الف) نگاه تفریطی
در مسیحیت، «تأهل» و ازدواج، امری ناپسند شمرده شده و مجرد بودن، قداست داشته و یک ارزش است؛ لذا پاپ و روحانیون مسیحی، نباید ازدواج کنند و جواز ازدواج برای مسیحیان به خاطر جلوگیری از فساد بیشتر و به اصطلاح دفع افسد به فاسد است. در صدر اسلام نیز افرادی بودهاند که با منفی نگاه کردن به لذتهای حلال، نگاه تفریطی داشتهاند و توسط معصومین (ع) نهی شدهاند. عثمان بن مظعون، خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد و از تصمیم خود نسبت به اخته و مقطوع النسل کردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده و اجتماع خبر داد. آن حضرت به شت او را از این کار منع کرد و فرمود: «برای کنترل شهوت، روزه بگیر و به جای ریاضت و رهبانیت مردود، به مسجد برو و عبادت کن و به جای بیابان گردی، در جبهههای جنگ و حج و عمره شرکت کن، از همسر و عطریات استفاده کن و از اموال خود به محرومان بده و از حرامها دوری و هجرت کن، این راه و روش من است و هر که از این روش اعراض کند و توبه نکند فرشتگان از ورود او به حوض کوثر منع خواهند کرد.
در آیه شریفه ۲۷ سوره حدید به رهبانیت اشاره نمود و میفرماید: (و ترک دنیایی که از پیش خود در آوردند، ما آن را بر آنان مقرر نکرده بودیم، مگر آن که به قصد جلب خشنودی خداوند انجام دهند ولی آن گونه که باید حق آن را مراعات نکردند.)
(رهبانیت)، از(رهبت) به معنای خوف وخشیت است. به کسانی که به انگیزه خشیت از خداوند، از مردم کناره میگیرند و به عبادت خدا میپردازند، رهبان گفته میشود.
گرچه رهبانیت را خدا بر پیروان حضرت عیسی واجب نکرده بود و خودشان آن را بر خود لازم کرده بودند، ولی حدود آن را مراعات نکردند، نظیر نماز و روزه مستحبی که اگر انسان با نذر بر خود لازم کرد، باید آن را تمام کند.
روزی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از قیامت و صحنههای محشر سخن میگفت. مردم چنان منقلب شده، گریستند که بعضی تصمیم گرفتند دیگر غذای خوب نخورند و آسایش را بر خود حرام سازند، روزه میگیرند، همسران خود را ترک کنند، شبها کمتر بخوابند و بر این تصمیم، سوگند خوردند. پیامبر اکرم (ص) که مطلع شد، مردم را در مسجد جمع کرد و فرمود: من غذا میخورم، شبها میخوابم و همسرانم را رها نمیکنم.
دین ما آیین انزوا و رهبانیت نیست، رهیانیت امث من جهاد است، هر کس بر خلاف روش من برود مسلمان نیست.
امروزه در برخی کشورها، آزادی جنسی حاکم است که عوارض و آثار زیانباری دارد. در این نگاه، ارتباطهای نامشروع و غیر طبیعی با همجنس و غیر همجنس به صورت زنا و لواط (همجنس بازی)، مجاز شمرده میشود؛ در حالی که تاریخ بشر و سنت و سیره همه انسانها شاهد است که راه طبیعی در ارضاء غریزه شهوت، همان، (ازدواج) است. میدان دادن به غریزه جنسی به گونه آزاد و منحرف نمودن آن از خط صحیح، خطای بزرگی است که متاسفانه امروزه جامعه بشری را تهدید میکند؛ آنچه امروز گریبان بشریت، به ویژه کشورهای غربی را گرفته است و تهدید بزرگی برای نظام خانواده شده است، میل به آزادی جنسی و انحراف از مسیر صحیح ارضای غریزه شهوت است.
برگرفته از کتاب سیمای خانواده
1 جامع السعاده، ج 1، ص 34
2 تفسیر کبیر فخر رازی
1وسائل الشیعه ج 20 ص 21
زشتی زنا و مفاسد آن
((زنا)) در تمام شرایع حرام بوده است. قرآن کریم، در این باره میفرماید: (به زنا نزدیک نشوید، که کار زشت و راه بدی است. اسراء، ۳۲)
رابطه نامشروع جنسی (زنا)، مفاسد و زیانهای فردی، اجتماعی و خانوادگی فراوانی را به دنبال دارد و در قرآن کریم، در کنار شرک، قتل و سرقت آمده است.
حضرت علی (ع) ترک زنا را مایه استحکام پیوندهای خانوادگی وترک هم جنس بازی را عامل حفظ نسل میداند.
گوشهای از مفاسد زنا از این قرار است:
1- سقط جنین، خودکشی، فرار از خانه، فرزندان نامشروع، بیماریهای مقاربتی و ایدز
2- زناکاران چون برای شهوترانی سواغ یکدیگر میروند، میانشان انس و الفت عمیق و آرامش نیست.
3- زناکار، طرف مقابل را شریک زندگی نمیداند، وسیله اطفای شهوت میداند.
4- باز شدن راه زنا، بی رغبتی به ازدواج را در پی دارد و دختران عفیف در خانه میمانند.
5- در زناء احساس تعهد و تکلیف نسبت به بقای نسل و تربیت فرزند نیست و احساس پدری و مادری از میان میرود و عاطفه رنگ میبازد.
6- زنا، نظام ارث بری را بر هم می زند و وارث واقعی معلوم نمیشود.
7- سبب از بین رفتن شخصیت و هویت انسانی میشود و موجب مرگهای زودرس میگردد.
8- زناکار، گاهی برای کامیابی خود، به تهمت و ارعاب دست میزند و حتی مرتکب قتل میشود.
9- در جامعه، فرزندان نامشروع و بی هویت پدید میآید، که خود عامل بسیاری از مفاسد و جرائم هستند.
10- شرم و حیا از جامعه رخت بربسته و حتی در خانواده، حریم میان خواهر و برادر از میان میرود.
زشتی همجنس بازی
اسلام عمل لواط و همجنس بازی را، انحراف از راه طبیعی دانسته و بیان نموده که با وجود راه طبیعی و شرعی و ازدواج، برای ارضای غریزه شهوت، این کار نشانه جهالت است. انسان در اثر گناه، چنان مسخ میشود که طبیعیترین راه برای او وشت، و زشتترین راه، برایش زیبا جلوه میکند؛ مانند قوم لوط که در پاسخ به پیشنهاد حضرت الوط برای ازدواج با دخترانش، گفتند: «تو خود می دانی که برای ما هیچ حقی نسبت به دختران تو نیست (و ما رغبتی به ازدواج نداریم)، خودش خوب می دانی که ما چه میخواهیم.» (هود، ۷۹) قرآن کریم در بیان تنفر حضرت لوط، از فعل زشت قومش میفرماید: «لوط گفت: من مخالف شدید کردار شما هستم.! * پروردگارا من و کسان مرا از (شر) آنچه انجام میدهند رهایی بخش.» (شعراء، ۱۶۹-۱۶۸) وکیفر کسانی که مسیر ازدواج را به لواط کشاندند، آن بود که باران رحمت، باران عذاب شد و آنان را از پای در آورد.
در اسلام، همجنس بازی، از گناهان بزرگ و دارای حد شرعی اعدام یا تازیانه است که با شهادت افراد عادل یا اقرار مرتکبان، قابل اجراست.
قرآن مجید در آیات مختلفی که داستان حضرت لوط و قوم او را بیان میفرماید، برای عمل زشت و منفور این قوم منحرف، تعابیر گوناگونی آورده است که از بزرگی گناه و شدت حرمت آن حکایت میکند:
1- فحشاء: (اعراف، 79)
2- اسراف: (اعراف،80)
3- جرم: (اعراف، 83)
4- ظلم: (هود، 82)
5- خباثت: (انبیاء، 74)
6- جهالت: (نمل، 54)
7- فسق: (انبیاء، 74)
لواط، تجاوز به حقوق زنان نیز هست؛ «همانا شما به جای زنان، برای شهوت سراغ مردان میروید، بلکه شما قومی اسراف کارید.» (اعراف، 81)
آری! کسی که راه طبیعی و فطری را کنار بگذارد، و از راه غیر طبیعی، ارضای شهوت نماید، مسرف است.
در روایات آمده است:
- ((لعنت خدا بر مردانی که خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار میدهند.))
امام صادق فرمودند:
- ((اگر بنا شود که کسی را دو بار سنگسار کنند، آن شخص، اهل لواط است.))
((هنگام همجنس بازی، عرش خدا به لرزه میآید و عامل این کار در قیامت به صورت ناپاک محشور میشود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.))
امام صادق (ع) در فلسفه تحریم لواط فرمودند: لواط، علاقه خانوادگی میان زن و شوهر را کم، نسل و فرزند را منقطع و آمیزش جنسی طبیعی را از بین میبرد و فسادهای بسیار زیادی را به دنبال دارد.
در روایات متعدد، از زنانی که خود را شبیه مردان و مردانی که خود را همانند زنان میکنند و زمینه عمل زشت همجنس بازی را فراهم میسازند، به شدت نکوهش شده است.
جاهلیت مدرن در قرآن کریم از «جاهلیت اولی» سخن آمده است: «و همچون دوران جاهلیت نخستین، با خودآرایی ظاهر نشوید (و زینتهای خود را آشکار نکنید)» (احزاب، ۳۳)
این تعبیر نشان دهنده ظهوره جاهلیت آخریه است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: ((ستکون الجاهلیة الأخری))
به زودی جاهلیت دیگری فرا میرسد. اگر در جاهلیت آن روز دختر را زنده به گور میکردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود میکنند، هم پسر را. اگر در جاهلیت آن روز قتل وآدم کشی وجود داشت، امروز در جنگهای بزرگ و جهانی، کشتارهای میلیونی انجام میگیرد. در دوران جاهلیت آن روز مدرسه و دانشگاه نبود و جنایت انجام میگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال میشود، در جاهلیت نخستین، فساد و زنا جرم بود؛ اما امروز و در دوران جاهلیت مدرن، در مترقیترین کشورهای جهان، همجنس بازی قانونی است.
متأسفانه امروزه در دنیای غرب، خانواده به معنای حقیقی کلمه رنگ باخته است و عمل زشت همجنس بازی رسمی و در بعضی کشورهای غربی به ازدواج آنان جنبه قانونی دادهاند.
و کشورهای اسلامی را به جرم نپذیرفتن این عمل شنیع مخالف حقوق بشر میدانند و مانند قوم لوط می گویند: ((خاندان لوط را از شهرتان بیرون کنید، زیرا آنان مردمی هستند که پاکیزگی میجویند.)) (نمل، ۵۶) آری! در تفکر قوم لوط و امثال آنان، پاکدامنی جرم است و همجنس بازی، نشانه مدنیت، در حالی که به تعبیر قرآن کریم، انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی، جهل و حماقت است و هم جنس گرایی، برخاسته از بی فرهنگی است. «بلکه شما مردمی (نادان و جهالت پیشهاید.» (نمل، ۵۵)
ج) نگاه معتدل
اخلاق جنسی در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفریط است؛ اگر چه هوسبازان، راه افراطی را برای مسلمانان میخواهند؛ «کسانی که از هوسها پیروی میکنند، میخواهند که شما به انحرافی بزرگ تمایل پیدا کنید.» (نساء، ۲۷)
و برای ترویج فساد و فروپاشی نظام خانواده پیوسته در تلاشند. اسلام، طرفدار جدی خانواده است و بأنفی افراط و تفریط، بامشی معتدل، به تشکیل و تحکیم خانواده نظام بخشید و راه بقای بنیان خانواده را، توجه و ترغیب به ازدواج و پاکدامنی، دوری از فحشاء و روابط نامشروع و آزاد جنسی دانسته است.
از دیدگاه اسلام، غریزه جنسی، نعمتی الهی است که در پشر به ودیعت نهاده شده و پشتوانه مهمی برای بقای نسل است و راه درست در برخورد با غریزه جنسی، پاسخگویی صحیح در قالب ازدواج، میباشد. اسلام، ضمن مذمت از ترک ازدواج و سرکوب غرایز، آزادی جنسی و حیوانی را نهی نموده و راه اعتدال را که مطابق با طبیعت و فطرت میباشد برگزیده است، و ((ازدواج)) را امری مقدس دانسته و انسانها را به این شیوه صحیح ترغیب و تشویق نموده است، از نگاه قرآن کریم، ازدواج، تنها راه صحیح و پاک برای ارضای غریزه جنسی است و راههای دیگر نادرست و ناپاک است: (((مراعات) این امر مایه پیرایش و پاکی بیشتر شما است.)) (بقره، 232)
همچنین: «اینها دختران منند، (که میتوانید با آنان ازدواج کنید.) آنها برای شما پاکترند» (هود، ۷۸)
که چیزی را شریک خدا نگیرند و دزدی نکنند و مرتکب زنا نشوند.)) (ممتحنه، 12)1 ((هنگامی که زنان با ایمان نزد تو آْمدند تا با تو بیعت کنند
1 نهج البلاغه، حکمت 252
1 بحارالانوار، ج 77، ص 58
1 ((پس (دعایش را مستجاب کردیم و) او و تمام خاندانش را نجات دادیم. مگر پیرزنی (زن لوط) که در میان بازماندگان بود. سپس، دیگران را ریشه کن کردیم. و بر سر آنان بارانی (از سنگ) فرو فرستادیم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان.)) (سوره شعراء آیات 170 تا 173).
1 تفسیر نمونه، ج 6، ص 244. وسائل الشیعه، ج 14، ص 255
1 بحارالانوار، ج 76، ص 67
1 تفسیر نمونه، ج 6، ص 244. وسائل الشیعه، ج 14، ص 249
1 وسائل الشیعه، ج 14، ص 252
1 التحریروالتزویر، ج 21، ص 245 (ذیل آیه 33 سوره احزاب)
درباره جاهلیت معاصر، کتابی به نام ((جاهلیت قرن بیستم)) از سید قطب و کتاب دیگری به نام ((سیمای تمدن غرب)) از سید مجتبی موسوی لاری نوشته شده که تاکنون به چند زبان ترجمه شده است. 1
حضرت لوط (ع) برای جلوگیری از گناه مردم که سابقه بد داشتند، و دور داشتن آنان از تعرض به فرشتگان، با اشاره به دختران خود، این گونه به آنان، پیشنهاد ازدواج داد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید