تقسیم هیجان
یک روش این است که هیجانهای خود را با دیگران تقسیم کنیم. این فعالیت ممکن است اسکیت بازی، آشپزی، پیادهرویهای طولانی یا داستانهای کوتاه باشد، و یا هر آنچه برایمان هیجانانگیز است. اگر هیچ چیزی برایمان هیجانانگیز نیست، بچههایمان را پیش افرادی بگذاریم که چنین احساساتی داشته باشند. چنین شخصی میتواند همسایه، خیاط سر خیابان یا عموی کودک باشد که عاشق نقاشی است، یا حسابداری باشد که با اعداد کلنجار میرود.
غلبه بر کسالت
کودکان با انگیزه به دنیا میآیند، نه با کسالت و خستگی. آنها مشتاق، جستجوگر و کنجکاو به دنیا میآیند و این همان حالتی است که ما میخواهیم آنها برای همیشه حفظ کنند.
در اطراف ما دنیایی از تجربهها وجود دارد که میتواند هر کسی را حتی کودکی را که با ناراحتی شکایت میکند: «اینجا هیچ کاری نیست که انجام بدهم» شاد کند. مثالهایی که در زیر آمده بر این مسئله تأکید دارد که «تنها کافی است نگاه کنی». این نمونهها به کودکان (و بزرگترها) کمک میکند که دنیا را طور دیگری ببینند.
بیرون از خانه، مناسب برای هر سنی
زمینه لازم برای فکر کردن وحفظ تجربیات برای خواندن و نوشتن را فراهم می گرداند.
وقتی فرزندتان هنوز کوچک است، همراه او اسرار دنیا را کشف کنید و از آنها لذت ببرید. در هنگام غروب پیادهروی کنید یا زیر باران قدم بزنید. درباره آنچه مشاهده کردهاید و احساسات خود با هم صحبت کنید. با هم بیدار باشید تا بالا آمدن ماه را ببینید و یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید تا نظارهگر طلوع خورشید باشید. با استفاده از یک ذرهبین از نزدیک به چیزهای کوچکی که برای بچههای کوچک جالب است نگاه کنید. به صدای باد و پرندگان گوش کنید. باران و چوب در حال سوختن را بو کنید. مشاهده و استفاده از حواس گوناگون، برای یک دانشمند یا یک شاعر، بسیار مهم است.
قدم زدن در بازار، سنین چهار تا هفت سال
قدم زدن در بازار نیز می تواند منجر به فکر کردن و ایجاد مخزن تجربیات شود.
بیشتر وقتها وقتی به خرید میرویم، به سرعت راه میرویم و بچهها را به دنبال خود میکشیم. یک بار به مراکز خرید بروید؛ اما تنها هدفتان این باشد که به بچهها انبارها و پستوهای فروشگاه محل خود را نشان دهید. به گلفروشی سری بزنید و نحوه درست کردن یک دسته گل را تماشا کنید. اگر اجازه داشتید به انبار سوپرمارکت سری بزنید. در آنجا مواد غذایی نگهداری میشوند و گوشت را در آن میبرند و یا تمام کارهایی که برای زیباسازی سوپرمارکت صورت میگیرد، در این مراحل انجام میشود.
نشستن و تماشا کردن، سنین چهار تا هفت سال
نشستن و تماشا کردن درفکر کردن و ایجاد مخزن تجربیات مؤثر می باشد.
وقتی به کارگران ساختمانی ، کارکنان فرودگاه، ایستگاه قطار و...نگاه میکنید، چیزهای زیادی یاد میگیرید.
نگاه کنید؛ گوش کنید و درباره آنچه میبینید صحبت کنید. چند نفر را در حال انجام کارشان میبینید؟ آیا کارگرانی را میبینید که از ابزار کار خود استفاده میکنند؟ چه نوع ابزاری؟ آیا افرادی در حال خواندن نقشه یا طرحی هستند؟ آنها به یکدیگر چه میگویند؟ آنها چطور لباس پوشیدهاند؟
آیا فکر میکنید از عهده کارها برمیآیند؟ چه کسی رئیس است؟ از کجا فهمیدید؟ وقتی بچهها دیگران را در حال کار کردن میبینند با آن مشاغل و مشاغلی که در آینده ممکن است انتخاب کنند، آشنا میشوند.
یکی از بهترین و پرهیجانترین لحظهها، لحظهای است که پدر یا مادر با فرزندشان مینشینند و درباره آنچه در گذر زمان میبینند، صحبت میکنند.
به گردش رفتن، سنین هشت تا دوازه سال
به منظور بررسی مهارت های کودکان و ایجاد قدرت برآورد و تخمین زدن در آنها می توانید آنها را به گردش ببرید.
یاد گرفتن اینکه بدون اتومبیل به اطراف شهر برویم درس باارزشی است. نقشههای خطوط اتوبوسرانی و برنامه زمانی اتوبوسهایی را که به جای خاصی در اطراف شهر میروند، تهیه کنید. معمولاً میتوانید برای این کار با شرکت حمل و نقل و اتوبوسرانی تماس بگیرید. بگذارید بچهها وسیله نقلیه مورد نظر را پیدا کنند و حساب کنند که این گردش چه مدت زمان طول میکشد و چقدر هزینه دربر دارد. میتوانید برای این کار، کتابخانهای در مرکز شهر، یک سینما و یا یک پارک را انتخاب کنید. وقتی به صرفهترین و سریعترین راه را پیدا کردید، آن را امتحان کنید. بگذارید بچهها در صورت امکان خودشان به تنهایی و یا همراه با خانواده به آنجا بروند.
یکی از بهترین روشها برای آنکه بچهها ارزش تعمیر کردن ماشینتان را بدانند این است که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید