجازی داخل کشور ما یک فضای رها شده و ول است، این فضا به صورت یکطرفه در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های عمدتا آمریکایی، بر ضد مشارکت ما و منافع ملی ما در حال فعالیت هستند؛ رسانه های شبکه های اجتماعی و عمدتا آمریکایی در داخل کشور ما هر کدام بالای بیش از 40 میلیون نفر مخاطب دارند؛ این رسانه ها در مقاطع مختلف کاملا به ضرر ملت، بر ضد منافع ملی ما و بر ضد موضوعاتی که مرتبط با حوزه سرمایه اجتماعی ما بوده، عمل کرده اند.
فیلترینگ حبابی
آل داوود افزود: به عنوان مثال در جریان شهادت حاج قاسم شاهد بودیم که اینستاگرام و توئیتر یکطرفه با استناد به قانون داخلی آمریکا و خود این اپلیکیشن ها، اکانت هایی که از شهید حاج قاسم سلیمانی عکس، صوت یا متن منتشر می کرد را تعلیق می کرد یا اینکه عکس های مرتبط با حاج قاسم در صفحه های مختلف را بدون اجازه صاحب آن پاک می کرد که این یک دخالت گسترده آمریکایی ها در بحث فضای مجازی است. دومین نکته دیگر این است که در بحث فضای به خصوص شبکه ها و پیام رسان های غربی یک تکنولوژی به اسم فیلترینگ حبابی دارند.
وی با اشاره به چگونگی کارکرد فیلترینگ حبابی اظهار کرد: در این تکنولوژی بر اساس اطلاعاتی که از کاربر به دست می آورند و بر اساس موقعیت مکانی او و بر اساس دیتاهایی که منتشر می کند و همچنین اطلاعاتی مثل IMEI یا شناسه گوشی تلفن همراه و بر اساس آی پی اینترنتی، کاربر را شناسایی می کند و او را در یک حباب قرار می دهد که این یکی از حرفه ای ترین فیلترینگ ها در سطح دنیا است که آمریکایی ها آن را انجام می هند که به شدت هم نامحسوس انجام می شود.
فراگیر شدن پیام های منافقین با فیلترینگ حبابی
این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در ادامه گفت: با این روش، کاربر را در حباب همفکران خود قرار می دهد و پیام های او در اینستاگرام و توئیتر به ظاهر می شود، اما این پیام ها را هیچ کسی غیر از همفکرهای او و محدوده جغرافیایی که او را در حباب قرار داده اند، نمی بیند که این یکی دیگر از اسناد دخالت است؛ جالب است بدانید که در ایران به اکانت های ضدانقلاب و اکانت های گروه های کف داخلی یا اصلاح طلب داخلی و اکانت های مرتبط با جریان تحریم، حتی ضریب هم می دهند که شاهد این ماجرا در اینستاگرام و توئیتر این است که یکدفعه یک پیامی در این شبکه ها از طرف منافقین ارسال می شود و در کشور فراگیر می شود، در هر حالی که پرفالوئرین اکانت های ما در توئیتر و اینستاگرام، کلی مطلب می نویسند اما این مطالب به کف جامعه هم نمی رسد.
بسترهایی برای طراحی عملیات علیه کشور
وی با اشاره به مثال دیگر در این خصوص اظهار کرد: شاهد دیگر ماجرا این است که با تکنولوژی دیگر به اسم «شبدون کردن» کاری می کنند که اکانت کابر در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام محدود به فالوئرها و فالوئینگ های کاربر شود، یعنی فقط پیام های فالوئر ها و فالوئینگ های خود را در آن شبکه اجتماعی، می تواند ببیند؛ به همین دلیل خیلی اوقات عملیات هایی ضد ما طراحی می کنند و متاسفانه در چند سال اخیر با استفاده از این فضا بیشترین سیلی را به گوش انقلاب و انقلابیون نواخته است، به خصوص اینکه پیام رسان تلگرام مبدا و بستر فتنه در چند حمله تروریستی به کشور مثل حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و رژه اهواز، شده است.
اخبار جعلی خطرناک تر از بمب اتم
آل داوود با بیان اینکه فضای مجازی می تواند به صورت یکطرفه در خدمت غرب قرار بگیرد، گفت: با این کار می تواند افکار عمومی مردم ما را تحت تاثیر قرار دهد و حتی مخاطبان ما را دست کاری ذهنی کند که مسئله بسیار مهمی است؛ مسئله مهم دیگر در حوزه فضای مجازی، در بحث مشارکت مردم در انتخابات است، این فضا بستر اخبار جعلی داخل کشور شده است و چون بستر دست خود آمریکایی ها است، آنها از این میزان اخبار جعلی که حتی می تواند از بمب اتم داخل کشور ما نیز خطرناک تر باشد، جلوگیری نمی کنند.
وی افزود: بحث اخبار جعلی در سطح دنیا بسیار جدی گرفته می شود، خصوصا در همین شرایط حاضر که یکسال به انتخابات فرانسه باقی مانده است، یک آژانس مقابله با اخبار جعلی در فرانسه راه اندازی کرده اند، این اقدام یعنی خبر جعلی خیلی موضوع مهمی در فرانسه است؛ آمریکایی ها در انتخابات 2020 کاملا فضای مجازی و پلتفرم ها که در دستان خودشان است را محدود کردند و به صورت جدی با فضای مجازی داخل کشورشان تقریبا مقابله کردند تا جایی که وقتی رئیس جمهور منتخبشان ادعای تقلب کرد، اکانت او را تعلیق و حتی کمپین او را نیز حذف کردند، پس در اینجا دیگر فضای مجازی نمی تواند تاثیر بگذارد.
منبع: سایت بصیرت
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید