۱. چرخ رو از اول اختراع نکن
به چه دلیل باید چیزی که قبلا درست شده رو مجدداً اختراع کنی؟ ما هنگامی که چیز جدیدی یاد می گیریم، معمولاً تمایل داریم تنها به اون مسئله مسلط بشیم و نگاه نمی کنیم که با راهنمايي گرفتن از آدم هایی که قبلا اون چیز رو یاد گرفته اند، چه قدر می توانیم در وقت و انرژی الزامی صرفه جویی کنیم.
به زمانی فکر کن که براي بار اول داشتی یاد می گرفتی زبان جدیدی صحبت کنی یا کار جدیدی یاد بگیری. احتمالا در اول کار یه منحنی یادگیری سریع و سربالا داشتی، ولی پس از چند سال یا حتی چند ماه تجربه و اشتباه، اکنون می توانی راه میان بری جلوی دوستت بگذاری که از آن خطا های تو دوری کنه.
براي این که سریعتر به تسلط برسیم، با بهترین بازیکنهای میدان حرف بزنیم ، و راهمان رو براساس الگوی کسانی برویم که راه را براي ما فرش کرده اند. خيلي از رهبران بزرگ ثابت کرده اند که سریعترین راه براي تسلط به هر مهارت، راهبرد یا هدفی در زندگی این است که پا جای پای کسانی بگذاریم که قبل از ما این راه را رفته اند و ساخته اند. چنانچه بتوانی کسی رو پیدا کنی که به نتیجهٔ مورد نظرت رسیده و تو هم همان کارهایی را بکنی که ان کرده، تو هم می توانی به همان نتيجه دست پیدا کنی.
مهم نیست چند سالته، پیش زمينه ات چیه، یا مردی یا زنی. الگوبرداری به تو این توانایی رو می دهد که سریع به طرف رویات بروی و در زمان کوتاه تری به جای خيلي بهتری برسی. در این دوره و زمانه، این امکان دارد که در بین کتاب ها و بلاگ ها و ویدیوهای اموزشی و مشاوره و اشخاص اشنا و خيلي جاهای دیگه، تقریبا هر راه حل موجود را جایی پیدا کرد.
پیکاسوی بزرگ هم حتی ميگفت :« هنرمند خوب کپی می کنه. هنرمند بزرگ می دزده.»
2. از افردی که با موضوع آشنایی دارند، کمک بگیرید
به مهارت یا موضوعی که خودتان از آغاز به تنهایی فرا گرفته اید، بیندیشید. ما در موقع یادگیری احیانا خطاهای زيادي داشته ایم. در مقابل، اکنون ترفندها و میان بُرهای گوناگونی بلدیم که اگر از شروع می دانستیم، زمان زيادي صرفه جویی کرده بودیم. حتی براي یادگیری فنی ترین و پيچيدهترين موضوع ها هم میان بُرهایی وجود دارد . این میان بُرها را کسانی ميدانند که روی آن موضوعِ خاص شناخت دارند. پس در گام اول به سراغ کسانی بروید که قبل از شما موضوع را یاد گرفته اند و از آن ها راهنمايي بگیرید.
3. کنترل محیط یادگیری
موقع یادگیری مطلبی تازه، گاهی همه چیز خوب پیش میرود و بسیار راحت مطلب را درک می کنیم، ولی زمان هایی وجود دارند که گویی حافظه ما قفل ميشود و سرعت یادگیری بسيار پائین می آید؛ تمامی ی ما این مسأله را تجربه کرده ایم. ساختار بدن ما براي خواب، دمای بدن و حتی قابلیت ذهني، ریتم و الگوی بیولوژیکی معینی دارد.
زمان هایی را که هشیاری و اگاهی شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد، شناسایی کنید و در این زمان ها به یادگیری مطالب تازه بپردازید. محیط های بی نظم ، پر استرس و ناامن قدرت ابتکار و هشیاری شما را کاهش میدهند . برای این که در بهترین وضعیت یادگیری باشید، یک محیط منظم و مرتب، امن و راحت را براي این کار انتخاب کنید. براي ارامش و تمرکز، نفس عمیق بکشید.
پژوهش های علمی این را نشان میدهد که حتی دمای محیط هم روی قدرت یادگیری ما تأثیر دارد. براي بهبود مهارت های یادگیری دمای محیط باید بین ۲۲ تا ۲۷ درجه باشد.
4. تکرار، تکرار، تکرار
جایی که بیش تر ما مشکل داریم، و چیزی که خيلي از ما دوست نداریم بشنویم، این قاعده است که تسلط سریع به هر مهارتی نیاز به تمرین دارد.
یادگیری نیاز به پشتکار و اراده و استمرار در انجام ان مهارت دارد، بارها و بارها، تا سرانجام بتوانی ناخواسته و بدون فکر کردن هم انجامش بدی.
بهترین های هر کاری در دنیا، به خوبی این« راز» یادگیری سریعتر و بهترین بودن را درک می کنند، ولی به ندرت درباره اهمیتش حرف زده می شود زیرا اصلاً جذاب نیست.
عملکردی در سطح بهترین ها، معمولاً نتیجهٔ تمرین در سطح بهترین ها است نه استعداد ذاتی. مردم اعتقاد دارند که چون عملکرد بهترین ها از نظر کیفی فاصلهٔ زيادي با عملکرد عادی داره، پس بهترین ها حتماً خصوصیت کیفی متفاوتی با آدم های معمولی دارند. این نگاه باعث شده است که به مهمترين عامل موفقیت انها، یعنی تمرین زیاد، بی توجهی بشود.
5. يادداشت برداری کنید
تحقيقات ثابت نموده اند ، تأثیر يادداشت برداری به کمک نوشتن با دست، بیش تر از تایپ با کیبورد در ميزان یادگیری نقش دارد. سرعت نوشتن در مقایسه با تایپ کم تر است و همین مسأله، سبب تمرکز بیش تر روی اطلاعاتی ميشود که درحال شنیدن آنها هستیم. موقع تایپ با کیبورد معمولاً به معنای کلی اطلاعات توجه نمی کنیم و روی کلمات متمرکز می شویم.
براي افزایش سرعت و قدرت یادگیری، مهارت يادداشت برداری به کمک نوشتن را در خود تقویت کنید.
می توانید از نرم افزارهای مفیدی مانند evernote براي همگام سازی يادداشت های خود روی دستگاه های گوناگون( لپ تاپ، موبایل و…) استفاده کنید. این نرمافزار میتواند نوشته های دستی را اسکن کند و بخواند.
6. روی یادگیری تمرکز کنید
احتمالا ميدانيد که چندوظیفگی خوب نیست! هنگامی که مغزمان تلاش ميکند چند کار را بطور همزمان ( و خودآگاه) انجام دهد، اصلاً کاری به خوبی انجام نخواهد شد. درصورتی که می خواهیم چیز جدیدی یاد بگیریم، باید به تمامی بر فرآیند یادگیری تمرکز کنیم. چنانچه مهارتی را فرامی گیرید، کتاب می خوانید یا ویدئو تماشا می کنید، دست از هر کار دیگری بکشید و تنها روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. گوشی تان را در وضعیت بی صدا بگذارید و عوامل حواس پرتی را دور کنید. اینگونه یادگیری سریع و آسان تری را تجربه خواهید کرد.
7. راهی براي خوداصلاحی پیدا کنید
حافظه ما هنگامی که بازخورد فوری می گیرد، در یادگیری بهتر عمل ميکند . چنانچه تمرینی را درست حل کردیم، باید تشویق شویم؛ اگر خطا کردیم باید سریع به ما گوشزد شود. اینگونه از تمرین و تکرار خطا جلوگيري ميشود . ارائۀ بازخورد امکان دارد نیازمند به کمک سایرین باشد. می توانیم از منابع و کتاب هایی که شامل جواب و راهکار هستند هم کمک بگیریم. در نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف قابلیت دریافت بازخورد فوری وجود دارد .
8. استقامت به خرج بده
متأسفانه بیش تر ما قبل یا وسط چیزی که سث گودین اسمش رو گذاشته« چاله» تسلیم می شیم. گودین می گه که هرچند خيلي مهم است که بدانی چه موقع کار را رها کنی، ولی خيلي از برنده های احتمالی هم به این خاطر به موفقیت نمی رسند که پیش از چاله کار را رها می کنند. گودین می گوید پنج علت وجود داره که ممکن است نگذارد تو در جهان اول بشی:
۱. وقت تمام کنی( و تسلیم بشی)
۲. پول تمام کنی( و تسلیم بشی)
۳. بترسی( و تسلیم بشی)
۴. جدّي نباشی( و تسلیم بشی)
۵. شوقت را از دست بدهی( و تسلیم بشی)
روان شناس ها هم روی چیزی موسوم به چرخهٔ گذار پژوهش کرده اند. این یک چرخهٔ توسعه یافته که هر وقت تغيير یا چیز جدیدی را تجربه می کنیم، این گردش را از سر می گذرنیم، به عنوان مثال یه اتفاق بد یا فرصت یاد گرفتن یک چیز جدید. همهٔ ما هنگامی که چیز جدیدی را آغاز می کنیم حس رضایت و خوشحالی داریم. به همین خاطر است که معتاد نوتیفیکیشن های شبکه های اجتماعي می شویم، زیرا هر بار در مغز ما دوپامین ترشح می شود.
هنگامی که این ماه عسل تموم بشه، ما« چاله» را تجربه می کنیم و شیب پیشرفت ما آغاز به یکنواخت شدن و محو شدن می کند. همین جا است که بیش تر ما دست از ادامهٔ راه می کشیم. اهمیت این مسئله در انجا است که چنانچه وقتی داری چیز جدیدی یاد می گیری، پيش بيني اش رو بکنی که یه چاله سر راهت در می اید، برایت راحت تر خواهد بود که ازآن عبور کنی. از ان مهم تر، چاله به این خاطر وجود دارد که افردی که مقاومت می کنند و ادامه می دهند، بتوانند سوار موج پیشرفتی بشوند که پس از چاله میاد.
9. سبک یادگیری خود را کشف کنید
دو مربی داستان، سه کودک ی که هر کدام براي کریسمس یک دوچرخه کادو گرفتند را نقل ميکنند . این دوچرخه ها مونتاژ نشده بودند و والدین این کودکان باید آن ها را مونتاژ می کردند. پدرم «تیم» قبل از این که دست بکار شود اول دستورالعمل را به دقت مطالعه کرد. پدر «مری» قطعات را روی زمین چید و دستور العمل را به مادر «مری» داد و بعد از بررسی قطعات گفت:این را براي من بخوان مادر «جورج» بطور فطری آغاز به سر هم بندی قطعات کرد. فقط هنگامی که جایی با مشکلی روبرو ميشد به دستورالعمل نگاهی می انداخت. در پایان روز هر سه دوچرخه مونتاژ شدند ولی هر کدام با شیوه گوناگون.
آن ها با وجود این که متوجه نبودند هر کدام با سبک مخصوص بخود کار کرده بودند. روشهای ما در برابر مطالب نا اشنا منحصر به فرد و مخصوص به خودمان است و کلید یادگیری تشخیص و تطبیق روش ی است که براي ما مناسبتر است.
روش های یادگیری میتوانند بطور شگرفی تغيير کنند. یک روان شناس ۲۱ اصل اثر گذار در شیوه یادگیری را مشخص نموده است . این عوامل شامل ميزان سروصدا، نور، ميزان نظارت مورد نیاز و حتی ساعات روز نیز است.
سبک شما چیست؟ خود را روانکاوی کنید. به عنوان مثال سبک شما در سر هم بندی افرادی در هم ریخته چیست ؟ صبح بیش تر تمرکزدارید یا عصر ؟ در محیط شلوغ بیش تر تمرکز کرده اید یا در محیط آرام ؟ لیستی از تمام نقاط مثبت و منفی مشخص شده خود تهیه کنید. از این فهرست استفاده کنید تا بتوانید محیطی ایجاد کنید که براي یادگیری تان بهترین باشد. کدام سبک در مورد شما صادق است ؟ خبر خوب این است که شما میتوانید گنجایش یادگیری خود را افزایش دهید و این میتواند زندگی شما را کامل تر و بهتر کند.
10. نگذارید علاقه تان فروکش کند
ممکن است بعد از چند وقتی میل و علاقه مان را به یادگیری از دست بدهیم یا از روند یادگیری مان خوشحال نباشیم؛ احتمالا مسئله مانند قبل به نظرمان ابتکاری و جذاب نباشد؛ احتمالا هم خسته شویم و نیرویی براي مان نماند. دلیلش هرچه باشد، با متوقف شدن یادگیری، مهلت گران بهائی را براي یادگیری و خبرگی در مهارت یا موضوعی خاص از دست می دهیم.
می توانیم با پاداش دادن به خودمان، میل و علاقه مان را حفظ کنیم. خوب است براي رسيدن به مراتب و درجات مختلف، پاداش تعيين کنیم. همچنين می توانیم روشها و ابزارهای مختلف یادگیری را امتحان کنیم.
11. تند خوانی
مطالعه یکی از عادت های مهم بنیان گذاران شرکتهای موفق است. مثلا ، وارن بافت، سرمایه دار آمریکایی، عادت دارد که در روز چند ساعت را به مطالعه و خواندن اختصاص دهد.
یک خواننده ی عادی بطور متوسط میتواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخواند، این در حالیست که یک خواننده ی حاذق میتواند ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کلمه در دقیقه می خواند. بی تردید مهارت خواندن تند و مؤثر، براي یادگیری سریع، بسیار با ارزش است.
مهارت تند خوانی شامل مهارت های زیر است:
مهارت های خواندن کلمات بصورت گروهی( بصورت عبارت و جمله بجاي مطالعه ی کلمه به کلمه) ؛
عدم تکرار کلمات زمان خواندن متن در ذهن؛
سطحی خواندن( مطالعه پاراگراف با هدف درک معنای کلی بجاي مطالعه ی ریزبینانه)
استفاده از ابزار راهنما( استفاده از یک مداد و خودکار براي دنبال کردن کلمات و سطرها زمان خواندن)
تند خوانی احتیاج به تمرین دارد، ولی زمانیکه این مهارت به یک عادت در حافظه شما تبدیل شود، میتوانید حجم انبوهی از اطلاعات را در بازه ی زمانی کوتاه مطالعه کنید.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید