آیه انتخاب
طاغوتی، یاقوتی
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ (بقره، 257)
از کفار بعید نیست که به طاغوت و طاغوتیان دل بسپارند، اما کسی که دین خدا را انتخاب کرده، اجتناب از طاغوت، یعنی اربابان کفر و شیاطین زمانه، برایش ضروری است. آدمهای دیندار، دینی انتخاب میکنند و امور را به اهل ایمان میسپارند و اینگونه به سعادت میرسند. وگرنه، باید ریشه نرسیدنها و نابسامانیها را در انتخابهایشان جستوجو کنند. رفاقت با طغیانگران، هیچ صنم و رابطهای با نور و هدایت ندارد. «کسانی که کافر شدند، سرپرستان آنان طغیانگراناند که آنان را از نور بهسوی تاریکیها بیرون میبرند.»
آیا اینکه ببینیم دشمنان و کفرپیشگان از برگزیده شدن چه کسی ناخشنودند و به انتخاب چه کسی تمایل دارند، نمیتواند ملاک ما برای انتخابمان باشد؟
*
آیه انتخاب
هم متعهد هم کاردان
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ (یوسف، 55)
برخی بهمحض درج شدن القاب دکتر، مهندس، پروفسور و... پیش از اسم کسی، چشمبسته تصدیقش میکنند. با چه استدلالی؟ که او کاردان است... قرآن میگوید به کاردانیاش نگاه کن اما تعهدش را هم در نظر بگیر؛ چراکه تخصص بیتعهد، سرنوشت خوشایندی نخواهد داشت. «یوسف گفت مرا سرپرست خزانههای این سرزمین قرار ده که نگهدارنده دانایی هستم.» آدم باهوش و باسواد ولی بیتقوا و بیتعهد، فقط بهتر میتواند دزدی کند. همه اختلاسگران آدمهای باهوشی بودند، پس تقوا و تعهد باید اصل اول برای انتخاب ما باشد.
*
آیه انتخاب
حرکت در مسیر
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَ مَن يَنقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ (آلعمران، 144)
برخی جای اینکه به مسیر ایمان بیاورند، به شخص ایمان آوردند. نتیجهاش هم اين شد اینکه وقتي آن شخص آدم بدی شد، آنها هم منحرف شدند. اگر آن شخص از دنیا رفت، آنها هم از همهچیز دست کشیدند. فرمود: شما به محمد(ص) ایمان آوردهاید، درست. محمد(ص) رسول من است، درست، اما اوضاعتان را روبهراه کردهاید؟ مسیر را از او آموختهاید؟ «آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک میکنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمیگردید؟» یا پای اصول میمانید و مسیرش را ادامه میدهید؟ کسی که راه را شناخت، به اینوآن کار ندارد؛ در مسیر پیش میرود و روی اصول انتخاب میکند و رأی میدهد.
*
آیه انتخاب
بسپار به اهلش
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا (نساء، 58)
مثل این میماند که بگویی چون فلانی آدم خوبی است، حتماً دستپخت خوبی هم دارد یا حتماً مدیر کاربلدی هم هست. بله! آدمهای خوب همیشه خوباند اما همیشه که بهدردبخور نیستند. هر چیزی را باید بهحسب خودش سنجید. هر کاری را باید به اهلش سپرد. این حق انتخاب، این مقام و منصب، این امانت مهم را باید به کسی سپرد که اهلیت داشته باشد. خوب بودن شرط است اما بهتنهایی کافی نیست. فرمود «خدا قاطعانه به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بازگردانید.»
*
آیه انتخاب
وفادار
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى (نجم، 37)
اینکه در یک آیه از کتابش (نحل، 121) چندین ویژگی و کمال ابراهیم را کنار هم آورد و ردیف کرد تا همه آگاه شوند او چرا برای پیامبری برگزیده شد، و آنوقت اینجا، در یک آیه مستقل، فقط به یک ویژگی ابراهیم اشاره میکند، قطعاً بیحکمت نیست. حتماً «وفاداری» ابراهیم برایش خیلی اهمیت داشت. حتماً میخواهد تأکید کند که برگزیده و منتخب هر ملت، باید وفادار باشد؛ به خدا، به عهد و پیمان، به ارزشها، به آرمانها... «و ابراهیم، همانکه بهطور کامل [به پیمانش با خدا] وفا کرد.» منتخب ما چقدر به ارزشها پایبند است و از گذشته تا به حال چقدر به این اصول وفادار مانده؟
*
آیه انتخاب
خوشسابقه
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً (نساء، 95)
کسی که امتحان پس داده و از آن سربلند بیرون آمده بر دیگران برتری دارد. سابقه و کارنامه آدمها میتواند ملاک شايستهاي برای انتخابشان باشد اما چه سابقهای؟ سابقه جهاد در راه خدا، کار برای خدا، تلاش برای خدا... فرمود «خدا کسانی را که با اموال و جانهایشان جهاد میکنند به مقام و مرتبهای بزرگ بر خانهنشینان برتری بخشیده است.» پس حواسمان باشد: اینکه «چه سابقهای» خیلی مهم است و مهمتر، وفادار ماندن به آن سابقه.
*
آیه انتخاب
حرفها و برنامهها
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَـئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ وَأُولَـئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر، 18)
همینطور که به کارنامه افراد نظر میکنی، جوانب مختلف را میسنجی، حرفهایشان را هم بشنو. شخصیت، دیدگاه و طرح و برنامه آدمها را میتوانی از حرفهایشان بفهمی و بهترین انتخاب را داشته باشی. «آنان که سخن را میشنوند و از بهترینش پیروی میکنند، ایناناند کسانی که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمنداناند.» بعد از این به حرفها و برنامهها بیشتر توجه کن.
*
آیه انتخاب
خدمت بیمنت
وقتی آیه و نشانه داشتی کار آسان میشود.
وَ يَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ (هود، 29)
دینی که پیامبرش، کریمانه اجر و پاداشی از مردم طلب نکرد، متصدیانی را میطلبد که جهت عکس مسیر حرکت او را در پیش نگیرند. دنیاپرستی و هواپرستی و حیفومیل کردن بیتالمال یکطرف، منت گذاشتن و طلبکار بودن از خلقالله در طرف دیگر. منتخب دینداران کسی است که نسبت به گرفتار شدن به این اوصاف شیطانی و ظلمانی، همواره هوشیار و هراسان باشد. فرمود «و ای قوم من! من از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی نمیخواهم؛ پاداشم فقط بر عهده خداست.»
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید