سنّت هاي خوبشان را ادامه دادن
گاهي پدر و مادر ، سنّت هاي خوبي داشته اند كه بركات مادي يا معنوي داشته است ، يكي از مصاديق احسان به آنان اين است كه اين سنّت ها ادامه يابد ، به طور مثال :
(1) . جلسه ماهانه اجتماع فاميل دريك مكان جهت زيارت يكديگر و مطّلع بودن از احوال يكديگر .
(2) . جلسه سالانه اجتماع همه فاميل از شهرهاي مختلف در يك مكان جهتِ زيارتِ يكديگر و اطلاع از احوال يكديگر .
(3) . جلسه هفتگي يا ماهانه در گردش يا ثابت با محوريتِ قرائتِ كلام الله مجيد يا حديث شريف كساء يا زيارتِ مباركه عاشورا يا دعاي كميل يا دعاي ندبه و استفاده كردن از سخنراني هاي متنوّع پزشكي ، روانشناسي ، جامعه شناسي ، ديني و مذهبي جهت ارتقاء سطح معنوي و علمي فاميل و اطرافيان .
1 . فاضل ارجمند جناب آقاي سيّد محمد تقي روحاني مي فرمودند : بيش از يكصد و پنجاه سال است كه در شهر مقدّس قم مجلس روضه ي شب هاي پنجشنبه در طول سال بدون تعطيلي از آباء و اجدادمان برقرار است و بحمدالله مورد توجّه اهل معني بوده است كه منشأ صله ي رحم و خدمات اجتماعي نيز مي باشد و زماني كه بنده مشهد آمدم تصميم گرفتم در مشهد هم علاوه بر قم اين مجلس را در شبِ پنجشنبه داشته باشم پس از برگزاري ، پدرم را در عالمِ رؤيا زيارت كردم به بنده فرمودند : شبِ مجلست را تغيير بده ؛ زيرا بنده هر دو جا نمي توانم شركت كنم !!!
(4) . تشكيل مجالسِ فضائل و مناقب و مصائب معصومين عليهم السلام در منزل به مناسبتِ ولادت يا شهادتِ آن بزرگوران .
(5) . سنّتِ افطاري دادن به فاميل يا غير آنان
(6) . سنّتِ تهيّه جهيزيّه براي خانواده هاي نيازمند .
(7) . سنّتِ ....
شكرِ نعمت هايي كه خداوند به آنان كرامت فرموده بجا آوريم
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى والِدَيَّ / سوره احقاف / 15
پروردگارا! مرا توفيق ده تا شكر نعمتى را كه به من و پدر و مادرم دادى بجا آورم .
درباره كلمه ي « وَ عَلَي وَالِدَيَّ » احتمالاتي به شرح زير داده شده است :
1 . نعمتِ اسلام : كه آنها نيز داراى اين نعمت عظمى بودند كه اگر آنها كافر بودند مرا به كيش خود در مي آوردند چنانچه در خبر است
قال النبي صلي الله عليه و آله و سلّم : كل مولود يولد على الفطرة و إنما أبواه يهوّدانه و ينصّرانه / شرحنهجالبلاغة ، ج 4 ، ص 114 / عدةالداعي ، ص 332
پيامبرگرامي صلي الله عليه و آله و سلّم فرمود : هر انساني برفطرت الهي متولّد مي شود و همانا پدرو مادرند كه اورا منحرف مي سازند .
2 . نعمتِ ايمان : كه آن ها نيز داراي اين نعمت عظمي ( پيرو مذهب اهل بيت عليهم السلام ) بودند كه اگر آنان شيعه نبودند من هم .....
3 . امكانات مادّي : اگرچه به پدر و مادر داده شده ولي فرزند نيز بهره مند شده است .
4 . جمع آوري فرزند و تربيت او : كه رنج ها و زحمات فراواني را متحمّل شدند .
5 . به نيابتِ از پدر و مادر عمل صالح انجام دادن
ِ عَنْ حَازِمِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَبِي هَلَكَ وَ هُوَ رَجُلٌ أَعْجَمِيٌّ وَ قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَحُجَّ عَنْهُ وَ أَتَصَدَّقَ فَقَالَ افْعَلْ فَإِنَّهُ يَصِلُ إِلَيْهِ .
وسائلالشيعة 11 199 25- باب استحباب التطوع بالحج و العمره
شخصي به نام حازم به حضرت صادق عليه السلام عرض كرد : پدرم از دنيا رفته و مي خواهم از طرفِ او حجِّ مستحب انجام دهم و صدقه بدهم [ آيا جايز است ؟ ] حضرت فرمود : انجام بده ؛ زيرا پاداشش به او مي رسد .
6 . اگرچه پدر و مادرم شاكرند ولي من هم نسبت به نعمت هايي كه به آنان داده شده شكر گزارم .
7 . اگر پدر و مادرم از دنيا رفته اند پس از درگذشتشان زبان گوياي شكر گزار بجاي آنان مي باشم .
8 . چون پس از خداوند متعال بالاترين حق را پدر و مادر بر فرزند دارند و آنان واسطه ي رسيدنِ كثيري از نعمت ها بر فرزندند و لذا از باب « مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمَخْلُوقَ لَمْ يَشْكُرِ الْخَالُق » و از باب دستور خداوند متعال « أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ؛ (آرى به او توصيه كردم) كه شكر براى من و براى پدر و مادرت بجا آور كه بازگشت همه شما به سوى من است » در اين آيه ي شريفه در خواست مي شود كه خداوندا مرا توفيق ده كه شكر گزار خودت و قدر شناسِ پدر و مادرم باشم .
9 . اگر پدر و مادرم نسبت به نعمت هايي كه به آنان داده شده بخاطر تقصير و يا قصور شاكر نبودند من از طرفِ آنان شكر گزاري مي نمايم .
وفاي به عهد ، نذر و قسم هايي كه آنان عمل نكرده اند
1 . قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : من ابر قسمهما وقضى دينهما و .... كتب بارا وان كان عاقا في حياته ومن لم يبر قسمهما ويقض دينهما و .... كتب عاقا وان كان بارا في حياته .
المعجم الاوسط ، ج 5 ، ص 139
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم فرمود : هركس [ پس از درگذشت والدينش ] از سوگندي كه ادا كرده و به آن عمل نكرده اند آنان را بريء الذّمّه نمايد و بدهي هاي آنان را بپردازد و ..... در ليستِ نيكي كنندگان به پدر و مادر نوشته مي شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان عاقِّ والدين بوده است و كسي كه نسبت به سوگندِ عمل نشده و بدهي آنان بي اعتنا باشد و .... در ليستِ افراد عاقّ نسبت به والدين نوشته مي شود اگرچه در زمانِ زنده بودنِ آنان جزء نيكي كننده به پدر و مادر بوده است .
2 . شخصي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم پرسيد : اي رسول خدا پس از درگذشتِ پدر و مادر چه نيكي و احساني نسبت به آنان مي توان انجام داد ؟ حضرت فرمود : [ يكي از مواردِ احسان به آنان ] « .... و إنفاذ عهدهما من بعدهما [ و الوفاء بعهدهما ] .... ؛ عهد و پيمان هايي كه [ با خداوند يا خلق ] داشته اند ادا گردد » .
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 633 / مستدركالوسائل ، ج 2 ، ص 114
3 . عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام قَالَ : إِنَّ مِنْ حَقِّ الْوَالِدَيْنِ عَلَى وَلَدِهِمَا أَنْ يَقْضِيَ دُيُونَهُمَا وَ يُوفِيَ نُذُورَهُمَا وَ ..... فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ بَارّاً وَ إِنْ كَانَ عَاقّاً لَهُمَا فِي حَيَاتِهِمَا وَ إِنْ لَمْ يَقْضِ دُيُونَهُمَا وَ لَمْ يُوفِ نُذُورَهُمَا وَ ..... كَانَ عَاقّاً وَ إِنْ كَانَ بَارّاً بِهِمَا فِي حَيَاتِهِمَا .
مستدركالوسائل 2 112 20- باب استحباب الصلاة عن الميت و ...
حضرت صادق عليه السلام فرمود : به تحقيق بخشي از حقوق پدر و مادرِ از دنيا رفته برفرزندشان آن است كه بدهي آنان را بپردازد و نذرهاي آنان را وفا نمايد ..... و زماني كه چنين كند در ليست افراد نيكي كننده به والدين نوشته مي شود اگرچه از افراد عاق والدين باشد و اگر بدهي آنان را نپردازد و نذرهاي آنان را وفا نكند و .... در ليستِ افراد عاق قرار داده مي شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان جزء نيكي كنندگان به پدر ومادر باشد .
4 . پرسش :چنانچه نذر کننده، قبل از ادای نذر فوت کند آیا ورثه وظیفه ای دارند؟
پاسخ :باید نذر را مطابق آنچه نذر کرده است از اصل ماترک بدهند.
سايت حضرت آيت الله مكارم
به جاي پدر و مادر به زيارتِ عمو ، عمّه ، خاله و دايي رفتن و كار هاي خوب ِ و الدين را درباره آنان ادامه دادن
شخصي به نام ابواسيد انصاري نقل كرده است كه در خدمتِ رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم بوديم مردي از طايفه بني سلمه آمد و عرض كرد : اي رسول خدا آيا پس از درگذشتِ پدر و مادر مي توان نيكي و احساني نسبت به آنان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آري [ يكي از مواردِ احسان به آنان ] « .... و صلة الرحم التي لا توصل إلا بهما ؛ رسيدگي و صله كردن به بستگاني كه به سببِ آن دو با ما نسبت پيدا كرده اند مانند برادر و خواهر و فرزندانِ آنان و عمو و عمه و خاله و دايي و فرزندان آنان [ يعني اگر انساني بدون پدر و مادر آفريده شود توفيق صله رحم نسبت به بخش زيادي از بستگان را از دست خواهد داد ] و يا اين كه صله و رسيدگي كردن به آنان بخاطر خشنودي پدر و مادر است » .
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 633
رسيدگي به ارحام و بستگان و رفعِ اختلافات آنان
شخصي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم پرسيد : اي رسول خدا پس از درگذشتِ پدر و مادر چه نيكي و احساني نسبت به آنان مي توان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آري [ يكي از مواردِ احسان به آنان ] « .... وَ صِلَةُ رَحِمِهِمَا ... ؛ صله و رسيدگي به ارحام و بستگان آنان مي باشد » .
مستدركالوسائل ، ج 2 ، ص 114
خبرگيري از دوستان ِ پدر و مادر و رسيدگي به آنان
1 . قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم : من أحب أن يصل أباه في قبره فليصل إخوان أبيه من بعده .
بيان المعاني، ج2، ص : 473
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود : هركس دوست دارد پدرش را در قبر صله نمايد پس بايد برادرانِ ( ديني ) او را صله نمايد .
2 . قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلّم : إن أبر البر أن يصل الرجل أهل ود أبيه بعد موت أبيه .
عوالياللآلي ، ج1 ، ص 271 ، الفصل العاشر
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم فرمود : براستي برترين نيكي كردن به پدر و مادر بعد از درگذشتشان آن است كه از دوستان آنان خبرگيري نموده و به آنان رسيدگي نمايد .
3 . شخصي به نام ابواسيد انصاري نقل كرده است كه در خدمتِ رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم بوديم مردي از طايفه بني سلمه آمد و عرض كرد : اي رسول خدا آيا پس از درگذشتِ پدر و مادر مي توان نيكي و احساني نسبت به آنان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آري [ يكي از مواردِ احسان به آنان ] « .... و إكرام صديقهما .... ؛ گرامي داشتن دوستان آنان .... مي باشد » .
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 633
كاري كند كه مردم براي آنان طلبِ مغفرت نمايند و پرهيز از هركاري كه سبب مي شود ديگران نسبت به آنان سب و لعن داشته باشند
1 . قال رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم : من ابر قسمهما وقضى دينهما ولم يستسب لهما كتب بارا وان كان عاقا في حياته ومن لم يبر قسمهما ويقض دينهما واستسب لهما كتب عاقا وان كان بارا في حياته .
المعجم الاوسط ، ج 5 ، ص 139
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم فرمود : هركس [ پس از درگذشت والدينش ] از سوگندي كه ادا كرده و به آن عمل نكرده اند آنان را بريء الذّمّه نمايد و بدهي هاي آنان را بپردازد و كاري نكند كه مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند در ليستِ نيكي كنندگان به پدر و مادر نوشته مي شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان عاقِّ والدين بوده است و كسي كه نسبت به سوگندِ عمل نشده و بدهي آنان بي اعتنا باشد و كاري كند كه مردم نسبت به آنان لعن و ناسزاگويي داشته باشند در ليستِ افراد عاقّ نسبت به والدين نوشته مي شود اگرچه در زمانِ زنده بودنِ آنان جزء نيكي كننده به پدر و مادر بوده است .
2 . عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام قَالَ : إِنَّ مِنْ حَقِّ الْوَالِدَيْنِ عَلَى وَلَدِهِمَا أَنْ يَقْضِيَ دُيُونَهُمَا وَ يُوفِيَ نُذُورَهُمَا وَ لَا يَسْتَسِبَّ لَهُمَا فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ بَارّاً وَ إِنْ كَانَ عَاقّاً لَهُمَا فِي حَيَاتِهِمَا وَ إِنْ لَمْ يَقْضِ دُيُونَهُمَا وَ لَمْ يُوفِ نُذُورَهُمَا وَ اسْتَسَبَّ لَهُمَا كَانَ عَاقّاً وَ إِنْ كَانَ بَارّاً بِهِمَا فِي حَيَاتِهِمَا .
مستدركالوسائل 2 112 20- باب استحباب الصلاة عن الميت و ...
حضرت صادق عليه السلام فرمود : به تحقيق بخشي از حقوق پدر و مادرِ از دنيا رفته برفرزندشان آن است كه بدهي آنان را بپردازد و نذرهاي آنان را وفا نمايد و كاري نكند كه مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند و زماني كه چنين كند در ليست افراد نيكي كننده به والدين نوشته مي شود اگرچه از افراد عاق والدين باشد و اگر بدهي آنان را نپردازد و نذرهاي آنان را وفا نكند و كاري كند كه مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند در ليستِ افراد عاق قرار داده مي شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان جزء نيكي كنندگان به پدر ومادر باشد .
اجازه ندهد به آنان يا قبرشان بي حرمتي شود
زياد به ياد آنان باشد
1 . اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَهُمَا فِي أَدْبَارِ صَلَوَاتِي، وَ فِي إِنًى مِنْ آنَاءِ لَيْلِي، وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِي.
صحيفه سجاديه / دعاي 24
خداوندا ياد آنان را بعد از نمازهايم ، و درهيچ وقتي از اوقات شبم ، و ساعتي از ساعات روزم از صفحه قلبم مَزُداي .
2 . عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ : إِنَّ فُلَاناً رَجُلٌ سَمَّاهُ قَالَ : إِنِّي كُنْتُ زَاهِداً فِي الْوَلَدِ حَتَّى وَقَفْتُ بِعَرَفَةَ فَإِذَا إِلَى جَنْبِي غُلَامٌ شَابٌّ يَدْعُو وَ يَبْكِي وَ يَقُولُ : يَا رَبِّ وَالِدَيَّ وَالِدَيَّ فَرَغَّبَنِي فِي الْوَلَدِ حِينَ سَمِعْتُ ذَلِكَ .
وسائلالشيعة ، ج 21 ، ص 355 ، 1- باب استحباب الاستيلاد
يكي از اصحاب امام صادق عليه السلام به نام اسحاق بن عمّار نقل كرده است كه حضرت صادق عليه السلام فرمود : فلاني ـ كه حضرت نامش را بردند ـ نقل كرد كه من نسبت به داشتنِ فرزند بي رغبت بودم تا اين كه در روزِ عرفه در عرفات مشاهده كردم جواني كنارم ايستاده و در حال گريه مرتّب تكرار مي كند : « پروردگارا پدر و مادرم » وقتي اين صحنه را ديدم نسبت به داشتنِ فرزند علاقه مند شدم .
طلبِ مغفرت كردن براي آنان
1 . شخصي به نام ابواسيد انصاري نقل كرده است كه در خدمتِ رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم بوديم مردي از طايفه بني سلمه آمد و عرض كرد : اي رسول خدا آيا پس از درگذشتِ پدر و مادر مي توان نيكي و احساني نسبت به آنان انجام داد ؟ قال : نعم ، الصلاة عليهما و الاستغفار لهما و إنفاذ عهدهما من بعدهما و إكرام صديقهما و صلة الرحم التي لا توصل إلا بهما ؛ حضرت فرمود : آري ، نمازگزاردن از طرفِ آنان و طلبِ مغفرت كردن براي آنان و عمل كردن به تعهّدات آنان و گرامي داشتنِ دوستان آنان و رسيدگي كردن به بستگان بخاطرِ آنان .
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 633
2 . قال رسول الله صلى الله عليه وأله و سلم: إن الرجل ليرفع له الدرجة في الجنة فيقول: يا رب أنّى لي هذا ؟ فيقال له : لاستغفار ولدك لك .
هدية الأحياء إلى الأموات وما يصل إليهم للهكاري ، ص : 180
پيامبر اكرم صلي الله عليه و أله و سلّم فرمود : براستي درجه ي فردي در بهشتِ عالمِ برزخ ، بالا مي رود پس عرض مي كند : پروردگارا از كجا اين درجه براي من حاصل شده است ؟ پس در جوابش گفته مي شود : اين بخاطرِ استغفارِ فرزندت مي باشد كه براي تو داشته است .
3 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلّم : مَا أُهْدِيَ إِلَى الْمَيِّتِ هَدِيَّةٌ وَ لَا أُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ .
مستدركالوسائل ج : 2 ص : 113
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم فرمود : هيچ هديّه و تحفه اي به ميّت داده نمي شود كه برتر از استغفار باشد .
4 . پرسش :پدر بنده در زمان حیات، مرتکب خطاهایی شده است که بنده ایشان را ظالم یا فاسد مى دانم و ایشان را مستحقّ هیچ گونه امر خیرى نمى بینم و هیچ گونه حقّى را بر گردن خود نمى دانم و تا بحال نیز هیچ امر خیرى براى ایشان انجام نداده ام، تکلیف بنده چیست؟
پاسخ :پدرتان هر کارى کرده است فعلاً از دنیا رفته و دست او کوتاه است و چون مسلمان و شیعه على بن ابى طالب علیه السلام بوده، سزاوار ترحّم مى باشد. از خداوند براى او آمرزش بطلبید و بدانید پدر اگر فاسق هم باشد باز بر فرزند حقوقى دارد، امید است خداوند همه ما را ببخشد و بیامرزد.
سايت حضرت آيت الله مكارم
دعا كردن براي آنان
1 . وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً / سوره اسراء / 24
و بگو پروردگارا همان گونه كه آنها مرا در كوچكى تربيت كردند مشمول رحمتشان قرار ده.
2 . جاء رجل إلى أميرالمؤمنين عليّ عليه السلام فقال إني أجد في رزقي ضيقاً فقال له عليه السلام : لعلّك تكتب بقلم معقود . فقال : لا . قال : لعلّك تمشط بمشط مكسور . فقال : لا . قال : لعلّك تمشي أمام من هو أكبر منك سنّاً . فقال : لا . قال : لعلّك تنام بعد الفجر . فقال : لا . قال : لعلّك تركت الدعاء للوالدين . قال : نعم يا أمير المؤمنين . قال عليه السلام فاذكرهما فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلّم يقول : « ترك الدعاء للوالدين يقطع الرزق » .
داستانهاى صاحبدلان ، ج 2 ، ص 136 / نشان از بى نشانها ، ج 1، ص 20
شخصى به حضور اميرمؤمنان على عليه السلام آمد و عرض كرد: من خود را در معاش و زندگى ، در تنگنا مى بينم . امام على عليه السلام فرمود : شايد با قلم گره خورده چيزى مى نويسي [ يعني شغلي كه انتخاب كرده اي مطابق ذوق و سليقه ات نيست و يا ابزار كارت به روز نيست و يا چيزي توليد مي كني كه افراد كمي در جامعه به آن نيازمندند ] . عرض كرد : خير . حضرت فرمود : شايد با شانه شكسته ، (موى سر و صورتت )را شانه مى كنى [ يعني به وضع ظاهرت نمي رسي و ژوليده اي كه جامعه به ديد بدبخت و فقير به تو مي نگرند و اعتماد نمي كنند چيزي در اختيار تو بگذارند ؛ زيرا بعضي از افراد عقلشان به چشمشان مي باشد ] عرض كرد : خير . حضرت فرمودند : شايد حرمتِ بزرگترها [ و اساتيد و پيشكسوت ها ] يت را خوب حفظ نمي كني . عرض كرد : خير . حضرت فرمود : شايد بين الطلوعين مي خوابي [ زيرا روزي ها را خداوند تقسيم نموده است ولي در بين الطلوعين جوايزي دارد و به كساني داده مي شود كه بيدار بوده و خدا خدا مي نمايند ] . عرض كرد : خير . حضرت فرمودند : گويابراى پدر و مادرت دعا نمى كنى . عرض كرد : آرى اى اميرمؤمنان . حضرت فرمود : پدر مادر را به ياد آر [ و برايشان دعا كن ] ؛ زيرا من از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم شنيدم كه مى فرمود : « دعا نكردن براى پدر و مادر، موجب قطع رزق و روزى مى گردد » . [ توجّه كنيم كه اگر ترك دعا براى پدر و مادر، اين چنين نتيجه شوم داشته باشد، آزار آنها چه نتايج شومي خواهد داشت ؟ ] .
3 . قَالَ علي بن موسي الرضا عليه السلام : ... تَابِعُوهُمْ فِي الدُّنْيَا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَيْهِمْ فَإِنَّهُ رُوِيَ أَنَّ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِي حَيَاتِهِ وَ لَمْ يَدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً .
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج5 / 248 / 42 - باب استحباب دعاء الإنسان لوالديه
حضرت رضا عليه السلام فرمود : دردنيا با پدرانتان حسن سلوک و متابعت و پيروی و برّ و نيکی داشته باشيد و بعد از درگذشتشان در مقام دعا و ترحّم برای آنان برآييد ، که روايت شده هرکس در زمان حيات به پدرش نيکی و احسان نمايد ولی بعد از وفات در حقِّ او دعا نداشته باشد خداوند چنين کسی را عاقّ و ناسپاس نسبت به پدر بنامد .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید