1. حق مسلم بودن
حتی کودکان نسبت به «حق انتخاب» خود حساس هستند و دائماً میگویند: «خودم» بخورم، بپوشم، بخرم و... بدیهی است که ما در انتخاب همسر، انتخاب دوست، خرید خودرو، لباس و بسیاری از مسائل بزرگ و کوچک دیگر، خودمان تصمیم میگیریم و تصمیمگیری در چنین مسائلی را معمولاً به کسی واگذار نمیکنیم. حتماً میدانید که در همین زمانه، مردم بسیاری در جهان برای داشتن «حق رأی» میجنگند و حتی تعداد بیشماری در این راه کشته شدهاند. امروز در کشورهایی (برخی از کشورهای عربی) زنان حق رأی ندارند و مردم برای احقاق این حق تلاش میکنند و در مواردی هزینههای سنگین میپردازند.
رأی دادن، حق تکتک ماست و این حق، یعنی «حق تعیین سرنوشت» قابلانتقال به غیر نیست. رأی ندادن به این معنی است که: «لطفاً سرنوشت مرا شما تعیین کنید.» اصلاً «رأی ندادن» خودش رأی است: رأی به اینکه دیگران بهجای من انتخاب کنند؛ رأی به استمرار وضع موجود؛ رأی به حاکمیت اقلیت؛ و رأی به هدفِ دشمنان ایران که ایران را ضعیف میخواهند.
2. تکلیف بودن
آیا انداختن یک رأی در صندوق، آنقدر کار دشواری است که به استدلالهای منطقی و دلایل محکم علمی نیاز داشته باشد؟! ما طی چهار سال برای کشور چهکار کردیم؟ آیا نمیخواهیم برای توسعه مردمسالاری در کشور، هر چهار سال یکبار، فقط نیمساعت وقت بگذاریم؟ فقط نیمساعت! مسئولیت اجتماعی ما اقتضا میکند که رأی بدهیم و در برابر سرنوشت کشورمان بیتفاوت نباشیم. ضمن اینکه بر اساس فتاوای بسیاری از مراجع معظم تقلید، شرکت در انتخابات واجب شرعی است. جامعه ایران متدین است و دین عقلانی دارد. دین، یک مسئولیت اجتماعی به ما داده که عقلانی هم هست. سخن خداوند متعال در قرآن که «تعاونوا علی البر و التقوی» (مائده، آیه 2) بر همین امر دلالت دارد.
3. تأثیرگذاری
چرا وقتی شما قصد سفر دارید، ترافیک سنگین میشود؟ چرا وقتی تصمیم میگیرید که برای عید، فرش منزلتان را به قالیشویی بدهید، قیمتها افزایش پیدا میکند؟ پاسخ خیلی ساده است؛ چون دیگران نیز مثل شما میخواهند برای تعطیلات به مسافرت بروند و برای عید، فرش بشویند. تصمیم جمعی تکتک افراد باعث میشود که تغییری در سطح کلان رخ بدهد. همه شنیدهاید که «قطرهقطره جمع گردد وانگهی دریا شود.» رأی من مهم است؛ چون من تنها کسی نیستم که میگوید یک رأی مهم نیست! فکر میکنید رأی ندادن شما چه اثر ملموسی بر زندگی شخصی شما و جامعه خواهد گذاشت؟ آیا با پایین آمدن درصد مشارکت، درآمدتان اضافه و یا بیمه ارزانتر خواهد شد؟ بعد از یک ماه، دیگر کسی از تعداد رأیهای رئیسجمهور منتخب حرف نمیزند، اما تأثیر آرای اخذ شده، بیش از چهار سال دوام دارد. شرکت در انتخابات، انتخابی عاقلانهتر است، چراکه اثرش دوام بیشتری دارد. اینطور نشود که فردای انتخابات بگوییم «من صبح شنبه فهمیدم که میتوانستم تأثیر بگذارم!»
اساست پیشرفت یا پسرفت جوامع، ناشی از اراده ملتهاست. در آیه 11 سوره رعد آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ یعنی اگر شما در خودتان تغییرات مثبت ایجاد کردید، خدای متعال هم برای شما اتفاقهای مثبت و واقعیتهای تحولآفرین پدید میآورد. اگر میخواهید تغییر کنید، کافی است اراده کنید. در تجربه تاریخی مردم ایران هم این معنی قابلمشاهده است. ما با انقلاب اسلامی در خودمان تغییر ایجاد کردیم، خدای متعال نیز اوضاع ما را تغییر داد و در دوران دفاع مقدس، در شرایط تحریمی، حمله آمریکا به منطقه و دهها کودتا و فتنه و شورش، ما و کشورمان را حفظ کرد. جالبتر آنکه اگر ما یکقدم برداریم، خداوند متعال ده قدم برمیدارد.
میدان انتخابات هم آزمونی برای تغییر و تحول است. اگر همه شرکت کنیم خداوند ما را یاری خواهد کرد. تغییرات، وابسته به خواست و اراده ماست؛ همانطور که کلیدهای تحولات اجتماعی و گشایشهای عظیم در دستان ماست. در تحولات اجتماعی، «حق بودن» کافی نیست؛ چراکه در بسیاری از اوقات، با هجوم امواج باطل، حق لگدکوب شده و در سیل و سیاهی تاریکیها گم میشود. حق بودن در کنار اراده و اقدام، و همراه ایستادگی و پایداری است که معجزهها را تحقق میبخشد. هرگاه ملتی تصمیم گرفت و پای در میدان عمل گذاشت، دیدن هر معجزه کارگشا و گرهگشایی امکان دارد.
4. مایه قدرت و اقتدار بینالمللی
حضور مردم مایه اقتدار جامعه است. وقتی محمود افغان به ایران حمله کرد، بهآسانی همه شهرهای ایران را فتح کرد، چون مردم حاضر به دفاع از کشورشان نبودند. در کشور عراق فقط 40 درصد مردم، دولت را انتخاب کردند و به دلیل ضعف پشتوانه مردمی دولت، این کشور هنوز هم درگیر شورش و ناامنی است، اما در سوریه اکثریت میآیند و در نتیجه «بشار اسد» میتواند مقتدرانه امنیت را حفظ کند. رهبر معظم انقلاب هم فرمودهاند: سایه جنگ را حضور مردم رفع کرد. حضور مردم مایه عزت کشور است.
وقتی درصد مشارکت پایین باشد، نامزدها، جمعیت رأیدهندهها را تحلیل میکنند. اگر متوجه شوند که بیشتر رأیدهندهها جوان هستند، برنامه و شعارهایشان را برای قشر جوان تنظیم میکنند. ممکن است یک نامزد، اقشار پردرآمد را هدف قرار بدهد یا مخاطب نامزدی دیگر، دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه باشد. به این ترتیب، نامزدها میتوانند با صرف انرژی کمتری حداکثر آراء را به دست بیاورند، اما اگر تمام واجدین شرایط پای صندوقهای رأی بیایند، نامزدها بهجای آنکه به گروهی خاص توجه کنند، مشکلات و مسائل تمام کشور را مدنظر قرار خواهند داد و مجبورند برنامه خود را برای تمام اقشار بیان کنند که این مسئله در شناخت هر چهبهتر آنها نیز مؤثر خواهد بود. به همین ترتیب، اگر در گروهی خاص قرار دارید (دانشجویان، پزشکان، سالمندان، کتابخوانها، علاقهمندان به معماری پستمدرن و ...) با شرکت در انتخابات، سهم خود و دوستانتان را از مطالبات سیاسی و اجتماعی افزایش میدهید. الحمدلله نظام، استوار و باصلابت ایستاده است، اما دولت مقتدر برای کارهای بزرگش نیازمند اعتماد عمومی و رأی بالاست.
5. خطر بزرگ
در برخی از بزرگراهها بهویژه در شهر تهران اگر به یک تابلوی راهنمایی رانندگی توجه نکنیم، ممکن است به اتوبانی وارد شویم که خارج شدن از آن، وقت بسیاری از ما بگیرد. سردار سلیمانی اگر فقط به خودش میاندیشید و میگفت آینده منطقه و خطرهای پیشروی آن به من هیچ ارتباطی ندارد، اگر هشدارها و خطرها را نمیدید و رصد نمیکرد، اکنون وضعیت ایران چگونه بود؟ آیا با چند کشور با حکمرانی داعشیان همسایه نبودیم که هم نیروی هوایی و دریایی و زمینی داشتند و هم حمایت آمریکا و اسرائیل را؟ آیا با توجه به دشمنی علنی و آشکار داعش با ایران، نباید برای حفظ جان مردم عادی، وارد جنگ با داعش آنهم در لب مرزها و حتی درون کشور خودمان میشدیم؟
اینکه میگویند: انتخابات، لیلهالقدر انقلاب است یعنی همین؛ یعنی سرنوشت و آینده کشور در گرو تصمیم امروز ماست و حتی یک رأی هم میتواند وضعیت کشور را تغییر دهد؛ به یاد بیاورید که آقای حسن روحانی در سال 92 با حدنصاب کمتر از 300 هزار رأی (بهاندازه جمعیت شهرستانی مثل ابهر یا نصف جمعیت شهر ورامین) پیروز انتخاب شد.
برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که کاهش مشارکت در انتخابات، خطر جنگ را افزایش میدهد. با کاهش مشارکت، نیروهای جنایتکار و منفوری مانند منافقین، بنسلمان و اسرائیل جان تازهای گرفته و نقشههای ویژهای بر ضد کشور طراحی میکنند. فراموش نکنید که در سال 88 مخدوش کردن آرای مردم، اسباب طمع دشمنان و عامل تضعیف کشور و تحریمهای شدید شد.
6. همه مثل هم نیستند
شخصی که در خیابان یا جاده خاصی تصادف داشته، هنگام عبور از آن مسیر، احساس ناخوشایندی خواهد داشت. کسی که در سازمانی مثل شهرداری با بیمهری و کارشکنی روبهرو میشود، همیشه نسبت به شهرداری بدبین است. بخش عظیمی از مردم ایران، خاطره تلخ و ناخوشایندی از انتخابات اخیر دارند و برخی با یأس، فکر میکنند همه مسئولان مثل هم هستند. تغییر ذائقه چنین افرادی بسیار دشوار است. به این آدمها باید گفت: در همین هشت سال گذشته، هنگام وقوع سیلها یا زلزلهها برخی از مسئولان در سفر کیش و خارج بودند و ماندند، اما سپاه و ارتش و بسیجیها و جهادیهایی مثل حاج حسین یکتا مخلصانه به میدان آمدند و در مناطقی مانند «گمیشان» تا سینه در لجن رفتند تا مردم را نجات دهند. واقعاً همه آدمها و مسئولان مثل هم هستند؟! آیا میپذیرید که بگوییم همه راننده تاکسیها از یک قماشاند یا همه دکترها؟ چرا دشمنان افرادی مثل بهشتی، رجایی، باهنر، فخریزاده و سلیمانی را ترور میکنند اما برخی را نه؟ چون دشمن هم میداند که همه مثل هم نیستند. آیا عملکرد نیکزاد و آخوندی در وزارت راه و مسکن یکی بود؟ اگر همه مسئولان مثل هم هستند، چرا بیبیسی و رسانههای دشمن در انتخابات از نامزدهای خاصی حمایت میکنند؟ آمارهای برق، قیمت بنزین، میزان جادهسازی و رفاه نسبی، میزان ازدواج و ... تعداد سفرهای استانی دولتهای مختلف را هم ببینید. قطعاً تفاوت دارند. اصلاً اگر همه مثل حسن روحانی هستند، آیا اجازه میدهید همین آقا برای دوره بعد هم رئیسجمهور بماند و اینهمه هزینه انتخابات جدید نشود؟ برخی از پشت شیشه دودی ماشینشان مردم را نگاه و ارزیابی میکنند و برخی از مسئولان به میان مردم و تا دل دورافتادهترین روستاها و شهرها میروند.
7. دولت قوی
ایران قدرتمند و پیشرفته نیازمند دولتی قوی و کارآمد است. دولت مقتدر باید در دستگاههای اجرایی، ایدئولوژی، کارآمدی، سرمایه اجتماعی و جامعهپذیری سیاسی قوی باشد. لااقل سه ویژگی اصلی این دولت یعنی کارآمدی، سرمایه اجتماعی و جامعهپذیری سیاسی متأثر از انتخابات است و اگر مشارکت عمومی بالا باشد، دولتی کارآمد و با سرمایه اجتماعی بالا محقق میشود که میتواند در جامعهپذیری سیاسی نیز موفق عمل کند.
8. تأثیر در ظهور
تأثیر انتخابات در ظهور امام زمان(عج) غیرقابلانکار است. قطعاً حضور چشمگیر در انتخابات و انتخاب اصلح، جامعه را به سمت ظهور حضرتش هدایت میکند؛ چراکه کاندیدای اصلح در برابر فساد ایستاده و زمینهساز تربیت فکری و معنوی مردم خواهد شد، در چنین جامعهای، نسل صالح و سالمی از سربازان امام زمان(عج) تربیت میشوند. با انتخاب افراد فاسد نیز جامعه در تیرگیها متوقف میشود و ظهور حضرت حجت(عج) عقب خواهد افتاد. همه باور دارید که آنها که در قدرت هستند و تصمیمگیریهایشان برای همه است، بیشک در زمینهسازی برای ظهور یا توقف رشد معنوی جامعه بیش از همه مؤثرترند.
9. تحریم کشور
تحریمها اقسامی دارند. یکبار آمریکا ما را تحریم میکند و یکبار خودمان، خودمان را تحریم میکنیم. به نظر اقتصاددانان، تحریمهای داخلی بهمراتب اثرگذارتر از تحریمهای خارجی هستند. برای مثال تولیدکنندگان داخلی، مردم را تحریم میکنند و از خدمات و تسهیلات بانکی و ارز دولتی بهره میبرند ولی محصولات خود را بعضاً بسیار گرانتر از هزینه واقعی، در اختیار مردم میگذارند و یا از حجم، وزن و کیفیت محصولات کم میکنند. همچنین تحریم بانک یا دولت علیه تولیدکنندگان نیز مهم است؛ به صورتی که بانکها تسهیلات را کمتر به تولیدکننده واقعی میدهند یا دولت به تولیدکننده ایرانی عنایت کمتری دارد. بعضاً مردم نیز تولیدکنندگان داخلی را تحریم میکنند و از اجناس تولید داخل استفاده نمیکنند. شرکت نکردن در انتخابات نیز نوعی تحریم کشور است؛ زیرا به ضعف دولت منتخب منجر شده بهطوریکه دولت را در اصلاحات بزرگ، کمتوان میکند. آیا ما میخواهیم کشورمان را تحریم کنیم؟!
10. هنگامه اقدام
مردم در سیل، زلزله و بحران بنزین عصبانی شدند، اما مسئولان به حفظ آرامش توصیه کردند. اکنون موقع حضور و اعلامنظر نسبت به عوامل عصبانیت ملت است. انتخابات، تنها راه مسالمتآمیز برای اعلامنظر است زیرا راه شورش یا انقلاب، هزینههای بیشمار و نتایج بسیار اندکی دارد و مشخص هم نیست که اگر انقلاب جدیدی اتفاق بیفتد، چه کسانی حکومت را در دست بگیرند و چه بلایی سر کشور بیاورند.
در کشورهای گوناگون، انتخابات بسیاری برگزار شده که در آنها اکثر مردم رأی ندادند. برای مثال در انتخابات سال 1996 آمریکا کمتر از 49 درصد شرکت کردند و 2/49 درصد از این افراد به بیل کلینتون رأی دادند؛ یعنی فقط 24 درصد از واجدین شرایط، کلینتون را انتخاب کردند. آیا نظر 76 درصد جمعیت آمریکا، از ورود کلینتون به کاخ سفید جلوگیری کرد؟ آیا کلینتون کمتر از اوباما رئیسجمهور بود؟ حتی یک مثال، از یک کشور، در یک دوره وجود ندارد که رأی ندادن، بر یک موضوع، تأثیری مثبت گذاشته باشد؛ بنابراین رأی ندادن هیچ تأثیری در کشورداری نداشته است و رأی ندادن تنها به این معنی است که ما خاموش هستیم و زبان گویا نداریم. صدای خاموش هم هیچگاه شنیده نمیشود.
11. بیعت با شهدا
در وصیت شهید سید علی اعتصامی آمده است: ای امت شهیدپرور! حالت انقلابی و مذهبی خودتان را حفظ کنید و در صحنه انتخابات شرکت فعال داشته باشید و صحنه را ترک نکنید که این خواست دشمن است. شهید مهدی جعفری نیز بیان میکند: از مردم غیور و شجاع میخواهم که در مسائل سیاسی و انتخابات وارد شوند و نگذارند ولایتفقیه و روحانیت در خط امام مظلوم واقع شوند.
شهید حسین ترک میگوید: اسلام آدم بیتفاوت و کنارهگیر از مسائل سیاسی نمیخواهد. حضور در انتخابات یعنی راه سعادت را انتخاب کردن و دنبال وسوسههای شیطان نرفتن. همچنین شهید سید رضا فاطمی تأکید میکند: در انتخابات با کمال شناخت، آگاهی، بصیرت و ایمان انتخاب کنید.
در وصیت بسیاری از شهدای عزیز انقلاب، توصیه به حفظ نظام، حمایت از خواست رهبری و شرکت در انتخابات، بسیار تکرار شده است.
12. امانتداری
انتخابات، نمایش امانتداری مردم نسبت به کشور است. شهدا و عزیزانی مثل سردار حاج قاسم سلیمانی با خون خود امانتداری کرده و نگذاشتند صدام و داعش وارد کشور شوند. همین الان سربازان غیور کشورمان در مرزها مراقب هستند تا دشمن به ایران چشم طمع ندوزد. در برخی از مرزها ناامنی به حدی است که انتقال مواد غذایی و آب آشامیدنی بهسختی و با خطر جانی صورت میگیرد. ما همه این خطرها را پذیرفتهایم تا هر کسی داخل کشور نیاید، اما آیا فقط مرزهای خاکی مهم است؟ آیا مهم نیست چه کسی سرنوشت کل کشور را به دست بگیرد؟ اکنون نوبت ما مردم است تا مشخص کنیم چه کسی پاسبانی از مرزهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور را برعهده داشته باشند.
13. همراهی با اهل ایمان
«قارِن اَهلَ الخَيرِ تَكُن مِنهُم وَ بايِن اَهلَ الشَّرِّ تَبِن عَنهُم؛ با خوبان معاشرت كن تا از آنان باشى و از بدان دورى كن تا از آنان نباشى.»1 در ضربالمثلهای پارسی هم آمده است «تو اول بگو با کیان دوستی/ پس آنگه بگویم که تو کیستی» اهل ایمان و افرادی مانند آیتالله بهجت، مراجع معظم تقلید و سرداران مؤمنی مانند شهید سلیمانی همیشه در انتخابات شرکت میکردند. «به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست» ما هم به تبعیت از میدانداران ایمان و اخلاص و پارسایی در انتخابات شرکت میکنیم. شرکت در انتخابات مایه خشنودی دوستان دیندار و اهالی خرد است.
14. عدم همسویی با دشمن
یکی از افرادی که با عمر سعد به کربلا رفته بود موقع رفتن سالم بود ولی نابینا برگشت بدون اینکه زخم تیر یا شمشیری روی چشمش باشد. علت را از او پرسیدم. گفت: شب یازدهم محرم خوابم برد و در عالم خواب دیدم دو تا ملک آمدند و گفتند که پیامبر(ص) با شما کار دارد. مرا نزد پیامبر(ص) بردند؛ حضرت فرمود: از خدا حیا نکردی که فرزندم را اینگونه به شهادت رساندی؟! به پیامبر گفتم به خدا قسم من حتی سنگی پرتاب نکردم، یک چوب و شمشیر و نیزه نزدم و فقط از دور نگاه میکردم. پیامبر(ص) فرمودند: تو به کار آنها راضی بودی. سپس دست در داخل تشت پرخون زدند و روی چشمان من کشیدند. وقتی از خواب بیدار شدم، نابینا شده بودم.
امروز نیز در نبرد بین کشور مسلمان ایران و دشمنان اسلام و درحالیکه رسانههای دشمنان تلاش دارند تا مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کنند، اگر ما نیز در انتخابات شرکت نکنیم یا در برابر نقشههای دشمنان ساکت باشیم، در گناه آنان سهیم و از شمار مقصران خواهیم بود.
15. دشمنشاد نکردن
گاهی ما گرفتار مشکلات بسیار هستیم، اما با خاموشی و خویشتنداری، به ناله و فریاد و شکایت پناه نمیبریم. دراصطلاح میگویند صورتمان را با سیلی سرخ میکنیم تا دشمنشاد نشویم. در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد(ع) میفرماید: «خدایا اگر مرا وارد دوزخ کنی این موجب خرسندی دشمن توست، و اگر مرا به بهشت وارد نمایی، این سبب خوشحالی پیامبر(ص) توست و من به خدا سوگند این را میدانم که دلشادی پیامبرت نزد تو، از خرسندی دشمنت محبوبتر است.»2 امام سجاد(ع) از خدا میخواهد فقط به خاطر شاد نشدن دشمنان خدا، او را وارد بهشت کند. مأیوس کردن دشمنان اسلام و کشور بسیار مهم است. خداوند در آیه 120 سوره توبه میفرماید: اهل مدینه هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند، ننهند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام، عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود«إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ».
16. جلوگیری از حسرت و احساس خسران
یکی از اسامی روز قیامت «یوم الحسره» است «و انذرهم یوم الحسره اذ قضی الأمر و هم فی غفله»(مریم، آیه 39)
امام صادق(ع) از پدرانش نقل میفرماید که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «بترسید و دوری کنید از تفریط (کوتاهی و کمکاری) چراکه باعث حسرت و افسوس شود آنهنگام که حسرتها هیچ ثمر و نتیجهای ندارد.»3 «دارو پسِ مرگ، کی کند سود؟» (نظامی) باید از عذاب وجدان و حسرت جلوگیری کرد. وقتی میتوان با یک رأی، وضعیت کشور را تغییر داد، آیا رأی ندادن عذاب وجدان نخواهد داشت؟
17. آیندهنگری (این دلیل بهویژه برای مادران مناسب است)
«تدبیر و آیندهنگری» از ویژگیهای انسانهای موفق است. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «اَعْقَلُ النّاسِ اَنْظَرُهُمْ فِى الْعَواقِبِ؛ عاقلترین مردم کسى است که بیشتر در عاقبت کارهایش بیندیشد.»4 روایت است که «مَنْ راقَبَ الْعَواقِبَ سَلُمَ مِنَ النَّوائِب؛ آنکه در عاقبت کارها دقیق شود از گرفتاریها مصون میماند».5 دولتها تأثیرات شگرفی بر آینده تکتک ما خواهد داشت بهطور ویژه آینده فرزندان ما متأثر از دولتهاست و این دولتها هستند که فرهنگ ما و فرزندانمان و اقتصاد خانواده را رقم میزنند. این روایت مشهور را همه شنیدهایم که«الناس علی دین ملوکهم.» برای تربیت فرزندان ما مهدکودکها و مدارس مؤثرتر هستند یا دولتها که سیاستهای آموزشوپرورش را تعیین میکنند؟ برخی از رئیسجمهورها با اسنادی مانند 2030 دنبال تربیت سرباز برای دشمن هستند و کشور را 40 سال به عقب میبرند. انتخابات «حق فرزندان و آیندگان» است و تربیت اینها وابسته به انتخابات است. اینها در آینده میتوانند ما را مواخذه کنند که چرا و به چه دلیل به فلان سیاست و فلان فرد رأی دادی؟! در بُعد اقتصادی نیز برخی تولید و صنعت کشور را تعطیل میکنند. مثلاً با اینکه میدانند 80 درصد برق فرانسه از انرژی هستهای تأمین میشود، اینجا صنعت هستهای را تعطیل کردند و در نتیجه خاموشیهای مکرر اتفاق افتاد.
18. شکر نعمت
یکی از حجاج میگفت: در زمان برگزاری یکی از انتخابات ایران، در کشور عربستان بودیم. مسئولان آن کشور بعد از پنج مرحله تغییر مکان، در نهایت منطقهای دور از شهر را که یک محیط اداری-نظامی و دور از چشم مردم عربستان بود، برای رأی دادن زائران ایرانی مشخص کردند. وقتی از علت اینهمه مخفیکاری پرسیدیم، گفتند که مردم عربستان نباید رأی دادن ایرانیها را ببینند! سید حسن نصرالله یکبار فرمودند که در برخی از کشورها مردم تفاوت صندوق رأی با صندوق سیبزمینی را تشخیص نمیدهند. نماینده زن مجلس عراق هم به عربستانیها کنایه زد که: آخرین انتخابات شما وقتی بود که برای کشتن پیامبراکرم(ص) بین قبایل رأیگیری کردید! در دوره پهلوی واقعاً همینطور بود بهعنوان نمونه آقای هجرت، رئیس حزب رستاخیز شهریار میگفت: ما نفری 500 رأی مینوشتیم و بعدش اعلام میشد که فلانی رأی آورد! (در کتاب رأی، رأی پهلوی است، که نگاهی به ماهیت انتخابات در دوران قبل از انقلاب دارد، بسیاری از حوادث تلخ و گاه خندهدار انتخابات رژیم طاغوت بیان شده است. این کتاب را آقای ایرج همتی با همکاری انتشارات مدرسه تدوین کرده است.)
یکی از نعمات الهی به ما مردم ایران که به برکت خون شهدا به دست آمده، حق رأی است و باید قدردان این نعمت بود. شکر نعمت بسیار مهم است. شیطان وقتی در مقابل خدا ایستاد، گفت: کاری میکنم که انسانها ناشکر شوند. در آیه 53 سوره انفال آمده است: این (عذاب) از آن جهت است که خدا بر آن نیست که نعمتی را که به قومی عطا کرد تغییر دهد تا وقتیکه آن قوم حال خود را تغییر دهند، و خدا شنوا و داناست؛ «ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً أَنعَمَها عَلى قَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم.» بنابراین اگر چنانچه خدا نعمتی را به یک ملت داد و آنان قدردانش نبودند و در مسیر صحیح، عمل و حرکت نکردند، خداوند این نعمت را از آنها میگیرد. در دعای کمیل میخوانیم: اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَم؛ این تغییر نعمت، یعنی سلب نعمت، چیزی است که ناشی از اراده خداست.
19. حفظ مرکزیت شیعه
ایران بهعنوان بزرگترین پایگاه شیعه در جهان و تنها مدافع حقیقی محبان اهلبیت(علیهمالسلام) است. به فرموده سردار دلها ما ملت امام حسینیم. ما روی کشور اسلامیمان غیرت داریم. رهبر انقلاب فرمودند: حتی اگر مرا قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید. ما باید احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. یک برادر افغانستانی میگفت: به خدا قسم اگر برای ایران اتفاقی بیافتد، همه شیعیان افغانستان و پاکستان را به سیخ میکشند و میخورند! او درست میگفت. سردار سلیمانی هم گفته بود که من دیدم داعش بچهای را کباب کرده بود و گوشتش را گذاشته بود جلوی مادرش!
اکنون مسئله شیعه و دشمنان آن است که در طول تاریخ در کمین نشسته بودند تا نسل شیعه را قطع کنند. حالا با عنایت الهی و با حضور مردم، مقاومت اسلامی رشد کرده و در مسجدالاقصی پرچم ایران را بالا بردهاند و مقدمات حکومت امام زمان(عج) در حال آماده شدن است. آیا نباید با رأی دادن، به حفظ و اعتلای این پایگاه بزرگ شیعه در جهان کمک کنیم.
20. اختیارات گسترده رئیسجمهور
پست ریاست جمهوری اختیارات بسیار گستردهای دارد. نود درصد بودجه کشور در دست رئیسجمهور است. او علاوه بر بودجه دو میلیون میلیارد تومانی، تنظیم سیاست داخلی و خارجی کشور و مدیریت همه وزیران را به عهده دارد. رئیسجمهور مسئولیت مستقیم سازمان مدیریت و برنامهریزی بوده و ریاست شورای عالی امنیت ملّی، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، اقتصاد، اشتغال، آب، آموزشوپرورش، سیاستهای اصل 44، جوانان، استاندارد و... است.
با رأی دادن، در حقیقت شما مسئولان همه این دستگاهها و قدرتهای تصمیمگیر را انتخاب میکنید.
حرف آخر
فرض میگیریم که فردی با شنیدن و خواندن همه دلایلی که در بالا برشمردیم، بازهم قانع نشد که درانتخابات شرکت کند، در این هنگام، این سؤالات را پیشروی او میگذاریم:
آیا کسانی که رأی نمیدهند میتوانند رئیسجمهور دیگری داشته باشند؟ آیا میتوانند در انتخابات دیگری برای تعیین رئیسجمهور شرکت کنند؟ آیا عدم شرکت ما در انتخابات به این معنا نیست که به افراد دیگری اجازه دادهایم برایمان رئیسجمهور برگزیند؟ آیا مجموعه یا سازمانی برای شنیدن حرف رأی ندادهها وجود دارد و کسی به ایشان توجهی میکند؟ رأی ندادهها در طول این سالها به کدامیک از هدفهایشان رسیدهاند؟ آیا میتوانید مثالی بزنید از کشوری در جهان یا دورهای در ایران که رأی ندادن باعث تغییری ملموس یا تأثیری مثبت شده است؟ آیا وقتی مردم با حضور گستردهشان به جریان یا فردی خاص رأی بسیار دادهاند، پیام خود را به گوش دیگران رساندهاند یا وقتی به پای صندوقها نیامدهاند؟ رأی ندادن یعنی «اعتراض به انتخابات» آیا اعتراض به انتخابات منطقی است؟ باید به انتخابها اعتراض کرد یا به انتخابات؟ کدام عالم بنام و مقبول یا دانشمند مشهور و معقول از نظریه رأی ندادن دفاع کرده است؟ فرضیه رأی ندادن به غیر از شبکههای ضدانقلاب و دیگر دشمنان قسمخورده ایران چه حامیان دیگری دارد؟
پینوشتها
1. نهجالبلاغه (صبحی صالح) نامه 31، ص 402.
2. إِلهی إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ فَفِى ذلک سُرُورُ عَدُوِّكَ، وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى الْجَنَّةَ فَفِى ذلِكَ سُرُورُ نَبِيِّكَ، وَأَنَا وَاللّهِ أَعْلَمُ أَنَّ سُرُورَ نَبِيِّكَ أَحَبُّ إِلَيْكَ مِنْ سُرُورِ عَدُوِّكَ.
3. «عن آبائه اِنَّ اَمیرالمؤمنین عَلَّم اصحابَهُ فِی مَجِلْس... اِیاکُّم وَالْتَفْرِیطِ فَتَقُع الْحَسْره (فانّه یُوِرثُ الْحَسره) حِینَ لا تَنْفَعُ الْحَسَره»
4. شرح غررالحکم، ج ۲، ص 484.
5. غررالحکم و دررالکلم، ج 5، ص 115.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید