رسول خدا(ص): من و علی پدران این امت هستیم.
در اين عصر حرفهای کممعنا و بیرمق، نوشیدن از چشمه بینظیر معرفت كلام امير بيان، شهدی روحافزاست. نهجالبلاغه برادر قرآن است و سرشار از حکمتهای ناب. «سلام بابای خوبم» به سراغ اين كتاب بزرگ رفته و با زباني ساده و نثري روان از پدر مهربان هستي، سؤالهایی پرسیده كه راه زيستن درست را به ما بياموزد:
مولای من! با اینهمه علم و عدل و پارسايي و آن مجاهدتهاي عظيم شما در راه حق، چرا برخی با شما عداوت دارند؟
اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنى نميورزد و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد. اين بدان جهت است كه قضاى الهى جارى شد و بر زبان پيامبر امّى(ص) گذشت كه فرمود «اى على! مؤمن تو را دشمن نگيرد و منافق تو را دوست نخواهد داشت.» (حكمت 45)
بدی بدکاران را چگونه پاسخ بدهیم؟
خود را به بیخبری نمایاندن از بهترین کارهای بزرگواران است. (حکمت 222)
همچنین بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار آزار ده! (حکمت 177)
از دوستی با چه کسانی پرهیز کنیم؟
از دوستى با احمق، بخیل، بدکار و دروغگو بپرهيز! چراکه احمق مىخواهد به تو نفعى رساند اما گرفتار زيانت مىكند. بخيل آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مىدارد. بدكار به اندك بهايى تو را مىفروشد و دروغگو به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مىنماياند. (حکمت 38)
احمق واقعی کیست؟
کسی که زشتیهای مردم را بنگرد و آن را زشت بشمارد و سپس همان زشتیها را مرتکب شود، احمق واقعی است. (حکمت 349) او کار زشت خود را زیبا جلوه داده، دوست دارد تو نیز همانند او باشی. (حکمت 293)
درباره آثار شوم بخلورزی هم برایمان بگویید!
بخل ورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند. (حکمت 378)
از پيامدهاي بخلورزي فرموديد، از مسئوليت توانگران جامعه بگوييد:
خدا را بندگانى است كه براى سود رساندن به ديگران، نعمتهاى خاصی به آنان بخشيده است؛ تا زمانی که دست بخشنده دارند نعمتها را در دستشان باقى مىگذارد و هرگاه از بخشش دريغ كنند، نعمتها را از دستشان گرفته و به دست ديگران خواهد داد. (حکمت 425)
چه نيكو است فروتنى توانگران برابر مستمندان، براى به دست آوردن پاداش الهى و نيكوتر از آن، خویشتنداری مستمندان برابر توانگران براى توكل به خداوند است. (حكمت 407)
سخاوت و ايثارگرى به چیست؟
سخاوت آن است كه تو آغاز كنى، زيرا آنچه با درخواست داده مىشود يا از روى شرم است و يا برای فرار از سرزنش. (حكمت 53)
راهی برای بهدست آوردن رزق و روزی بیشتر پیش پایمان بگذارید؟
با آنکس که روزی به او روی آورده شراکت کنید که او توانگری را سزاوارتر و روی آمدن روزگار خوش را شایستهتر است. (حکمت 230)
سفارش شدهایم به گفتن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله»تفسیر این سخن چیست؟
ما برابر خدا مالك چيزى نيستيم و مالك چيزى نمىشويم جز آنچه او به ما بخشيده است، پس چون خدا چيزى به ما ببخشد كه خود سزاوارتر است، وظايفى نيز بر عهده ما گذاشته و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما برداشته است. (حکمت 404)
در روابط اجتماعى چه معیارهایی را در نظر بگیریم؟
نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده، پس آنچه را كه براى خود دوست دارى، براى ديگران نيز دوست بدار و آنچه را كه براى خود نمىپسندى، براى ديگران مپسند! ستم روا مدار، همانگونه كه دوست ندارى به تو ستم شود. نيكوكار باش، همانگونه كه دوست دارى به تو نيكى كنند. آنچه را كه براى ديگران زشت مىدارى براى خود نيز زشت بشمار و چيزى را براى مردم رضايت بده كه براى خود مىپسندى. آنچه نمىدانى نگو، گرچه آنچه را مىدانى اندك است. آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، درباره ديگران مگو! بدان كه خودبزرگبينى و غرور، مخالف راستى و آفت عقل است. نهايت كوشش را در زندگى داشته باش، و در فكر ذخيرهسازى براى ديگران مباش. آنگاه كه به راه راست هدايت شدى، در برابر پروردگارت از هر فروتنى خاضعتر باش. (نامه 31)
بیماری برای مؤمن چه اثری دارد؟
خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد. در بيمارى پاداشى نيست، اما گناهان را از بين مىبرد، و آنها را چونان برگ پاييزى مىريزد. (حکمت 42)
چرا بیماری پاداش ندارد؟
همانا پاداش در گفتار به زبان و كردار با دستها و قدمهاست؛ و خداى سبحان بهخاطر نيّت راست و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد. (حکمت 42)
در پایان دلهای تشنه و شیفته ما را با نصیحتی دیگر سیراب فرمایید!
[از کسانی مباش که] ديگران را پرهيز مىدهد اما خود پروا ندارد. به فرمانبرداری امر مىكند اما خود فرمان نمىبرد. نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد. گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمىدارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت، پافشارى دارد. (حکمت 150)
بهكوشش محمدعلي كرمي
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید