"برنامه شماره 669"
شنبه: 1391/11/28
کارشناس برنامه : داوود اکبري
زنگ برنامه ريزي
……………………………………..
"شروع برنامه با صحبت هاي داوود اکبري"
"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش قلم چي"
سؤالي که هميشه براي دانش آموزان مطرح است اين است که چطور مي توانيم متعادل تر باشيم؟ چگونه مي توانيم عميق تر و مؤثرتر مطالعه کنيم ؟ و چطور ميتوانيم هدفمندتر باشيم؟
بحث امروز درمورد سه وسيله است جدول هدف گذاري برنامه ريزي ، کتاب و دفتر برنامه ريزي که هر سه اين وسايل ابزار خوبي براي شناخت بهتر و عميق تر شدن و نتيجه گيري بهتر هستند ابتدا در مورد کتاب خودآموزي صحبت مي کنم که در سال هاي گذشته به کلاسور ارزيابي معروف بود، اين کتاب در واقع دست نوشته خود دانش آموزان است که بعد از هر آزمون يا بعد از هر بار مطالعه اقدام به يادداشت گذاشتن در آن مي کنند.
اين کتاب ماهيتاً توان تشخيص مهم از غير مهم را در دانش آموزان تقويت مي کند که هر قدر به انتهاي سال نزديک تر مي شويم بايد اين توانايي را در خود بيشتر تقويت کنيم و اين کتاب در اين امر کمک خيلي زيادي به دانش آموزان مي کند از سوي ديگر اين کتاب يک نوع دسته بندي در کار دانش آموزان انجام مي دهد به اين ترتيب که دانش آموزاني که کنکور دارند با تکميل اين کتاب مي توانند به سمتي حرکت کنند که اطلاعات خود را دسته بندي، طبقه بندي و جمع بندي کنند و در دوران انتهايي سال تحصيلي همين طور در دوره طلايي نوروز اين کتاب به شدت براي جهت دهي به درس خواندن دانش آموزان براي آنان مؤثر و کمک کننده است.
در امتحانات نيم سال اول که دانش آموزان پشت سرگذاشته و از آن فارغ شده اند و بعد از آن نيز در دو آزموني که جمع بندي دروس نيم سال اول پيش دانشگاهي بوده و ديگري نيز جمع بندي دروس پايه را شامل مي شده و دانش آموزان مقاطع راهنمايي و ابتدايي نيز که جمع بندي دروس نيم سال اول را داشته اند از بين همه اين دانش آموزان آن کسي که بتواند به درستي اين کتاب را تکميل کند ترديد نداشته باشد که در آخر سال برنده است چون اين کتاب را محور مطالعه خود قرار داده است.
چرا که در مهندسي منابع نيز اين کتاب يکي از منابع بسيار مهم و کمک کننده است ؛ وسيله دوم براي شناخت ، دفتر برنامه ريزي است باز هم تکرا مي کنم ، دانش آموزاني که اين دفتر را کم نوشته اند يا کم کم نوشته اند و يا به اين نکته بي توجهي و کم توجهي کرده اند سفارش اکيد مي کنم که حتما دفتر برنامه ريزي را بنويسيد چرا که اين دفتر به دانش آموزان به شدت کمک مي کند که بتوانند خودشان را بشناسند و در تقويت مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان خيلي کمک کننده است چون وقتي دانش آموز صفحه 182 اين دفتر را تکميل مي کند خودش متوجه اين نکته مي شود که کجا در درس خواندن دچار افراط شده.
کدام درس را زياد خوانده و به کدام درس بي توجهي نموده و توجه به تکميل کردن دفتر برنامه ريزي قطعا باعث ايجاد تعادل در درس خواندن خواهد شد و به اين ترتيب دانش آموز مي تواند تشخيص دهد در بين درس هايي که در مقابل خود دارد کدام ها از اهميت بيشتري برايش برخوردار هستند و بيشتر روي آن ها کار کند علاوه بر دفتر برنامه ريزي دانش آموزان بايد به يک جدول ديگر نيز توجه ويژه داشته باشند که اين جدول ، جدول جمع بندي هدف گذاري است که واقعيت هاي نيازها و توانمندي هاي هر دانش آموز را در همان مرحله و رتبه و ترازي که قرار دارد به وي نشان مي دهد.
همچنين به دانش آموز کمک مي کند که اولويت ها را به خوبي تشخيص دهد و بتواند به نقاط قوت پايدار خود توجه نموده و آن ها را قوي و قوي تر کند البته ممکن است نقاط قوت پايدارش يک زمان يکي باشد ولي بتواند آن را افزايش دهد ؛ پس به طور خلاصه اگر بخواهم بيان کنم.
1- کتاب خودآموزي
2- دفتر برنامه ريزي
3- جدول جمع بندي هدف گذاري سه ابزاري هستند که به دانش آموز کمک مي کند تا با آگاهي بيشتر و درک عميق تري در نيم سال دوم درس بخواند و بتواند به پيشرفت درسي دست يابد .
"مسابقه پيشرفت تحصيلي"
سلام من نعيمه هاشمي نيک هستم از شهرستان آذرشهر کلاس ششم ابتدايي ، پيشرفت تحصيلي من در درس رياضي بوده که از 19 به 20 رسيده و در معدلم نيز تأثير داشته و معدلم از 55/19 به 90/19 رسيده و براي اين که بتوانم به اين پيشرفت دست پيدا کنم به کتاب هاي درسي ام بيشتر دقت کردم البته از کتاب هاي کمک درسي کانون نيز استفاده کردم براي اين که باعث مي شود مطالب درسي ام را بهتر درک کنم از کتاب هاي کار و کتاب هاي بنفش کانون بيشتر استفاده کرده ام چون سطح کتاب هاي بنفش کمي بالاتر از ساير کتاب هاي کمک درسي کانون است، اگر قرار باشد کتابي را هديه بگيرم دوست دارم مربوط به سال آينده تحصيلي باشد تا بتوانم با مطالب درسي سال بعد بيشتر آشنا شوم .
داوود اکبري : ضمن تبريک به خانم هاشمي بايد بگويم که اولين جمله ايشان نشان دهنده توجه ايشان به ميزان خوب پيشرفت تحصيلي شان است که مي دانند همان مقدار اندک پيشرفت تحصيلي نيز خيلي مهم است و باعث اميدواري هر کسي مي تواند باشد و ايشان گفتند که دليل پيشرفتشان اتکا داشتن به کتاب درسي و کتاب کار بوده، لازم است ساير دانش آموزان نيز از ايشان ياد بگيرند که براي پيشرفت درسي حتما تکيه اصلي شان روي کتاب درسي و کتاب کار باشد چون کتاب کار به تمرين هر چه بيشتر سؤالات کتاب هاي درسي مي پردازد و باعث تقويت درسي دانش آموزان مي شود.
درست مثل خانم هاشمي که هم در درس رياضي يک نمره پيشرفت داشته اند و هم در معدلشان پيشرفت خوبي به دست آورده اند.
پيامک : زيست و فيزيکم نقاط ضعفم هستند ولي هر کاري مي کنم مثل بقيه درس هايم به نقاط قوتم تبديل نمي شوند .
داوود اکبري : اگر شما بخواهيد فقط به نقاط ضعف خود نگاه کنيد بايد بگويم اين ديد يک ديدگاه غلط است چون لازم است ابتدا نقطه قوت پايدار خود را به خوبي شناسايي کنيد و روي آن کار کنيد و آن را به نقطه کاملا پايدار تبديل نماييد بعد روي اين قسمت نيز با مطالعه اي که مي کنيد بايد دقت کنيد که مي توانيد از ديگران نيز کمک بگيريد مثلا از معلم، پشتيبان يا دوستانتان که روش هايي داشته اند و باعث موفقيت آنان بوده مشورت بگيريد و آن ها را به کار ببنديد ، از طرف ديگر در مورد دروسي که ضعف داريد بايد دقت کنيد که يکي يکي جلو برويد و سعي کنيد در مورد موارد ضعف درسي خود نيز زياد دچار اغراق نشويد .
****
گزارش
• در درس فيزيک سه در نيم سال اول و شيمي پيش دانشگاهي و شيمي دو نقطه قوت پايدار دارم ، روشم براي حفظ اين نقاط پايدار عبارت است مطالعه دروس که هر کس براي خودش روشي دارد و روش من به اين صورت بود که تست ها را علامت گذاري مي کردم بعد آن ها را مرور مي نمودم البته هر کس روش خاص خودش را در درس خواندن دارد.
در مورد دروسي که هنوز به نقطه قوت پايدار نرسيده ام تصميم دارم روشم را به اين شکل تغيير دهم که کتاب هايم را خانه تکاني کنم و فقط کتاب هاي خوب را نگه دارم و براي اين کار از معلمم مشورت بگيرم و روش هاي خوب تر را از ايشان بپرسم ، در طول نوروز هم مي خواهم در اردوي نوروزي کانون شرکت داشته باشم و با همان برنامه نيز به طور کامل پيش بروم .
***
• چهار سال است که عضو کانون هستم و در درس هاي رياضي و فيزيک نقطه قوت پايدار دارم براي حفظ اين نقاط قوت پايدار بايد تست هاي بيشتري بزنم و تمرين هاي بيشتري حل کنم ، در مورد دروسي نيز که هنوز به نقطه قوت پايدار نرسيده ام هنوز تصميم خاصي نگرفته ام که چه روشي را بايد استفاده و پيروي کنم فقط مي دانم در درس زيست خيلي ضعيف هستم ولي نمي دانم از چه روشي بايداستفاده کنم که پيشرفت کنم چون هر روشي را که در پيش گرفته ام هيچ تغييري نداشته ام ، براي دوران نوروز برنامه ريزي کرده ام که تا 30 فروردين تمام درس هايم به طور کامل جمع شود و به پايان برسد .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید