در زندگی دنیوی، نداشتن مشکل چه بسا معنا ندارد؛ مهم نوع نگاه ما به مشکلات است؛ قرآن نگاه درستی به ما می دهد و می فرماید:
«چه بسا چیزی را ناخوش دارید، در حالی که خیر شما در آن است و چه بسا چیزی را دوست دارید، در حالی که ضرر و شر شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) می داند و شما نمیدانید.» (بقره، ۲۱۶)
اگر بدانیم دیگران مشکلات بیشتری دارند.
اگر بدانیم مشکلات ، توجه ما را به خداوند بیشتر می کند. اگر بدانیم مشکلات، غرور ما را می شکند و سنگدلی ما را برطرف می کند.
اگر بدانیم مشکلات، ما را به یاد دردمندان می اندازد. اگر بدانیم مشکلات، ما را به فکر ابتکار می اندازد.
اگر بدانیم مشکلات، ارزش نعمت های گذشته را به ما یادآوری می کند.
اگر بدانیم مشکلات، کفاره گناهان است.
اگر بدانیم مشکلات، سبب دریافت پاداش های اخروی است.
اگر بدانیم مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است. اگر بدانیم مشکلات، سبب شناسایی دوستان واقعی است.
و اگر بدانیم که ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخی های ظاهری نیز در جای خود شیرین است.
آری، برای کود، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند است؛ اما برای والدین که رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.
باید بدانیم که همیشه خير ما مطابق تمایلات ما نیست، چه بسا چیزی را ناخوشایند داریم، ولی خداوند خیر زیاد در آن قرار داده باشد؛ زیرا انسان به همه مصالح خویش آگاه نیست. قرآن کریم می فرماید:
«و اگر از همسرتان خوشتان نیامد، چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، ولی خداوند، خیر فراوان در آن قرار داده باشد.» (نساء، ۱۹)
با توجه به آیه ۲۳۷ بقره که در موضوع طلاق است، گذشت مالی، از سوی زن و مرد، هر دو پسندیده است؛ یا زن نصف مهریه را که باید مرد در صورت طلاق قبل از عروسی بدهد ببخشد، یا مرد به جای نصف، تمام مهریه را بدهد. از این آیه شریفه بر می آید که کسانی که روحیه بخشش دارند، به تقوا نزديك ترند. این موضوع، باید در همه شرایط زندگی حاکم باشد؛ چرا که برای دوری از ناملایمات، گذشت و بخشش نقش کلیدی دارد.
پیامبر اکرم بیان فرمودند: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت با حضرت فاطمه زهرا (س) محشور می شوند:
الف) زنی که با فقر و تنگدستی شوهر خود بسازد.
ب) زنی که با بداخلاقی شوهر، صبر و بردباری خود را از دست ندهد. (البته معنای این جمله، آزاد بودن مرد در رفتار و اخلاق بد نیست، زیرا چنین مردان بداخلاقی در روایات، به قهر و عذاب الهی تهدید شده اند.)
ج) زنی که مهریه خود را ببخشد. (و بدین وسیله باری از دوش همسرش بردارد.)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید