اگر فردی برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد.
همه ساله در مناسبت های خاص، جوانانی مومن و نورانی که در آستانه پیوند آسمانی خود قرار دارند، توفیق پیدا می کنند که پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام مقام معظم رهبری آغاز کنند. در این مراسم ها مقام معظم رهبری، در مقام پدری مهربان، اندیشمندی دورنگر و ژرف اندیش در پس و پیش از خواندن خطبه، آمیخته ای از حکمت های نظری و عملی خود را در باب ازدواج و زندگی زناشویی، با زبانی ساده و صمیمانه بیان کرده اند.
خدا از مجرد خوشش نمی آید
خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید، مخصوصا آن هایی که جوانند. در کل خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می آید. مرد تنها و زن تنها که همه عمرخود را در تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه است در پیکره نظام انسانی. اسلام اینطور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیکره جامعه باشد نه فرد تنها. (75.11.2)
سن ازدواج
پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند جوان ها زود ازدواج کنند. ما هم باید در جامعه خودمان این را رواج دهیم. جوان ها باید در سن مناسب، وقتی که از دوران جوانی خارج نشدند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این بر خلاف تلقی و برداشت خیلی از افراد است که خیال می کنند ازدواج های دوران جوانی، ازدواج های زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است. اینطور نیست، اگر درست صورت بگیرد ازدواج های بسیار ماندگار و خوبی خواهد بود و زن و شوهر کاملا با هم صمیمی خواهند بود.(79.12.23)
کفو هم بودن
عمده مسائل در باب کفو، عبارت است از ایمان، یعنی هر دو مومن دارای تقوا و پرهیزگاری و هر دو معتقد به مبانی الهی و اسلامی و عامل به آنها باشند. این که تأمین شد بقیه چیزها اهمیتی ندارد. وقتی تقوا و پاکدامنی و طهارت دختر و پسرمعلوم شد، سایر چیزها را خدای متعال تأمین می کند.(72.6.11)
دنبال ایده آل نباشید
دخترها و پسرها به دنبال ایده آل نباید باشند. در امر ازدواج هیچکس ایده آل نیست. باید بسازند و زندگی کنند چون مرد ایده آل بی عیب و زن ایده آل بی عیب در هیچ کجای عالم پیدا نمی شود و این نباید موجب سردی در ازدواج شود. (78.1.24)
معیارهای اصیل
اگر چنانچه کسی به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال اعطا کردنی نیست، یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و درنگاه شماست، اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد دوست داشت، او را جمیل می بیند. وقتی کسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمی آید.(77.10.13)
لحظه آرامش همسر
انسان در تلاطم های زندگی که ناشی از برخوردهای ناگزیر است، به دنبال یک فرصت می گردد تا به آن پناه ببرد. اگر یک زوج باشند در این تلاطم ها به یکدیگر پناه می برند. مرد در کشاکش زندگی مردانه خود، احتیاج به یک لحظه آرامش دارد تا بتواند راه را ادامه دهد. آن لحظه آرامش کی است؟ همان وقتی است که او در محیط سرشار از محبت و عطوفت خانوادگیش قرارمی گیرد. با همسر خود که به او عشق می ورزد، با اوست. درکنار اوست. وقتی با همسر خود مواجه می شود، این همان لحظه آسایش و آرامش است که قبل از ازدواج میسر نمی شود. زن هم در کشاکش زندگی زنانه خود، با بحران مواجه می شود. روح زن ظریفتر است. بیشتر به آرامش، آسایش، تکیه کردن و به یک شخص مطمئن احتیاج دارد. او کیست؟ او شوهر است. آرامشی که همسر به همسر خود می دهد هیچ کس دیگری نمی تواند بدهد.(81.6.6)
مهریه سنگین مال جاهلیت است
خود آن کسی که مشرع مهر است که نبی اکرم باشد، که از همه کائنات بالاتر است و دختر مطهره و عزیز او که از همه زنان عالم از اولین و آخرین بالاتر است و شوهر او که امیرالمومنین (ع) باشد که از جمیع خلائق از اولین تا آخرین بعد از پیامبر (ص) بالاتر است، برای این دو نفر که جوان و زیبا بودند، عنوان داشتند و محترم بودند و اول شخص مدینه بودند. دیدید پیغمبر چقدر مهر قرار داد؟ پیامبر آمد همه رسومات غلط را شکست چون مانع ازدواج می شود. اگر کسی برای دختر خود اهمیت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است راهش این نیست که بگوید مهریه ما را زیاد کنید. کسانی که مهریه دخترشان را برای احترام به او بالا می برند، اشتباه می کنند. این احترام نیست. این بی احترامی است. برای اینکه دخترتان را درحد یک کالای قابل مبادله تنزل می دهید. مهریه سنگین مال دوران جاهلیت است. من گمان می کنم این مهریه حضرت زهرا(س) اینقدر کم بوده و همه اهل بیت به مهرکم "مهرالسنه" مقید بودند. این یک جنبه نمادین داشت برای این که بین مردم مبنا و پایه ای باشدبرای عمل به آن.(77.8.11)
مهریه مانع طلاق است؟
بعضی خیال می کنند مهریه سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می کند. این خطاست، اشتباه است. هیچ مهریه سنگینی مانع طلاق نمی شود و نشده است. اگرخدای ناکرده زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگین هیچ معجزه ای نمی تواند بکند. آن چیزی که مانع طلاق می شود، اخلاق و رفتار است، رعایت موازین اسلامی است.73.9.2)
ماجرای 14 سکه؟
اینکه می بینید ما گفته ایم 14 سکه طلا را بیشتر عقد نمی کنیم، نه برای این است که 14 سکه بیشتر اشکالی در ازدواج ایجاد می کند، خیر. 14 هزار سکه هم باشد ازدواج ایرادی ندارد. این برای این است که جنبه معنوی ازدواج غلبه کند بر جنبه مادی. مهریه هر چه کمتر باشد به طبیعت ازدواج نزدیک تر است.(71.1.5)
رمز بقای زندگی
معنای سازگاری این است که زن و مرد با هر وضعیتی هست و پیش آمده است بسازند. خوب ممکن است دو نفری که تا به حال با هم زندگی نکرده اند ممکن است از هم یک ناسازگاری هایی ببینند، آیا باید از هم دلسرد شوند و بگویند این مرد یا این زن به درد من نمی خورد؟ نه، سازش کاری در محیط خانواده جز واجبات است. نباید زن و شوهر تصمیم بگیرند که خودشان هر چه گفتند همان شود. نه! باید بنا داشته باشند با هم سازگاری کنند. اگر دیدید مقصود شما تأمین نمی شود مگر با کوتاه آمدن، کوتاه بیایید. این سازگاری در زندگی اساس بقا زندگی است.(78.4.9)
معنای قوامون علی النسا
به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم شوهر و یا زن کدامیک سهم بیشتری دارد. هر دو به یک اندازه در حفظ بنیان خانواده نقش دارند. هر دو در مقابل هم مسئولند. ما دیده بودیم که گاهی مرد، زن را موجود درجه دو حساب می کرد، اما موجود درجه دو نداریم. هر دو مثل همند و ازحقوق برابری در زندگی برخوردارند. مگر در جایی که خدای متعال بین زن ومرد فرق گذاشته که آن هم روی مصلحتی است و به نفع مرد و به ضرر زن نیست. آیه الرجال قوامون علی النسا یعنی سرپرستی امور خانه بر عهده مرد است و مرد باید برود کار کند. زن هر چه ثروت دارد برای خودش است و زن و مرد باید مانند دو شریک و رفیق با هم زندگی کنند. (79.6.28)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید