همهي ما در مطالعه، روشهاي خاص خود را داريم که در بعضي مواقع منحصربهفرد و گاهي هم مشترک است. اکنون بعد از گذشت نيمي از راه و گرفتن کارنامهي مدرسه و کارنامهي جامع، وقت آن است تا عملکرد و روشهاي خود را بسنجيم و در ادامهي راه با آگاهي بيشتري قدم برداريم و موفقيتي روزافزون داشته باشيم. هر يک از ما با توجه به کارنامهمان يکي از دو حالت رضايت يا عدم رضايت را داريم؛ پس بهتر است يکي از سه استراتژي زير را در مورد روشهاي مطالعهمان در پيش بگيريم:
1- بسط دادن روش مطالعاتيمان
2- تقويت روش مطالعاتيمان
3- اصلاح روش مطالعاتيمان
که در زير به تشريح اين سه حالت ميپردازيم:
1- روشهايي هستند که با انجام دادن آنها توانستهايم نمرات خوبي کسب کنيم (از کارمان راضي هستيم)؛ پس بايد اين نوع روشها را در ادامه دنبال کنيم و با پيدا کردن نقاط اشتراک اين مطلب با مطالب ديگر، اين روش را به آنها نيز بسط و گسترش دهيم.
2- برخي از بخشها هستند که يا نتوانستيم با توجه به مطالعهمان به سؤالات مربوط به آنها پاسخ دهيم يا در پاسخ دادن به آنها شک داشتيم. اين بدين معناست که روش ما بايد تقويت و تکميل شود.
3- برخي از بخشها هم هستند که عليرغم مطالعه، به سؤالات آنها در امتحان و در آزمونها اشتباه پاسخ دادهايم (کارمان رضايتبخش نبوده است)؛ پس بهتر است روش خود را اصلاح کنيم.
براي مثال سفالگر وقتي دست به خلق اثري ميزند اگر از آن راضي باشد شروع به توليد انبوه با اين روش ساخت ميکند (بسط)، اگر از آن راضي نباشد فوراً دست به تخريب آن نميزند بلکه در ابتدا سعي ميکند با کار کردن روي آن (تقويت) اثر ساختهشده را به ايدهآل خود نزديک کند و در صورت نتيجه نگرفتن دست به تغيير کلي ميزند و آن را اصلاح ميکند تا به ايدهآل خود برسد (اصلاح).
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید