آثار اجتماعي
1 . صالح بودنِ يك جامعه به صالح بودنِ هر يك از افرادِ جامعه است و صالح شدن يك فرد به صالح بودنِ خانواده است و خانواده اي صالح و بالنده است كه سه چيز در آن محقّق گردد.
( 1 . ميان اعضاي خانواده هميشه آرامش و شادي و نشاط باشد 2 . فرزندان آن خانواده سالم و صالح باشند 3 . بزرگترها چه زنده ي آنان و چه از دنيا رفته در ميان آنها محترم باشند ) بنابراين رعايت حقوق والدين و پرهيز از عقوق انان مي تواند در اصلاح جامعه تأثير گذار باشد همچنانكه به عكسِ آن در تخريبِ جامعه آثارفراوان دارد .
2 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم : إِذَا عَمِلَتْ أُمَّتِي خَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً حَلَّ بِهَا الْبَلَاءُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هِيَ ؟ قَالَ إِذَا كَانَتِ الْمَغَانِمُ دُوَلًا وَ الْأَمَانَةُ مَغْنَماً وَ الزَّكَاةُ مَغْرَماً وَ أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ وَ بَرَّ صَدِيقَهُ وَ جَفَا أَبَاهُ وَ كَانَ زَعِيمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَ الْقَوْمُ أَكْرَمَهُ مَخَافَةَ شَرِّهِ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ فِي الْمَسَاجِدِ وَ لَبِسُوا الْحَرِيرَ وَ اتَّخَذُوا الْقَيْنَاتِ وَ ضَرَبُوا بِالْمَعَازِفِ وَ لَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا فَلْيُرْتَقَبْ عِنْدَ ذَلِكَ ثَلَاثَةٌ الرِّيحُ الْحَمْرَاءُ أَوِ الْخَسْفُ أَوِ الْمَسْخُ .
بحارالأنوار ج : 6 ص : 305
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند : هرگاه امّتِ من ، پانزده كار انجام دهند بلا ها و گرفتاري ها آنها را فرا خواهد گرفت ؛ [ دو تاي آنها عبارتند از ] مرد ، مطيع همسرش مي شود ولي با مادرش مخالفت مي نمايد ( يعني عاق مادر مي گردد ) و به دوست و رفيقش خوبي مي نمايد ولي به پدرش جفا مي كند .
آثار اخروي
1 . قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم : يَا عَلِيُّ رَأَيْتُ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَكْتُوباً أَنْت مُحَرَّمَةٌ عَلَى كُلِّ بَخِيلٍ وَ مُرَاءٍ وَ عَاقٍ وَ نَمّامٍ .
جامعالأخبار ، ص84،الفصل الأربعون
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به علي عليه السلام فرمود : ديدم بر درب بهشت نوشته شده كه بهشت برانسان هاي بخيل ، رياكار ، عاق و سخن چين ممنوع است .
2 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم : إِنْ كُنْتَ عَاقّاً فَاقْصُرْ عَلَى النَّارِ .
وسائلالشيعة ، ج 21 ، ص500
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمود : اگر گرفتارِ عاق باشي بدان كه [ اگر توبه نكني ] پايانش آتش است .
3 . عَنْ رَسُولُ الله صلي الله عليه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ : كُلُّ المُْسْلِمِينَ يَرَوْنِي يَوْمَ الْقِيامَةِ، إِلّا عَاقَّ الْوَالِدَيْن، وَشَارِبَ الخَْمْرِ، وَمَنْ سَمِعَ اسْمِي وَلمَْ يُصَلِّ عَلَيَّ .
جامع السعادات ، ج 1 ، ص 203
پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد : همه ي مسلمانان روز قيامت ، توفيق زيارتِ مرا پيدا مي كنند مگر كساني كه گرفتارعاق والدين شده اند و شراب خواران و كساني كه وقتي نام مرا مي شنيده اند برمن صلوات نمي فرستادند .
4 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم : إِيَّاكُمْ وَ عُقُوقَ الْوَالِدَيْنِ فَإِنَّ رِيحَ الْجَنَّةِ يُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَلْفِ عَامٍ [ و في رواية : الفي عام ] وَ لَا يَجِدُهَا عَاقٌّ وَ لَا قَاطِعٌ وَ لَا شَيْخٌ زَانٍ وَ لَا جَارٌّ إِزَارَهُ خُيَلَاءَ إِنَّمَا الْكِبْرِيَاءُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .
وسائلالشيعة ، ج 21 ، ص 501 / الكافي ، ج 6 ، ص 50
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فر مايد : بپرهيزيد از آلوده شدن به عاق والدين ؛ زيرا بوي عطر بهشت از فاصله هزار سال راه مانده به مشام مي رسد [ و در بعضي از روايات دوهزار سال ] ولي چند طايفه [ نه تنها بهشت نمي روند بلكه بوي عطر آن را هم اگرچه از فاصله ي بسيار دور به مشام مي رسد استشمام نمي كنند مگر توبه نمايند ] 1 . كسي كه گرفتار عاق شده است 2 . كسي كه به بستگانش رسيدگي نمي نمايد 3 . كسي كه در سنِّ پيري رعايتِ گناهان جنسي را از نگاه گرفته تا ... نمي نموده است 4 . كسي كه نسبت به ديگران تكبّر مي ورزيده در حالي كه بزرگي و كبريايي خاص خداوند است .
5 . قَالَ رَسُولُ اللهِ صلي الله عليه و آله و سلم : بَيْنَ الْعَاقِّ وَ الْفَرَاعِنَةِ دَرَكَةٌ
مستدركالوسائل ، ج 15 ، ص 176
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمود : ميان عاق و فرعون ها در جهنّم يك طبقه فاصله است
6 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم : أَرْبَعَةٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ؛ عَاقٌّ وَ مَنَّانٌ وَ مُكَذِّبٌ بِالْقَدَرِ وَ مُدْمِنُ خَمْرٍ .
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمود : به چهار كس خداوند در قيامت نظرِ لطف و مرحمت ندارد [ مگر توبه نمايند ] ؛ كسي كه گرفتار عاق مي باشد ، و كسي كه به ديگران محبّت مي كند و منّت مي گذارد ، و كسي كه تقديرِ الهي را منكر است ، و كسي كه دائم الخمر است .
وسائلالشيعة ، ج 25 ، ص335
7 . رُوِيَ أَنَّ مُوسَى (ع) قَالَ : يَا رَبِّ أَيْنَ صَدِيقِي فُلَانٌ الشَّهِيدُ ؟ قَالَ : فِي النَّارِ قَالَ : أَ لَيْسَ وَعَدْتَ الشُّهَدَاءَ الْجَنَّةَ ؟ قَالَ بَلَى وَ لَكِنْ كَانَ مُصِرّاً عَلَى عُقُوقِ الْوَالِدَيْنِ وَ أَنَا لَا أَقْبَلُ مَعَ الْعُقُوقِ عَمَلًا .
مستدركالوسائل ، ج 15 ، ص 193
درروايت آمده است كه حضرت موسي (ع) به خداوند عرض كرد : پروردگارا فلان دوستِ شهيدِ من جايگاهش كجاست ؟ خداوند فرمود : در آتش است حضرتِ موسي (ع) عرض كرد : خدايا آيا وعده نكردي كه شهدا در بهشت باشند ؟ خداوند فرمود : آري اين چنين است و لكن او آلوده به عقوق والدين است و من هم هيچ كاري را با آلوده بودنِ به عقوق والدين قبول نمي كنم [ با اين كه برترين همه ي كمالات شهادت است ] .
8 . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم: خَمْسَةٌ لَا تُطْفَأُ نِيرَانُهُمْ وَ لَا تَمُوتُ أَبْدَانُهُمْ ؛ رَجُلٌ أَشْرَكَ بِاللَّهِ وَ رَجُلٌ عَقَّ وَالِدَيْهِ وَ رَجُلٌ سَعَى بِأَخِيهِ إِلَى سُلْطَانٍ فَقَتَلَهُ وَ رَجُلٌ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ وَ رَجُلٌ أَذْنَبَ ذَنْباً فَحَمَلَ ذَنْبَهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
مستدركالوسائل ، ج 9 ، ص 149
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمود: پنج كس آتش آنان خاموش نشده و مرگ برايشان خبري نيست [ مگر توبه نمايند ] ؛ كسي كه نسبت به خداوند شرك ورزيده ، و كسي كه آلوده به عاقِ والدين است ، و كسي كه نزد سلطاني از مؤمني بد گويي كرده و وسيله ي كشتنِ او فراهم شده است ، و كسي كه انسان ِ بي گناهي بدست او كشته شده است ، و كسي كه گناهش را به خداوند نسبت دهد .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید