انگیزش مهمترین عامل رفتارهای گوناگون و درحقیقت نیروی محرک فعالیتهای انسان وعامل جهت دهنده آنهاست. میتوان اهمیت انگیزش را در یادگیری اینگونه بیان داشت که اگر دانش آموز نسبت به دروس بی علاقه باشند و یا ازسطح پایین انگیزش برخوردار باشند به توضیحات و درس معلم توجه نمیکنند، تکالیف خود را با جدیت انجام نمیدهند و در دروس خودپیشرفت چندانی بدست نمیآورند. بالعکس اگردانشآموزان به مطالب درسی علاقه مند باشند یا دارای سطح بالایی از انگیزش باشند، هم به توضیحات معلم بادقت گوش داده وتکالیف درسی خود را با جدیت انجام خواهند داد و هم به دنبال کسب وجمع آوری اطلاعات بیشتردر زمینه مطالب درسی خواهند رفت و متعاقب آن پیشرفت خواهندکرد.
معلم با استفاده از تدابیرآموزشی میتواند بعد از ایجاد توجه و دقت در دانشآموزان آن را درسطح مطلوب حفظ نماید. اگر دانشآموز معتقد باشد که درگذشته، در یادگیری مطالب مشابه با مطالب جدید موفق بوده است باعلاقمندی و دقت به مطالب جدیدگوش فراداده وآنها را میآموزد، اما اگر به این اعتقاد رسیده باشدکه یادگیری مطالب جدید نیز مانند یادگیری مطالب مشابه درگذشته منجر به شکست خواهد شد، نسبت به یادگیری آن مطلب ازخود علاقه نشان نخواهد داد.
اگر تجارب دانشآموز از محیط مدرسه خصوصاً درسالهای نخست تحصیلی حاکی از وجود شایستگی و لیاقت درمدرسه باشد، تجارب احساس موفقیت و افزایش اعتماد به نفس در سالهای آتی نیزتکرار خواهد شد. چنین فردی قادرخواهد بود با تکیه براین تجارب موفقیت آمیز در حین تحصیل آن رابه زندگی واقعی خود تعمیم دهد و بدون تحمل سختی بر بحرانها، فشارها و استرسهای شدید در زندگی غلبه کند.
بسیاری از معلمان در تلاش برای برانگیختن حس سخت کوشی دانشآموزان ناکامیهایی را تجربه میکنند که ناشی از واقعیتهایی چون کمبود وقت، زیادی تعداد دانشآموزان دارای نیازهای هیجانی و یادگیری، احساس مسئولیت در قبال خواستههای مسئولان مدرسه و والدین و سایر موقعیتهای ایجاد کننده فشار روانی است که در اکثر مدارس وجود دارد. کوششهای متکی بر شهود و آموزش منسوخ، اغلب در رویارویی با موقعیتهای دشوار یک دانشآموز، همانند موقعیتهایی که والدین در بزرگ کردن بچه با آن رو به رو هستند، به سرعت شکست میخورد. تلاش اغلب معلمان، به جای افزایش انگیزه یادگیری در دانشآموزان، اغلب صرف آرام ساختن و منضبط نگه داشتن کلاس میشود. هر کاری که تقریبا معلمان در کلاس انجام میدهند، از جمله نحوه ارائه اطلاعات، نوع تمرینهای مورد استفاده، شیوه تعامل با دانشآموزان و فرصتهایی که به دانشآموزان برای تمرین انفرادی یا گروهی داده میشود، اثر انگیزشی بر روی دانشآموزان دارد.
دانشآموزان بر اساس اینکه شما (چه کسی) هستید، (چه کاری) انجام میدهید و با توجه به میزان آرامشی که در کلاس شما احساس میکنند، به شما واکنش نشان میدهند. با وجود این اثرات انگیزشی متعدد، معلمان ابزار کمی برای درک انگیزش و نحوه افزایش آن در دانشآموزان خود دارند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید