الف ) سفارش به اطاعت ازآنان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم : اَلْعَبْدُ الْمُطِيعُ لِوَالِدَيْهِ وَلِرَبِّهِ فِي أَعْلَى عِلِّيِينَ.
ينابيع الموده ، ج 2 ، ص 74 / كنزالعمال ، ج 16 ، ص 467
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند : بنده اي كه مطيع پدر و مادر و مطيع خداوند باشد جايگاهش برترين جايگاه است.
ب ) اگر والدين ما را به دست برداشتن از باورهاي صحيح امر نمايند ، اطاعتشان ممنوع است
1 . هرگز نبايد رابطه ما با پدر و مادر مقدّم بر رابطه ما با خداوند متعال و مكتب باشد.
2 . وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ .
سوره العنكبوت (29): آيات 8 تا 9
ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، و اگر آنها تلاش كنند كه براى من شريكى قائل شوى كه به آن علم ندارى، از آنها اطاعت مكن، بازگشت همه شما به سوى من است، و شما را از آنچه انجام مىداديد با خبر خواهم ساخت .
ج ) اگر والدين به ترك و اجب و يا انجام حرام امر كنند ، اطاعتشان ممنوع است
1 . فِيمَا كَتَبَ الرِّضَا عليه السلام لِلْمَأْمُون لعنه الله : بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَاجِبٌ وَ إِنْ كَانَا مُشْرِكَيْنِ وَ لَا طَاعَةَ لَهُمَا فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِق .
بحارالأنوار ، ج 71 ، ص 72
در چيزهايي كه حضرت رضا عليه السلام به مأمون لعنة الله عليه نوشتندآمده است : احسان و نيكي به پدر و مادر واجب است اگرچه مشرك باشند و در معصيتِ پروردگار نبايد از آنان اطاعت كرد .
2 . سؤال : اينجانب تنها پسر خانواده هستم، اكنون كه تكليف شرعى شده كه به جبهه بروم، والدينم مخالفت مىكنند، البتّه ايشان معتقد به اسلام و انقلابند، ولى چون مادرم دچار ناراحتى قلبى است مرا از رفتن منع مىكنند، آيا مجاز هستم كه بدون توجّه آنان به جبهه بروم؟
جواب : تا موقعى كه جبهه ها نياز به نيرو دارند، شركت در جبهه واجب است و اذن والدين شرط نيست.
استفتاءات امام ، ج1، ص: 496 ، سؤال 14
3 . سؤال : جوانى هستم بيست ساله، علاقه زيادى به شركت در جنگ داشته و دارم ولى پدر و مادرم به علّت اين كه من تنها فرزند خانواده هستم، با رفتن من به جبهه مخالفت مىكنند، البتّه من مىتوانم بدون اجازه آنها و به زور بروم ولى فكر كردم رفتن من از نظر شرعى شايد اشكال داشته باشد و در قيامت مورد باز خواست قرار گيرم! لطفا تكليف مرا روشن كنيد!
جواب : تا موقعى كه جبهه ها نياز به نيرو دارند، اجازه والدين شرط نيست .
استفتاءات امام ، ج1، ص: 496 ، سؤال 15
4 . سؤال - پدر اينجانب به جبهه رفته و مرا تا بازگشت خود از رفتن به جبهه منع نموده است وظيفه اينجانب را طبق فتواى امام در شرايط فعلى مرقوم فرمائيد؟
جواب - اگر با مراجعه به مسؤولين محرز شود حضور شما در جبهه لازم است منع پدر مانع نيست.
استفتاءات امام ، ج1، ص: 505 ، سؤال 40
5. سؤال - خواهرى علاقهمند به حجاب است، ولى پدر و مادرش (كه در ظاهر مسلمان هستند ولى در عمل مخالف) با حجاب دختر مخالفت مىكنند، و در صورت «پوشش» به او انواع تهمت ها و بر چسب ها مىزنند. حكم خداوند در اين مورد چيست؟
جواب - در رعايت حجابِ واجب رضايت پدر و مادر معتبر نيست، و اگر او را أمر مىكنند كه حجاب نداشته باشد دستور آنها را مخالفت كند و حجاب را مراعات نمايد.
استفتاءات امام ، ج3، ص: 256 ، سؤال 28
سؤال 796: اگر روزهدار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا یا نوشیدن کند، آیا روزهام باطل میشود؟
جواب : خوردن و آشاميدن روزه را باطل مىکند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد.
سايت رهبري
ياد سپاري مهم
از مطالبِ قبل يك اصل كلى استفاده مىشود كه هيچ چيز نمىتواند بر ارتباط انسان با خدا حاكم گردد كه آن مقدم بر همه چيز است، حتّى بر پيوند با پدر و مادر كه نزديكترين پيوندهاى عاطفى است. حديث معروف « لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق ؛ اطاعت از مخلوق در عصيان خالق روا نيست » كه از امير مؤمنان على عليه السلام نقل شده معيار روشنى را در اين مسائل به دست مىدهد «1»، ولي در سوره لقمان بعد از عدم اطاعت در مورد امرِ به شرك مىفرمايد: « وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ؛ يعني در عين اينكه دعوت آنها را به شرك مپذير در امور دنيا نسبت به آنها ارفاق كن و در معاشرت با آنها به نيكى عمل نما » ؛ زيرا مبادا كسى چنين تصور كند كه مخالفت با پدر و مادر در مورد دعوت به شرك، دليل بر بد رفتارى با آنها است، و اين نهايت تاكيد اسلام را در مورد احترام به پدر و مادر ثابت مىكند.
ر . ك : تفسير نمونه، ج16، ص 217
(1)" نهج البلاغه" كلمات قصار جمله 165.
د ) در غير مواردِ اطاعت ممنوع آيا اطاعتِ آنان مطلقاً واجب است يا در صورتي كه مخالفت سببِ ناراحتي و اذيّت آنان گردد ؟
اگر مخالفت سببِ ناراحتي و اذيّتِ آنان گردد به فتواي همه حرام است [ مگر آن چه از فرزند مي خواهند سببِ عسر و حرج و سختي فراوان بر فرزند باشد و يا متضمّن ضررفوق العاده ي ديني يا دنيوي گردد ] و امّا اگر سببِ ناراحتي و اذيّت نشود مورد اختلاف است به طور مثال :
1 . سؤال : اطاعت از پدر و مادر تا چه حد بر فرزند لازم است و آيا اجداد و جدّات هم حكم پدر و مادر را دارند ؟
جواب : در اموري كه انجام آن موجب ناراحتي آنهاست از حيث شفقتِ پدر و مادري اطاعت شود و فرقي بين پدر و مادر و اجدادِ او نيست .
رساله مؤسسه نشر آثار امام ، مسائل متفرقه ، سؤال 85
3 . مسأله : سفري كه واجب است مانند سفرِِ حجِِ واجب ، نهي والدين اثري ندارد و امّا سفرِ غيرِ واجب اگر مخالفت با آنان سببِ ناراحتي و اذيّتِ آنان گردد حرام است و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد .
ر . ك : توضيح المسائل مراجع ، مسأله 1295
4 . مسأله : روزه ي مستحبّى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جدّ شود جايز نيست بلكه اگر اسباب اذيت آنان نشود ولى او را از گرفتن روزه ي مستحبّى جلوگيرى كنند احتياط واجب آن است كه روزه نگيرد.
توضيح المسائل مراجع ، مسأله 1741
ه ) در واجبات كفايي ( مانند جهاد و دفن ميّت مسلمان و ...) اگر به اندازه كافي نيرو باشد و پيشقدم شدنِ فرزند سببِ اذيّت آنان گردد نبايد پيشقدم گردد
1 . عَنْ جَابِرٍ قَالَ أَتَى رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم فَقَالَ : إِنِّي رَجُلٌ شَابٌّ نَشِيطٌ وَ أُحِبُّ الْجِهَادَ وَ لِي وَالِدَةٌ تَكْرَهُ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله و سلم : ارْجِعْ فَكُنْ مَعَ وَالِدَتِكَ فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَأُنْسُهَا بِكَ لَيْلَةً خَيْرٌ مِنْ جِهَادِكَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ سَنَةً .
الكافي ، ج 2 ، ص 163 ، باب البر بالوالدين
جابر نقل كرده است : شخصي به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم عرض كرد : من جواني با نشاط هستم . دوست دارم در راه خدا به ميدان جهاد قدم بگذارم ولي مادري دارم كه حضور مرا در ميدان جهاد خوش ندارد پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : برگرد و با مادرت همراه باش . قسم به آن خدايي كه مرا به پيغمبري مبعوث كرد ، ارزشِ يك شب حضور تو نزد مادرت و انس او به تو ، از يك سال حضور در ميدان جهاد بيشتر است [ البتّه روشن است كه اين مسأله در جايي است كه نيروي رزمنده در جبهه به مقدار لازم وجود دارد ].
2 . عن معاوية بن جاهمة عن أبيه : قال : أتيت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم أستشيره في الجهاد فقال النبي صلى الله عليه و آله وسلم : ( ألك والدان ؟ ) قلت : نعم قال : ( الزمهما فإن الجنة تحت أرجلهما ) .
ميزان الحكمه ، ج 10 ، ص 713
شخصي به نام معاويه ين جاهمه نقل كرده است كه خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم رفتم تا در موردِ شركت در جهاد مشورت كنم . حضرت پرسيدند آيا پدر و مادرت هستند ؟ عرض كردم : آري . فرمودند : در خدمتِ آن دو باش ؛ زيرا بهشت زي پاي آن دو مي باشد .
3 . در صورتي كه انجام گرفتن واجبات كفائيّه توسطِ ديگران معلوم يا مظنون باشد والدين مي توانند فرزند خود را از آن واجباتِ كفائيّه منع نمايند .
و ) اگراطاعتِ از آنان مستلزم ترك مستحب و يا انجام مكروهي باشد و مخالفتِ فرزندسببِ ناراحتي آنان گردد ، اطاعتشان لازم است
1. اطاعت والدين از واجبات مهمّه ي شرعيّه است در جميع امور مباحه و مستحبّه و مكروهه كه اگر امر كردند واجب مي شود و اگر نهى كردند حرام مي شود .
أطيب البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 239
2 . قال بعضهم تجب عليه طاعتهما في كل فعل و إن كان شبهة فلو أمراه بالأكل معهما في مال يعتقده شبهة أكل لأن طاعتهما واجبة و ترك الشبهة مستحب .
بحارالأنوار ، ج 71 ، ص 36
بعضي از علما فرموده اند : اطاعتِ از والدين حتّي در شبهات واجب است ؛ بنابراين اگر از او بخواهند كه با آنان از غذاي شبهه ناكي استفاده نمايد بايد اطاعت نمايد ؛ زيرا تركِ شبهه مستحب ولي اطاعت از آنان واجب است .
بحارالأنوار ، ج 71 ، ص 36
3 . پدر و مادر در زماني كه وقتِ نماز وسعت دارد اگر فرزند را به كاري امرنمايند ، بايد نماز را تأخير انداخته و امرِ آنان را اطاعت نمايد
بحارالأنوار ، ج 71 ، ص 36
ز) تا زنده ايم بايد مطيع ِ آنان باشيم
سؤال : اطاعتِ والدين تا چه زماني واجب است ؟
جواب : هميشه واجب است ؛ يعني اگر فرزند ، پيرهم شده باشد بايد از پدر و مادر اطاعت كند .
جامع الاحكام ، ج 2 ص 104 ، سؤال 1517
ح ) وظيفه ي فرزند در مخالف بودن ِ خواسته ي پدر و مادر با يكديگر
در صورت مخالف بودنِِ خواسته هاي پدر و مادر ، اگر خواست يكي از آن دو خلافِ شرع است بايد از او اطاعت ننمايد و اگر خواست هردو شرعي است در صورتي كه فرزند بتواند طوري عمل كند كه نظرِهردوجلب شود ، بايد چنين كند و اگر جمع كردن ميان نظرِ آن دو ممكن نيست بعضي از فقهاء فرموده اند : مخيِّر است يعني از هركدام اطاعت كند به وظيفه اش عمل نموده است و بعضي از فقها فرموده اند : بايد آنكه مهمّ تر است اختيار نمايد و بعضي فرموده اند : رضايتِ مادر را مقدّم بدارد .
1 . در ارتباط با بحث مشروع بودن به صراط النجاه ، ج3 ، سؤال 300 رجوع شود .
2 . مرحوم محمّد تقى فلسفى واعظ شهير ايران زمين در خاطرات خود علّت منبرى شدن خود را جمع نمودن بين دو نظر پدر بزرگوار و مادر مكرّمهشان مىدانند كه خواستهاند هر دو را راضى نگهدارند: علّت منبرى شدنِ من خواست مادرم طوبى خانم دختر مرحوم آقا ابوالحسن
تاجر اصفهانى ساكن تهران بود. در آن زمان خانوادهها به روحيّات و اخلاقيّات فرزندان خود بسيار توجّه داشتند. به دخترها قرآن و دعا خواندن ياد مى دادند، ولى نه نوشتن در كار بود و نه خواندن كتب متفرّقه. مادرم نيز از همان قبيل بود. او خيلى بزرگوار و پر عاطفه بود و تا جايى كه دستش مى رسيد به ضعفا كمك مى كرد. به امور دينى هم علاقهى فراوان داشت و به شرحى كه خواهم گفت، علّت منبرى شدن من هم خواست مادرم بود. حتى مدّتى بين او و پدرم در اينباره گفتوگو بود. پدرم معتقد بود كه من بايد درس بخوانم و مادرم مى گفت كه بايستى منبر بروم. عاقبت پدر و مادر توافق كردند كه از صبح شنبه تا غروب چهارشنبه، وقت من براى درس خواندن در اختيار پدر باشد؛ و از شب پنجشنبه تا روز جمعه اوقات تعطيلىِ درس طلبگى اختصاص به منبر داشته باشد. بدين ترتيب، مادرم كه عاشق حضرت ابا عبدالله عليهالسلام بود، به آرزوى خويش رسيد و مرا در مسير خطابه و منبر قرار داد.
خاطرات و مبارزات حجه الاسلام و المسلمين فلسفي ، مركز اسناد انقلاب اسلامي ، ص 40
3 . در ارتباط با بحث مخيّر بودن به صراط النجاه ، ج3 ، سؤال 300 رجوع شود
4 . سؤال : مقامِ مادر بالاتر است يا پدر ؟ در مقامِ تعارض بين امرِ پدر و مادر ، كدام را ترجيح مي دهيم ؟
جواب : مقامِ هر دو والاست و تا مي توانيد در ميان آن دو جمع كنيد و در صورتي كه امكان نداشته باشد بر حسبِ اهميّت موارد بايد عمل كرد و آنچه مهم تر است مقدّم شود .
استفتائات جديد ، آيت الله مكارم ، ج 3 ، ص سؤال 1563
5 . سؤال : آيا پدر نسبت به مادر در رابطه با فرزند، ذى حقتر و داراى اولويت است؟ و اگر پدر يا جدّ پدرى اولويّتى ندارند بلكه پدر و مادر هر دو به يك مقدار صاحب حق هستند، آيا هنگام اختلاف، قول پدر مقدّم است يا قول مادر؟
جواب : پاسخ با اختلاف حقوق مختلف مىشود، ولايت بر صغير به عهده پدر و جدّ پدرى است و حضانت فرزند پسر تا دو سالگى و فرزند دختر تا هفت سالگى با مادر است و بعد از آن با پدر است و حقّ اطاعت و حرمت اذيّت پدر و مادر توسط فرزند به يك مقدار است و فرزند بايد حال مادر را بيشتر مراعات كند، در روايات وارد شده كه بهشت زير پاى مادران است .
أجوبة الاستفتاءات رهبري ، سؤال 1504
6 . سؤال: پسر مىخواهد كه عمل سنت بكند، مثل روزه و زيارت و قرآن، پدر راضى نباشد به اين مرتبه كه اگر امروز پسر من روزه سنّت بگيرد، از او راضى نيستم و مادر بگويد كه پسر من امروز را اگر روزه نمىگيرد از او راضى نمىشوم. آيا در اين صورت پسر به قول پدر عمل كند يا به قول مادر؟
جواب: هر گاه مردّد شود ميان رضا جويى پدر و مادر و جمع ممكن نباشد دور نيست كه رضاى والده را مقدّم دارد بر رضاى پدر.
جامع الشتات في أجوبة السؤالات(للميرزا القمي)، ج1، ص: 241
ط ) كساني كه اطاعتِ آنان بر اطاعتِ والدين مقدّم است
سؤال : آيا با وجود اين كه احسان به والدين واجب است آگر شوهر اجازه ي رفتن به منزل آنها را ندهد آيا مي شود بدون اذن او به منزلِ والدين رفت ؟
جواب: شوهر مي تواند زن را از رفتن به خانه ي پدر منع كند امّا نمي تواند از احسان به وي منع كند چون احسان اعم از رفتن به خانه است .
جامع المسائل ، ج 1 ، سؤال 1632
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید