اسلام برای اینکه اختلافات خانوادگی به طلاق منجر نشود، در مسیر طلاق سرعت گیرهایی گذارده است، مانند:
الف) دادگاه خانوادگی
قرآن سفارش نموده است که در موارد اختلاف بین زن و شوهر، افراد دلسوزی از هردو طرف به عنوان حکم انتخاب شوند و مورد اختلاف را بررسی و آن را رفع نمایند. در این شیوه، اختلافات پیش آمده در همان مراحل اولیه حل می شوند و کار زوجین به طلاق و دادگاه کشیده نخواهد شد: (نساء ،۳۵) در این خصوص در فصل ششم (تحکیم خانواده و عوامل اختلاف) نکاتی را بیان نموده ایم.
ب) حضور دو شاهد عادل
بر اساس احکام اسلام، برای اجرای صیغه طلاق بایستی دو شاهد عادل حضور یابند و طلاق را گواهی نمایند که این امر، مانع تسریع در طلاق خواهد بود؛ زیرا:
اولا:عموم افراد از این که شاهد و گواه بر طلاق و از هم پاشیدن خانواده ای باشند، خودداری میکنند.
ثانيا: افرادی هم که به عنوان شاهد و گواه حاضر می شوند، سعی در برقراری آشتی و صلح بين زوجين دارند.
ج) قرار دادن عده
عده در واقع تاخیر از زمان تصمیم تا اقدام است . اسلام به مردان دستور می دهد که در طلاق رجعی، همسران مطلقه خود را تا پایان زمان عده که چند ماه به طول می کشد، در خانه نگاهداری کنند و هزینه های آنان اعم از خوراك و پوشاك را برعهده گیرند. طبیعی است که معاشرت و مصاحبت مرد با همسر مطلقه در طی این مدت، سبب می گردد که هیجان آنها فروکش نموده و با فرصت و دقت بیشتری به پیامدهای طلاق بیندیشند و چه بسا در این مدت زوجين زندگی مشترك را دوباره از سر گیرند.
امام باقر می فرماید: زن طلاق داده شده که در خانه شوهر است، خود را آرایش کند و عطر بزند و لباس هایی را که مرد دوست دارد بپوشد تا مرد به همسرش رجوع کند و زندگی را از سر بگیرند.
در خصوص «فلسفه عده» در ادامه نکاتی را بیان میکنیم .
د) طلاق در طُهر
طلاق باید در زمانی باشد که شروع عده ممکن باشد؛ یعنی زن در عادت ماهانه نباشد و مرد نیز در پاکی پس از عادت، با همسرش آمیزش نکرده باشد.
د) محدودیت رجوع
قرآن کریم در تبیین احکام طلاق می فرماید: پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، برای بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن براو حلال نخواهد بود، مگر آنکه به نکاح مرد دیگری درآید و با او آمیزش نماید. پس اگر (همسر دوم) او را طلاق داد، مانعی ندارد که به یکدیگر بازگشت کنند (و زن با همسر اول خود مجددا ازدواج نماید.) البته در صورتی که امید داشته باشند حدود الهی را برپا دارند. و اینها حدود الهی است که خداوند آن را برای افرادی که آگاهند بیان می کند.» (بقره، ۲۳۰)
در اسلام، بعضی مقررات، جهت جلوگیری از تصمیمات عجولانه است. اگر در این آیه شریفه نیز، بیان شده که بعد از دو طلاق و دو رجوع، برای بار سوم اگر او را طلاق داد، دیگر آن زن براو حلال نخواهد بود، مگر آنکه که زن با مرد دیگری ازدواج نماید و او طلاقش دهد که در این صورت زن می تواند همسر شوهر اول بشود. این کار نیز یکی دیگر از نمونه های قوانین سرعت گیر در اسلام است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید