چهره شناسي نياز به دونستن خيلي مسائل ديگه داره و بايد قبل از اينكه چهره خون خوبي بشي كسي باشي كه احساست ديگرون رو خوب درك كني هنگامي يه فرد رو ما هوشمند ميگيم كه اون شخص تواناييه درك رفتارهاي غير كلامي ديگرون و داشته باشه..زنها توي اين زمينه به طور كلي هوشمندتر از مردها هستن..براي همينه كه زنها به داشتن"حس شهودي"معروفند...حس شهودي بيشتر توي زناني ديده ميشه كه بچه بزرگ كرده اند.چون اونها توي سالهاي اول زندگي اونها ناچار هستن روي زبان غير كلامي تكيه كنند..براي همينه كه اين زنان اغلب در مذاكره و مباحثه هوشمندترند..(واي به حال آقايون)..
حالا ما بعضي از رفتارها و علائمي كه در طول روز از اطرافيان ميبينيم و بهتره كه تفسيرش كنيم اينجا عنوان و تحليل ميكنيم...(چه جمله اي شد ببخشيد تو رو خدا)..
سرعت بعضي از اشارات و وضوحشون بستگي به سن فرد داره..مثلا اگه يه كودك 5 ساله به پدر و مادرش دروغ بگه بلافاصله دهانش و با يك يا هر دو دستش پنهون ميكنه...توي بزرگ سالي اين پوشوندن دهان به كمك دست كمي ماهرانه تر ميشه..زماني كه يك نوجوان دروغ ميگه دست اون مانند كودك 5 ساله بالا مياد ولي بجاي پوشش مشخص دست ها روي دهان انگشت ها به آرامي دور لبها حركت ميكنه...زماني هم كه يك بزرگسال دروغ ميگه مغز به دست اون فرد دستور پوشوندن دهان و ميده تا كلمات فريبنده و پنهون كنه اما در آخرين لحظه دست از صورت به كنار كشيده ميشه و و در نتيجه بيني لمس ميشه..اين حركت چيزي بيشتر از يك مدل پيشرفته تر از حركت پوشش دهان نيست...پس تعبير حركات يه شخص 50 ساله مشكل تر از يه فرد جوانه..
يه سوال؟؟آيا امكان ظاهر سازي حركات وجود داره يا نه؟؟..جواب منفيه...ولي چرا؟؟ بطور مثال دست هاي باز به طوري كه كف دست ها نمايان باشه نشانه صداقت است آما زماني كه فردي نتقلب با كف دستان نمايان و چهره خندان به شما دروغ ميگه علائم ريزي از اون اين دوگانگي و بر ملا ميكنه...احتمالا تخم چشماش كوچيك ميشه .ابروي يك چشم شايد بالاتر بره يا گوشه دهانش شايد تكان بخوره و اين علائم با كف دستان نمايان و لبخند صادقانه اش در تضاد است...مشكل دروغ گويي اين است كه ضمير ناخود آگاه ما به طورخودكار و مستقل از زبان بدن ما اين دروغ كلامي مان عمل ميكند..لذا "زبان بدن"اين دروغ رو آشكار ميكنه...
توي شناختن زبان بدن اول ما بايد حريم ها رو بشناسيم...اكثر حيوانات فضاي خاصي از پيرامون بدنشان را فضاي شخصي و حريم خودشون ميدونن..مثلا يه شير حريمي به شعاع 50 كيلومتر يا بيشتر حريم خودش ميدونه...انسانها هم فضاي شخصي و متحرك خودشون و دارن..اندازه اين حريم بستگي به تراكم جمعيت محلي داره كه شخص توي اون بزرگ شده....
محدوده حريم..1- حريم صميمي (خصوصي)بين 15 تا 45 سانت ..اين حريم بين همه حريمها اهمييت زيادي داره...چون انسان اونو شخصي و متعلق به خودش ميدونه و از اون دفاع ميكنه...و تنها افرادي كه از نظر عاطفي بسيار نزديك به آدم هستن اجازه ورود به اين محدوده و دارن...شامل عشاق والدين همسر دوستان بسار نزديك كودكان...به شعاع 15 سانتي بدن حريم بسته خصوصي ميگن...2-حريم شخصي بين 46 سانت تا 2/1 متر است...اين فاصله اي هست كه در مهماني ها و محافل اجتماعي و همايش هاي دوستانه حفظ ميشه...3-حريم اجتماعي كه بين 2/1 تا 6/3 متر است ..در مقابل افراد قريبه فروشنده محل..پستچي كسي كه در منزل مشغول تعميرات هست و اشخاصي كه آشنايي كمتري با آنها داريم چنين فاصله اي را حفظ ميكنيم..4- حريم عمومي كه بيش از 6/3 متر است..هنگامي كه مخاطب ما يك گروه بزرگ است اين فاصله را براي راحت بودن انتخاب ميكنيم.....
ما ميتونيم از روي دست دادن دو نفر تشخيص بديم كه اين دو فرد شهري هستند يا روستايي...دو نفر شهري معمولا براي دست دادن به هم نزديك ميشوند و دست ميدهند و دو روئستايي با فاصله زياد از هم قرار ميگيرند و براي دست دادن دست هاي خودشون و ميكشند و حتي گاهي رو به جلو خم ميشوند...
اكثر مردم با كف دست هاي باز به سختي ميتوانند دروغ بگويند..پس در واقع استفاده از اين حركت شايد بر كاهش دروغگويي تاثير داسته باشد و مردم را تشويق كند كه با شما صادق باشند...
هنگام دست دادن ..وقتي ما دستمان را جلو ميبريم اگر كف دست ما به سمت بالا باشد نشانه سلطه پذير بودن ماست و اينكه هر جه بگويي قبول است..ولي هنگام دست دادن اگه موقع جلو بردن دست كف دستان ما رو به پايين باشد نشان سلطه طلب بودن ماست..
براي خنثي كردن سلطه گري كسي به هنگام دست دادن(يعني طرف با كف دست رو به پايين به سمت ما آمد) ميتونيم با جلو آوردن پاي چپمون اين حس و خنثي كنيم...(پاي چپ يك قدم به جلو)
براي ايجاد صميميت بيشتر با كسي ما ميتونيم هنگام دست دادن از ترفند هايي استفاده كنيم ...مثل گرفتن موچ يا بازوي طرف مقابل با دست ديگر(دست چپ)..
دست دادن به اين سبك هم بدون دليل حمله به حريم خصوصي افراد به حساب مياد پس بايد با آگاهي اين كار و كرد..موقعي كه شخصي دستانش پشتش قرار دارد به صورتي كه يكي از دستان موچ دست ديگر را گرفته علامت برتري و اطمينان شخص به خود است...
مالش چشم:اين حركت تلاش مغز براي انسداد خيانت و ترديد و دروغي كه مشهاده ميكند يا اجتناب از مشاهده چهره شخصي است كه به او دروغ ميگويد...مردها اغلب چشم هاي خود را به شدت مي مالند و چنانچه دروغ بزرگ باشد اغلب نگاهشان را به طرف زمين بر ميگردانند...
مالش گوش:اين مدل پيشرفته حركت كودكان است كه براي اجتناب از شنيدن سرزنشهاي پدر و مادرشان دست ها روي هر گوش ميزارن...پس شخص با اين حركت نشان ميدهد كه به حد كافي شنيده و يا اينكه مايل به صحبت كردن است...
خارش گردن:نشان دهنده اين است كه شخص ميگويد "مطمئن نيستم كه موافق باشم"...
انگشتان در دهان:اين يه تلاش نا خود آگاه است توسط فرد براي برگشتن به امنيت دوران كودكي ...
دست به چانه:علامت احساس پوچي و سر رفتن حوصله و بي حوصلگي...
ضربه به پيشاني و گردن:اگر كسي به پيشاني خود ضربه بزند معمولا نشان اين است كه از اشاره شما به فراموشي او ناراحت شده است...ولي اگه لين ضربه به پشت گردن باشد نشان اينست كه شما واقعا وبال هستيد...
دست به سينه (با دستان مشت)نشان اين است كه طرف رفتار خصومت آميزي دارد....
دست به سينه( با گرفتن بازو )نشان حالت جدي شخصي است كه به اين گونه ايستاده..
دست روي دست (جلوي زيپ شلوار) معمولا شخصي كه اين گونه مي ايستد جلوي جمعي احساس غريبه بودن يا عدم اعتماد به نفس دارد...
نگه داشتن ليوان با دو دست يا نگه داشتن مانعي مثل دسته اي گل روي شكم يا نگه داشتن كيف با دو دست همزمان نزديك شكم براي پنهان كردن دستپاچگي عصبيت يا نگراني است...
گذاشتن پاها روي هم نشانه احتمال وجود يك رفتار تدافعي و منفي است...و گذاشتن پا ها روي هم به همراه دست هاي روي سينه در يك خانوم نشان نارضايتي اون از وضع موجوده...
حالت تدافعي در مردها و خانومها به كمك پا متفاوت است....مردها ي در حال نشسته(روي صندلي)با قفل كردن مچ پا وزانوهاي دور از هم اين حالت را نشان ميدهد ولي خانومها زانوها در كنار هم است و پاها مچ به پايين به يكطرف ميباشد...و در مردها دستها روي دسته صندلي محكم و در خانومها دست ها روي پا قرار دارد...
زماني كه شخصي از رفتار و نظرات ديگران ناراضي است اما در ارائه نظر خود احساس محدوديت مي كند رفتارهاي غير كلامي نشان ميدهد...مثل بر داشتن كرك هاي خيالي از روي پيرهن خود...اين اشاره به بي علاقگي نسبت به حرف هاي طرف مقابل است..
بيرون دادن دود سيگار :كسي كه اغلب مواقع دود سيگار را به سمت بالا خارج ميكند احساس مثبت برتري يا اطمينان از خود را دارد...و كسي كه دود سيگار را به سمت پايين ميدهد حس منفي يا ترديد آميز دارد..
رفتار با عينك:علامت عينك در دهان نشان قوت قلب يا اطمينان خاطر است...برداشتن مدام عينك و تميز كردن ان نشان آن است كه مقابل تصميمي قرار گرفته و بايد در مقبل چنين فردي فقط سكوت كرد...نگاه كردن از بالاي عينك:براي به تصوير كشيدن يك شخص انتقاد گر يا كسي كه قصد قضاوت دارد...
پيش فرض
رنگ رخساره خبر مي دهد از سرّ ضمير
حرکات بدن انسان ها بيانگر احساسات و افکار آنان است. حتي اگر با زبان سر و کلماتي که به زبان مي آورند سعي در مخفي کردن احساسات و افکار خود داشته باشند! باز هم زبان بدن شان، دست شان را رو مي کند.
تحقيقات روانشناسان بيانگر اين حقيت است که در زمان يک گفتگوي رو در رو، تنها 7 درصد از پيام ما از طريق لغات و کلمات انتخابي، به مخاطب منتقل مي شود. 33 درصد مقصود ما از طريق لحن صدا، بلندي و کوتاهي صدا، افکت هاي صوتي و ...انتقال پيدا مي کند. و 60 درصد، يعني بيش از نيمي از پيام ما به وسيله حرکات بدن به مخاطب مان منتقل خواهد شد!
زبان بدن ( Body Language ) به بررسي اين 60 درصد حرکات بدن مي پردازد...
به عنوان مثال حرکات بدن انساني که در حال بيان حقيقت است چگونه است؟! :
دست ها با فاصله از بدن قرار دارند و به اصطلاح، شخص داراي گاردي باز است. کف دست ها رو به بالاست! ( اگر دقت کرده باشيد، زماني که مي خواهيم روراست بودن خود را به مخاطب متذکر شويم، کف يک دست خود را به او نشان مي دهيم! ). همچنين، شخصي که در حال بيان حقيقت است، مستقيم در چشمان شما نگاه مي کند و چشمانش را از مخاطب نمي دزدد!
بالعکس، شخصي که در حال مخفي کردن حقيقت است، و يا دروغ مي گويد:
مستقيم در چشمان شما نگاه نمي کند و چشمانش را از شما مي دزدد!
بيشتر به سمت پايين نگاه مي کند و چشمانش را به زمين مي دوزد!
دست يا پاي خود را بي دليل تکان مي دهد! ( اين کار بخاطر تخليه اضطراب صورت مي گيرد، چرا که هر دروغگويي مضطرب است، تا مبادا دستش رو شود و حرفش را باور نکنيم! )
مويي نامرئي را از کيف يا لباس خود برمي دارد و يا غباري نامرئي را از روي لباس خود مي تکاند( اگر اين حرکت از شنونده اي سر بزند، معني اش آن است که او به حرف شما شک دارد و در عين حال به دليلي نمي خواهد و يا نمي تواند مخالفتش را ابراز کند! )
در اداره هاي پليس، براي تشخيص دروغگو هاي حرفه اي به تعداد پلک زدن هاي آنان در يک بازه زماني مشخص توجه مي کنند. چراکه وقتي شخصي درحال دروغ گفتن است سرعت پلک زدن هاي او بيشتر از حالت عادي است!
زبان بدن در بين فرهنگ ها و کشورهاي مختلف به جز اختلافات مختصري که در ادامه مطلب آمده است! معناي مشترک و يکساني دارد!
يکي از تفاوت ها در زبان بدن، در نشانه هاست!
مثلا علامت شصت دست! در کشور هاي انگليسي زبان به معناي OK است. در بعضي کشورها اگر شصت خيلي بالا بيايد معناي خوبي نمي دهد! و معنايي مانند برو پي کارت! را خواهد داشت. در کشور آمريکا زماني که بخواهند مجاني سوار ماشين شوند، کنار جاده مي ايستند و دست خود را بلند کرده و شصت خود را در امتداد جاده حرکت مي دهند. حال اگر همين حرکت را در کشوري آسيايي انجام دهيد، بعيد نيست حتي با ماشين زيرتان هم بکنند! چرا که در اين کشورها اين علامت معناي خوبي نمي دهد!
يک علامت ديگر، دايره اي است که به کمک شصت دست و انگشت اشاره ساخته مي شود، اين علامت در کشورهاي انگليسي زبان تداعي کننده حرف O از کلمه OK است! همين علامت بدون هيچ تغييري در کشور فرانسه به معناي صفر، هيچ يا پوچ است! در کشور ژاپن به معناي پول، و در کشورهاي حوالي درياي مديترانه سوراخي را نشان مي دهد و نشانه هم جنس بازي است!!!
تفاوت ها را مشاهده مي کنيد؟! لطفا در کشورهاي مختلف در استفاده از نشانه ها دقت لازم را به عمل آوريد!
زبان بدن در حال دست دادن:
انسان هاي سلطه جو زمان دست دادن دست طرف مقابل را به زير دست خود مي آورند، طوري که دست شخص سلطه جو بالا قرار گرفته و کف دست اش رو به زمين است و کف دست شخص مقابل رو به بالاست( مثل دست گداها! )
بهترين حالت دست دادن حالتي است که دست هر دو طرف عمود باشد و کمي هم دستان هم را فشار دهند ( اما نه خيلي زياد ).
بالا و پايين بردن دست ها زماني که به هم دست مي دهيم، از دو بار تا پنج بار عادي است.
دست به کمر ايستادن:
دست به کمر زدن، نشانه احساس برتري و احساس محق بودن فرد است. دو مدل دست به کمر ايستادن داريم:
يکي حالتي که کف دست ها رو به زمين است، اين حالت شديد دست به کمر ايستادن است.
ديگري حالتي که دست روي باسن قرار مي گيرد و کف دست کمي به سمت بالاست! اين حالت خفيف دست به کمر ايستادن است!
دست به سينه شدن:
کسي که دست به سينه مي شود وارد گارد دفاعي شده! در کودکي زماني که از موقعيتي خوشمان نمي آمد، يا در شرايط نگران کننده اي قرار مي گرفتيم، پشت پدر يا مادر خود مخفي مي شديم، اکنون در بزرگسالي همان حرکت را بصورت مخفيانه ( با دست به سينه شدن ) انجام مي دهيم.
شخص با دست به سينه شدن و همچنين با پا روي پا انداختن بين خود و شرايط مقابل رويش حفاظي مي سازد تا در پشت سر آن احساس امنيت و آرامش بيشتري کند.
اگر در حين تبليغ يک کالا شنونده دست به سينه شد، حتما دليل مخالفت اش را بيابيد و بعد به ادامه تبليغ خود بپردازيد، زيرا همانطور که افکار ما به طور ناخودآگاه حرکات بدن ما را ايجاد مي کنند، اگر مدت زمان طولاني اي در يک حالت بدني بمانيم، طرز فکر ما را تحت تاثير قرار مي گيرد.
در يک آزمايش تعداد شصت دانشجو با شرايط هوشي نزديک به هم را به دو گروه سي نفري تقسيم کردند، به هر دو گروه يک استاد، يک درس يکسان را در شرايط آموزشي يکسان تدريس مي کرد با اين تفاوت که، به گروه اول گفته بودند که در تمام مدت کلاس دست به سينه بنشينند و از گروه دوم خواستند تا راحت و با گاردي باز سر کلاس حاضر شوند!
نتيجه آزمايش بسيار جالب توجه است!
گروهي که با گارد بسته و دست به سينه سر کلاس حاضر شده بودند 38 درصد کمتر از گروه ديگر بحث را متوجه شده بودند! در حالي که تنها تفاوت اين دو گروه در دست به سينه نشستن شان بود!
بار ديگر تکرار مي کنم، در زمان گفتگو اگر مشاهده کرديد طرف مقابل تان وارد گارد دفاعي شده، با سوالي درباره موضوع نظر او را جويا شويد و پس از رفع کردن آن به ادامه بحث بپردازيد!
براي اين کار کافي است،مثلا به او بگوييد: "مي بينم که درباره اش فکر مي کنيد! نظرتان تا اينجاي کار چيست؟! " و سپس به عقب تکيه داده و دستان خود را از هم باز نگه داريد طوري که کف دست ها رو به بالا باشند و بيانگر اينکه شما گوش مي کنيد...
پا روي پا انداختن:
پا روي پا انداختن نوع خفيف تر گارد دفاعي است! و هم در حالت نشسته صورت مي گيرد و هم در حالت ايستاده!
لمس لب:
در لب هاي انسان ها حس گر هاي عصبي بسياري وجود دارد، و با لمس لب احساس آرامش بسياري بالايي مي کنيم.
زماني که هيجان زده مي شويم لب هاي خود را روي هم مي فشاريم، با اين کار به ياد مکيدن سينه مادر در دوران کودکي، آرام مي شويم!
گاهي به جاي لمس کوتاه لب ها، انگشت اشاره، انگشت هاي ديگر ويا دست خود را روي لب هايمان مي گذاريم. در اين حالت شخص يا در حال تفکر است و يا سعي مي کند جلوي خود را بگيرد و حرفي را به زبان نياورد. ( مثلا مخالفتش را ابراز نکند! )
نکته اي که در تحليل حرکات بدن بايد حتما مدنظر قرار بگيرد، اين است که هرگز نبايد زود قضاوت کنيم!
مبادا يک حرکت را به تنهايي و مجزا تحليل کنيم! بلکه بايد به برايند حرکات بدن شخص مقابل توجه کرد و تا آنجا که مي توانيم قضاوت خود را به تعويق بيندازيم! بايد يک حرکت را در کنار حرکات ديگر شخص تحليل کرد تا مبادا دچار اشتباه شويم!
مثلا ممکن است کسي که دست کمر ايستاده کليه هايش درد مي کند! يا کسي که دست به سينه ايستاده سردش است!! و يا ده ها احتمال ديگر...
لمس کردن چانه:
لمس چانه هم نشان از تفکر است. در اينجا لازم مي دانم نگاه از بالا و پايين را هم توضيح دهم، زماني که شنونده لب يا چانه خود را لمس مي کند، اگر سرش به سمت پايين متمايل باشد و از پايين به بالا نگاه کند در حال ارزيابي و تفکر است.
و اگر سر به سمت بالا متمايل باشد و چشم ها از بالا به پايين نگاه کنند، بيانگر ترديد شنونده است!
لمس کردن چشم:
يک کودک زماني که نمي خواهد صحنه اي را ببيند، با دست جلوي چشمانش را مي گيرد، در بزرگسالي همان حرکت را با زيرکي و بصورت مخفيانه انجام مي دهيم. بدين صورت که با دست خود چشم هايمان را مي ماليم.
مردها با پشت دست و خيلي محکم اين کار را انجام مي دهند اما خانم ها معمولا بدليل آرايشي که دارند خيلي ظريف تر اين حرکت را انجام مي دهند و گاها به لمس کردن زير چشم با نوک انگشت اشاره اکتفا مي کنند.
لمس کردن گوش:
خاراندن پشت گوش بوسيله شنونده، نشانه عدم تمايل به شنيدن بدگويي است! اگر با حرکت سر به يک سمت مثلا چپ يا راست همراه باشد، طوري که شخص از گوشه چشم به حرف هاي گوينده گوش کند، نشان از ترديد شنونده است.
اگر شخصي در زمان سخن گفتن پشت گوش خود را بخاراند، نشانه خوبي نيست و اثر منفي روي شنونده خواهد گذاشت! مانند اينکه خود گوينده نسبت به سخنان خود اطمينان کافي را ندارد!
اکثرا مردها زماني که به کسي علاقه دارند سرشان را به يک سمت متمايل مي کنند و با لاله گوششان بازي مي کنند!
تکيه دادن به چيزي:
تکيه دادن به اشيا نشانه احساس مالکيت نسبت به آنهاست! مثلا مجري برنامه بيشتر از ميهمانان آن برنامه به ميز تکيه مي دهد!
دايره ساختن با دست، در فضا:
ساختن دايره اي فرضي در فضا به کمک يک دست و يا حتي دو دست، بيانگر تسلط فرد به موضوع مورد بحث است!
تکينيک حرکات آينه اي:
تکنيک حرکات آينه اي، يکي از راه هاي نفوذ در دلهاست!
به کمک اين روش شما مي توانيد با سرعتي غير قابل باور در دل ديگران نفوذ کنيد، ديگران را با خود همراه کنيد تا جايي که حتي با اولين ملاقات به شما اطمينان کنند!
تکنيک بسيار ساده است: تنها کافي است حرکات بدن شخص مورد نظر خود را تقليد کنيد! طرز نشستن، حرکات دست، جهت قرار گرفتن سر و ...
مراقب باشيد مبادا رفتار شما آنقدر افراطي يا سريع باشد که شخص احساس کند مورد تمسخر شما قرار گرفته است.
اين تکنيک به اين دليل بسيار موثر است که شخص بصورت کاملا ناخودآگاه احساس صميميت بسيار زيادي نسبت به شما پيدا مي کند. چرا که انسان هاي همفکر و هم حس، حالات بدنشان به هم بسيار شبيه است.
در تله پاتي هم، کساني که حالات بدن شبيه به هم دارند، سرعت تله پاتي بين آنان بيشتر مي شود.
مکان نشستن:
در برخورد با مردها و زن ها، مکان نشستن با هم متفاوت است:
مردها وقتي با شخصي احساس صميميت مي کنند، روبروي او مي نشينند! و نسبت به تازه واردي که روبروي آنها بنشيند، حس و نظر خوبي نخواهند داشت.
زنان زماني که با شخصي احساس صميميت مي کنند، کنار او مي نشينند! و نسبت به تازه واردي که کنار آنان بنشيند، حس و نظر خوبي نخواهند داشت.
در نخستين برخورد، پيشنهاد مي شود براي موفقيت در ارتباط، اگر طرف مقابل شما مرد است ابتدا مکان ايستادن و يا صندلي خود را کنار او قرار دهيد و سپس آرام آرام موقعيت خود را به روبروي او، تغيير دهيد.
و براي اولين برخورد با يک خانم، بالعکس عمل کنيد، ابتدا روبروي او و سپس آرام آرام در کنارش قرار بگيريد.
امتداد جهت پاها:
انسان ها همواره به سمت کسي، چيزي و يا موقعيتي مي ايستند که نسبت به آن تمايل بيشتري دارند. در گفتگو هاي سه نفره، زماني که به صورت مثلثي مي ايستيم، همواره رو به روي کسي مي ايستيم که به او تمايل بيشتري داريم.
گاهي پيش مي آيد که مجبوريم به سمت شخص و موقعيت ديگري توجه کنيم ( ولي کماکان تمايل مان به سمت شخص قبلي است ) در اين مواقع، روي خود را به سمتي که مجبور شده ايم برمي گردانيم، اما هنوز هم امتداد پاهاي ما رو به سمت شخص قبلي است!!
اشخاصي که در اتاق، امتداد پاهايشان رو به سمت درب خروجي است، به ادامه گفتگو تمايلي ندارند (خسته شده اند يا بيرون از اتاق کاري دارند) و مي خواهند هرچه سريع تر از اتاق خارج شوند!
دست زير چانه:
يک شنونده در چند حالت دستش را زير چانه اش قرار مي دهد:
يکي در زماني که مشتاقانه به حرف سخنران گوش مي دهد و مجذوب آن بحث شده است. در اين حالت شنونده معمولا کمي به سمت جلو متمايل مي شود. انگشت شصت خود را زير چانه قرار مي دهد و يکي از انگشتان ديگرش (مثلا انگشت اشاره) را روي لب قرار مي دهد.
توجه داشته باشيد اگر همين حالت شصت و انگشت اشاره (که روي لب قرار گرفته است) با تکيه دادن شنونده به صندلي و احيانا با پا روي پا انداختن او همراه باشد، نشان از شنيدن منتقدانه و متفکرانه است! در اين شرايط نبايد زياد تعجب کنيد اگر شنونده منتقد، با دست ديگرش آرنج دستي که زير سر قرار داده است را نگه دارد! چرا که اين حرکت، يکي از حالات ظريف دست به سينه شدن( گارد دفاعي ) است.
يکي ديگر از شرايطي که شنونده دستش را زير چانه مي زند، حالتي است که او از بحث خسته شده!! اين حالت را به راحتي مي توان از حالت قبلي تميز داد، چرا که شنونده اي که خسته شده باشد، از دست خود به عنوان يک تکيه گاه براي سر استفاده مي کند و اگر دستش را از زير سر بردارد، سرش خواهد افتاد! و يک سوال؟! اگر اين شنونده انگشتانش را هم روي لبش قرار داده باشد چه معنايي را مي دهد؟!
آفرين! او هم خسته شده و هم مخالفتش را از شما پنهان مي کند.
تکان دادن سر:
تکان دادن سر در جهت بالا و پايين، معناي تاييد و بله را مي دهد! يک شنونده باهوش از همين حرکت سر براي نفوذ در دل سخنران استفاده مي کند. يک بار اين حرکت را سر يک کلاس امتحان کنيد! وقتي استاد در حين توضيح دادن درس به دانشجو ها نگاه مي کند، شما سرتان را آرام و پياپي به سمت بالا و پايين (طوري که معناي بله بدهد!) تکان دهيد، خواهيد ديد که در مدت بسيار کمي، توجه استاد در ميان تمامي شاگردان به شما جلب خواهد شد! و احيانا آخر ترم مورد لطف استاد هم قرار خواهيد گرفت!!
اين حرکت را در گفتگو هاي دو نفره هم انجام دهيد! اين حرکت کوچک سر، معجزه مي کند! اين حرکت پيام هاي ناخودآگاهي را به شنونده ارسال مي کند مثل: من به تو توجه مي کنم! هوش و حواسم به توست عزيزم! گوش مي کنم گلم! درکت مي کنم! و ....
حرکت ديگري که با سر انجام مي دهيم، حرکت سر به سمت چپ و راست است. اين حرکت معناي نفي مي دهد، معني " نه! " اين حرکت را در طفوليت هم انجام مي داديم، زماني که نوزاد از شير مادر سير مي شود، با حرکت دادن سرش به سمت چپ و راست، سينه مادر را پس مي زند و سير شدنش را اعلام مي کند.
پيش فرض
سلام
خيلي جالب بود ولي اگر طرف رو از نزديك نبينيم چي ؟
پيش فرض
ولي حركات خيلي سريع رو نميشه تشخيص داد
در ضمن موقع حرف زدن آدم حواسش به نكات ريز نميره .
چيكار كنيم ؟؟؟
پيش فرض اسرار چشم ها
اين مقاله پيرامون مبـحث پـرآوازه و نـوظـهور مـوسـوم بـه "علايم دستيابي ديداري" مي باشد. شيوه اي كه مـا را قادر مي سازد با مشاهده حركات چـشـم هـا بـه نـحـوه انديشيدن فرد پي ببريم. مـبـنـاي ايـن علم بر پايه ارتباط تنگاتنگ جسم و ذهن بوده و آنـكـه افـراد با حـركـت دادن چـشمـهايـشـان رونـد تـفـكـرات بـاطـنـي خـود را آشـكـار ميسازند. فراگيري آن ما را يقينا در بهبود برقراري ارتبـاط با ديگران در زندگي ياري خواهد داد.
تشخيص حركات چشم قدري به تمرين و ممارست نيـاز دارد زيرا كه برخي افراد حركات چشم بسيار كنـد و آرام، مختصر، زيركانه و يا تعمدي دارند كه اغلب اوقات ارزيابي چشم را پيچيده و دشوار مي گردانـد. حـركات چـشـمـها نشان دهنده آن است كه فرد چگونه ميانديشد،آيا وقايع گذشته و يا آينده را در تصور خود ميپروراند، صدايي را در باطن خود دوبـاره مي شـنـود و يا صداي جـديـدي را در ذهن خود مي آفريـنـد. در دلـش بـا خود حرف ميزند و يا توجهش معطوف به احساساتش مي باشد.
جهت رمز گشـايي حركات چشمها صورت را به 3 بخش فوقاني-مياني-تحتاني در ذهن خـود مجسم كنيد. اكنون مجددا آن 3 بخش را از وسط به 2 بخش چپ و راست تقسيم كنيد. حركت چشم به سمت هر يك از اين 6 منطقه را ميتوان اينگونه تفسير كرد:
بالا: ديداري
وسط: شنيداري
پايين: تكلم و احساسات
سمت چپشان مربوط به اطـلاعـات يـادآوري شده و سمت راستشان مربوط به اطلاعات خلق شده مي باشد. به اين مفهوم كه شخص به مـنظور دستيابي به مناطق مرتبط با حواس پنجگانه مغز بطور غير ارادي چشمانش را به جهات مختلف حركت ميدهد.
* چشمها بالا وچپ: نيـمكره غيـر بـرتـر تـجـسـمات فكري - تصوير ذهني يادآوري شده - دستيابي به خاطرات بصري (Vr)
* چشمها بالا و راست: نيـمـكره بـرتـر تجسمات فكري-تصوير ذهني خلق شده-قوه مخيله (Vc)
* چشمها وسط و چپ: نيـمـكره غـير برتر پردازش حـس شـنـوايي-دستيابي به خاطرات اصوات-افتراق تن صدا (Ar)
* چشمها وسط و راست: نـيـمـكره بـرتر پـردازش حـس شنوايي-تجسم اصوات جديد (Ac)
* چشمها پايين و چپ: نداي درون-گفتگوي باطني-ايجاد كلام(Ad)
* چشمها پايين و راست: احساسات، حـس لامـسه و هـم احشايي-دستيابي به احساسات، عواطف، احساس سردي وگرمي، درد، فشار، حركت و جاذبه(K)
* چشمها مستقيم بسمت روبرو و متسع: دسـتـرسـي سـريع و آني به تمام اطلاعات حسي (معمولا بصري)
كاربردها
1- موثرتر ومفيدتر بيانديشيد از آنجايي كه حركات چشمها سبب تحريك بخشهاي متفاوتي از مغز ميگردند، بـنـابـراين شما را در انديشيدن بهتر ياري ميكند. بـراي مـثال هنگامي كه از شما پرسيده شود كه آخرين فردي كه امروز صبح ملاقات كردي چه كسي بود؟ شما بـا حـركت دادن چشم هـا بسمت بالا و چپ مي توانيد آن را بهتر به خاطر بياوريد.
2- بدانيد چه زماني بايد سكوت كنيد هنگامي كـه فـردي در حين انجام حركات چشمي مي باشد و شما نيز همزمان صحبت مي كنيد، رشته افكار وي برهم از دست ميرود كـه سبب تاخير و كندي ارتباط مـتـقـابل، سردرگمي و رنجش آن فرد نسبت به شما خواهد شد.
3- حريم شخصي افراد افرادي كه شيوه تفكرشان وابسته بر اطلاعات بصري ميباشد، بـه حـريم شخصي زيادي نياز دارند. مايلند از شما به اندازه كافي فاصله بگيرند تا قادر باشند خيلي خوب شما را مشاهده كنند زيرا كه با نگاه كردن به شـمـا اطـلاعـات بـسـيـاري را گـردآوري مـي كنند. بنابراين دور از آنها نشسته و يا بايستيد. افرادي كه احساسي مي انديشند مايـلـنـد به حد كافي نزديـك بـاشـنـد تـا بـا شـما تـماس جسمي برقرار كنند كه اين كار را با زدن به بازوهاي شما، گرفتن آرنج و يا شانه و دست دادني كه گويي ميـل بـه رها كردن دستان شما ندارد بروز ميدهند. همچنـيـن افـرادي كه يادگيري و تفكراتشان وابسته به اطلاعات شنيداري ميباشد كمترين توجهي نسبت به وجود شما و حركات جسماني شما ندارند زيرا كه تمام توجه شان معطوف به جزئيات و صـحت اطـلاعـات مبـادلـه شده و تحليل آن ميگردد.چشم برهم زدنهاي مكرر و يا حتي بستن چشمها به مدت چند ثانـيه در هنگام بحث و گفتگو پيرامون مسائل پيچيده از ويژگيهاي اخلاقي آنان ميباشد.
4- دروغگو را شناسايي كنيد هنگاميكه مشاهده كرديد شخصي درپاسخ به پرسشهاي شما به بالا و سـمـت راست چشم ميدوزد احتمالا در فكر فريب و يافتن پاسخ ساختگي ميباشد.
زياده روي نكنيد
به خـاطر داشته باشيد كه حركات چشمها در تمام افراد صادق نميباشد گاهي اوقات در افراد چـپ دسـت حـركات چشم مذكور معكوس بوده و يا حتي برخي افراد داراي حركات چشم منحصر به فردي مي باشند. بنابراين در استفاده از آن مـحـتـاط و مـيانه رو باشيد و هيچگاه به آن به ديد يك قانون ثابت ننگريد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید